![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zorgen dat er minder nood is aan ontsnappen aan de realiteit? Een einde aan al dat gestreef op school enzovoort? Nog niet aan gedacht zeker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() de vlaming zegt...
het is een enquete bij 1050 radio1 luisteraars.. Wie luistert er nu naar RAdio1 ? ![]()
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() [quote=artisjok;3297856]Ik weet niet of het probleem groter is geworden. Het komt nu onder de aandacht door het dodelijke ongeval veroorzaakt onder invloed van XTC.
Jongeren rijden meer met de auto. Ik denk dat de mentaliteit moet veranderen. Kinderen krijgen tafelbier bij het eten. Een 12-jarige mag met zijn plechtige communie wijn proeven. Als je als volwassene op een receptie of feestje geen alcohol drinkt, wordt je bekeken alsof je abnormaal bent, en mag je telkens uitleggen waarom je geen alcohol drinkt.[/QUOTE] Dat is juist: zelf drink ik al bijna 10 jaar geen druppel alcool meer, en ik herinner mij in het begin was het moeilijkst om er af te blijven op al die feestjes en dergelijke, waar men u zonder iets te vragen reeds een glas in de hand stopt. Gelukkig ben ik nogal een onbeleefderik, en zit ik er niet mee in om dat dan op tafel te zetten, en te zeggen dat ik niet drink, maar ik kan me best voorstellen dat veel andere mensen dan maar hun glaasje binnenkappen, niet wetend welke andere houding aan te nemen. En ze zijn weer weg voor een toerke. Nooit gedacht dat de problemen van die kant zouden komen in die tijd : Sociale druk , uitgeoefend door de omgeving. Tevéél drinken word veroordeeld, maar niet drinken eveneens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Een minder stresserende samenleving ? Gaat moeilijk doenbaar zijn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Is het mogelijk om nóg vager te zijn ? Zo kan ik immers voor alle problemen ook een oplossing bedenken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oorzaak van het grotere drank en drugsgebruik bij jongeren en oudere, is heel eenvoudig. Er is geen tijd en ruimte meer om nog echt te leven in Belgie. Men moet dus naar een andere wereld verhuizen om nog vrijheid te kennen. De meest gebruikte middelen hiervoor zijn Internet, Drank, Drugs, Geweld Of het IDDG-syndroom van onze maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik weet maar al te goed in wat voor een maatschappij wij leven. Laatst gewijzigd door Bhairav : 12 maart 2008 om 07:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier zaten we ook met jongeren van 13 en 14 jaar die drank gingen stelen en andere pesten. De meeste ouders van die jongeren kende het probleem, maar wisten geen oplossingen te vinden. Op een bepaald ogenblik had ik hier 4 van die jongeren bij mij in huis. En nu is het zo, dat ik niet van regelgeving en van opgelegde prestatiedrang hou. Ben zelfs niet verlegen om mijn zoontje van 11 openlijk op een "volwassen" forum een nick te geven en te laten posten. Na een rustig en vrij kort gesprek met deze jongeren, was het probleem met hun drankdiefstallen opgelost. Hoe wel ze mogen hier andere zaken doen om hun stress en agressie kwijt te geraken. Zonder opgelegde prestatie norm, zonder toezicht van van regelgever, zonder te moeten passen in het voorgeschreven plaatje. Muziek loeihard, stoere brommer onder hun kont, keybord op versterker, kapote broek als kledij, boksbal aan de haak en zo verder. Gewoon een plaats voor hen en van hen, een plaats waar zij kunnen zeggen en doen wat zij graag zeggen en doen. Het heel het probleem met deze jongeren was opgelost. Pittig detail, sommige van deze 10 koppige bende jongeren, moesten op dat ogenblik nog voor de rechter verschijnen voor inbraak, steaming en geweldpleging. Hun straf, terugbetalen van de toegebrachte schade en minstens 4 uur per week bij ouderen gaan helpen en jongeren leren dat geweld, drank en drugs de problemen niet oplossen en hen helpen de problemen echt op te lossen tot hun 18. Rechter was er mee akkoord, maar het kost mij wel heibel met sommige ouders, want ik laat dingen toe die niet in ons maatschappelijk plaatje passen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Er zijn er die beweren dat school saai MOET zijn omdat dat ons zou voorbereiden op de saaie volwassenwereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er zijn reeds scholen die overstappen op een actieve manier van onderwijzen en het leren dus aangenaam en actief maken. Het kan dus anders, maar het pas niet in het burgerlijk prestatie blaadje van onze maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Dat blaadje, daar zouden we collectief onze reet aan moeten vegen.
