Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2008, 17:52   #21
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Uit het leven gegrepen ...

Een kennis van me beweerde onlangs dat ze dringend volk zochten in het bedrijf waar hij werktte en dat ze daar niemand konden vinden

er waren geen speciale voorwaarden en het bedrijf is op nog geen 3 km gevestigd van waar ik woon dus ik daar naartoe om te soliciteren

ter plaatse werd ik afgescheept
Heb je dan met die mensen gesproken of hebben ze u zo maar afgescheept zonder iets te zeggen?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 17:55   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zeker, Mambo. En een goeie chef kan van mij veel vragen.
Ik besef ter dege dat als een werknemer niet rendeerd, dat hij/zij balast is.

Langs de andere kant, als een chef zijn personeel moet uitbuiten om rendabel te zijn, is er iets fundamenteels verkeerd in de "zaak".

Waar ik nu werk is het puur cijfertjes, boekhouders die de zaak moeten runnen, niet ondersteunend maar definitief.
Stel je voor, het budget voor reserve-onderdelen was opgemaakt, maar er zijn wel 5 verbouwde of nieuwe machinelijnen bijgekomen in diezelfde periode. (40% van het machinepark) En is het tempo met 20% opgedreven.(machines draaien nu op 135% van de fabrikants specs)
Verbazingwekkend dat het budget voor reserve-onderdelen en onderhoud nu al op is, terwijl er nog 2 kwartalen te gaan zijn.

Ik zie mijn "langdradige methodische" aanpak van plotse problemen als een soort van off-set tot die boekhoudkundige kloterijen.
Productie is al sowieso iets gans anders dan laat ons zeggen dienstenbedrijf of aannemingsbedrijf.
En als de werknemers zo duur zijn geworden dat je het als "kleine baas" sowieso al niet meer kunt rond krijgen, dan zit niet alleen het bedrijf met een probleem maar evengoed zijn werknemers.
En als ik nu zeg dat de meeste bedrijven in de shit zitten door de bedragen die de overheid via de rsz van die baas wil zal men het wellicht niet willen geloven natuurlijk. (loonkosten)
Nee als kleine zelfstandige (tot 25 man ben je kleine zelfstandige) moeten we rekening uiteindelijk voorleggen aan de klant, en wat doet die klant (ja jullie dus die zo vitten op ons) ..ons prijzen vergelijken met de hardwerkende in het zwart bezig zijnde Pool of Hongaar....die uiteraard nikske aan de rsz betaald en zijn eigen personeel waarschijnlijk nog ietsje meer uitzuigt dan al de rest.

Maar jullie als consument kiezen daar voor.
Wij niet hoor, wat kan ons het schelen of dat nu verdubbeld of niet zolang we klanten hebben die de rekeningen betalen.

Met andere woorden, u oogst wat u zelf gezaaid hebt en dat is werkloosheid en sober leven.
Oud 25 februari 2008, 18:14   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Nee als kleine zelfstandige (tot 25 man ben je kleine zelfstandige) moeten we rekening uiteindelijk voorleggen aan de klant, en wat doet die klant (ja jullie dus die zo vitten op ons) ..ons prijzen vergelijken met de hardwerkende in het zwart bezig zijnde Pool of Hongaar....die uiteraard nikske aan de rsz betaald en zijn eigen personeel waarschijnlijk nog ietsje meer uitzuigt dan al de rest.
2 opties die de overheid zo heeft.
Of de wetten zodanig maken dat ze te handhaven zijn zonder achterpoortjes.
Of gewoon verder doen zoals nu, en binnen een paar jaar geen staat meer hebben wegens effectief falliet.
Oud 25 februari 2008, 18:23   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2 opties die de overheid zo heeft.
Of de wetten zodanig maken dat ze te handhaven zijn zonder achterpoortjes.
Of gewoon verder doen zoals nu, en binnen een paar jaar geen staat meer hebben wegens effectief falliet.
Je ziet toch zelf dat we gewoon failliet aan het gaan zijn.
Zo ongeveer iedere winkel en kleinhandel zelfs groothandel zijn nu al aan het sluiten.

Of dacht men soms dat er een vakantie bezig was?

Nog max 10 jaar en het is op.
En op is op.
Oud 25 februari 2008, 18:38   #25
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Wat een lelijk woord 'werkgever', net alsof ik slavendrijver zou zijn... trouwens wist je nog niet dat je de mensen geen werk mag geven?... uw geliefde ambtenaren bvb.
Maar dat was niet de vraag.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 18:58   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wil niet vervelend doen, maar als alle winkels gesloten zijn, waar gaan we ons eten dan halen? Bij de boer zou een antwoord zijn.

helaas zijn er wat struikelblokjes.
1) waar zijn er nog boeren met verhandelbaar voedsel in de nabijheid?
2) Een boer mag niks verkopen wat niet gecontroleerd is door overheidsinstantie X Y tot en met Z²bis.

Mijn conclusie, minder overheid , aub.
Oud 25 februari 2008, 20:21   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil niet vervelend doen, maar als alle winkels gesloten zijn, waar gaan we ons eten dan halen? Bij de boer zou een antwoord zijn.

helaas zijn er wat struikelblokjes.
1) waar zijn er nog boeren met verhandelbaar voedsel in de nabijheid?
2) Een boer mag niks verkopen wat niet gecontroleerd is door overheidsinstantie X Y tot en met Z²bis.

Mijn conclusie, minder overheid , aub.
Tja... waar?
Men kan er beter nu al eens aan denken want er zijn al niet veel winkels meer over.
En ook die verdwijnen uiteindelijk.
Oud 25 februari 2008, 20:53   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja... waar?
Men kan er beter nu al eens aan denken want er zijn al niet veel winkels meer over.
Misschien het feremansisme een kans geven?

Gezellig in keuvelend uren in een rij staan voor een wansmakelijk brood...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 21:45   #29
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een kennis van me beweerde onlangs dat ze dringend volk zochten in het bedrijf waar hij werktte en dat ze daar niemand konden vinden

er waren geen speciale voorwaarden en het bedrijf is op nog geen 3 km gevestigd van waar ik woon dus ik daar naartoe om te soliciteren

ter plaatse werd ik afgescheept - ik ken nog werklozen in de buurt en daarvan gingen er bij mijn weten nog twee soliciteren bij datzelfde bedrijf en ook deze werden afgescheept met de smoes dat er alleen langs het interimbureau wordt aangeworven

ook deze twee werklozen gingen zich net zoals ik bij dat interimkantoor opgeven als kandidaat maar kregen er tot nu toe zelfs niet één dag werk in het betreffende bedrijf

maw het bedrijf in kwestie maakt haar winstgevers gewoon blazen wijs - in feite willen ze gewoon niemand aanwerven en liegen ze hun arbeiders gewoon voor dat ze niemand vinden om hen op die manier tot overuren en extra prestaties te kunnen blijven forceren

de werklozen worden daarbij door het bedrijf gebruikt als zwart schaap - ik vermoed dat dit een praktijk is die door heel veel bedrijven wordt toegepast om het laatste uit hun winstgevers te kunnen persen
Misschien beantwoordde je niet aan de vereisten voor die job. Dicht bij een mogelijke werkplaats wonen is niet direct een garantie voor werk, weet je.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 01:37   #30
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Maar dat was niet de vraag.
Neen, maar wel mijn antwoord
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 07:45   #31
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja... waar?
Raad voor al wie nog wat centjes opzij heeft liggen: koop een stukje grond , groot genoeg om voldoende groenten en fruit voor uw familie te kunnen verbouwen. Begin vanaf nu te leren tuinieren daarin. Timmer een kippenhok, dat brengt u eieren op, en af en toe een stuk vlees. Breng uw week-ends door met tuinieren inplaats van naar de kroeg te gaan. Mocht u later uw werk kwijt geraken kunt u full-time tuinieren, nog wat uitbreidden en wat u teveel oogst verkopen aan uw kennissen.
Dit is geen oubollige "terug naar de natuur" slogan voor en door ouwe hippies, maar mischien de enige manier om deftig te eten binnen een jaar of 10-15...Sneller, als we geen geluk hebben.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 09:27   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Raad voor al wie nog wat centjes opzij heeft liggen: koop een stukje grond , groot genoeg om voldoende groenten en fruit voor uw familie te kunnen verbouwen. Begin vanaf nu te leren tuinieren daarin. Timmer een kippenhok, dat brengt u eieren op, en af en toe een stuk vlees. Breng uw week-ends door met tuinieren inplaats van naar de kroeg te gaan. Mocht u later uw werk kwijt geraken kunt u full-time tuinieren, nog wat uitbreidden en wat u teveel oogst verkopen aan uw kennissen.
Dit is geen oubollige "terug naar de natuur" slogan voor en door ouwe hippies, maar mischien de enige manier om deftig te eten binnen een jaar of 10-15...Sneller, als we geen geluk hebben.
Wat u hier zegt zou wel eens kunnen uitkomen.
Neem allen een voorbeeld aan bv Kinshasa. Nog geen 50 jaar geleden lag daar schone macadam en reden de invaliden met een rolstoel tussen gezellige winkeltjes en propere straten en de welvaart was daar op dat moment betrekkelijk goed. Rijk land aan grondstoffen ook al.
Nu is de macadam weg en liggen er putten van een meter diep terwijl de invaliden hun rolstoel al lang kwijt zijn en met hun stompjes als spinnen tussen de mensen op zoek zijn naar wat afval om te eten want winkels zijn daar ook niet meer en wat waspoeder kost daar 75€.

50 jaar geleden hadden ze dat natuurlijk ook niet willen geloven.
Oud 26 februari 2008, 10:04   #33
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik werk is dat net hetzelfde.

Maar dat maakt voor mij geen drol uit, ik werk net hard genoeg om mijn loon waard te zijn. Als er te weinig volk is, gaat de productie achteruit. Ik ga niet rondspringen als een pingpongbal.
Je werkt vele keren harder dan dat je je loon waard bent. Zoniet zou het bedrijf je gewoon niet aannemen. Simpel hé.
Oud 26 februari 2008, 10:07   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ter plaatse werd ik afgescheept - ik ken nog werklozen in de buurt en daarvan gingen er bij mijn weten nog twee soliciteren bij datzelfde bedrijf en ook deze werden afgescheept met de smoes dat er alleen langs het interimbureau wordt aangeworven

ook deze twee werklozen gingen zich net zoals ik bij dat interimkantoor opgeven als kandidaat maar kregen er tot nu toe zelfs niet één dag werk in het betreffende bedrijf

maw het bedrijf in kwestie maakt haar winstgevers gewoon blazen wijs - in feite willen ze gewoon niemand aanwerven en liegen ze hun arbeiders gewoon voor dat ze niemand vinden om hen op die manier tot overuren en extra prestaties te kunnen blijven forceren

de werklozen worden daarbij door het bedrijf gebruikt als zwart schaap - ik vermoed dat dit een praktijk is die door heel veel bedrijven wordt toegepast om het laatste uit hun winstgevers te kunnen persen
'winstgevers' haha ... hoe meer winstgevers hoe minder winst
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 10:08   #35
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
in feite willen ze gewoon niemand aanwerven en liegen ze hun arbeiders gewoon voor dat ze niemand vinden om hen op die manier tot overuren en extra prestaties te kunnen blijven forceren
Lijkt me nogal evident. Er is geen enkele reden waarom een bedrijf eerlijk zou zijn. Daar kan het simpelweg niks bij winnen. Zolang mensen het slikken zullen ze meer slaven worden.
Oud 26 februari 2008, 10:10   #36
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
'winstgevers' haha ... hoe meer winstgevers hoe minder winst
Tiens, dan nemen bedrijven dus arbeiders aan uit menslievende overwegingen of voor de gezelligheid, ondanks een zware meerkost.

We leren bij, hier op het forum
Oud 26 februari 2008, 11:20   #37
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Lijkt me nogal evident. Er is geen enkele reden waarom een bedrijf eerlijk zou zijn. Daar kan het simpelweg niks bij winnen. Zolang mensen het slikken zullen ze meer slaven worden.
Tjonge, tjonge…

Chance dat de PS eerlijk is...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:24   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Je werkt vele keren harder dan dat je je loon waard bent. Zoniet zou het bedrijf je gewoon niet aannemen. Simpel hé.
Denk je? Ik vind dat ik goed loon naar werken krijg.
En daar draait het toch om? Dat de werkgever en werknemer beiden het gevoel hebben dat het een goeie ruil is.
Ik mijn 40 uur per week voor die baas aanwezig zijn, en de baas die mijn aanwezigheid op prijs stelt en daar net genoeg geld voor wil geven.

Tuurlijk, als ik zou krijgen wat ik de baas kost zou het leven er iets anders uitzien, want dat zou willen zeggen dat alle zakkevullende politici en ambtenaren hun verdiende loon hebben gekregen, hopelijk zo pijnlijk mogelijk verdampt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be