Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2008, 10:32   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Fox, je mag er zeker van zijn dat het wel zo is. Men heeft er alleen wat leven ingeblazen waardoor je denkt dat het niet kan. Materie is toch uitgezette energie of niet dan ? Vandaar die ruimte natuurlijk, het lijkt allemaal heel echt maar uiteindelijk is dat heel anders dan we doorgaans denken en dat omwille van de identificatie, zoals je ook weet.
Probeer dan eens in een standaardluciferdoosje van 5 cm lang, 3 cm breed en 1 cm hoog te kruipen hé. Als het je lukt krijg je 1 miljoen euro van mij. Gelieve het wel op band vast te leggen zodat ik er de echtheid van kan verifieren. Succes!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 11:02   #22
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

nog zo'n interessant weetje dat aansluit op dit. We raken nooit iets aan. De negatieve ladingen van de electronen van 2 verschillende voorwerpen (vb, mn vinger en de toetsen op dit klavier waar ik op typ) stoten mekaar af maar er is geen fysiek contact tussen de twee.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 11:24   #23
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Probeer dan eens in een standaardluciferdoosje van 5 cm lang, 3 cm breed en 1 cm hoog te kruipen hé. Als het je lukt krijg je 1 miljoen euro van mij. Gelieve het wel op band vast te leggen zodat ik er de echtheid van kan verifieren. Succes!
Fox, beetje relativeren kan geen kwaad. De vraag is uiteindelijk wie je zelf bent op basis van deze wetenschappelijke bevindingen. Je kan toch moeilijk zeggen dat je een opgeblazen pop bent of zo, of wel dan ? Dat is uiteindelijk wat wetenschap ons laat weten als je dat even aandachtig bekijkt. Hoe sta je hier tegenover ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 11:27   #24
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog zo'n interessant weetje dat aansluit op dit. We raken nooit iets aan. De negatieve ladingen van de electronen van 2 verschillende voorwerpen (vb, mn vinger en de toetsen op dit klavier waar ik op typ) stoten mekaar af maar er is geen fysiek contact tussen de twee.
Kris kras, dat is inderdaad zo. Er is dus blijkbaar niets dat rechtstreeks met elkaar in aanraking komt en toch is alles op één of andere manier aan elkaar gelijmd, zeg maar even. Aan welk ‘glijmiddel’ denken we dan ? Enig idee hierover ?
Oud 1 februari 2008, 11:37   #25
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fox, beetje relativeren kan geen kwaad. De vraag is uiteindelijk wie je zelf bent op basis van deze wetenschappelijke bevindingen. Je kan toch moeilijk zeggen dat je een opgeblazen pop bent of zo, of wel dan ? Dat is uiteindelijk wat wetenschap ons laat weten als je dat even aandachtig bekijkt. Hoe sta je hier tegenover ?
Ik voel me nog altijd hetzelfde. Een mens van vlees en bloed. Wat de bouwsteentjes daarvan zijn interesseert me eigenlijk hoegenaamd niks en dat is ook compleet irrelevant.

Als je mensen gaat beginnen benaderen als lucht, wat nu al veel te vaak gebeurt, dan creeer je een wereld waarin de onverschilligheid nog wat meer zal toenemen en daar pas ik liever voor.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 11:45   #26
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Kris kras, dat is inderdaad zo. Er is dus blijkbaar niets dat rechtstreeks met elkaar in aanraking komt en toch is alles op één of andere manier aan elkaar gelijmd, zeg maar even. Aan welk ‘glijmiddel’ denken we dan ? Enig idee hierover ?
ik neem aan dat je hier lijmmiddel bedoeld, of vergis ik mij en in dat geval heb ik je vraag niet tegoei door. Met mijn vrij beperkte kennis vermoed ik dat ladingen (bij gebrek aan het vinden van een betere term) een zeer grote rol spelen.

Macro en micro schaal lijken zo fel op mekaar. Ik heb in een ander draadje 2 foto's gepost van respectievelijk het heelal en nueronenverbindingen in de hersenen. Bijde plaatjes lijken als 2 druppels water op mekaar. Ook ben ik de laatste tijd vrij gefascineerd door plasma cosmologie wat ik recent heb ontdekt. Ook daar spelen ladingen tussen lichamen een heel grote rol.