Goed dat er eindelijk wat besef komt hieromtrent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() En terug IVM drankverbod onder 16 of 18: drank zal dan pas echt met volwassenheid geassocieerd worden. Ik drink dus ik ben volwassen, domme maatregel in een tijd van vroegrijpe pubers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn dan wel scholen die er mee beginnen, maar het stoot op nog veel weerstand van ouders en inspectie. De prestatie normen binnen onze maatschappij blijven immers nog bestaan. Je moet maar eens kijken, zelfs hier op het forum, hoe vaak er opmerkingen worden gemaak over schrijffouten. Men wil immers dat de mens en jongeren de perfectie zijn en geen fouten maken. Fouten en eigenzinnigheid zijn zaken die verboden zijn in onze maatschappij, terwijl dit nu net de zaken zijn waardoor jongeren leren en betere mensen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Het begint door te dringen. Wat zou er anders op verzet stoten?
![]() ![]() Inderdaad, we moeten allemaal grijs, saai en middelmatig zijn. Niks TE. Geen wonder dat er zo op Antwerpenaren neergekeken wordt: die zijn niet grijs een saai genoeg. "Geef mij maar het platteland waar de mensen zichzelf zijn" durven ze dan nog beweren, zichzelf zijn word nog steeds geassocieerd met doorsnee burgertrut zijn in klein Vlaanderen. Weg ermee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En weet je, mijn kids mogen vanaf hun plechtige communie mee een glasje wijn of bier drinken en ik laat dat ook toe aan andere jongeren die hier komen. Kost mee vaak dikke zever met pubertijnen, maar veeg ik mijn gat aan. Het eigenaardige is, dat veel van die jongeren thuis en op café steeds bier en wijn proberen vast te krijgen, maar hier steeds alcohol vrij drinken, vaak zelfs water van de kraan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Het is ver gekomen als kinderen het niet meer mogen uithangen.
Wil men er allemaal bedienden van kweken misschien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Het is ver gekomen met al dat supergepamper. Verbieden zal inderdaad de jongeren / kinderen nog liever naar alcohol doen grijpen. Er zal een mythe rond het goedje ontstaan en het zal stoer zijn en een 'heldendaad' om alcohol te nuttigen (zoals nu soms bij cannabis het geval is). Mijn principe is: zolang je geen 'derden' schaadt, mag alcohol- of drugsgebruik niet repressief bestraft worden (iets anders is als natuurlijk jongeren delinquent gedrag gaan vertonen om aan hun 'booze' te geraken). Jongeren hebben nood aan wat geëxperimenteer, ook met drank. De meesten komen goed terecht, de minderheid krijgt problemen, maar er ontstaat een fout beeld doordat we vooral - uiteraard terecht - focussen op de probleemgevallen.
Eens een keer of een paar maal 'goe zat' zijn in je jonge jaren is heus geen ramp. Ik begon zelf wat alchol te drinken (bier, wijn én longdrinks) vanaf mijn 13 �* 14 jaar, maar men heeft dit mij thuis nooit verboden, en maar al goed ook. Op mijn 16e ben ik eens 'megazwaar' ziek geweest (gal overgeven,2dagen mottig, etc.) van de drank, door te veel pintjes en te mengen met sterke drank, en de volgende jaren ook nog enkele keren. Mijn ouders gingen echter uit van het principe 'eigen schuld dikken bult'. Op die manier leer je rap je grenzen stellen, zeker wanneer ze mij toen ik een kater had op haast sarcastische wijze een vodka'tje aanboden. Ik kon uiteraard geen drank meer zien ! Tijdens mijn studententijd was ik qua drankverbruik vrij 'volwassen' geworden op de TD's, wat je van vele 'collegeboys' die tot hun 18e door hun ouders aan de leiband werden gehouden, niet kon gezegd worden ! Met de meeste jongeren die alcohol nuttigen is dus niets aan de hand. In alle onbescheidenheid durf ik te beweren dat veel mensen jaloers zouden zijn op mijn universiteitsparcours en verdere carrière, ondanks of dankzij (?) mijn geëxperimenteer met(af en toe iets te veel) drank. Laatst gewijzigd door freespirit : 12 maart 2008 om 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |