Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2008, 22:30   #21
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat vind ik het gekke eraan. Ik kan er nog wel inkomen dat hij de controleprocedures op zijn doen en laten kon verhinderen, maar niet dat hij aan zoveel geld kon komen zonder dat iemand dat zag. Ik vraag me trouwens af wat z'n motieven waren, je zou haast denken dat hij het gewoon deed om ze failliet te krijgen.

Een anarchist die het bankwezen geïnfiltreerd heeft ? Een Kapita-terrorist?
Eerder denk ik dat de bank riskante beursoperaties uitvoerde, die mislukten, en dat ze nu het verlies op deze man zijn rekening zetten, al dan niet tegen vergoeding. Wedden dat ze die vent niet meer terugvinden ? Of hij is vetbetaald verdwenen, of men vind hem terug doorzeefd met kogels of "gezelfmoord"...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 12:49   #22
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Eerder denk ik dat de bank riskante beursoperaties uitvoerde, die mislukten,
Mislukten voor de bank maar niet voor de kapita-terroristen. George Soros legt hele continenten plat met zijn kapita-terrorisme, en daarna zegt men dat de schuld bij de regeringen ligt. Waarom zou dat niet met een bank kunnen? Waar verlies is is winst. Iemand is hier beter van geworden.
Citaat:
en dat ze nu het verlies op deze man zijn rekening zetten, al dan niet tegen vergoeding. Wedden dat ze die vent niet meer terugvinden ? Of hij is vetbetaald verdwenen, of men vind hem terug doorzeefd met kogels of "gezelfmoord"...
Mislukte beursoperatie van de bank of kapita-terrorisme, een scapegoat zullen ze altijd nodig hebben.

Laatst gewijzigd door Ramón Gitannes : 26 januari 2008 om 13:07.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 18:05   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Een mening van iemand die het onderwerp duidelijk kent:
Citaat:
délit d'initié très rentable
le vendredi 18 janvier �* la cloture jèrome avait une position longue approximative de 250 000 contrats sur le future dax au prix moyen de 7631 (ce qui représente une position de 50 milliards d'euros), il perdait approximativement 250 pts (cloture le 18 janvier �* 7381); �* ce moment la il perdait 1,5 milliard d'euros ( un pt de contrat dax vaut 25 EUR)

Il est démasqué pendant le week end, il sait que la SG va devoir déboucler sa position dès le lundi suivant et ce sur au moins 3 jours (le volume sur le futur DAX a été en moyenne de 430000 contrats échangés par jour, les 3 jours suivants)

Il sait également que les bourses asiatiques ont fortement chuté pendant le week end, donc l'ouverture du lundi matin sera en baisse.

Si son coup était bien préparé il a pu profiter de l'occasion pour vendre des contrats futures DAX dès le lundi suivant par l'intermédiaire d'amis.

J'ai calculé qu'avec un million d'euros il pouvait multiplier facilement son capital par 4 sur les 3 jous suivants (la couverture en intra day sur le DAX est de 7000EUR par contrat) soit une plusvalue de 3 millions d'euros.

il a donc pu s'enrichir de cette manière, il est aussi possible que les dirigeants de la SG au courant de l'affaire durant le week end aient pu en profiter aussi.

mais comme on dit, les avis c'est comme les tdc: tout le monde en a un!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 18:21   #24
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
[/b]
Eerder denk ik dat de bank riskante beursoperaties uitvoerde, die mislukten, en dat ze nu het verlies op deze man zijn rekening zetten, al dan niet tegen vergoeding. Wedden dat ze die vent niet meer terugvinden ? Of hij is vetbetaald verdwenen, of men vind hem terug doorzeefd met kogels of "gezelfmoord"...
Hij is aangehouden.

Citaat:
[/b]dat de bank riskante beursoperaties uitvoerde, die mislukten, en dat ze nu het verlies op deze man zijn rekening zetten
1. Elke bank doet riskante operaties: bij véél banken is de winst op de trading regelmatig groter dan de float op de intrestmarges.

2.Traders zijn ballerinas die acrobaat spelen op de slappe koord: winnen ze, krijgen ze bonussen en bevorderingen, winnen ze niet worden ze afgevoerd of buiten gezet. Deze verdiende nog maar 100.000€/ jaar: pdeanuts in vgl met de mannen bij bvb Goldman-Sachs en dgl. Een tweederangs dus maar duidelijk met ambitie.

