![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ge er één kent, moogt ge het hier altijd noemen. Waarom zou Vlaanderen als allerenige land in Europa het Frans als tweede taal moeten blijven opleggen? Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Anderzijds beaam je dat het Engels een belangrijke plaats (wsl zelfs de belangrijkste vreemde taal !) inneemt in het leven van kinderen, maar anderzijds ontzeg je hen het recht om deze taal goed onder de knie te krijgen en verwijs je het zelfs naar een derde plaats. Met gevolg dat vele jongeren géén Engels als vreemde taal zullen krijgen (sommige beroepsrichtingen bvb) terwijl net die taal toch belangrijk is. Dus : eerste vreemde taal : Engels, zo zorg je dat het prille contact dat zij al hebben met Engels op een constructieve wijze degelijk opgebouwd wordt. Tweede en derde taal : Frans en Duits. Het belang vh Duits wordt imo zwaar onderschat. Het onderwijs zou hier (al vroeger) meer tijd moeten aan besteden.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 5 februari 2008 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zou als derde taal de keuze laten tussen Frans en Duits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() --
Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk is het Engels wat hier in de Lage Landen gesproken wordt van een uiterst bedenkelijk niveau.
Zelfs in eenvoudige popliedjes, zoals die van de zangeres Anouk, zitten ernorme fouten. Over de beroerde uitspraak hebben we het maar helemaal niet. By the way, can you tell me how late it is? ![]() Ik like cats very much, I have a piece of seven.
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welk argument heb je om die opzij te schuiven?
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten minste dat is uiteraard het uitgangspunt. Maar om opportuun én gericht te kunnen werken mag het best dat het aanbod beperkt blijft dat een aantal talen. Welke talen in deze aanbodkorf dan wel liggen ? Engels, Duits, Frans hebben alvast mijn voorkeur om reden dat naast het Engels (als internationale taal) de twee andere talen landstalen in België zijn. Spaans ? Tja, waarom niet. Maar maak het aanbod in dagonderwijs niet te groot, opdat je de bomen in het bos niet meer zou zien staan. Anderzijds wie of wat let je om privé of in avondonderwijs wél voor andere talen dan die in de talenkorf liggen te kiezen ?
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft er iemand een zinnig antwoord op deze vraag?
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het lager onderwijs wordt doorgaans alleen Frans gegeven, en dit Frans is verplicht. Of ik nu mijn kind voor basisonderwijs privé-onderricht geef maakt dus niks uit: Frans zal het moeten leren. Je kunt het dus niet 'vervangen', andere talen zullen er gewoon bij moeten als je ze erbij wil, en ik denk dat voor veel kinderen van het goeie teveel is. Hoewel het vreemde- taalonderwijs in de meeste scholen wel erg laat start. Ik zie echter compleet niet in waarom er een verplichting zou moeten zijn op welke taal elk kind als tweede taal leert. Jij zegt: "buig je voor de verplichting". Ik zeg: "ik zie geen nood aan een verplichting". Je ziet hier toch al dat mensen hun voorkeuren verschillen? Waarom moét er per sé iets opgelegd worden? Het gaat niet om basisvaardigheden als rekenen, schrijven of lezen. Het gaat om een taal. Ik denk niet dat je er een kind gigantisch mee straft als het vloeiend Spaans kan, hoor. En slechts een beetje Duits. Of zelfs als het vloeiend Zweeds kan. Kan ook van pas komen. Misschien nog meer dan het weten liggen van rivieren en bergketens die je ook zelf op een kaart kunt opzoeken. En niet alles hoéft van pas te komen. Kinderen zijn geen productiemachientjes die vol moeten gepropt worden met dingen die alleen maar nuttig zijn.
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Laat ons onderwijs zoals het is!
Ons onderwijs is nog steeds een van de beste (mss het beste) in de wereld. Waarom iets veranderen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat Engels aanleren is vrij gemakkelijk, de kinderen kennen het al van film, muziek, computer en games. En op het einde van de rit, kunnen ze zelfs beter Engels dan Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom zou het Duits niet als eerste vreemde taal gegeven mogen worden in Vlaanderen? Vergeet niet de centrale positie van Duitsland en de sterke Duitse economie. Bovendien zou het Duits toch als eerste taal makkelijker geleerd kunnen worden dan het Frans, aangezien ons moedertaal een zustertaal is van het Duits. Daardoor zou de Vlaming dus wellicht goed Duits spreken en goed Engels. Ik ga ervan uit – indien het Duits dus de eerste vreemde taal zou worden – ons kennis van het Duits hoger zou worden dan ons huidige kennis van het Frans, aangezien Duits veel meer verwant is met ons moedertaal. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik lees in Desiderius' post geen enkel argument om Vlaamse kinderen in 2008 nog te verplichten Frans als tweede taal aan te leren. En al zeker geen educatief argument.
Ook u levert geen argument, wat laat vermoeden dat het niet bestaat en dat jullie motivatie politiek is. Zoniet, graag een degelijk educatief-sociaal argument om Frans voor Engels te stellen in het Vlaams onderwijs, en daarmee in te gaan tegen het onderwijsbeleid in alle Europese landen, Wallonië inbegrepen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
That is not to believe! Ik vind Engels trouwens de prachtigste taal ter wereld. Ongelooflijk creatief en geraffineerd als je hem goed leert. Ontzettend handig om overal te komen. Nederlands is ook fantastisch. Ik heb echter persoonlijk een pesthekel aan Frans, hoewel dat de taal is die ik t meeste spreek tegenwoordig ![]() De taal is stroef, over-rationeel, oncreatief, en zelfs pedant omdat je de meeste dingen maar op één manier kunt zeggen, terwijl het NL een enorme rijkdom aan schakeringen voor hetzelfde heeft. Zeg maar eens "Het schip vaart de haven in" in het Frans. En dan proberen meerdere manieren te vinden om dat uit te drukken. Je zult zien, FR is lang zo rijk niet als het pretendeert. OK, dat terzijde. Je moet het wel leren. Want Wallonië zal heus niet gaan zitten mokken omdat Mr Trullebaks uit West Oosterzele en zijn vrouw geen Frans kunnen. |
|
![]() |
![]() |