Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wie van de misdadigers verdient de doostraf?
Alle betrokkenen die op de hoogte waren van de feiten - allen zijn ze verantwoordelijk voor moord, want dit was een collectieve actie 6 19,35%
Alleen de criminele bazen van GlaxoSmithKline en de marketeers 1 3,23%
De bazen, de marketeers en de academici die zich lieten omkopen, terwijl ze objectief moesten zjin 4 12,90%
De investeerders, de bazen, de marketeers en de bureaucraten 1 3,23%
Niemand, ik ben altijd tegen de doodstraf, maar ben in dit geval wel voor levenslang 2 6,45%
Niemand, ik ben tegen de doodstraf en wil de straf in dit geval beter analyseren op basis van duidelijker feiten 13 41,94%
Ander 4 12,90%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2008, 21:29   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Niet dat ik de feiten wil minimaliseren, maar ik vrees dat dit slechts één van de weinige medicijnen is in een ellenlange lijst ...

Hoeveel vrouwen zijn er al gestorven door directe of indirecte gevolgen van het nemen van de pil? Terwijl dit toch in grote getale blijft geslikt worden.

Rilatine is ook een medicijn met een kwalijke reputatie. Er zijn ook medicijnen in omloop waar droogjes "de dood" als bijwerking opstaat.
Medicijnen worden meestal ook op een veel kleinere en minder diverse groep proefpersonen getest dan de uiteindelijke gebruikersgroep wordt.
Hier en daar hoor je ook wel al eens geruchten dat eerst de pil wordt uitgevonden, en daarna pas de ziekte.

Maar om een antwoord te geven op je vraag:
ik vind dat iedereen die op de hoogte was van deze "bijwerkingen" als medeplichtig moet worden beschouwd. Allemaal verdienen ze een straf dus.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 februari 2008 om 21:42.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 21:34   #22
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Jep. Aan het aantal spamberichten over goedkope Xanax is duidelijk te merken dat het hier om veel centen gaat.
Medicijnen zijn 'big business' geworden.
Mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden. Maar wie zijn zij om de adviezen van hun dokter naast zich neer te leggen ?
Een dokter zal niet snel door verwijzen naar een therapeut maar zal eerder middelen voorschrijven die het probleem misschien sneller oplossen.
Hij neemt enkel de symptomen weg, niet de kwaal.
Inderdaad, in deze tijden kan je heel gemakkelijk aan krachtige middelen geraken via het internet, tot opiaten en amfetamines toe. De markten liggen open en je zou er van versteld staan hoe gemakkelijk die pakketjes uit landen als Mexico of India het land binnen geraken.

Maar dat is een vrij dure en risicovolle route, er zijn nog altijd veel dokters die na tien minuten naar uw klaagzang te luisteren je stante pede een antidepressivum of kalmeringsmiddel voorschrijven. En als je het van de ene niet krijgt, ga je gewoon naar een andere, dat weten veel dokters ook.

Er zijn geruchten dat dokters zelfs bepaalde voordelen zouden ontvangen als ze erin slagen per jaar x aantal middelen van een bepaalde firma voor te schrijven, al kan ik zelf die geruchten niet staven.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 20 februari 2008 om 21:34.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 21:37   #23
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Inderdaad, in deze tijden kan je heel gemakkelijk aan krachtige middelen geraken via het internet, tot opiaten en amfetamines toe. De markten liggen open en je zou er van versteld staan hoe gemakkelijk die pakketjes uit landen als Mexico of India het land binnen geraken.

Maar dat is een vrij dure en risicovolle route, er zijn nog altijd veel dokters die na tien minuten naar uw klaagzang te luisteren je stante pede een antidepressivum of kalmeringsmiddel voorschrijven. En als je het van de ene niet krijgt, ga je gewoon naar een andere, dat weten veel dokters ook.

