Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2008, 17:10   #21
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verhuizen naar een plek op de wereld waar de ruimte nog is.
hebt ge ruimte nodig?
zo voor U alleen zo?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 19:08   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wedden dat het misloopt bij de "gemeenschappelijke kosten".
Oud 13 maart 2008, 19:33   #23
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Het bouwen van een woning naar eigen smaak is goed voor de economie want als iedereen enkel nog hetzelfde type huisje mag bouwen dan word het wel saai.

Waar ik wel mee eens ben is dat grond schaars is en dat we er efficiënt mee moeten omgaan. een maximum aantal are per persoon zou een goede zaak hierin zijn.

Dan de energie prijzen zullen inderdaad gaan stijgen maar het is aan de overheid om er voor te zorgen dat zonnepanelen en eventueel windmolens betaalbaar worden voor iedereen. Verder zijn de moderne woningen zo goed geisoleerd dat er weinig of geen warmte meer ontsnapt en om dit nog verder aan te moedigen moet de overheid goede isolatie goedkoper maken dan slechte door eventueel btw verlaging
Verder kan de overheid ook zorgen dat oudere gebouwen opnieuw opgeknapt kunnen worden door elke woning die men wilt kopen te voorzien van een label.
hoe beter je label hoe meer je mag vragen voor je woning, hoe slechter je je woning hebt onderhouden door de jaren hoe slechter je label en dit kan zover gaan dat je als verkoper verplicht kunt worden de eventuele sloopkosten van je oude woning van de grondprijs af te trekken en de grond dus aan die prijs te verkopen.
Zo stimuleer je de mensen enerzijds te blijven investeren in hun woning op een fatsoenlijke manier en niet een hokje hier een kot daar.
en anderszijds kunnen mensen koopjes doen op de bouwmarkt want er zullen altijd wel mensen zijn die hun woning door de jaren heen laten verloederen.
hiermee word verbouwen aantrekkelijker dan bouwen en kan de overheid het verbouwen nog verder aanmoedigen door premies uit te betalen wanneer men oude woningen modern isoleert en zo voorts
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 19:57   #24
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben eigenlijk voorstander van een getrapt systeem van belastingen, op alles.

Wil je gigantisch veel grond? Goed, dan mag je gigantisch veel belastingen betalen op dat stuk grond dat je extra hebt.
Idem voor water- en energieverbruik.
We zullen hiermee wel middelrijken afschrikken want voor hun wordt een huis wat binnen handbereik kwam te liggen zo onbereikbaar. Maar voor echt rijken denk ik niet dat het iets uitmaakt.
Oud 13 maart 2008, 20:00   #25
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
In West-Europa verwerf je bouwgrond en bouw je een huis naar eigen smaak en vermogen. Hoe vreemd en onpraktisch die ook is, meestal wordt het goedgekeurd (of beter: vroeger werd het meestal goedgekeurd). Zo'n vijftig jaar later, wanneer je vaak al lang niet meer in dat huis wat je zelf hebt laten bouwen woont, staat het er nog. Als het een beetje stevig was staat het er veel later nog.
En de generaties na jou moeten dan maar zien wat ze ermee doen.

Eigenlijk is dat onveroorloofbaar. Zeker gezien de talrijkheid van onze soort en de natuur die daarvoor het onderspit moet delven.

Een oplossing voor het probleem weet ik niet. Huizen die maximum dertig jaar meegaan bouwen zoals in de V.S. lijken me ook geen optie.
Dus eigenlijk is er geen probleem?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:04   #26
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Voil�*.

Ik heb vroeger al een topic geopend waarin ik opperde voor een soort gemeenschapswoningen.
Een hele straat met allemaal aan mekaar geschakelde huisjes met gemeenschappelijke ruimtes waarin bv. iedereen zijn was en plas kan doen. En een divers publiek bv. zowel jonge koppels met kinderen, bejaarden, midlifers, klusjesmannen, advocaten, Joden, Islamieten, Christenen en atheïsten. Zo kan er interactie ontstaan, kan men een beroep doen op mekaar en kunnen ze allemaal wat van mekaar leren. Misschien ben ik ontzettend naîef, maar geef toe dat het zalig klinkt.
Niet echt
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:15   #27
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En wat gaat men doen met die gemeenschapswoningen als die 30 jaar oud zijn?
Of zouden die mooi en praktisch blijven?

Feremans zal ook wel graag Oost-Duitse gemeenschapswoningen zien...

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 maart 2008 om 20:16.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:20   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
hebt ge ruimte nodig?
zo voor U alleen zo?
ruimte is luxe
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 20:20   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Afbreken en nieuwe zetten, klaar.
Oud 13 maart 2008, 20:23   #30
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of Groentje's idee van kleine huisjes in combinatie met gemeenschappelijke ruimten praktisch haalbaar is, maar zoals we nu bezig zijn zal het spoedig ook niet meer praktisch haalbaar zijn.
Al zo'n 60 jaar is ons land in de ban van een verkavelwoede die werkelijk alle perken te buiten gaat. België is een lappendeken met miljoenen minieme lapjes en heeft niets mooi meer. Het lijkt of de Belg alleen maar leeft om bomen te kappen, weiden te betonneren enzovoort.
Op vele plaatsen staan huizen te verkrotten terwijl er naast een nieuwbouw gezet wordt. Logica???
Het wordt hoog tijd dat de bouwwoede stopt. En wat werkloosheid in de bouw betreft, als men begint met serieuze renovatie van alle leegstaande gebouwen en woningen in ons land zal het wel even duren eer de metsers aan de dop staan. Overigens, bestaan er nog metsers nu er zoveel prefab-huizen gezet worden?
Oud 13 maart 2008, 20:25   #31
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afbreken en nieuwe zetten, klaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Huizen die maximum dertig jaar meegaan bouwen zoals in de V.S. lijken me ook geen optie.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 21:20   #32
Tavek
Banneling

Standaard

Niks te oost duitse gemeenschapswoningen.

Moderne gebouwen, met zelfstandige wooneenheden (1 slaapkamer tot 4 slaapkamers, naargelang de familie toestand/wensen) die voldoende ruim zijn om een gevoel van luxe te creeeren. Goede isolatie beperkt de energiekosten en zorgt er voor dat je niets hoort van je buren.

Rondom het gebouw groen (bomen, parkjes, waterpartijen), openbaar vervoer (tram, lightrail, bus) en brede lanen (autovervoer zal nog steeds nodig zijn in de toekomst vrees ik) die een gevoel van ruimte oproepen. Winkelcentra, school, postkantoor, allemaal op loopafstand, wat mogelijk is geworden omdat je gewoon veel volk op een kleine oppervlakte hebt nu.

En als het oud begint te worden (en er ook niet meer uitziet volgens de tijdsgeest) leg je het gebouw gewoon plat en zet ge er een nieuw op.
Oud 13 maart 2008, 21:29   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t' zijn dus kortweg gezegd allemaal "sociale woningen".

Volgens mij bestaat dat al lang allemaal. Meestal probleemwijken.
Oud 13 maart 2008, 22:34   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

In het buitenland gaan flats in zulke gebouwen tegen forse prijzen de deur uit.....

Enkel in Belgie is er een fixatie op de huisje tuintje fermette....
Oud 13 maart 2008, 22:53   #35
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

meestal vreemdelingenwijken dus.
Oud 13 maart 2008, 22:54   #36
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Enkel in Belgie is er een fixatie op de huisje tuintje fermette....
enkel in vlaanderen.
en die fermette maakt deel uit van onze cultuur.
Oud 13 maart 2008, 23:40   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
enkel in vlaanderen.
en die fermette maakt deel uit van onze cultuur.
Als dat een deel is van de Vlaamse cultuur heb ik er geen probleem mee om die huizen te trashen. Oerlelijk.

Vlaanderen heeft een paar andere dingen te bieden waarmee ze kan uitpakken (Gent, Brugge, Brussel....). Laat het aub geen fermettes zijn

Ik vermoed dat jullie flats nog echt zien als die dingen daar langs de ring in antwerpen. Dat zijn gewoon uberslechte flats. Ge moet zoiets laten bouwen door een gerenomeerd architect die er een pareltje van hedendaagse architectuur van maakt. Met aandacht voor licht, warmte, kleur en ruimte !
Oud 13 maart 2008, 23:44   #38
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Hangt ervan af hoe het demografisch verder zal evolueren. Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat er een bevolkingsdaling zal komen en er dus meer ruimte ter beschikking zal komen te staan van iedereen.

(Hoewel ik denk dat een daling van de bevolkingsgroei wel een gevolg kan zijn van de industrialisering van China en India. Tenslotte gebeurde dat hier ook via een dalend geboortecijfer.)
Oud 13 maart 2008, 23:47   #39
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben thuis een jaar of tien geleden een degelijk en groot huis gebouwd. Ondertussen is mijn mama het beu. Niet onbegrijpelijk. Maar stel je voor dat dat bij ieder nieuw gebouwd huis zo gaat...
Niet iedereen is zoals je mama.
Oud 13 maart 2008, 23:49   #40
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik weet niet of Groentje's idee van kleine huisjes in combinatie met gemeenschappelijke ruimten praktisch haalbaar is, maar zoals we nu bezig zijn zal het spoedig ook niet meer praktisch haalbaar zijn.
Al zo'n 60 jaar is ons land in de ban van een verkavelwoede die werkelijk alle perken te buiten gaat. België is een lappendeken met miljoenen minieme lapjes en heeft niets mooi meer. Het lijkt of de Belg alleen maar leeft om bomen te kappen, weiden te betonneren enzovoort.
Op vele plaatsen staan huizen te verkrotten terwijl er naast een nieuwbouw gezet wordt. Logica???
Het wordt hoog tijd dat de bouwwoede stopt. En wat werkloosheid in de bouw betreft, als men begint met serieuze renovatie van alle leegstaande gebouwen en woningen in ons land zal het wel even duren eer de metsers aan de dop staan. Overigens, bestaan er nog metsers nu er zoveel prefab-huizen gezet worden?
²!!

En laatst werd hier bv. een klein bosje gekocht. Vraag me niet hoe, maar tweeëntwintig bouwplaatsen hebben ze eruit gekregen. Allemaal open bebouwingen met kleine huizen, maar als er twee die vlak langs mekaar liggen hun raam opendoen dan ...

De oorzaak van die verkrotting van de heel oude huizen is denk ik gewoon dat het helaas blijkbaar nog steeds meer kost (zeker in termen van tijd, en tijd is geld ... vooral als de nieuwe eigenaars huurders waren...) om een huis te laten afbreken, dan om een nieuw huis op te bouwen.

Bovendien is het voor het uitzicht van een straat of wijk ook allerminst fraai als er 37 stijlen in zijn terug te vinden met huizen van evenveel verschillende leeftijden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be