![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() ![]() Edit: verdomme, Desiderius was me voor ![]()
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 12 februari 2008 om 19:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Benodigde snelheid om te ontsnappen aan het zwaartekrachtveld van de aarde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_...ape_velocities Het moet trouwens nog meer zijn (42 km/sec) om te ontsnappen aan de zon, moet je dat willen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() Men dumpt geen afval in de ruimte omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen (de gigantische kosten en veiligheidsproblemen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Als zo'n ruimtetuig waarin het vervoerd wordt ontploft zit je met een gigantisch probleem, vandaar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
reden: er zit sowieso al behoorlijk wat radioactief spul in onze aardkorst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Burger
|
![]() Ze stoppen radioactiefafval niet gewoon in de grond, zoals ze met gewoon afval doen.
Ze slaan het op in grote bunkers waar men een bepaalde temperatuur. Die bunkers zijn zo stevig dat er zelfs een een vliegtuig mag tegen vliegen. Kernafval de ruimte in schieten, lijkt me wel iets. Maar ik twijfel aan de haalbaarheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is welliswaar meestal leeg radio-actief maar om je een klein ideetje te geven ging het 'probleempje' bv om 500.000 ton in GB dat in 2003 de aanleiding gaf om maar eens te gaan nadenken over mogelijke alternatieven dus je kan bedenken als je bv diezelfde 500.000 ton effe zou moeten naar boven krijgen ... + de bijhorende risico's Laatst gewijzigd door praha : 12 februari 2008 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kan me niet voorstellen dat je een volledig fullproof capsule kunt ontwerpen dat zowat alles wat er mis kan gaan kan 'overleven'... bovendien gaat dat nog veel extra gewicht met zich meebrengen om je een idee te geven ... stel dat het de ontploffing zelve overleeft maar als een baksteen ( valschermpje werkt niet ) naar beneden komt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Om de kosten en de risico's echt te minimaliseren blijft het natuurlijk wachten op de space elevator.
Trouwens, als je de 2 systemen echt wil vergelijken moet je de Total Cost for Disposal berekenen. Hoelang gaan we die opslagplaatsen op aarde moeten onderhouden en in de gaten houden? En wat gaat dat kosten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je kan toch moeilijk over dat probleem gaan discussieren op basis van technologische mogelijkheden die nog eerst moeten worden opgezet ? Citaat:
Citaat:
als we dan toch überhaupt afval willen blijven ( we zouden alvast gekende en haalbare alternatieven op poten kunnen zetten om tegemoet te komen ) creëren lijkt me dat alvast het beste alternatief ( even onafgezien de vraag wie daar uiteindelijk de financiele dupe van wordt en wie er dik grof geld mee zal verdienen ) we kunnen het achteraf alsnog naar boven schieten eens er zoietske op poeten zou staan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() met dat veschil dat een satelliet bedoeld is in een orbit te blijven... dus kan het het niet anders
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoals bij alle moeilijke problemen is de makkelijkste weg die van het wegmoffelen en dumpen van het probleem. Doen alsof we het niet zien. Wegsmijten. Wegmoffelen. De échte vraag is: hebben we kernenergie en duizendjaardurend dodelijk afval nodig? Het antwoord is een overweldigend "nee". Ik begrijp uw gedachtegang, wanneer die louter pragmatisch is: we hebben een kernafvalprobleem, dus hoe raken we daar best van af? -wanneer ge dat in de ruimte dumpt, dan smijt ge dat vieze symbool weg, terwijl we dat juist vanuit pedagogisch oogpunt zouden moeten gebruiken. -we zouden ons kernafval op een zeer zichtbare (maar veilige) plaats moeten opbergen, en daar door een kunstenaar een Gigantisch Wreed en Verschrikkelijk Monument laten op bouwen. Zodat we ons er permanent kunnen aan herinneren dat we in 't vervolg eerst moeten nadenken vooraleer we domme technologieën gebruiken. Kernafval is een symbool van onze perverse manier van leven: schijnoplossingen zoeken voor problemen die op een veel fundamenteler niveau moeten aangepakt worden. Wij kunnen veel energie-efficiënter leven, onze maatschappij minder blind laten leiden door consumptiedrang, enzovoort - dan zijn we happier, veiliger, in harmonie met onze omgeving, en veel vriendelijk voor ons klein leuk planeetje. Dus, niet dumpen in de ruimte. Behouden, hier op aarde. Als aandenken aan onze stupiditeit.
Laatst gewijzigd door C2C : 13 februari 2008 om 00:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
en eenmaal als de centrales gesloten zijn vind ik dat we met recht ons afval mogen dumpen. de kosten die daarbij gepaard gaan worden desnoods van een beetje van de mensheid haar luxe afgehouden. maar ik vind niet dat we dat spul hier moeten blijven bewaren. ik zou trouwens al even willen bedanken voor de reactie's. er zat zeker al nuttige commentaar bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() ik bedoel dus wel degelijk zo ver afschieten dat het boeltje uit onze orbit is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Of richting onze eigen gigantische kernreactor, de zon.
![]() |