Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De grote Vlaamse betoging zal...
HONDERD keer kleiner zijn dan de Belgische betoging, of nog kleiner. 6 50,00%
VIJFTIG keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 0 0%
TWINTIG keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 0 0%
VIJFTIEN keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 2 16,67%
TIEN keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 0 0%
VIJF keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 0 0%
VIER keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 0 0%
TWEE keer kleiner zijn dan de Belgische betoging. 0 0%
Even groot zijn. 1 8,33%
Groter zijn. 3 25,00%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2008, 17:05   #21
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Iedereen die ooit het genoegen had om te onderhandelen, al is het maar over de prijs van een aan te kopen vervoermiddel, weet dat onderhandelen gaat over het bereiken van een "win-win" situatie ttz een "compromis".
Mmmm...

Ik heb vorige maand een auto gekocht en daarbij allerminst naar een win-win situatie gestreefd. "Als u me die en die voorwaarden niet geeft, koop ik bij de concurrent hiernaast" was mijn boodschap aan de betreffende verkoper.

Hij heeft me mijn zin gegeven.

Ik heb met andere woorden uitsluitend mijn eigenbelang nagestreefd, en dat heeft perfect gewerkt.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 20:58   #22
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Als men afzonderlijk een Vlaamse en een Belgische betoging zou houden op 6/03, dan geloof ik dat er op die Belgische betoging veel meer volk zal zijn dan op de Vlaamse. De Belgische betoging is voornamelijk een Waalse betoging (zie 18/11/2007). Dit jaar valt 6/03 op een donderdag, voor de meesten een werkdag. Daardoor zullen de meeste hardwerkende Vlaams-nationalisten hun kat noodgedwongen moeten sturen terwijl de Walen, als ze een beetje tegen de regen en de koude kunnen, wel aanwezig kunnen zijn. U mag niet vergeten dat 18/11/2007 op een ZONDAG viel. Daarom konden de Walen in grote aantallen aanwezig zijn op die Belgische betoging.
Ik weet wel niet hoe het zit met de beschikbaarheid van de rotverwende schoolgaande jeugd. Hebben de schoolkinderen altijd op 6/03 verlof?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2008, 22:07   #23
legacy
Vreemdeling

legacy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Als men afzonderlijk een Vlaamse en een Belgische betoging zou houden op 6/03, dan geloof ik dat er op die Belgische betoging veel meer volk zal zijn dan op de Vlaamse. De Belgische betoging is voornamelijk een Waalse betoging (zie 18/11/2007). Dit jaar valt 6/03 op een donderdag, voor de meesten een werkdag. Daardoor zullen de meeste hardwerkende Vlaams-nationalisten hun kat noodgedwongen moeten sturen terwijl de Walen, als ze een beetje tegen de regen en de koude kunnen, wel aanwezig kunnen zijn. U mag niet vergeten dat 18/11/2007 op een ZONDAG viel. Daarom konden de Walen in grote aantallen aanwezig zijn op die Belgische betoging.
Ik weet wel niet hoe het zit met de beschikbaarheid van de rotverwende schoolgaande jeugd. Hebben de schoolkinderen altijd op 6/03 verlof?
Ik heb geen verlof maar zou wel heel graag aanwezig zijn. Ik vind het een niet echt verantwoorde veralgemening die je daar maakt over de schoolgaande jeugd Dit even daarover.

Over het feit dat de betoging kleiner gaat zijn dan die voor België vind ik dat niet meer als normaal. Dit zie je ook door de media-aandacht en de gekozen datum. Desondanks hoop ik natuurlijk dat er een hoop volk op af zal komen.
legacy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 08:13   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Vele Vlaams-nationalisten of flaminganten willen niet geassocieerd worden met het NSV, dus veel mensen zullen er niet komen opdagen zeker?
Oud 6 maart 2008, 11:02   #25
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

ik ben al overspoeld met anti-nsv reclame, maar van de nsv betoging zelf..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 11:33   #26
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Op 18 november stapten vele tienduizenden Belgen, de driekleur in de hand, op in Brussel voor de eenheid van het land. Volgens de organisatoren waren 80.000 mensen, volgens de Brusselse burgemeester en de politie 50.000. Maar goed, laat ons het voor de zekerheid maar op het cijfer van de VRT houden: 35.000.

Op zes maart betoogt NSV voor de splitsing van dit land. Het wordt een grootse betoging waarop heel Vlaanderen kan laten zien hoe graag het van België af wil. Dus, laten we ons eens aan een voorspelling wagen, nietwaar.

Hoe zal het aantal aanwezigen op de Grootse Vlaamse Betoging in verhouding staan met het Belgisch betogingske?
Wat is dat nu voor een stupiede vergelijking? Een studentenbetoging tegenover een groots opgezette nationale betoging voor het behoud van dit apenland, gesteund door het ganse Belgische establishment, vakbonden en tutti quanti.