Voor mij is dit dus een tipje van de sluier in deze rare wereld van het extreem kleine en extreem grote. Niet echt een duidelijk antwoord he
Oud 1 februari 2008, 11:46   #27
KrisKras
Banneling

Standaard

[quote=fox;3236080]Ik voel me nog altijd hetzelfde. Een mens van vlees en bloed. Wat de bouwsteentjes daarvan zijn interesseert me eigenlijk hoegenaamd niks en dat is ook compleet irrelevant.QUOTE]

Deze discussie lijkt me dan ook niet echt iets voor jou. (niet slecht bedoeld he)
Oud 1 februari 2008, 11:58   #28
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik voel me nog altijd hetzelfde. Een mens van vlees en bloed. Wat de bouwsteentjes daarvan zijn interesseert me eigenlijk hoegenaamd niks en dat is ook compleet irrelevant.
Wel, dat lijkt me dan net de bevestiging te zijn. Ik heb dat ook, ik ben in essentie nog altijd dezelfde als vroeger, het lichaam gaat wat minder vlotjes mee maar dat is iets dat ik kan ervaren, zelf nog steeds dezelfde. Is dat voor jou anders ? Volgens je bericht niet of zie ik dat verkeerd ?
Citaat:
Als je mensen gaat beginnen benaderen als lucht, wat nu al veel te vaak gebeurt, dan creeer je een wereld waarin de onverschilligheid nog wat meer zal toenemen en daar pas ik liever voor.
Ik denk soms dat het andersom is, we beschouwen mensen als robotten. Ook als ‘lucht’ te beschouwen, zoals je in deze context terecht aangeeft. Er lijkt iets niet te kloppen, zo lijkt me.

Laatst gewijzigd door MIS : 1 februari 2008 om 11:59.
Oud 1 februari 2008, 12:07   #29
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat je hier lijmmiddel bedoeld, of vergis ik mij en in dat geval heb ik je vraag niet tegoei door. Met mijn vrij beperkte kennis vermoed ik dat ladingen (bij gebrek aan het vinden van een betere term) een zeer grote rol spelen.
Lijmmiddel of glijmiddel lijkt ongeveer synoniem te zijn. Men stelt hierbij dat we inderdaad in een soort van plenum vertoeven. Je weet wel, het kwantumvacuüm dat helemaal niet vacuüm is maar net het tegenovergestelde.
Citaat:
Macro en micro schaal lijken zo fel op mekaar. Ik heb in een ander draadje 2 foto's gepost van respectievelijk het heelal en nueronenverbindingen in de hersenen. Bij de plaatjes lijken als 2 druppels water op mekaar. Ook ben ik de laatste tijd vrij gefascineerd door plasma cosmologie wat ik recent heb ontdekt. Ook daar spelen ladingen tussen lichamen een heel grote rol.
Boeiend, wetenschap laat ons weten dat we inderdaad uitgezette energie zijn, een soort van holografische projectie met als bron dat plenum. De vraag is dan of wij die projectie zelf zijn (het lichaam dus) of nog iets anders. Enige mening hierover ?
Citaat:
Voor mij is dit dus een tipje van de sluier in deze rare wereld van het extreem kleine en extreem grote. Niet echt een duidelijk antwoord he
Het wordt enkel duidelijker en logischer. Misschien heeft niet iedereen dezelfde perceptie, weet ik niet. Het blijkt inderdaad ook iets met perceptie te maken te hebben, politiek weet daar alles van, zoals we weten. Of helemaal niets, het is maar hoe je dat wil bekijken uiteraard, ook perceptie.
Oud 1 februari 2008, 16:08   #30
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Wat we zien is niet de werkelijkheid. We zien dat de zon opkomt, maar ‘weten’ dat in werkelijkheid de zon ten opzichte van ons (de aarde) stilstaat en dat de aarde draait. In de wereld van het onzichtbaar kleine is het nog gekker, want de wereld is vooral leeg. Materie is niet van materie gemaakt.

‘Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte.

Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen.’ – Peter Russel
Dat lijkt een beetje op de theorie van de matrix waarbij de werklijkheid enkel een illusie voorstelt die door onze bewustzijn stroomt , enkel ligt er een kleine verschil waarbij "de matrix" zelf als een beginpunt staat als ook een eindpunt ! mss bestaat onze werkelijkheid helemaal anders dan hoe wij het kunnen voorstellen en kunnen denken.

