Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2008, 20:20   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
En zeg aub niet "maar ze doen het niet graag" of "het interesseert ze niet" , als we op scholen enkel gaven wat de kinderen graag deden konden we alle scholen sluiten en pretparken openen om ze bezig te houden.
Dikke zever. De realiteit ontkent dat volledig.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 20:32   #22
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matjas Bekijk bericht
Wat mij betreft: Het niveau van het ASO-onderwijs optrekken.
Volstrekt nutteloos en onmogelijk zolang kinderen en studenten niet zelf mogen bepalen wat ze leren. Vraag eens aan een willekeurige student in het middelbaar onderwijs hoe zeer hij / zij gemotiveerd is. Denk eens na hoeveel procent van de kennis uit het secundair onderwijs iemand achteraf nog gebruikt.

Als je denkt leerlingen te kunnen bereiken en stimuleren door hen in te delen d.m.v. "intelligentieniveau" (ASO, TSO, etc), een volstrekt waardeloze parameter, en daarna nog eens in een pak of zeven homogene groepen die voor amper 10% van elkaar verschillen, dan ben je, in mijn ogen, een idioot.

Scholing dient in de eerste plaats te draaien om de individuele ontwikkeling en pas daarna om het opdoen van kennis.

Het secundair onderwijs was voor mij, en voor vele anderen, een gigantische tijdsverspilling.
Oud 22 januari 2008, 20:35   #23
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Volstrekt nutteloos en onmogelijk zolang kinderen en studenten niet zelf mogen bepalen wat ze leren. Vraag eens aan een willekeurige student in het middelbaar onderwijs hoe zeer hij / zij gemotiveerd is. Denk eens na hoeveel procent van de kennis uit het secundair onderwijs iemand achteraf nog gebruikt.

Als je denkt leerlingen te kunnen bereiken en stimuleren door hen in te delen d.m.v. "intelligentieniveau" (ASO, TSO, etc), een volstrekt waardeloze parameter, en daarna nog eens in een pak of zeven homogene groepen die voor amper 10% van elkaar verschillen, dan ben je, in mijn ogen, een idioot.

Scholing dient in de eerste plaats te draaien om de individuele ontwikkeling en pas daarna om het opdoen van kennis.

Het secundair onderwijs was voor mij, en voor vele anderen, een gigantische tijdsverspilling.
Maar de kinderen zelf laten kiezen
toen ik 14 was ging ik advocaat worden, 15 dokter, 16 wiskundige uiteindelijk ben ik burgerlijk begonnen
als ge vier jaar geen wiskunde (bv) hebt gehad en dan een wetenschappelijke richting gaan doen...

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 20:43   #24
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Maar de kinderen zelf laten kiezen
toen ik 14 was ging ik advocaat worden, 15 dokter, 16 wiskundige uiteindelijk ben ik burgerlijk begonnen
als ge vier jaar geen wiskunde (bv) hebt gehad en dan een wetenschappelijke richting gaan doen...
En die wiskunde krijg je niet wanneer je aan die bewuste opleiding begint, ofwat?

Jij vind het blijkbaar nuttiger om iederen specifieke zaken terwijl een groot deel van de mensen die kennis nooit gaan gebruiken dan die kennis enkel aan te leren aan zij die er gebruik van gaan maken?

Het is een hardnekkige mythe dat je een wiskundige en / of wetenschappelijke richting moet volgen in het secundair om later iets dergerlijk te "kunnen" studeren in het hoger onderwijs. Nog groter is de mythe dat hoe "hoger" het vermeend intelligentieniveau van het onderwijs (ASO > TSO), hoe succesvoller je later gaat zijn.

Mythes gevuld met logische fouten en toch trapt iedereen er in.
Oud 22 januari 2008, 20:59   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wiskunde zuigt. Nee dus.

Ik zat in het derde in LaGriWi (5u wis) en ben dan overgestapt naar de LaGri omdat ik maar 51% voor wiskunde had.

Gezien wiskunde ZO HARD zuigt voor 90% van de scholieren, moet er een mogelijkheid zijn om enerzijds te ontsnappen aan de terrorisatie door dat vak en anderzijds aan geïnteresseerde(n) (watjes) om meer uren te volgen.
Kwestie van interesse, competenties en ... toekomstmogelijkheden. Of dacht je met Latijn en Grieks een grotere bijdrage te kunnen leveren binnen de innovatie ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:01   #26
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik stel voor dat we dan gewoon iedereen 32 uur wiskunde geven
***droomt weg en wil terug naar school***
Oud 22 januari 2008, 21:14   #27
Tavek
Banneling

Standaard

32h wiskunde zou wel chill zijn

maak het maar zo : 20h wiskunde, 10h fysica en 2h geschiedenis, kwestie van ook nog wat lichts te doen te hebben

edit: dit is voor te lachen eh

Laatst gewijzigd door Tavek : 22 januari 2008 om 21:17.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:16   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lokorpo Bekijk bericht
Dag iedereen,
Ik ben van mening dat iedereen in de 2e graad vn het secundair onderwijs Aso hetzelfde wiskundepakket moet hebben.
Zijn jullie het met me eens? Waarom wel/niet?
Laat het me weten

Lokorpo
De vergelijking gaat sowieso niet op. In bepaalde richtingen moet je dezelfde stof verwerken, maar in minder uren. Dit maakt de Latijnse juist zo moeilijk, omdat het latijn een bijkomend vak is. Je krijgt ongeveer evenveel wiskunde, maar linder oefeningen, dus mindertraining tijdens de les.
Wiskunde vind ik een boeiend vak, de laatste twee jaren hadden we er voor 9 uren per week. Zonder interesse hangt het op den duur je strot uit. Kan je uiteraard ook zeggen voor wie destijds in het eertste jaar 9 uren latijn en 2 uren realia moest verwerken.
Maakt allemaal niets uit. Kwestie van interesses ed. Niet iedereen is taalgevoelig, en niet iedereen heeft een wiskundeknobbel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:17   #29
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
32h wiskunde zou wel chill zijn

maak het maar zo : 20h wiskunde, 10h fysica en 2h geschiedenis, kwestie van ook nog wat lichts te doen te hebben
Oud 22 januari 2008, 21:17   #30
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En die wiskunde krijg je niet wanneer je aan die bewuste opleiding begint, ofwat?
Ja dan moet je die opleiding minstens twee jaar langer maken want je moet echt een brede wiskundige basis hebben hoor.

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:19   #31
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ja dan moet je die opleiding minstens twee jaar langer maken want je moet echt een brede wiskundige basis hebben hoor.
Of je kunt natuurlijk eens kijken hoe bedrijven zulke opleidingen zouden organiseren. Kwestie van efficiëntie.
Oud 22 januari 2008, 21:19   #32
AyneRand
Minister-President

Standaard

<back-in-time-mode>Ik wil graag 32 uur biologie, met dat frele nonneke dat zo goed kikkers kon opensnijden, mjammie!! <\>
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:21   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
In princiepe zag mijn opleiding die ik er na ging doen zo er uit

achja, kijk, wiskunde is fijn, omdat het gewoon brainpower vergt. Als ge goed logisch kunt nadenken komt ge al een heel eind. En vaak worden opgaven dan niet lastig, maar juist aangenaam en uitdagend.

Ik had forse moeite met de talen (op engels na) omdat ik beroerd was in het vanbuiten studeren. 51 % vakken ahoy. Ik kan het nog steeds niet. En ik heb het nergens ook voor nodig (we hebben een bibliotheek voor iets).
Oud 22 januari 2008, 21:23   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Beu dat valt wel mee. Ik heb mijn hele ASO wiskunde in 7 weken gezien op de unief. Mensen die de grieks-latijnse hadden gedaan bvb, die hadden het dan wel ff moeilijk, maar omdat die herhaling er was konden zij het wel bijstuderen. Zal dan niet anders zijn.
Oud 22 januari 2008, 21:24   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Of je kunt natuurlijk eens kijken hoe bedrijven zulke opleidingen zouden organiseren. Kwestie van efficiëntie.
Oh yee,

bedrijfsopleidingen <<<<< academische opleidingen

bedrijfsopleidingen zijn enkel nuttig als je al een BSc of MSc hebt.
Oud 22 januari 2008, 21:25   #36
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
In princiepe zag mijn opleiding die ik er na ging doen zo er uit

achja, kijk, wiskunde is fijn, omdat het gewoon brainpower vergt. Als ge goed logisch kunt nadenken komt ge al een heel eind. En vaak worden opgaven dan niet lastig, maar juist aangenaam en uitdagend.

Ik had forse moeite met de talen (op engels na) omdat ik beroerd was in het vanbuiten studeren. 51 % vakken ahoy. Ik kan het nog steeds niet. En ik heb het nergens ook voor nodig (we hebben een bibliotheek voor iets).
Mensen die heel veel talen kennen, leren ze niet van buiten, ze vinden er een logica in, en, ze hebben een goed geheugen.
Oud 22 januari 2008, 21:26   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Mensen die heel veel talen kennen, leren ze niet van buiten, ze vinden er een logica in, en, ze hebben een goed geheugen.

Ik zag er geen logica in, jammer genoeg. But then again, met hun logica zullen ze waarschijnlijk ook geen vliegtuig ontwerpen, om zo maar iets te zeggen...
Oud 22 januari 2008, 21:28   #38
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die na z'n eerste 2 jaar middelbaar wiskunde al opgeeft, zal later heus geen honderden stellingen wiskundige analyse gaan blokken in 1ste kan burgerlijk, hoor...
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 21:29   #39
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zag er geen logica in, jammer genoeg. But then again, met hun logica zullen ze waarschijnlijk ook geen vliegtuig ontwerpen, om zo maar iets te zeggen...
Dat zou dan ook saai zijn, iedereen die vliegtuigen ontwerpt en niemand om te vertalen, "fast your seatbelts" ...
Oud 22 januari 2008, 21:31   #40
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wiskunde zuigt. Nee dus.

Ik zat in het derde in LaGriWi (5u wis) en ben dan overgestapt naar de LaGri omdat ik maar 51% voor wiskunde had.

Gezien wiskunde ZO HARD zuigt voor 90% van de scholieren, moet er een mogelijkheid zijn om enerzijds te ontsnappen aan de terrorisatie door dat vak en anderzijds aan geïnteresseerde(n) (watjes) om meer uren te volgen.
Tja, wiskunde onderscheidt de intellectuelen van de intelligenten, hé. Erg pijnlijk voor sommigen.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be