Je ware bedoeling is achteraf te komen stoefen met "zie je wel, ik heb het voorspeld". Je vergelijkt appelen met peren, niet verwonderlijk voor iemand van jouw "gehalte".
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:28   #27
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een stupiede vergelijking? Een studentenbetoging tegenover een groots opgezette nationale betoging voor het behoud van dit apenland, gesteund door het ganse Belgische establishment, vakbonden en tutti quanti.

Je ware bedoeling is achteraf te komen stoefen met "zie je wel, ik heb het voorspeld". Je vergelijkt appelen met peren, niet verwonderlijk voor iemand van jouw "gehalte".
Waaruit besluit je dit?

De mars was een volksinitiatief. In tegenstelling tot deze betoging is de "Mars van de eenheid" niet het werk van een vereniging maar van enkele individuen.
De "mars van de eenheid" was noch unitaristisch, federalistisch, confederalistisch, links, rechts, progressief of conservatief.

Daarom draagt het ook de naam mars. Betogen doe je tégen iets, een mars houden doe je vóór iets.

Ik was toen nog niet geboren maar 'Leuven Vlaams' was da ook niet door studenten.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.

Laatst gewijzigd door BCD : 6 maart 2008 om 12:35.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 12:34   #28
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
ik ben al overspoeld met anti-nsv reclame, maar van de nsv betoging zelf..
Anti - NSV? Wie houdt zich met zulke kinderlijke acties bezig. Betogen tegen een overtuiging van iemand?
Das van hetzelfde niveau als een anti-islam betoging, een anti-Cercle Brugge suppoters betoging een anti-...

Tegenover elke anti- staat een pro-, ga daar toch de straat voor op
Oud 6 maart 2008, 13:07   #29
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Ah dit is nu het eerste dat ik ervan hoor, een betoging van het NSV. Dat is appelen met peren vergelijken, het NSV is maar één organisatie (een studentenvereniging notabene) terwijl die franstalige pro België betoging een algemene betoging was. Tuurlijk zal die betoging van het NSV vele male kleiner uitvallen, is die bewuste misinterpretatie een propaganda truukje om de Belgische utopische kleinschaligheid van het Vlaamsnationalisme aan te tonen? Vlaamsvoelendheid zit sterk in de lift, de roep naar meer autonomie en zelfstandigheid klinkt luider en luider. Vandaar dat ze het trouwens nodig vonden om een pro België betoging te houden.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 13:24   #30
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ah dit is nu het eerste dat ik ervan hoor, een betoging van het NSV. Dat is appelen met peren vergelijken, het NSV is maar één organisatie (een studentenvereniging notabene) terwijl die franstalige pro België betoging een algemene betoging was. Tuurlijk zal die betoging van het NSV vele male kleiner uitvallen, is die bewuste misinterpretatie een propaganda truukje om de Belgische utopische kleinschaligheid van het Vlaamsnationalisme aan te tonen? Vlaamsvoelendheid zit sterk in de lift, de roep naar meer autonomie en zelfstandigheid klinkt luider en luider. Vandaar dat ze het trouwens nodig vonden om een pro België betoging te houden.
De roep om autonomie? Welke autonomie, bevoegdheden of separatisme? Wie zegt dat dertig per honderd Vlamingen gekozen hebben voor CD&V omwille van hun communautair programma is goedgelovig. De oudjes vergeten die al 50 jaar cd&v of CVP stemmen omdat het moet van Mr pastoor. Of omwille van twee miljard dat beloofd is aan de witte sector.

Zeggen dat LDD verkozen is omwille van zijn communautaire agenda is al even goedgelovig. Zelfs ik, als Belgischgezinde, kreeg bijna het advies om voor LDD te stemmen met de stemtest.

Pro België betoging? Een betoging is tégen iets! De MARS was vóór meer constructieve samenwerking en dit heeft niks te maken met de 'roep om autonomie' maar om de kinderlijke VL vs. W en W vs. VL spelletjes.

Laatst gewijzigd door BCD : 6 maart 2008 om 13:24.
Oud 6 maart 2008, 13:28   #31
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht

Pro België betoging? Een betoging is tégen iets! De MARS was vóór meer constructieve samenwerking en dit heeft niks te maken met de 'roep om autonomie' maar om de kinderlijke VL vs. W en W vs. VL spelletjes.
Oei excuseer, de pro België MARS dan
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 13:33   #32
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Oei excuseer, de pro België MARS dan
Of zoals System zou zeggen: 'Ze zijn daar weer met hun marsen. Ze kunnen het nog steeds niet laten.'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 13:43   #33
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Of zoals System zou zeggen: 'Ze zijn daar weer met hun marsen. Ze kunnen het nog steeds niet laten.'
Misschien, maar ik ben blij dat je alleen maar naast de kwestie kan reageren. Dit betekent dat de inhoud achter mijn zin wel klopt

Laatst gewijzigd door BCD : 6 maart 2008 om 13:43.
Oud 6 maart 2008, 13:52   #34
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waaruit besluit je dit?

De mars was een volksinitiatief. In tegenstelling tot deze betoging is de "Mars van de eenheid" niet het werk van een vereniging maar van enkele individuen.
De "mars van de eenheid" was noch unitaristisch, federalistisch, confederalistisch, links, rechts, progressief of conservatief.

Daarom draagt het ook de naam mars. Betogen doe je tégen iets, een mars houden doe je vóór iets.

Ik was toen nog niet geboren maar 'Leuven Vlaams' was da ook niet door studenten.
Initiëel was de "Mars voor de eenheid" een individueel initiatief. Door de massale steun van de media, de vakbonden en de brede Belgicistische verenigingen schoot daar natuurlijk niks van over, en werd het een betoging voor een unitair België, wat je ook mag beweren.

Je kan betogen voor of tegen iets.

Leuven Vlaams is niet de verwezenlijking van de studenten, ze hebben wel door hun betogingen de splitsing van de universiteit in een stroomsversnelling gebracht. De splitsing was een eis van de toenmalige CVP en de VU, met Jan Verroken (CVP) als grote bezieler. De toenmalige regering onder leiding van de verbasterde Vlaming Van Den Boeynants is er zelfs over gevallen.

Ik blijf erbij, beide manifestaties met elkaar vergelijken, d�*�*r moet je een echte Belgicist voor zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 14:10   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeggen dat LDD verkozen is omwille van zijn communautaire agenda is al even goedgelovig. Zelfs ik, als Belgischgezinde, kreeg bijna het advies om voor LDD te stemmen met de stemtest.
Dat kan anderzijds ook betekenen dat je meer met het partijprogramma van LDD gemeen hebt dan je voor jezelf durft of wilt toegeven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 14:45   #36
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat kan anderzijds ook betekenen dat je meer met het partijprogramma van LDD gemeen hebt dan je voor jezelf durft of wilt toegeven.
Dat wil zeggen dat ik ondanks het communautair gedeelte ik inderdaad dicht bij de sociaal - economische standpunten van LDD sta. Dat wil ik gerust toegeven.

Kijk een partij stelt een programma samen dat bestaat uit verschillende luiken. Je hoeft niet met alles akkoord te zijn om voor die partij te stemmen en het is niet zo dat je omdat het programma 100% bij je past, moet voor deze partij stemmen. Indien ik op zoek ben naar dergelijke partij dan moet ik een eenmanspartij oprichten.
Ik twijfel aan de manier waarop LDD ooit zijn programma wenst te realiseren. Is zijn programma oprecht, welke mensen schuift hij naar voor, ...

Daarnaast, hoeveel van de 12% stemt Vlaams Belang enkel en alleen omwille van hun Islam-standpunt, hoeveel enkel omwille van het Vlaams standpunt en hoeveel omwille van hun sociaal - economisch programma en hoeveel voor alles samen.
Zeggen dat de volle 100% van die 12% stemt omwille van het totaalpakket is utopisch.
Oud 6 maart 2008, 23:17   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Die drie man en hun paardenkop zullen we erbij tellen, ja.
Nog maar net weg uit de BUB, en meneer krijgt al grootheidswaanzin!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2008, 23:23   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De roep om autonomie? Welke autonomie, bevoegdheden of separatisme? Wie zegt dat dertig per honderd Vlamingen gekozen hebben voor CD&V omwille van hun communautair programma is goedgelovig. De oudjes vergeten die al 50 jaar cd&v of CVP stemmen omdat het moet van Mr pastoor. Of omwille van twee miljard dat beloofd is aan de witte sector.

En dan? Ik heb zelf ook al voor Groen!, CAP en PVDA gestemd. Maar ik ben wel een radicale Vlaams-nationalist.

Net zoals er "oudjes" voor (pseudo-)Vlaamsgezinde partijen stemmen, stemmen er overtuigde Vlaams-nationalisten voor niet-Vlaamsgezinde partijen. Politiek is nu eenmaal meer dan louter het communautaire, en sociaal-economisch kan ik me veel beter terugvinden in CAP en PVDA dan in N-VA.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 11:24   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaruit besluit je dit?

Dat is nu eens zever. De betoging werd in het lang en het breed aangekondigd in alle regimekranten en via de op en top belgicistische kanalen van vakbond en middenveld.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2008, 11:44   #40
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is nu eens zever. De betoging werd in het lang en het breed aangekondigd in alle regimekranten en via de op en top belgicistische kanalen van vakbond en middenveld.
Kunt u mij een bron geven dat de vakbonden en de 'regimekranten' (welke dat ook mogen zijn) duidelijk linkt aan de organisatie van dit evenement?
Wat u met het zeer ruim interpreteerbaar begrip middenveld bedoeld is me niet echt duidelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be