3.Het loopt al ééns mis bij élke bank, maar 't komt meestal niet in de krant, zoals nu bij SG en bij Fortis. De subprime crisis heeft het "gewone patroon" doorbroken
Hier ging het al een tijd mis: meestal ziet men het wel maar laat men de trader verder risicos nemen om het ge-observeerde verlies goed te maken.

Iedereen die bij een bank werkt weet dat. Ik ken genoeg mensen in banken:
men weet dat die en die vroeger bij de marktzaal werkten, maar nu een rustiger job kregen omdat....

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2008 om 18:22.
Oud 26 januari 2008, 21:55   #25
filosoof
Banneling

Standaard

Het personeel is in elk geval méé de dupe:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libération:
«On n’aura pas de bonus» Les salariés de la banque hésitent entre inquiétude et colère.
N.Co.
QUOTIDIEN : samedi 26 janvier 2008
Difficile de travailler �* la Société Générale quand le nom de votre entreprise est devenu le synonyme de la plus grosse perte boursière commise par un simple trader. Depuis jeudi, pour les 120 000 salariés de l’établissement, la stupéfaction s’est transformée en colère. Et en inquiétude. 5 milliards d’euros qui partent en fumée, cela aura forcément des conséquences sur les revenus, voire sur le poste de chacun.

Dans un premier temps, c’est l’incompréhension qui a dominé. «Pour les salariés, ce qui s’est passé paraît impensable, témoigne Lionel Chabot, de la CFDT. Tous les jours, leur travail est vérifié. Et la moindre broutille peut prendre des proportions énormes.» Chacun a ensuite calculé son manque �* gagner. «Jeudi matin, devant la machine �* café, tout le monde se disait : "A cause de ce mec, on n’aura pas de bonus." On était vraiment furax», témoigne un salarié travaillant dans les salles de marché.

Pour ces opérateurs
, la part variable de la rémunération peut représenter de quelques mois �* plusieurs années de salaire fixe. Mais elle est fonction des bénéfices de la banque, en berne cette année. Chez les simples employés, l’espoir de toucher de la participation s’éloigne aussi. Alors qu’un surcroît de travail est attendu. «Déj�*, dans les agences, les petits chefs mettent la pression sur les employés pour qu’ils se retroussent les manches et vendent plus de produits aux clients», poursuit Lionel Chabot. La direction, elle, est plutôt silencieuse. Recevant les syndicats jeudi matin, elle leur a seulement assuré qu’elle «ne voulait pas que les salariés subissent l’impact de cette crise», selon Michel Marchet, délégué central CGT.

Dans les salles de marché, on a ainsi fait passer le message aux salariés que leur bonus ne serait pas nul cette année. Histoire d’éviter une hémorragie prévisible de traders. Quant �* un éventuel plan social, il n’est pas �* l’ordre du jour. Mais tout pourrait changer si la Société Générale se faisait racheter. «Le pire serait que cette situation débouche sur une tentative de prise de contrôle», s’inquiète Michel Marchet.BRON & volledig-Klik :Libération
Adieu 13de en 14de maand ook voor de kassiers...
Ik las dat twee topdirecteurs al 50% van hun bonus 2007 hebben teruggestort aan de SG maar de traders worden gespaard.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 januari 2008 om 22:00.
Oud 27 januari 2008, 14:53   #26
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

zopas op de radio: fraude zou oplopen tot 50 miljard euro
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 15:00   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
zopas op de radio: fraude zou oplopen tot 50 miljard euro
Dat kan niet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 15:17   #28
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

George Soros
Wikipedia

Speculanten als Soros worden vaak beschouwd als onzichtbare financiële grootheden met een gevaarlijk grote macht. Ten tijde van de Aziëcrisis van 1997 werd hij persoonlijk door de Maleisische premier Mohammed Mahathir voor de problemen in de regio verantwoordelijk gesteld. In hoeverre dat terecht was is onduidelijk, maar Soros heeft zelf ook gewezen op het gevaar dat ontwikkelingslanden gedestabiliseerd worden door grootschalige speculatie.

Soros maakt van zijn manier van zakendoen geen geheim, maar is van mening dat zijn handelen als financier niet altijd in overeenstemming hoeft te zijn met zijn politieke opvattingen. Hij lijkt ook wel eens de grens van het wettelijk toelaatbare te zoeken. In 2005 werd hij in Frankrijk veroordeeld tot een boete van 2,8 miljoen dollar wegens handel met voorkennis in aandelen van de bank Société Générale.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 15:20   #29
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

De totale omvang van de fraude; niet het verlies. Ik hoorde het ook net.