Er zijn geruchten dat dokters zelfs bepaalde voordelen zouden ontvangen als ze erin slagen per jaar x aantal middelen van een bepaalde firma voor te schrijven, al kan ik zelf die geruchten niet staven.
Staven kan ik dat ook niet maar aan het aantal vertegenwoordigers te zien in de wachtkamers, is het een lucratieve onderneming om dokters 'huisbezoeken' te brengen.
Maar voordelen in natura krijg je natuurlijk in alle sectoren en het zou onheus zijn om de brave dokter in de straat daarbij te vergeten
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 21:47   #24
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat geloof ik. Ik ken dokters die het vertikken hun patienten op de hoogte te brengen van de generische geneesmiddelen.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 21:57   #25
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Als jullie mijn ogen en oren willen geloven, dan kan ik ze gerust staven.
Mijn mama werkte bij een dokter. De man ging ieder jaar gratis op reis als je begrijpt wat ik bedoel ...
Leuk detail: zelf stond zijn huis vol van de Echinaforce kruidenpreparaten van Dr. Vogel en dergelijke. Ik denk niet dat hij zelf één echt medicijn in huis heeft.
Oud 20 februari 2008, 22:06   #26
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Daar zeg je zoiets. Dat is een niet te onderschatten probleem waar we in de toekomst mee gaan af te rekenen krijgen, waar de gevolgen nauwelijks zijn van te overzien.
Momenteel wordt vooral Afrika geconfronteerd met allerlei malafide medicijnen. Nepmedicijnen met dezelfde naam en dezelfde verpakking, maar waarin de dosis actieve stof lager of zelfs afwezig is dan voorgeschreven. Soms is hij ook hoger. Niet echt grappig dus als iemand een acute infectie heeft en dringend antibiotica nodig.

Citaat:
Dat is één van de grote problemen.
Bij ons in de buurt werkt een huisartsenpaar. Hij is idealistisch en enorm tof, van hem krijg je zomaar geen voorschrift, voor niets, en het is hem niet om het geld te doen. Haar kan je bellen en ze legt het voorschrift voor je klaar, of je krijgt het voor een vingerknip. Geen slecht woord over hun verder, beide zijn ze zeer bekwaam. Maar als je snel geholpen wil worden moet je op zijn spreekuur gaan, daar zit meestal geen kat ...
Oud 20 februari 2008, 22:13   #27
Paracelsus
Minister

Standaard

Soms vraag ik me af of de term "geneeskunde" hier nog van toepassing is.

I.v.m. generische medicijnen heb ik ook al gehoord dat sommige dokters en apothekers patiënten wijsmaken dat deze middelen slechter zouden zijn, terwijl de actieve stof, dosering en toedieningswijze exact hetzelfde zijn. Ze maken de mensen dus wijs dat een merknaam het verschil uitmaakt...

Die kruidenpreparaten van dr. Vogel zijn niet eens kruidenpreparaten! Homeopatische zgn. medicijnen zijn gewoon niet meer dan geschud water, met eventueel wat alcohol toegevoegd, als bewaarmiddel!

Om je een voorbeeld te geven van welke woekerwinsten zo'n firma maakt die homeopathische middelen op de markt brengt. Om te stoppen met roken geeft men bv. Nicotiana tabacum D12. Men neme een moedertinctuur van tabak, gewoon een aftreksel op alcohol dus, men verdund dit 10x met water en schudt dit vervolgens met een kloppende op- en neergaande beweging minstens 40 keer. Men komt nu een D1. Verdun nog eens 10x met water en herhaal, men bekomt een D2. Zo gaat men voort tot een D12, en vergeet vooral de kloppende beweging niet tijdens het schudden, zo komt de "energie" (wat dat ook moge wezen) in het middel.

Als je zo eens een rekensommetje maakt, kan je van 10 ml al-dan-niet actief extract 100,000,000,000,000 ml "Nicotiana tabacum D12", water dus, maken. Verpakken in flesjes van 30 ml en voor 10 euro 't stuk bij de apotheek verkopen. Kassa!
Oud 20 februari 2008, 22:14   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als jullie mijn ogen en oren willen geloven, dan kan ik ze gerust staven.
Mijn mama werkte bij een dokter. De man ging ieder jaar gratis op reis als je begrijpt wat ik bedoel ...
Leuk detail: zelf stond zijn huis vol van de Echinaforce kruidenpreparaten van Dr. Vogel en dergelijke. Ik denk niet dat hij zelf één echt medicijn in huis heeft.
Medicijnen verkrijg je toch in de apotheek, op voorschrift van een arts ? De apotheek lijkt mij toch een betrouwbare bron. Of worden medicijnen in de backyard van het dokterskabinet verkocht ?

