Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2008, 09:45   #21
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Engels willen ze leren omdat ze het al kennen. Daarvoor moeten ze namelijk geen inspanningen doen.
Volgens mij bestaat er geen Europees land waar Engels niet de belangrijkste tweede taal is in het onderwijs. Ook in Wallonië is dat het geval.

Als ge er één kent, moogt ge het hier altijd noemen.

Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 09:48.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 09:47   #22
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Engels leren de kinderen vanzelf door hun muziek, hun televisie, enz ..... De taal wordt pas in de loop van het middelbaar onderwezen en het is duidelijk dat op het einde velen beter het Engels dan het Frans machtig zijn. Ik zie dus het nut er niet van in. Als het van mij zou afhangen blijft Frans de eerste taal, wordt Duits de tweede en wordt Engels pas in de laatste 2 jaar van het middelbaar onderwijs onderwezen.
Het Engels dat de kinderen volgens u leren via hun muziek, hun televisie, enz... is veelal van zulk een slechte kwaliteit dat het écht onzinnig is pas het Engels als derde (!) vreemde taal aan te laren. Dit lijkt me de omgekeerde wereld !!
Anderzijds beaam je dat het Engels een belangrijke plaats (wsl zelfs de belangrijkste vreemde taal !) inneemt in het leven van kinderen, maar anderzijds ontzeg je hen het recht om deze taal goed onder de knie te krijgen en verwijs je het zelfs naar een derde plaats. Met gevolg dat vele jongeren géén Engels als vreemde taal zullen krijgen (sommige beroepsrichtingen bvb) terwijl net die taal toch belangrijk is.

Dus : eerste vreemde taal : Engels, zo zorg je dat het prille contact dat zij al hebben met Engels op een constructieve wijze degelijk opgebouwd wordt.
Tweede en derde taal : Frans en Duits.
Het belang vh Duits wordt imo zwaar onderschat. Het onderwijs zou hier (al vroeger) meer tijd moeten aan besteden.

Laatst gewijzigd door job : 5 februari 2008 om 09:48.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 09:51   #23
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dus : eerste vreemde taal : Engels, zo zorg je dat het prille contact dat zij al hebben met Engels op een constructieve wijze degelijk opgebouwd wordt.
Het wordt inderdaad hoog tijd dat het Frans in het Vlaams onderwijs zijn juiste plaats krijgt. Als men geen politieke maatstaven hanteert maar uitsluitend de educatieve noodzaak als norm neemt, is Frans voor de toekomst van onze kinderen minder belangrijk dan Engels, en niet belangrijker dan Duits.

Ik zou als derde taal de keuze laten tussen Frans en Duits.
Oud 5 februari 2008, 09:51   #24
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

--

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 09:51.
Oud 5 februari 2008, 09:51   #25
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is het Engels wat hier in de Lage Landen gesproken wordt van een uiterst bedenkelijk niveau.
Zelfs in eenvoudige popliedjes, zoals die van de zangeres Anouk, zitten ernorme fouten.
Over de beroerde uitspraak hebben we het maar helemaal niet.

By the way, can you tell me how late it is?

Ik like cats very much, I have a piece of seven.
Oud 5 februari 2008, 10:04   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Engels dat de kinderen volgens u leren via hun muziek, hun televisie, enz... is veelal van zulk een slechte kwaliteit dat het écht onzinnig is pas het Engels als derde (!) vreemde taal aan te laren. Dit lijkt me de omgekeerde wereld !!
Anderzijds beaam je dat het Engels een belangrijke plaats (wsl zelfs de belangrijkste vreemde taal !) inneemt in het leven van kinderen, maar anderzijds ontzeg je hen het recht om deze taal goed onder de knie te krijgen en verwijs je het zelfs naar een derde plaats. Met gevolg dat vele jongeren géén Engels als vreemde taal zullen krijgen (sommige beroepsrichtingen bvb) terwijl net die taal toch belangrijk is.

