![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dat hangt natuurlijk van de persoon in kwestie af . Maar zoals ik het al ervaren heb was dat steeds positief . Mensen zijn eenzaam door hun ziekte en plots komt er iemand opdagen die weer de buiten -wereld binnen brengt . Het is een beetje zoals waaneer je ineen rusthuis huisdieren toelaat , een stukje van het normale leven wordt terug opgevangen. Wij zijn in onze indivudualistische wereld voortdurend bezig al het lelijke en het moeilijk weg te wissen , dat gaat goed zolang we zelf goed kunnen mee draaien . Vallen we buiten het normale, pech,stop jezelf weg want die andere zou eens last van je kunnen hebben . Zoeven had ik er een gesprek met mijn echtgenoot hierover . Hij staat meer aan de kant van eutanasie,voor zich zelf dan wel, moest dat ooit nodig zijn . Hij gaat uit van het standpunt dat hij niet afhankelijk wil zijn . Ik begrijp hem: hij heeft er echt veel moeite mee dat ik zijn sokken was zijn vuile voeten weegveeg , lekkers kook, het agenda in het oog houd , strijk enz Ik zou later eens kunnen er last van hebben dat hij op mij moet rekenen ! Ik daarentegen heb er echt geen moeite mee om hem om een kopje koffie te vragen als hij net lekker neerzit voor Tv , en zelf knus een boek zit te lezen . En hij doet het nog altijd ook ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een vraagje: Wat versta je eigenlijk onder "hulp" ? Ik lees in je tekst iets over "gezelschap". Verbaast mij niet dat dit een te dure oplossing wordt. En het lijkt mij ook een nogal vergezochte oplossing. Betalen voor gezelschap ? Hallo, waar gaat dit naartoe ? Is het verenigingsleven, de koffieklets of pakweg een kaartje leggen dan geen betere oplossing ? mvg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Het doet me een beetje denken aan gasvuren, waarom zijn die gemaakt, we kunnen toch koken op en open vuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Ik vind dat ze gedetineerden met een levenslange of zeer zware gevangenisstraf ook de mogelijkheid zouden moeten geven om indien gewenst en via een hele beveiligde procedure voor zo'n pil te kiezen. Zware drugsverslaafden en mensen met een jarenlange geschiedenis van psychiatrische ziekte ook. Op die manier komen er misschien mensen vrij om gepensioneerden bij te staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En ja met hulp bedoel ik OOk gezelschap want iemand die vereenzaamd is en daardoor depressief wordt kan ook al snel overwegen om een zelfdodingspil te bekomen . Ik was daarstraks op bezoek bij mijn schoonmoe en heb even met haar over het onderwerp gepraat . Zij is ook alleen en is in hoofdzaak aangewezen op ons of haar dochter. Als tweeentachtigjarige kan ze er zich wel wat bij voorstellen . Mijn vraag was puur wat denk je van zo'n pil ? Haar antwoord was onmiddelijk dit vind ik te ver gaan , als ik alleen ben voel ik vanalles en ga zitten dubben maar als er iemand bij me is heb ik daar geen tijd voor . Wat haar ook geweldig stoort in deze tijd is inderdaad dat de mensen zo in zichzelfgekeerd zijn , wel de noden zien in verre landen ( dit is natuurlijk ook positief) maar vaak hun buren niet kennen . Een netwerk van vrijwillegers die ouderen eens opzoeken er eens in het fotoboek kijken of gewoon luisteren over verhalen van vroeger het werkt! Dat is wat ik met hulp bedoel , bovenop de professionele hulp die ze meestal wel krijgen van wit geel kruis enz . Endit hoeft niets te kosten alleen wat inzet en vooral genoeg mensen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2008 om 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2008 om 20:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik denk dat je twee zaken doorheen haalt.. Er is enerzijds euthanasie met de criteria die je hierboven omschreef Anderszijds hetgeen waar ik naar refereerde, die wilsbeschikking dus, die dient net om die gevallen waarin het niet langer mogelijk is aan de gewone procedure voor euthanasie te voldoen net omwille van die belangrijke regel dat je nog handelsbekwaam bent, op te vangen : dus bv na een zwaar ongeluk, hersenbloeding, etc ... Het is zelfs zo moest je zo'n wilsbeszchikking op laten tekenen en je verzeilt bv plots in een situatie waarin de gewone voorwaarden tot vraag voor euthanasie voldaan zijn maar je bent nog wel handelsbekwaam dan zal je toch nog expliciet de gewone procedure moeten volgen Er bestaat ook nog een variant waarop je iemand aanduidt die in bv zulke gevallen mag beslissen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da's graag gedaan, forumspook