Het maakt het hele verhaal alleen maar absurder.
Oud 27 januari 2008, 16:21   #30
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht

Ah, ok

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar een interview met die gast.
Oud 27 januari 2008, 16:48   #31
Percalion

Standaard

Citaat:
Ah, ok

Maar wat de fuck eigenlijk. Vijftig milj�*rd. Mocht het niet overal op nieuwssites staan, zou je toch denken dat het een hoax is?
Oud 27 januari 2008, 17:08   #32
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, ok

Daarvoor zul je een jaar of 5 �* 10 moeten wachten, vermoed ik...
Oud 27 januari 2008, 17:11   #33
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar wat de fuck eigenlijk. Vijftig milj�*rd. Mocht het niet overal op nieuwssites staan, zou je toch denken dat het een hoax is?
"throwing good money after bad money" is de uitdrukking.

Ik stuurde 10' geleden een mail naar een kennis die bij de SG Parijs werkt. Benieuwd of ik een antwoord krijg.
Oud 27 januari 2008, 17:20   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Idd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boursorama
AFP le 27/01/2008 15h58
Société Générale: Jérôme Kerviel toujours entendu, la banque donne des précisions

La brigade financière de Paris où Jérôme Kerviel est en garde �* vue depuis le 26 janvier 2008
© AFP Jean Ayissi
Le trader français Jérôme Kerviel, accusé par la Société Générale d'une "fraude" gigantesque qui a fait perdre �* la banque près de 5 milliards d'euros, était toujours entendu dimanche par les enquêteurs, et sa garde �* vue pourrait durer jusqu'�* lundi en milieu de journée.

L'affaire, qui a fait l'effet d'un séisme dans le monde de la finance, a encore pris de l'ampleur avec la révélation dimanche par la Société Générale du fait que les positions frauduleuses prises par le jeune homme avaient atteint "environ 50 milliards d'euros" avant d'être liquidées dans l'urgence, ramenant la perte finale �* 4,9 milliards d'euros.

Selon la Société Générale, la position frauduleuse, découverte le 20 janvier, a été "débouclée" en trois jours et complètement "fermée" le 23 janvier au soir.

klik BRON Boursorama
Ik ken die DAX-posities niet,maar ik vraag me toch af of trager liquideren met tegenposities het verlies niet beperkt zou hebben...

Eén ding is zeker: 50Mio € aan posities kunnen moeilijk onopgemerkt 24 uur duren of er zit iets serieus mis bij hun audit, informatica en/of directie.
@Straddle, wat jij?

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 januari 2008 om 17:28.
Oud 27 januari 2008, 22:51   #35
Percalion

Standaard

Ik vind het ook nogal vreemd dat ze vijftig miljard afwikkelen op drie dagen en toch zeggen dat ze niets te maken hebben met de onrust in de markten. Allez, natuurlijk zijn die markten heel groot, maar als er plots iemand 'n verkooporder plaatst voor duizenden posities, dan heeft dat toch wel 'n beetje een impact zou ik denken - of schat ik de situatie nu zo verkeerd in?
Oud 28 januari 2008, 00:14   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bedrag is gewoon enorm, volgens DS komt dat bedrag overeen met het BNP van Slowakije .
Oud 28 januari 2008, 00:14   #37
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kerviel gokte met 50 miljard

BRUSSEL - Jérôme Kerviel, de handelaar die 5 miljard euro verspeelde bij de Franse bank Société Générale, gokte met 50 miljard. Aanvankelijk met succes.

Van onze redacteur

Het recordverlies door beleggingsfraude dat de Franse bank Société Générale afgelopen week bekendmaakte, had nog veel hoger kunnen zijn, zo blijkt uit een mededeling van de bank. Jérôme Kerviel had in totaal voor 50 miljard euro beleggingsposities ingenomen. Dat is meer dan de marktwaarde van de op een na grootste Franse bank en zowat even groot als het bnp van landen als Slovakije en Qatar.

Hij handelde in zogenaamde futures: een termijncontract waarmee op een toekomstige koersbeweging van een aandeel, index of grondstof gespeculeerd wordt. Daarbij wordt bijvoorbeeld beloofd een aandeel op een bepaalde dag tegen een van tevoren vastgelegde prijs te zullen kopen. Kerviel kocht futures op aandelenindices op de Duitse beurs (de Dax index), de Britse (de FTSE) en van de Eurostoxx 50.

Opvallend is dat Kerviel (31) al vroeg in 2007 begon met het verborgen houden van zijn posities voor de bank. Hij werd pas recentelijk betrapt. 'Wat opvalt, is niet alleen hoe merkwaardig lang hij dat verborgen kon houden. Ook de omvang van zijn posities verbaast', zei een expert in afgeleide producten aan De Standaard. 'Een trader kan dat niet zonder dat hij de back office, de administratieve verwerking, mee kan manipuleren. Ook Nick Leeson (die Barings op de knieën kreeg) was eigenlijk een back office-kerel.'

De trader wist zijn marktposities lange tijd te verbergen door die om de drie dagen, telkens net bij de controle, te wijzigen. Via valse tegenboekingen wekte hij de indruk dat de bank per saldo weinig of geen risico liep. Kerviel speculeerde volgens de Franse krant Le Figaro, die topman Daniël Bouton, van de Société Générale citeert, met succes op een daling van de markten. Daarbij was hij fors over zijn toegelaten limieten gegaan. Om de sporen te wissen, zou hij begin januari begonnen zijn met die winst uit te wissen, met verliesposities. Door de sterke daling van de markten kwam hij in de problemen. Een trader zei dat Kerviel 1,5 miljard euro had verloren en dat het saldo van de 4,9miljard euro verlies van de bank op rekening van de raad van bestuur kwam.

Kerviel, die zich zaterdag meldde bij de Franse politie, is in hechtenis genomen en werd ondervraagd. Hij zou zich coöperatief opstellen en verschijnt vandaag voor de rechter. Hij kan maximaal 48 uur in voorhechtenis gehouden worden, tenzij hij in beschuldiging gesteld wordt. Zowel president Sarkozy als de Franse minister van Financiën zijn boos op de Société Générale omdat ze te lang in het ongewisse werden gelaten.

Blz. E1 Fortis ziet 'put' van 1,2miljard.

Link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=SP1N4NIT

Laatst gewijzigd door Savatage : 28 januari 2008 om 00:15.
Oud 28 januari 2008, 00:17   #38
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Het voorlopige klassement van rogue traders:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trading_losses
Aan de top van de lijst zijn het telkens grote verliezen die gemaakt zijn door financiële derivaten. Misschien toch iets om even bij stil te staan.
Oud 28 januari 2008, 00:21   #39
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het ook nogal vreemd dat ze vijftig miljard afwikkelen op drie dagen en toch zeggen dat ze niets te maken hebben met de onrust in de markten. Allez, natuurlijk zijn die markten heel groot, maar als er plots iemand 'n verkooporder plaatst voor duizenden posities, dan heeft dat toch wel 'n beetje een impact zou ik denken - of schat ik de situatie nu zo verkeerd in?
Ik heb laatst ergens opgevangen dat de assumptie van marktefficiëntie enorm overschat is. Zou wel een mogelijke verklaring zijn.
Oud 28 januari 2008, 02:38   #40
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd:

Ik ken die DAX-posities niet,maar ik vraag me toch af of trager liquideren met tegenposities het verlies niet beperkt zou hebben...

Eén ding is zeker: 50Mio € aan posities kunnen moeilijk onopgemerkt 24 uur duren of er zit iets serieus mis bij hun audit, informatica en/of directie.
@Straddle, wat jij?
Volledig akkoord. Jerome is allesbehalve de enige schuldige. Als het aan mij lag, dan dienen verantwoordelijken van de afdelingen audit en controle en zeker van risk management en back office minstens evenveel zoniet meer schuld te dragen!

Ergens hierboven heb ik ook al gezegd dat om zulke kollosale posities aan te houden, je enorme bedragen aan waarborg moet betalen (Margins) aan de beurs. Iemand moet die betalingen uitvoeren, dus moet die de schommelingen in waarborg ook zien en aan de alarmbel trekken. Maar dat is niet gebeurd...

Naar het schijnt maakte Jerome schijntransacties met fictieve tegenpartijen om die grote bedragen niet te laten opvallen... welnu in dat geval komt er geen waarborg binnen of buiten tegenover de "echte transacties".... Vandaag in de Financial Times werd net hetzelfde gezegd....

Soit, blijkt meer en meer dat SocGen zelf in de fout is gegaan met hun super gebrekkige controlesystemen en procedures... Ze hebben niks geleerd van de Barings en Nck Leeson les....
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be