Maar inderdaad. Artsen worden nogal in natura verwend als ze bepaalde medicijnen veelvuldig voorschrijven. Spijtig. Wat nogmaals bewijst dat een dokter ook zo zwak kan zijn als de doodnormale mens. Niets nieuws onder de zon.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 22:15   #29
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ge moet gewoon van dieje brol afblijven. Zulke dingen moet men in het eigen hoofd oplossen, niet door het een of ander dubieus lapmiddeltje in te nemen.
Akkoord, maar dat veronderstelt wel een complete ommekeer van onze maatschappij, waar sociale relaties duurzaam zijn, minder stress heerst, mensen naar elkaar luisteren, enzo... klinkt allemaal melig, maar dat zou een revolutionaire ommekeer zijn.

Want nu werkt ons systeem zo dat ouders wier kinderen niks mankeert, denken dat hun kind abnormaal is.

(Zie Panorama vorige week over ADHD pillen).

Ik geloof ook dat veel puber-problemen (om bij Seroxat als middel voor jeugddepressies te blijven), normaal niet zouden voorkomen in een traditioneel geordende maatschappij, waar pubers vrij in de natuur kunnen doen wat ze willen.

Maar onze maatschappij laat die ruimte niet, met als gevolg allerlei frustraties bij jongeren (en ouderen, zie gezinsdramatjes, stress, depressies, burnout, etc...).

Mensen zijn eigenlijk niet gemaakt om in grote abstracte, anonieme, asociale urbane omgevingen te leven.

Onze breinen zijn nog teveel gewend aan ons nomadisch, kleinschalig bestaan vanuit de oertijd.

Ik geloof wel in de Wetenschap, en de ontdekkingen in de neurologie zijn fantastisch. Maar die Wetenschap moet dan wel objectief blijven, en zichzelf niet verkopen aan het gemakkelijke, criminele kapitaal.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 22:20   #30
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Medicijnen verkrijg je toch in de apotheek, op voorschrift van een arts ? De apotheek lijkt mij toch een betrouwbare bron. Of worden medicijnen in de backyard van het dokterskabinet verkocht ?
Neen, zoals je zegt: meestal schrijft de arts ze voor en haal je je bij de apotheek. De laatste heeft echter geen inspraak meer in wat de arts voorschrijft, of enfin, die heeft dat misschien wel maar het gebeurt volgens mij niet vaak dat een apotheker een cliënt een voorgeschreven medicijn afraadt. Dan moet het al echt uit de handel genomen zijn denk ik.
Dus ik begrijp eigenlijk niet echt wat je bedoelt?
Oud 20 februari 2008, 22:20   #31
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nee, maar heel de medische sector krijgt wel cadeautjes wanneer ze bepaalde medicijnen pushen, zelfs al zijn die schadelijk of al zijn generische geneesmiddelen net zo goed en stukken voordeliger.

Vergeet niet dat dokters en apothekers geen idealisten zijn hé. Dat zijn meestal middenstanders - kruideniers en poujadisten.

Ik heb mijn huisdokter ontslagen omdat hij het niet aankon dat er gesproken werd over de mogelijkheid dat sommige klachten psychosomatisch zijn; dat was gewoon een pillendumper, die geen enkel menselijk aanvoelen bezat.

Er mag in de huisartsen-opleiding wel eindelijk terug eens gewezen worden op de Eed van Hypocritus - ge weet wel, die eed die zegt dat geneeskunde bestaat om te dienen en het goede te doen; niet om geld uit mensen te kloppen.

Zoniet, moeten er maar twee soorten dokters erkend worden: zij met een gouden plak op hun deur waarop "ik doe het alleen voor de cash", en zij die de eed nog getrouw zijn, en daar ook op worden gecontroleerd.
Oud 20 februari 2008, 22:30   #32
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Soms vraag ik me af of de term "geneeskunde" hier nog van toepassing is.

I.v.m. generische medicijnen heb ik ook al gehoord dat sommige dokters en apothekers patiënten wijsmaken dat deze middelen slechter zouden zijn, terwijl de actieve stof, dosering en toedieningswijze exact hetzelfde zijn. Ze maken de mensen dus wijs dat een merknaam het verschil uitmaakt...
Hier is ooit eens een discussie geweest met die man die voorstander is van het kiwimodel. Daar staan heel wat argumenten pro- en contra generische geneesmiddelen in. Ik dacht dat er ook wel argumenten tegen de generische waren, maar welke weet ik niet meer.

Citaat:
Die kruidenpreparaten van dr. Vogel zijn niet eens kruidenpreparaten! Homeopatische zgn. medicijnen zijn gewoon niet meer dan geschud water, met eventueel wat alcohol toegevoegd, als bewaarmiddel!
Ik geloof dat die pilletjes wel kruiden bevatten hoor. Maar vraag me niet hoe en wat precies. In ieder geval stemt het wel tot nadenken te zien dat een (absoluut niet alternatieve) dokter zijn venstertablet daarmee vol heeft staan, en zijn cliënten alleen maar "echte" geneesmiddelen voorschrijft.