Een kind in een baarmoeder denkt ook dat hij een koning is op de plaats waar hij bestaat ,maar eigelijk is de plaats waar hij bestaat kleiner dan een watermeloen !!!
Oud 1 februari 2008, 16:24   #31
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijkt een beetje op de theorie van de matrix waarbij de werklijkheid enkel een illusie voorstelt die door onze bewustzijn stroomt , enkel ligt er een kleine verschil waarbij "de matrix" zelf als een beginpunt staat als ook een eindpunt ! Misschien bestaat onze werkelijkheid helemaal anders dan hoe wij het kunnen voorstellen en kunnen denken.
Inderdaad, wetenschap geeft ons heel wat andere materie om over na te denken. Hiertegen is BHV voor kleine kinderen die maar van geen ophouden weten. Komt steeds ruzie van. En dat alles wanneer we ook weten dat materie rondtollende electronen zijn, hoe leg je nu het verband tussen het ene en het andere ? Enig idee ?
Citaat:
Een kind in een baarmoeder denkt ook dat hij een koning is op de plaats waar hij bestaat, maar eigelijk is de plaats waar hij bestaat kleiner dan een watermeloen !!!
Zoiets, België dat zich het universum waant, lijkt nog te kloppen ook.

Laatst gewijzigd door MIS : 1 februari 2008 om 16:25.
Oud 1 februari 2008, 16:53   #32
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Inderdaad, wetenschap geeft ons heel wat andere materie om over na te denken. Hiertegen is BHV voor kleine kinderen die maar van geen ophouden weten. Komt steeds ruzie van. En dat alles wanneer we ook weten dat materie rondtollende electronen zijn, hoe leg je nu het verband tussen het ene en het andere ? Enig idee ?
We weten wel dat het water nuttig en belangerijk kan zijn, maar hoe nuttig of hoe belangerijk kan het wat zijn (het mechanisme daarin) kunnen we zelf niet begrijpen (aldus conversatie met reeve ! )

Citaat:
Zoiets, België dat zich het universum waant, lijkt nog te kloppen ook.
In our mind !
Oud 1 februari 2008, 17:01   #33
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
We weten wel dat het water nuttig en belangrijk kan zijn, maar hoe nuttig of hoe belangrijk kan het wat zijn (het mechanisme daarin) kunnen we zelf niet begrijpen (aldus conversatie met reeve !)
Leuk gezegd, als blijkt dat we zelf een kwantumfluctuatie zijn ontspringend vanuit het kwantumvacuüm, dan krabt een mens zich even achter de oren natuurlijk. Al snel zien we dan ook in dat heel dat politieke spelletje redelijk absurd begint te worden, nochtans onze verantwoordelijken. Misschien begrijpen we inderdaad helemaal dat mechanisme niet en dat ondanks al het nobele studiewerk dat er over geschreven is.

Politiek en God, als dat maar goed komt. Laat ons alvast bidden, poitiek is vrij transparant, God nog transparanter, zo blijkt volgens de kwantumboys. We weten niet eens wie we zelf zijn, zo blijkt nog maar eens.
Oud 2 februari 2008, 09:34   #34
MIS
Banneling

Standaard

De wereld is dan wel leeg, maar toch weer vol ... bizar dus

Citaat:
Dynamisch evenwicht vereist quasi-ogenblikkelijk optredende en verreikende connecties, overal in het organisme. De reikwijdte van deze connecties en de snelheid waarmee ze zich in het organisme verbreiden zijn veel groter dan wetenschappers tot nu toe hadden vermoed. Zo bestaat het menselijk lichaam uit bij benadering 1.000.000 miljard cellen – veel meer dan onze melkweg sterren telt. Dagelijks sterven er 600 miljard van deze cellen af, en worden er vrijwel evenveel cellen geregenereerd – meer dan 10 miljoen cellen per seconde !! De gemiddelde huidcel heeft slechts een levensduur van circa twee weken, botcellen worden om de drie maanden vernieuwd. Uit circa 1200 aminozuren worden er om de 90 seconden miljoenen antilichaampjes gesynthetiseerd, per uur worden er 200 miljoen erytrocyten geregenereerd. Radio-isotoopanalyses, uitgevoerd in de Oak Ridge Labaratories, hebben uitgewezen dat 98 % van alle atomen waaruit het organisme bestaat in het tijdsbestek van slechts één enkel jaar wordt vervangen. Er is geen enkele substantie in het lichaam die constant blijft, hoewel de cellen van het hart en de hersenen een langere levensduur hebben dan de meeste andere. Toch brengen de stoffen die op onverschillig welk moment in het lichaam bestaan duizenden biochemische reacties per seconde teweeg, en deze worden allemaal uiterst nauwkeurig en nagenoeg ogenblikkelijk op elkaar afgestemd, zodat ze de dynamische ordening van het organisme als geheel in stand houden.
Oud 26 april 2008, 09:26   #35
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Best grappig, misschien bestaan we zelf ook niet. Zou wat zijn. Wat is die 99.9999 % ‘ruimte’ dan uiteindelijk, enig idee ?
Die 99.9999% ruimte is puur bewustzijn waar vorm in oprijst en terug oplost!! Het is een soort veld waar tijd niet bestaat. Het is het absolute
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 11:50   #36
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het draait allemaal om krachten.
eerder informatie
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 16:26   #37
Hussar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
‘Als we de kern van een atoom vergroten tot een rijstkorrel, zou het hele atoom de grootte hebben van een voetbalstadion en de elektronen zouden als rijstkorrels zijn die tussen de plaatsen doorvliegen. Sir Arthur Eddington zei: “De materie is overwegend spookachtige lege ruimte.” Om preciezer te zijn, het is 99,9999999% lege ruimte.
Je mag een deeltje niet beschouwen als een klein puntvormig object, net zoals je licht niet mag beschouwen als een EM golf. Het photoelektrisch effect is daar zeer duidelijk over: dit zegt dat licht naast een golfkarakter, ook een deeltjeskarakter heeft en dat de golf dus moet worden gekwantiseerd (vandaar de naam "kwantummechanica"). Die deeltjes noemen we fotonen. Een elektron heeft eveneens een dubbel karakter en is dus ook een "golf" en is verspreid over een veel grotere ruimte. Maar als we de positie van dit deeltje zouden meten stort de golffunctie van het deeltje ineen en merken we een deeltje op met een bepaalde positie. Maar voor de meting is het deeltje dus verspreid.