'K geloof dat het kan sinds 2002... maar bedenk dat je zelf actief en preventief moet handelen om dat te bekomen Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2008 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
net zoals bij de gewone procedure moeten de medische criteria er sowiezo zijn.. het volstaat dus niet effe om gewoon te wensen te sterven Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2008 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allez, misschien een stom voorbeeld. De 65+ rijden gratis met de bus. Die oudjes komen uit hun huis om overdag wat te kletsen. Ik zie ze 's avonds in bus als ik terug van m'n werk kom, en ze geraken maar niet uitgepraat ![]() Kortom, ik vind zoeken naar mogelijkheden om eenzamen, en dus potentiële slachtoffers van depressiviteit, bijeen te brengen. Eventueel begeleid, als t moet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De link (op die site) naar het registratiedocument is gebroken of niet meer actueel: hier is de juiste : http://www.gbs-vbs.org/wetgeving/dow...hanasie_NL.pdf of: http://www.gbs-vbs.org/wetgeving/dow...hanasie_NL.doc Laatst gewijzigd door filosoof : 2 maart 2008 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was met dat in het achterhoofd dat ik mijn post schreef. Vrijwilligerswerk en betaalde thuishulp is natuurlijk fantastisch voor de mensen die daar behoefte aan hebben.
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat ook om het gevoel niets meer bij te kunnen dragen aan je omgeving, te merken dat je je dromen niet kunt realiseren, rond te kijken en alles te zien wat je zou willen doen maar het niet kunnen, en naar een partner te kijken die vast houdt aan jou terwijl hij zoveel andere dingen zou kunnen doen, een ander leven zou kunnen hebben, een andere partner en kindjes, en uitstapjes maken en dingen beleven met de persoon van wie je houdt. Daar moet je dan maar zien over te geraken, 'leren aanvaarden' dat d�*t nou je leven is, en leren geloven dat je je best wel nuttig kunt maken vanuit je zetel. Maar als dat niet lukt, dan ga ik liever dood.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
en daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre een persoon die bijv. alzheimer heeft nog de persoon is die de wilsbeschikking ondertekende |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat betwijfel je dat dat nog evengoed te beoordelen valt ? ik begrijp je niet.... je spreekt hier over het vergelijken en vaststellen in de derde persoon en anderszijds heb je problemen dat de patiënt het niet meer expliciet zou kunnen uiten de moment wanneer het zo ver is ? Kijk in principe kan je dat nooit weten als de patiënt dat niet vertelt of uitschreeuwt want er zijn zeldzame gevallen bekend van mensen die geen of zeer weinig pijn ondervinden : dan spreken we over fysisch lijden psychologische pijnen kan je al helemaal niet of moeilijk detecteren en is men aangewezen op het woord van de patiënt, dat alles natuurlijk in samenspraak met de arts kortom het is en blijft een persoonlijke keuze gemotiveerde vrije maar persistent herhaalde vraag om eruit te stappen : de patiënt bepaalt dus zelf wanneer het niet meer hoeft voor hem/haar bij het ontbreken van een stem heb je dan dat papierke waar de patiënt op voorhand al heeft laten kennen dat zulk een uitzichtloze situatie beantwoordt aan een voor hem/haar ondraagbaar iets : de patiënt bepaalt dus zelf dat een leven als bv een plant niet hoeft Citaat:
maar daar ging het 'm niet meteen over.... de wilsbeschikking moet net voorkomen dat je in zulk een dilemma verzeilt dus graag vóór het dementeren dus zo'n wilsbeschikking kan je alleen maar doen terwijl je nog wilsbekwaam bent en er dient zelfs nog een getuige bij te pas komen Laatst gewijzigd door praha : 2 maart 2008 om 23:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |