Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2008, 12:11   #21
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
lees de uitleg in de post hierboven. de kinderen moeten taalvaardigheid leren, en dat leer je in je moedertaal. dat geldt zowel voor allochtoonse als voor autochtoonse kindjes.
Waarom zouden 3de generatie Turken de moedertaal van hun grootouders op Gentse scholen leren? Tot hoeveel generaties willen de progressieven de integratieonwil van Turkse nationalisten met Belgische identiteitskaart aanmoedigen ? Hoeveel verloren allochtone generaties willen de progressieven nog kweken?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:17   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Waarom zouden 3de generatie Turken de moedertaal van hun grootouders op Gentse scholen leren? Tot hoeveel generaties willen de progressieven de integratieonwil van Turkse nationalisten met Belgische identiteitskaart aanmoedigen ? Hoeveel verloren allochtone generaties willen de progressieven nog kweken?
volgens sommigen blijkt de moedertaal genetisch bepaald te zijn....

dit is ernstig. Ik zou het zelf niet uit mijn duim durven zuigen.

toen men in Nederland studies maakte over die OALT (onderwijs in Allochtone levende talen) projecten, vond een universiteitsstudente dat ....

hou je even vast ....

kinderen in de baarmoeder horen welke klanken de moeder gebruikt, en DUS is de taal die de moeder spreekt VOORDAT de kleine geboren is, de onbetwistbare en onveranderlijke MOEDER-taal!

en nu gij!

ik ga het nog eens opzoeken denk ik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:18   #23
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Goed idee. Altijd leuk om de reacties van domme mensen hierop te lezen...

Het voorstel is ook in strijd met de taalregeling in het onderwijs. Die stelt dat de onderwijstaal het Nederlands is in het Nederlandse taalgebied. Het onderricht van de tweede taal mag in het lager onderwijs worden ingericht van het vijfde leerjaar af, naar rata van ten hoogste drie uren per week. De tweede taal is in het Nederlands taalgebied het Frans .

Laatst gewijzigd door daiwa : 6 maart 2008 om 12:19.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:37   #24
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
volgens sommigen blijkt de moedertaal genetisch bepaald te zijn....

dit is ernstig. Ik zou het zelf niet uit mijn duim durven zuigen.

toen men in Nederland studies maakte over die OALT (onderwijs in Allochtone levende talen) projecten, vond een universiteitsstudente dat ....

hou je even vast ....

kinderen in de baarmoeder horen welke klanken de moeder gebruikt, en DUS is de taal die de moeder spreekt VOORDAT de kleine geboren is, de onbetwistbare en onveranderlijke MOEDER-taal!

en nu gij!

ik ga het nog eens opzoeken denk ik.
Progressieve blabla ... tot de moeder Vlaams spreekt. Dan moet volgens dezelfde pco's een intens schuldbesef aangekweekt worden.
Oud 6 maart 2008, 12:39   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Progressieve blabla ... tot de moeder Vlaams spreekt. Dan moet volgens dezelfde pco's een intens schuldbesef aangekweekt worden.
nou ja.

tijdens mijn zwangerschappen sprak ik nu wel hoofdzakelijk Engels op het werk. En 's avonds thuis heb je op de staatszender ook gewoonlijk engelstalige programma's.

En toen mijn oudste dochter geboren was zei die toch wel: "hello mum" zeker?
een vlamingske in hart en nieren hé!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 maart 2008 om 12:40.
Oud 6 maart 2008, 12:41   #26
Banneling

Standaard

Citaat:
nou ja.

tijdens mijn zwangerschappen sprak ik nu wel hoofdzakelijk Engels op het werk. En 's avonds thuis heb je op de staatszender ook gewoonlijk engelstalige programma's.

En toen mijn oudste dochter geboren was zei die toch wel: "hello mum" zeker?
een vlamingske in hart en nieren hé!
Oud 6 maart 2008, 13:42   #27
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
zijn de kindjes van turkse ouders die hier geboren worden verantwoordelijk voor het beleid van politici in turkije?

een irrelevante opmerkingen dus.

Ik zeg Ik ben NIET tegen die lessen, dus wat jij zegt is pas een irrelevante opmerking

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 13:44   #28
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
hum hum...Bemerk ik hier enige volkerenhaat ? Enig anti-Turks racisme ? Alléé, t'is goed omdat u zelf ook een allochtoon bent...
Ik ben niet zo laag om een volk te haten, dus maak jij je hier maar geen zorgen over.

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 19:25   #29
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Ik snap echt niet waarom sommigen zich in deze zaak zo druk kunnen maken.

Wat velen blijkbaar over het hoofd zien is dat het hier gaat om een experiment. En dat experiment is bedoeld om na te gaan op welke manieren de leerachterstand van een onderdeel van de bevolking kan verkleind of te niet gedaan worden. Moest dit experiment slagen en de leerlingen na afloop van het experiment beter turks én nederlands praten dan een controlegroep, dan is dat toch ronduit fantastisch, niet? Zeker voor diegenen hier die hun mond vol hebben van integratie.

Voor slechts een geringe meerkost (tweetalige leerkracht extra halftijds aannemen waarschijnlijk) krijgt men in dat geval heel wat terug:

- leerlingen die meegedaan hebben aan het experiment hebben een grotere kans om zich beter te integreren op school, want ze hebben minder taalachterstand dan normaal

- leerlingen die meegedaan hebben aan het experiment kunnen hun ouders, die soms helemaal geen nederlands kunnen, mee ondersteunen om zelf nederlands te leren of op zijn minst toch helpen met het vertalen van sommige communicatiestukken tussen de school en de ouders. Zo geraken de turkse ouders makkelijker betrokken bij de school en de oudergemeenschap.

- leerlingen die meegedaan hebben aan het experiment hebben een positieve invloed op de taalontwikkeling van hun (al dan niet jongere) broers en zusjes en kindjes uit de buurt.

Nu, moest het experiment mislukken en men toch dit project op grote schaal er door wil duwen, dan heeft men een reden om te zagen. Maar dat is momenteel niet het geval.

Laatst gewijzigd door netslet : 6 maart 2008 om 19:26.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 19:46   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, moest het experiment mislukken en men toch dit project op grote schaal er door wil duwen, dan heeft men een reden om te zagen. Maar dat is momenteel niet het geval.
TIEN jaar geleden heeft men in Nederland hetzelfde "experiment" uitgevoerd.
VIJF jaar geleden heeft men in Nederland "ontdekt" dat twee jaar in het turks of arabisch extra lessen krijgen, geen abacadabra vooruitgang in het Nederlands teweegbrengt. ZEKER NIET ALS MEN TEGELIJK DE NEDERLANDSE LESSEN NIET KRIJGT.

Maar ja, ze kunnen het nog eens proberen. en dan?

als het lukt:

- berberse lessen (want arabisch is niet de moedertaal van de meeste marokkanen! daar kwamen ze na vijf jaar ook achter in Holland, tiens tiens. die kinderen kregen dus onderwijs in arabisch waar ze nog minder van begrepen dan het nederlands).

- arabische lessen

- turks, alle chinese, kantonees, alle afrikaanse talen, etc..

Indien u zou willen discrimineren, vertel dan maar op voorhand waarom het Griekse kindje in Europa geen Griekse moedertaallessen zou mogen krijgen terwijl een Turks niet europees kindje dit dan wel krijgt.