Citaat:
Maar waarom zakt die 99,9…% lege ruimte van mijn hand niet door de 99,9… % lege ruimte van de tafel, waarop mijn hand ligt? De makkelijkste verklaring hiervoor is dat de elektronen zo snel rond de kern draaien dat ze een ondoordringbaar pantser vormen. Stel je voor dat iemand een gewicht aan een touw rond zich slingert. Je kunt niet in de buurt komen om hem of haar aan te raken, want het rondcirkelende gewicht houdt je op afstand. Wanneer twee atomen elkaar ontmoeten, zorgt de cirkelende beweging van hun elektronen ervoor dat ze elkaar niet kunnen raken en gedragen ze zich als massieve ballen.’ – Peter Russel
Dit is te verklaren dat de buitenste lagen van een atoom negatief geladen zijn en elkaar dus afstoten. Opnieuw, je mag een elektron niet als een volledig als een verspreiding van een deeltje over de ruimte. de ruimte waar het deeltje 90 % kans heeft om zich te bevinden noemt men een "orbitaal". en dus kan je het deeltje beschouwen als een homogeen negatief geladen orbitaal. Een tweede ding dat je moet opmerken is dat twee tegengestelde ladingen elkaar nooit kunnen "aanraken" omdat volgens de wet van coulomb dan een oneindig grote kracht moet worden uitgeoefend, dus atomen "vallen" niet door elkaar vanwegen de tegengestelde ladingen. En een derde ding dat je moet weten is dat het WEL mogelijk is dat materie door materie gaat, net zoals een hand die door een tafel gaat. Het is alleen dat de kans dat dit gebeurd zo klein is dat je triljarden jaren aan een stuk op die tafel moet slaan voordat je zelf een realistische kans krijgt om erin te slagen. Dit is opnieuw te verklaren door kwantummechanica dat zegt dat de deeltjes op het punt van inslag (meting) een bepaalde kans is dat het deeltje zich in afrika bevind, vanwege de spreiding endus ver buiten de orbitaal, maar die kans is echter veel te klein, en opdat dit gebeurt voor je hele hand of de hele tafel is zo goed als nihil.

Laatst gewijzigd door Hussar : 27 april 2008 om 16:28.
Hussar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2008, 08:52   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Best grappig, misschien bestaan we zelf ook niet. Zou wat zijn. Wat is die 99.9999 % ‘ruimte’ dan uiteindelijk, enig idee ?
Een pertinente vraag inderdaad waarop ik voorlopig het antwoord schuldig blijft.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 14:42   #39
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

'De rijstkorrel in het voetbalveld' blijft een beeld dat niet overeenstemt met de werkelijkheid maar enkel de verhoudingen weergeeft.
We zijn zelfs niet eens zeker van alle natuurkundige principes op sub-atomair niveau.
En dat moet ook niet, en we zullen het ook nooit allemaal weten noch begrijpen.
Of zoals Shakespeare het stelde: "There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy."
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 16:53   #40
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik kan niet geloven dat ik maar voor 0,0001 stront in mijn pot schijt en dat de rest slechts lege ruimte is. Zo voelt het toch niet, hoor.
En toch is het zo!
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be