![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als "gij" een aanvaardbare vorm geacht wordt, dan moet men consequent zijn en dus ook de overeenkomstige CORRECTE werkwoordsvervoeging opnemen. "Gij zijt" en dus niet, zoals ik al meerdere keren gehoord heb op tv, "gij bent". Of "gij was", daar waar het "gij waart" hoort te zijn. Enz.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 februari 2008 om 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er bestaat ook geen "Algemeen Vlaams". Er bestaat in Vlaanderen een hoop tussentalen die elk hun eigen regionale stempel dragen en ergens tussen dialect en AN zweven. Grotendeels uitingen van een slechte taalbeheersing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Ach, er is een héél simpele verklaring voor: luiheid en slordigheid. Twee zaken die tegenwoordig opgeld maken in onze samenleving. De tijd dat er stevig aan de A(B)N -kar gesleurd werd, is voorbij en wat er overblijft is een rommeltje. Ik krijg soms mensen aan de lijn, bedrijfsleiders en verantwoordelijken van openbare diensten, die je zonder een goeie kennis van het West-Vlaams of het Aaaantwaareps zelfs niet eens meer begrijpt. Het blijft me verbazen dat die mensen dat zelf niet beseffen. Maar er wordt niet meer op aangedrongen; op de televisie is het ondertussen al zo erg dat we, Nederland en Vlaanderen, over-en-weer elkaars televisieprogramma's moeten ondertitelen. Ten dele omdat we de moeite niet meer doen om elkaar te begrijpen. Soms doet dat écht Kafkaiaans aan; ik vraag me af hoeveel mensen een serie als Baantjer niet zouden kunnen volgen zonder die onderschriften. Is dat fenomeen trouwens al eens bestudeerd?
Dialekt kan ontzettend rijk zijn; de tussentaaltjes getuigen vaak van creativiteit, maar doe mij maar het AN voor professionele doeleinden. Zoniet zal onze taal zich stukje-bij-beetje verder marginaliseren tot een curiosum. (zoiets als het Iers)
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Proberen een eenheidstaal te forceren via een gemeenschappelijke Vlaams-Nederlandse media, zoals hier al voorgesteld werd, zou geen soelaas kunnen bieden. Men heeft ooit al eens geprobeerd een soort "schoon Hollands Nederlands" op te leggen via de media, een poging die faliekant mislukte maar niet voordat het een groot deel van de Vlaamse taalkundige rijkdom aan dialecten geërodeerd had.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het kan wel een rol gespeeld hebben.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Misschien was mijn vorige referentie een beetje onhandig, maar die KV Kortrijk speler uit Vlissingen (Zeeland) klonk nu eenmaal zeer Hollands. Voor school moest ik dit jaar trouwens een Nederlands bedrijf uit het Noord-Brabantse Eindhoven analyseren. Het viel mij op dat die mensen echt Hollands praten, maar dan wel met een zachte g. Het poldernederlands klinkt met die klankwijzigingen ook heel Hollands, niet? Enkele simpele voorbeelden dus, in ieder geval heb ik geen probleem met de - al dan niet - "verhollandsing" in Nederland. We zouden toch liever een land vormen met mensen die "boowt" en "fuur" vormen dan met Franstalige mensen die gehersenspoeld zijn door een racistisch regime, de Vlaamse meerderheid de mond snoeren, mensen geldelijke diefstal uitschijnen als solidariteit en nog eens aanspraken maken op ons grondgebied .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Helaas had men in Vlaanderen absoluut geen bewondering voor het Noorden en door dat gebrek aan prestige wilde men dat "ollands" niet overnemen als norm. Het ging even iets beter toen in de jaren 60/70 veel VL naar de Ned tv keken want daar hadden zij programma's die wij niet hadden. En in die tijd had Ned ook heel veel aanzien wegens progressiever dan VL. Dat is nu voorbij en door de economische prestaties liggen weinig VL nog wakker van wat in Ned gebeurt = weinig cultureel contact meer en veel Nederlanders vinden het Vlaams bijna een aparte taal geworden (hebben ook nooit belangstelling gehad voor een groot-Nederlands -taal-rijk). Helemaal anders in WAL waar Parijs nog altijd het lichtend voorbeeld is en de FR in BE geen probleem hebben om die buitenlandse taalnorm te volgen. Bovendien heeft Parijs altijd geprobeerd om het centrum te zijn van een zo groot mogelijke francofonie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is pas de laatste decennia dat we ineens geen "gij" meer aangeleerd kregen, terwijl dit vroeger standaard tot het ABN behoorde. ABN wil niet zeggen dat we klakkeloos moeten Vernederlandsen, terwijl Nederland in sneltreinvaart verduitst en verengelst.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Blijf maar gewoon schoon vlaams spreken dat is sappiger dan AN en dat is het enige "nederlands" dat ik ken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dialect, tussentaal of AN, allemaal goed, maar is het echte probleem niet de onmondigheid van Vlamingen in debatten of wanneer zij een publiek moeten toespreken. Ge/gij gebruik ik ook, maar dan in de spreektaal en in de dagdagelijkse omgang mag elk vogeltje zingen zoals hij gebekt is (zoals b.v. dit forum). Maar hoe schrijven we en hoe spreken we als we iets duidelijk willen maken, een standpunt willen innemen, argumenten willen aanbrengen, mensen over iets willen informeren? Vooral spreken gaat de mensen hier niet goed af. Grammatica, woordenschat, spelling is allemaal zeer belangrijk, maar het uiteindelijke doel is communicatie. Ik ben al op veel lezingen, seminaries, congressen in Vlaanderen en Nederland geweest en mijn persoonlijke ervaring is dat veel te veel, normaal welbespraakte Vlamingen die het woord nemen veranderen in stadhuistaal uitkramende zoutpilaren die zelfs een doodeenvoudig onderwerp tot een ondoordringbare tekstbrij herleiden. Kijk eens naar de zogernaamde woordvoerders en hun mededelingen. Als er b.v. iemand van het parket een verklaring komt afleggen, zal die nooit zeggen 'de vermoedelijke daders zijn opgepakt en worden ondervraagd' maar 'gisteren zijn de bevoegde politionele instanties na overleg met de lokale instanties overgegaan tot een interventie welke leidde tot het interpelleren van enige personen wiens uiterlijk overeenstemt met de door verscheidene ooggetuigen gegeven beschrijving van de gezochte daders en waar, na de vaststelling van voldoende overeenkomsten tussen genoemde personen en voornoemde beschrijving, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kon aangenomen worden dat detentie de uitgewezen oplossing was om het verder verloop van het onderzoek veilig te stellen'. Is die laatste zin correct Nederlands? Kan me geen bal schelen, het is gruwelijke kromtaal als je zo spreekt. Waarom erger ik mij dood aan debatten op de Vlaamse TV? Buiten de doorgaans uiterst slechte moderering en de eeuwige discussietaboes, is het meestal zo dat men nauwelijks op een bondige, heldere manier tot de kern van de zaak kan komen. Nee men focust van in het begin op 1 onbenullig detail om dan na een kwartier te besluiten dat de tijd helaas op is. Onlangs kwam Paul Scheffer langs in de zevende dag in een debat over Wilders: meteen zag je hoe slecht wij eigenlijk debatteren en hoezeer er op de man gespeeld wordt. En vooral onze politici zijn nog het ergste. Hoe je ze zogezegd ziet debatteren, maar eigenlijk spreektijd onder elkaar zitten te verdelen onder het welwillende oog van een moderator die elke, mogelijk relevante vraag angstvallig vermijdt. Ander voorbeeld, het debat tussen Quickeldinges en de burgemeester van Maastricht. En dat Quickelgeval loopt dan te 'stoefen' ( ![]() Marc Uytterhoeven is ondermeer gestopt met 'alles kan beter' omdat de kromtaal die je dagelijks op televisie hoort op de duur gewoon niet meer in komisch effect kon overtroffen worden. Ik zal nooit iemand aanvallen op irrelevante taalfouten. Zolang het niet gaat om contracten, handleidingen of officiële teksten die ondubbelzinnig moeten zijn, mag men zich dichterlijke vrijheden en stijlfiguren permitteren of zelfs dialect gebruiken voor zover dit een doel dient: namelijk je mening zo duidelijk mogelijk overbrengen. Maar laat dat nu juist het grote probleem zijn in Vlaanderen. Onze taalvaardigheid, en niet alleen in het Nederlands, kachelt maar verder en verder achteruit, maar zolang we winnen op het Groot Dictee en Tien voor Taal zit het wel snor, nee?
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 6 februari 2008 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 6 februari 2008 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 6 februari 2008 om 16:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister
|
![]() Laat maar zo, ik wil de Zeeuws-Vlamingen het niet aandoen om deel uit te maken van zo'n corrupt en anti-Vlaams land ....
|
![]() |
![]() |