Oud 6 maart 2008, 22:44   #31
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koerd Bekijk bericht
Ik ben niet zo laag om een volk te haten, dus maak jij je hier maar geen zorgen over.
U bevestigd dus dat u, als Koerd, niets tegen Turken hebt ? Denk vooral niet dat ik daarop kritiek uitoefen, ik vind dat lovenswaardig Vergevingsgezindheid, liefde voor uw medemens, allemaal zeer mooie gevoelens. Christelijke idealen. Bent u Christen ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 02:04   #32
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Wat velen blijkbaar over het hoofd zien is dat het hier gaat om een experiment. En dat experiment is bedoeld om na te gaan op welke manieren de leerachterstand van een onderdeel van de bevolking kan verkleind of te niet gedaan worden..

Je kunt niet zomaar beginnen experimenteren tegen een bestaande taalregeling in hoor.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 17:29   #33
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Netslet mocht je iets begrijpen van Turkse grammatica zou je inzien dat dit gewoonweg volslagen onzin is.
Dit zal eerder ouders het idee geven dat het geen probleem is om kinderen in het Turks op te voeden, het zal niet naar meer maar minder kennis van de Nederlandse taal leiden en beleidsmensen die zo dom zijn dit niet te zien horen geen beleidsmatige functie uit te oefenen.
Waarom leren kinderen thuis Turks? Omdat dit hun identiteit is, en niet Belg of Vlaming, Omdat een van de ouders de taal niet beheerst, de hele sociale omgeving alleen maar Turks kwekt en er niet aan denkt dit minder te doen om hun kinderen meer kansen te bieden, daar zit het probleem en dat moet je aanpakken!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 19:19   #34
Aaron
Vreemdeling

Aaron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dit zal eerder ouders het idee geven dat het geen probleem is om kinderen in het Turks op te voeden, het zal niet naar meer maar minder kennis van de Nederlandse taal leiden en beleidsmensen die zo dom zijn dit niet te zien horen geen beleidsmatige functie uit te oefenen.
Dat heb je heel juist gezegd. Je geeft hiermee de ouders het teken dat het niet nodig is zich te integreren, erger nog, je zal zo nog meer turken aantrekken om naar hier te komen, want in Vlaanderen kan je ook in het turks les volgen. In Vlaanderen is de taal Nederlands, dus wordt er toch ook in de Nederlandse taal lesgegeven. Dat is toch logisch? Ze zullen minder goed Nederlands kennen en vooral: ze worden allesbehalve aangespoord om het te kennen. En ja, degene die dit bedacht heeft zou geen beleidsmatige functie mogen uitoefenen, want, ik durf het zeggen, er is iets mis met die persoon!
Aaron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2008, 15:29   #35
Abdelkader
Lokaal Raadslid

Abdelkader's schermafbeelding

Standaard

Als er tijdens het journaal een item gemaakt wordt over het onderwijs - zeker het lager en kleuteronderwijs - dan zie je steevast kindjes met een ander kleurtje in de klas. Een trend die meer en meer toeneemt. Veel van die kinderen zullen geadopteerd zijn, maar de meerderheid niet.

Waarom maak ik deze opmerking?

Vroeg of laat zullen er aanpassingen komen. Eerst in het kleuteronderwijs, dan in het lager en vervolgens in het secundair. Als kinderen in een multiculturele omgeving worden opgebracht zullen ze later ook minder bang zijn voor iemand met een ander geloof of een ander uiterlijk.

Dit voorbeeld van lessen in het Turks is een experiment. Natuurlijk moet je ook Nederlands kennen - en liefst Frans - maar het kan helpen om een aantal lessen in je moedertaal te leren. Zo voorkom je dat jonge kinderen meteen een leerachterstand oplopen die ze maar moeilijk kunnen inhalen.

Al bij al sta ik zeer open tegenover dit experiment: zijn de resultaten goed dan moet dit verdergezet worden. Zijn de resultaten slecht dan moet er nagedacht worden om bijvoorbeeld optioneel Turks in het secundair aan te bieden. Wanneer Turkije toetreedt tot de EU - wat onvermijdelijk is omwille van geopolitieke redenen - dan wordt Turkije de machtigste staat in het Europees Parlement omwille van het grote bevolkingsaantal. En het Europees Parlement krijgt meer en meer macht naarmate de Europese besluitvormingsstructuur democratischer wordt. Het kan dan economisch zeer nuttig zijn als een aantal Belgen het Turks goed beheerst en ook in België kan dit misschien leiden tot een betere verstandhouding tussen de gemeenschappen.

Zoals ik al zei: optioneel. Rabiate schuimbekkende 'razisten' zoals forumspook zijn dus absoluut niet verplicht om een andere taal te leren.
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2008, 15:29   #36
Abdelkader
Lokaal Raadslid

Standaard

Als er tijdens het journaal een item gemaakt wordt over het onderwijs - zeker het lager en kleuteronderwijs - dan zie je steevast kindjes met een ander kleurtje in de klas. Een trend die meer en meer toeneemt. Veel van die kinderen zullen geadopteerd zijn, maar de meerderheid niet.

Waarom maak ik deze opmerking?

Vroeg of laat zullen er aanpassingen komen. Eerst in het kleuteronderwijs, dan in het lager en vervolgens in het secundair. Als kinderen in een multiculturele omgeving worden opgebracht zullen ze later ook minder bang zijn voor iemand met een ander geloof of een ander uiterlijk.

Dit voorbeeld van lessen in het Turks is een experiment. Natuurlijk moet je ook Nederlands kennen - en liefst Frans - maar het kan helpen om een aantal lessen in je moedertaal te leren. Zo voorkom je dat jonge kinderen meteen een leerachterstand oplopen die ze maar moeilijk kunnen inhalen.

Al bij al sta ik zeer open tegenover dit experiment: zijn de resultaten goed dan moet dit verdergezet worden. Zijn de resultaten slecht dan moet er nagedacht worden om bijvoorbeeld optioneel Turks in het secundair aan te bieden. Wanneer Turkije toetreedt tot de EU - wat onvermijdelijk is omwille van geopolitieke redenen - dan wordt Turkije de machtigste staat in het Europees Parlement omwille van het grote bevolkingsaantal. En het Europees Parlement krijgt meer en meer macht naarmate de Europese besluitvormingsstructuur democratischer wordt. Het kan dan economisch zeer nuttig zijn als een aantal Belgen het Turks goed beheerst en ook in België kan dit misschien leiden tot een betere verstandhouding tussen de gemeenschappen.

Zoals ik al zei: optioneel. Rabiate schuimbekkende 'razisten' zoals forumspook zijn dus absoluut niet verplicht om een andere taal te leren.
Oud 10 maart 2008, 15:32   #37
Abdelkader
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Je kunt niet zomaar beginnen experimenteren tegen een bestaande taalregeling in hoor.
Tuurlijk wel.
Oud 10 maart 2008, 15:39   #38
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Onderdompelingsklassen of "immersieklassen" zijn ook niet conform met de taalwet. Taallessen wél. En dan?

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 maart 2008 om 15:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2008, 15:44   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Onderdompelingsklassen of "immersieklassen" zijn ook niet conform met de taalwet. Taallessen wél. En dan?
Het zijn geen taallessen Filo.

De les Nederlands wordt vervangen door de les Turks die in het TURKS wordt gegeven.

Zo kunnen ze na drie jaar ineens héél goed Nederlands naar het schijnt.

Oud 10 maart 2008, 17:06   #40
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het zijn geen taallessen Filo.

De les Nederlands wordt vervangen door de les Turks die in het TURKS wordt gegeven.

Zo kunnen ze na drie jaar ineens héél goed Nederlands naar het schijnt.
je bent goed in taal. en zo leren ze en hun moedertaal en het nederlands beter onder de knie krijgen. nu leren ze en het nederlands en hun moedertaal niet deftig en blijven ze hun hele schoolcarrière zitten met een taalachterstand doordat ze niet taalvaardig zijn. is dat echt zo moeilijk om te snappen? snap je dat taalvaardigheid an sich iets anders is dan taal X of Y spreken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be