Citaat:
Als je zo eens een rekensommetje maakt, kan je van 10 ml al-dan-niet actief extract 100,000,000,000,000 ml "Nicotiana tabacum D12", water dus, maken. Verpakken in flesjes van 30 ml en voor 10 euro 't stuk bij de apotheek verkopen. Kassa!
Idd, lol.
Het ergste is dan nog dat heel die kruiden-, voedingssupplementen en homeopatische middeltjes markt totaal niet gecontroleerd wordt. Er kan dus om het even wat inzitten, ook substanties die schadelijk zijn, terwijl je bv. een potje koopt van 30 euro "tegen slechte cholesterol" of tegen "koude handen en voeten".

Ik moet wel vermelden dat ik meestal ook naar alternatieve middellen grijp (dus geen homeopatische) en hier evengoed mee geholpen ben, zo lang het niet te erg wordt.
En last but not least: ik ben in mijn 'carriëre' als patiënt ook al heel wat dokters tegengekomen die helemaal geen voorstanders van de hele farmacie-markt zijn. Van zodra je laat merken dat je nogal kritisch tegen middeltje x lost feilloos probleem x los enzovoort staat, barsten ze meestal uit hun keurslijf en blijken zij nog de grootste tegenstanders van farmacie. Meestal krijg je dan ook heel wat huis-, tuin- en keukentips mee.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 februari 2008 om 22:32.
Oud 20 februari 2008, 22:34   #33
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Akkoord, maar dat veronderstelt wel een complete ommekeer van onze maatschappij, waar sociale relaties duurzaam zijn, minder stress heerst, mensen naar elkaar luisteren, enzo... klinkt allemaal melig, maar dat zou een revolutionaire ommekeer zijn.

Want nu werkt ons systeem zo dat ouders wier kinderen niks mankeert, denken dat hun kind abnormaal is.

(Zie Panorama vorige week over ADHD pillen).

Ik geloof ook dat veel puber-problemen (om bij Seroxat als middel voor jeugddepressies te blijven), normaal niet zouden voorkomen in een traditioneel geordende maatschappij, waar pubers vrij in de natuur kunnen doen wat ze willen.

Maar onze maatschappij laat die ruimte niet, met als gevolg allerlei frustraties bij jongeren (en ouderen, zie gezinsdramatjes, stress, depressies, burnout, etc...).

Mensen zijn eigenlijk niet gemaakt om in grote abstracte, anonieme, asociale urbane omgevingen te leven.

Onze breinen zijn nog teveel gewend aan ons nomadisch, kleinschalig bestaan vanuit de oertijd.

Ik geloof wel in de Wetenschap, en de ontdekkingen in de neurologie zijn fantastisch. Maar die Wetenschap moet dan wel objectief blijven, en zichzelf niet verkopen aan het gemakkelijke, criminele kapitaal.
Ik ga heel erg akkoord met het kernidee van uw betoog!!
Oud 20 februari 2008, 22:37   #34
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Daar zeg je zoiets. Dat is een niet te onderschatten probleem waar we in de toekomst mee gaan af te rekenen krijgen, waar de gevolgen nauwelijks zijn van te overzien.
Momenteel wordt vooral Afrika geconfronteerd met allerlei malafide medicijnen. Nepmedicijnen met dezelfde naam en dezelfde verpakking, maar waarin de dosis actieve stof lager of zelfs afwezig is dan voorgeschreven. Soms is hij ook hoger. Niet echt grappig dus als iemand een acute infectie heeft en dringend antibiotica nodig.
Doet me even denken aan de film "The Third Man" van Orson Welles, dat ging over criminelen die verdunde penicilline verkochten aan de behoeftigen in het verwoeste Wenen van vlak na de oorlog.

China en India zijn op dat vlak een groot gevaar, zij produceren massale hoeveelheden medicijnen van dubieuze kwaliteit, o.a. illegale kopieën van gepatenteerde medicijnen waar veel vraag achter is, terwijl er in die landen geen enkel controleorgaan bestaat. Een farmaceutische Wild-East is hier geenszins overdreven. Zo zijn ook al produkten van Chinese origine gevonden, die gecontamineerd zijn met zware metalen als lood, arsenicum, kwik en cadmium . Dat veel van deze produkten in Afrika belanden zou me niets verwonderen. Ook heb ik al geruchten gehoord van Westerse firma's die afgekeurde produkten naar Afrika versluizen.

Citaat:
Dat is één van de grote problemen.
Bij ons in de buurt werkt een huisartsenpaar. Hij is idealistisch en enorm tof, van hem krijg je zomaar geen voorschrift, voor niets, en het is hem niet om het geld te doen. Haar kan je bellen en ze legt het voorschrift voor je klaar, of je krijgt het voor een vingerknip. Geen slecht woord over hun verder, beide zijn ze zeer bekwaam. Maar als je snel geholpen wil worden moet je op zijn spreekuur gaan, daar zit meestal geen kat ...
Zo zie je maar, de "pillendraaiers" worden het snelst rijk, en ik vermoed dat de idealisten sowieso in de minderheid zullen zijn.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 20 februari 2008 om 22:49.
Oud 20 februari 2008, 23:03   #35
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

De nuances zijn hier ver te zoeken.
Cafépraattopic van de week.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 20 februari 2008 om 23:04.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2008, 23:09   #36
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

3000 jaar geleden in China:
Citaat:
In the old days, Chinese households retained a family physician whose duty is was to keep everyone in the household, including servants, healthy. For this service the physician recieved a monthly retainer. If anyone fell ill, it was the physician's responsibility to restore the patient to health at his own expense, and the monthly stipend was withheld until he affected a complete cure. This system served as a wonderfully effective deterrant to medical malpractice, because doctors profited only by keeping their patients healthy.

Daniel Reid
Guarding the three treasures: the Chinese way of health.
Oud 21 februari 2008, 00:04   #37
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
De misdaad is er dan ook naar.
Oud 21 februari 2008, 00:24   #38
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Nog chance dat we u hebben.
Oud 21 februari 2008, 00:35   #39
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Als je op zoek bent naar nuanceringen ben je hier aan het verkeerde adres.
Als je alle mogelijke nuanceringen en bedenkingen die er bij een uitlating te stellen zijn hier zou moeten neerschrijven omdat anders iemand wel eens een opmerking zoals bovenstaande zou kunnen maken, werden hier allicht twee berichten per week geplaatst, waarna de forumserver het telkens zou begeven.

Maar goed, aan wat had je gedacht?
Oud 21 februari 2008, 00:40   #40
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Doet me even denken aan de film "The Third Man" van Orson Welles, dat ging over criminelen die verdunde penicilline verkochten aan de behoeftigen in het verwoeste Wenen van vlak na de oorlog.

China en India zijn op dat vlak een groot gevaar, zij produceren massale hoeveelheden medicijnen van dubieuze kwaliteit, o.a. illegale kopieën van gepatenteerde medicijnen waar veel vraag achter is, terwijl er in die landen geen enkel controleorgaan bestaat. Een farmaceutische Wild-East is hier geenszins overdreven. Zo zijn ook al produkten van Chinese origine gevonden, die gecontamineerd zijn met zware metalen als lood, arsenicum, kwik en cadmium . Dat veel van deze produkten in Afrika belanden zou me niets verwonderen. Ook heb ik al geruchten gehoord van Westerse firma's die afgekeurde produkten naar Afrika versluizen.
Ja, die producten kunnen via de vrijhaven van Mauritius worden versluisd. Ik heb daar laatst een reportage over gezien op Canvas.
In India kan iedereen ze gaan bestellen en in de om het even welke dosering van een actieve stof zoals ik dus zei. Het doosje hoef je maar binnen te brengen met de bijsluiter en zij maken alles perfect na. Je moet niet vragen hoeveel winsten hiermee te verdienen vallen ...
In Afrika belandt er zo ook iedere week een 'nieuwe antibioticasoort', dit omdat de meeste mensen zo slecht op de hoogte zijn van medicijnen dat de bevolking toch niet weet dat het eigenlijk om een niet bestaande soort gaat. En vooraleer men deze nepantibiotica op het spoor is, zijn er al lang tien andere "nieuwe merken" om deze te vervangen ontstaan (uit de Indische fabrieken).

Ik denk niet dat we er ons illusies over moeten maken over hoe het zit met andere producten. Medicijnen zullen eerder de producten zijn die het laatste ten prooi vallen aan fraude op die schaal, op deze wijze (nl door nepkopieën).

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 februari 2008 om 00:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be