Het belang vh Duits wordt imo zwaar onderschat. Het onderwijs zou hier (al vroeger) meer tijd moeten aan besteden.
Er zijn dus nog andere talen dan Frans, Engels en Duits eh.
Welk argument heb je om die opzij te schuiven?
Oud 5 februari 2008, 10:13   #27
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Er zijn dus nog andere talen dan Frans, Engels en Duits eh.
Welk argument heb je om die opzij te schuiven?
Geen, want die hoef je niet opzij te schuiven. Als er voldoende vraag is naar pakweg het IJslands, dan moet er Ijslands kunnen gegeven worden.
Ten minste dat is uiteraard het uitgangspunt.
Maar om opportuun én gericht te kunnen werken mag het best dat het aanbod beperkt blijft dat een aantal talen. Welke talen in deze aanbodkorf dan wel liggen ? Engels, Duits, Frans hebben alvast mijn voorkeur om reden dat naast het Engels (als internationale taal) de twee andere talen landstalen in België zijn. Spaans ? Tja, waarom niet.
Maar maak het aanbod in dagonderwijs niet te groot, opdat je de bomen in het bos niet meer zou zien staan.
Anderzijds wie of wat let je om privé of in avondonderwijs wél voor andere talen dan die in de talenkorf liggen te kiezen ?
Oud 5 februari 2008, 10:36   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Volgens mij bestaat er geen Europees land waar Engels niet de belangrijkste tweede taal is in het onderwijs. Ook in Wallonië is dat het geval.

Als ge er één kent, moogt ge het hier altijd noemen.

Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen?

Heeft er iemand een zinnig antwoord op deze vraag?
Oud 5 februari 2008, 10:39   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen, want die hoef je niet opzij te schuiven. Als er voldoende vraag is naar pakweg het IJslands, dan moet er Ijslands kunnen gegeven worden.
Ten minste dat is uiteraard het uitgangspunt.
Maar om opportuun én gericht te kunnen werken mag het best dat het aanbod beperkt blijft dat een aantal talen. Welke talen in deze aanbodkorf dan wel liggen ? Engels, Duits, Frans hebben alvast mijn voorkeur om reden dat naast het Engels (als internationale taal) de twee andere talen landstalen in België zijn. Spaans ? Tja, waarom niet.
Maar maak het aanbod in dagonderwijs niet te groot, opdat je de bomen in het bos niet meer zou zien staan.
Anderzijds wie of wat let je om privé of in avondonderwijs wél voor andere talen dan die in de talenkorf liggen te kiezen ?
Er is bijzonder weinig avondonderwijs gericht op kinderen, en bovendien denk ik dat kinderen echt al lang genoeg op de schoolbanken zitten. De avond is er voor ontspanning.
In het lager onderwijs wordt doorgaans alleen Frans gegeven, en dit Frans is verplicht. Of ik nu mijn kind voor basisonderwijs privé-onderricht geef maakt dus niks uit: Frans zal het moeten leren. Je kunt het dus niet 'vervangen', andere talen zullen er gewoon bij moeten als je ze erbij wil, en ik denk dat voor veel kinderen van het goeie teveel is. Hoewel het vreemde- taalonderwijs in de meeste scholen wel erg laat start.
Ik zie echter compleet niet in waarom er een verplichting zou moeten zijn op welke taal elk kind als tweede taal leert. Jij zegt: "buig je voor de verplichting". Ik zeg: "ik zie geen nood aan een verplichting".

Je ziet hier toch al dat mensen hun voorkeuren verschillen?
Waarom moét er per sé iets opgelegd worden?

Het gaat niet om basisvaardigheden als rekenen, schrijven of lezen.
Het gaat om een taal. Ik denk niet dat je er een kind gigantisch mee straft als het vloeiend Spaans kan, hoor. En slechts een beetje Duits. Of zelfs als het vloeiend Zweeds kan. Kan ook van pas komen. Misschien nog meer dan het weten liggen van rivieren en bergketens die je ook zelf op een kaart kunt opzoeken. En niet alles hoéft van pas te komen.
Kinderen zijn geen productiemachientjes die vol moeten gepropt worden met dingen die alleen maar nuttig zijn.
Oud 5 februari 2008, 10:40   #30
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Laat ons onderwijs zoals het is!
Ons onderwijs is nog steeds een van de beste (mss het beste) in de wereld. Waarom iets veranderen?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 10:42   #31
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Heeft er iemand een zinnig antwoord op deze vraag?
Dan zijn wij de enigen die Engels én Frans én Nederlands spreken.
Oud 5 februari 2008, 10:46   #32
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Dan zijn wij de enigen die Engels én Frans én Nederlands spreken.
En wat is het verband met de volgorde waarin de talen aangeleerd worden?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 10:53   #33
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En wat is het verband met de volgorde waarin de talen aangeleerd worden?
Voor ons is Frans moeilijker dan het Engels (andere taalfamilie). Wil je dat je kinderen goed Frans én Engels kunnen, moet je met Frans beginnen. Want hoe jonger je bent, hoe makkelijker je een taal leert.
Dat Engels aanleren is vrij gemakkelijk, de kinderen kennen het al van film, muziek, computer en games.
En op het einde van de rit, kunnen ze zelfs beter Engels dan Frans.
Oud 5 februari 2008, 11:01   #34
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Je eigen bevolking dom houden is niet meteen een intelligente strategie om de franstaligen 'een hak te zetten'. Integendeel... Het frans is in alle opzichten een bijzonder belangrijke taal in Europa; ga eens even buiten de grenzen van dit kleine landje snuisteren en bemerk dan hoe hoog talenkenns (en vooral dan de kennis van een andere taal dan het engels) staat aangeschreven. Duits is ook zo'n belangrijke taal die bovendien véél te weinig gekend is.

Ik ben gelukkig dat ik in het lager onderwijs reeds frans als tweede taal heb gekregen; het engels is mijn tweede moedertaal geworden na studie, uit interesse en onder een heel zware druk vanuit zowat alle media. Maar met dat mondje frans laat ik horden hollanders, britten en duitsers vér achter mij als er over serieuze zaken moet gepraat worden. Mensen kunnen aanspreken in hun moedertaal is nog altijd een ongelofelijk machtige vaardigheid in de praktijk.

Dus: laat die franse lessen maar zoals ze zijn; engels leren onze kinderen wel automatisch en vaak véél sneller en beter dan hun ouders dan ooit hebben gedaan.
Volledig mee eens.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:08   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor ons is Frans moeilijker dan het Engels (andere taalfamilie). Wil je dat je kinderen goed Frans én Engels kunnen, moet je met Frans beginnen. Want hoe jonger je bent, hoe makkelijker je een taal leert.
Dat Engels aanleren is vrij gemakkelijk, de kinderen kennen het al van film, muziek, computer en games.
Dat wordt een paar posts hierboven weerlegd:

Citaat:
Een bijkomend gevolg is dat er uiteindelijk meer aandacht besteed wordt om een taal aan te leren die qua maatschappelijke relevantie intussen al een hele tijd voorbijgestoken is door het Engels. Dit is heden ten dage een stuk relevanter geworden is dan Frans maar wordt dus minder intensief aangeleerd. En daarmee leg je uiteindelijk zelfs een hypotheek op de kwaliteit van ons onderwijs, dat je zelf een paar posts hierboven nog eens roemde. Het is immers zo is dat dit slechts zijn status en kwaliteit kan behouden indien het afdoende kan inspelen op hetgeen door de maatschappij gevraagd wordt. Het is niet omdat ons onderwijs nu een goede faam geniet, dat dit betekent dat er daarom op geen enkele wijze aan geraakt mag worden en dat het niet moet mee evolueren. Stilstand is achteruitgang, en dat geldt hier beslist ook.
Oud 5 februari 2008, 11:10   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Je eigen bevolking dom houden is niet meteen een intelligente strategie om de franstaligen 'een hak te zetten'. Integendeel... Het frans is in alle opzichten een bijzonder belangrijke taal in Europa; ga eens even buiten de grenzen van dit kleine landje snuisteren en bemerk dan hoe hoog talenkenns (en vooral dan de kennis van een andere taal dan het engels) staat aangeschreven. Duits is ook zo'n belangrijke taal die bovendien véél te weinig gekend is.

Ik ben gelukkig dat ik in het lager onderwijs reeds frans als tweede taal heb gekregen; het engels is mijn tweede moedertaal geworden na studie, uit interesse en onder een heel zware druk vanuit zowat alle media. Maar met dat mondje frans laat ik horden hollanders, britten en duitsers vér achter mij als er over serieuze zaken moet gepraat worden. Mensen kunnen aanspreken in hun moedertaal is nog altijd een ongelofelijk machtige vaardigheid in de praktijk.

Dus: laat die franse lessen maar zoals ze zijn; engels leren onze kinderen wel automatisch en vaak véél sneller en beter dan hun ouders dan ooit hebben gedaan.
compleet mee eens, maar geef ons eindelijk Vlaamse politici die botweg durven weigeren te onderhandelen in het Frans ... want iemand aanspreken in zijn taal is een troef, onderhandelen in de taal van de tegenpartij is ten allen tijde een enorme blunder hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:11   #37
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door allstar Bekijk bericht
Zou het niet beter zijn om die twee om te draaien en vanaf het vijde leerjaar Engels te geven.
Er zullen in Europa steeds meer mensen komen die buiten hun moedertaal enkel Engels praten. Vlaanderen is de enigste regio in Europa waar Frans de eerste vreemde taal is, dat is dus een overblijfsel van het racistisch Belgisch kolonialisme. Langs de andere kant hebben we daardoor als Vlamingen wel een streepje voor op vele andere volkeren omdat we buiten Nederlands en het Engels ook nog 'ns goed Frans praten. Maar dit verandert niets aan het feit dat Frans ons gewoon is opgelegd door de Belgische staat. Maar de jeugd praat vaak beter Engels dan Frans zonder veel onderwijs. We kunnen dus zonder de klemtoon in het onderwijs op het Engels ligt al goed Engels praten. Bijgevolg hoeft Engels voor mij ook niet de eerste vreemde taal te worden in Vlaanderen, maar het mag zeker wel. Ik zou Engels geven vanaf het 6e studiejaar.

Waarom zou het Duits niet als eerste vreemde taal gegeven mogen worden in Vlaanderen? Vergeet niet de centrale positie van Duitsland en de sterke Duitse economie. Bovendien zou het Duits toch als eerste taal makkelijker geleerd kunnen worden dan het Frans, aangezien ons moedertaal een zustertaal is van het Duits. Daardoor zou de Vlaming dus wellicht goed Duits spreken en goed Engels. Ik ga ervan uit – indien het Duits dus de eerste vreemde taal zou worden – ons kennis van het Duits hoger zou worden dan ons huidige kennis van het Frans, aangezien Duits veel meer verwant is met ons moedertaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, dat lijkt me inderdaad geen goede beweegreden te zijn. Alleen pleit ik niet voor het behoud van de bestaande regeling: laat mensen evenwel een keuzevrijheid. Willen ze Frans als eerste vreemde taal? Ok. Menen ouders dat Engels een betere keuze is als eerste vreemde taal en Frans pas de tweede? Ok. Denken bepaalde ouders dat Duits beter de eerste vreemde taal wordt na Engels en Frans? Welja, laat hen de keuze. Ook is een dergelijke keuze interessant voor oudere leerlingen, omdat ze dan een taal kunnen kiezen die hen ligt. Uit ervaring weet ik immers dat de ene leerling heel goed overweg kan met Frans, maar zich hopeloos vastrijdt in het Engels. Of omgekeerd.
Een keuzesysteem dus vanaf het 5e studiejaar brengt wel veranderingen in het lessenrooster en een extra balast voor de lesgever. Spreken alle leerkrachten in het lager onderwijs bv. wel voldoende Duits of Engels om het te kunnen onderwijzen?

Citaat:
Juist, we kunnen al voldoende Engels zonder er extra aandacht wordt aan besteed in het onderwijs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 11:14   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht

'Lionel Richie, I hate you welcome in our studio. Is it true that you fuck horses?'
Oud 5 februari 2008, 11:16   #39
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Volledig mee eens.
Ik lees in Desiderius' post geen enkel argument om Vlaamse kinderen in 2008 nog te verplichten Frans als tweede taal aan te leren. En al zeker geen educatief argument.

Ook u levert geen argument, wat laat vermoeden dat het niet bestaat en dat jullie motivatie politiek is.

Zoniet, graag een degelijk educatief-sociaal argument om Frans voor Engels te stellen in het Vlaams onderwijs, en daarmee in te gaan tegen het onderwijsbeleid in alle Europese landen, Wallonië inbegrepen.
Oud 5 februari 2008, 11:34   #40
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Eigenlijk is het Engels wat hier in de Lage Landen gesproken wordt van een uiterst bedenkelijk niveau.
Zelfs in eenvoudige popliedjes, zoals die van de zangeres Anouk, zitten ernorme fouten.
Over de beroerde uitspraak hebben we het maar helemaal niet.

What say you now?
That is not to believe!

Ik vind Engels trouwens de prachtigste taal ter wereld.
Ongelooflijk creatief en geraffineerd als je hem goed leert.
Ontzettend handig om overal te komen.

Nederlands is ook fantastisch.

Ik heb echter persoonlijk een pesthekel aan Frans, hoewel dat de taal is die ik t meeste spreek tegenwoordig
De taal is stroef, over-rationeel, oncreatief, en zelfs pedant omdat je de meeste dingen maar op één manier kunt zeggen, terwijl het NL een enorme rijkdom aan schakeringen voor hetzelfde heeft.

Zeg maar eens "Het schip vaart de haven in" in het Frans.
En dan proberen meerdere manieren te vinden om dat uit te drukken.
Je zult zien, FR is lang zo rijk niet als het pretendeert.

OK, dat terzijde. Je moet het wel leren. Want Wallonië zal heus niet gaan zitten mokken omdat Mr Trullebaks uit West Oosterzele en zijn vrouw geen Frans kunnen.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be