Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2008, 01:43   #21
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat was o.a. in Gent het geval, naar ik meen.
En Antwerpen, en zelfs in Brussel en Luik. Ook Leuven had een grote orangistische kern. Verkiezingen werden ongeldig verklaard, huizen van orangisten geplunderd.
In Antwerpen werd tot twee keer toe, na 1830, een orangistische burgemeester gekozen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 07:57   #22
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Er was een tijd dat onze provinciën samen in opstand kwamen tegen een gemeenschappelijke vijand. Er was een tijd dat onze provinciën verenigd waren voor een gemeenschappelijk doel. Inmiddels hebben jij en de jouwen je tegen ons gekeerd. Daar is maar één woord voor: verraad.
We zien op dit forum dat er verschillende interpretaties zijn van de geschiedenis.

Wij Nederlanders zijn opgegroeid met de interpretatie, dat Vlamingen verraders zijn, die altijd de verkeerde kant (van de Fransen) hebben gekozen.
De Belgen zijn opgegroeid met de inerpretatie dat zij helden zijn, die het Belgische volk hebben bevrijd van de onderdrukkende Hollanders.

Het valt niet mee om vanuit deze tegengestelde overtuigingen, tot een ander en nieuw verhaal van de geschiedenis te komen.De beste manier lijkt mij om verschillende geschiedschrijvers te lezen, om zo vooroordelen te overwinnen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 08:01   #23
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
En Antwerpen, en zelfs in Brussel en Luik. Ook Leuven had een grote orangistische kern. Verkiezingen werden ongeldig verklaard, huizen van orangisten geplunderd.
In Antwerpen werd tot twee keer toe, na 1830, een orangistische burgemeester gekozen.
Antwerpen is altijd al een eigenzinnige en opstandige stad geweest ,net als Amsterdam.Ook nu nog is Antwerpen de voorloper en het visite kaartje van Vlaanderen.
Hoewel Gent op cultureel gebied een voorhoede rol vervult.
Leuven lijkt de laatste jaren af te zakken tot een Belgicistisch bolwerk.
Ik hoop dat ik me vergis

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 maart 2008 om 08:04.
Oud 16 maart 2008, 08:02   #24
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht

Wij Nederlanders zijn opgegroeid met de interpretatie, dat Vlamingen verraders zijn, die altijd de verkeerde kant (van de Fransen) hebben gekozen.
De Belgen zijn opgegroeid met de inerpretatie dat zij helden zijn, die het Belgische volk hebben bevrijd van de onderdrukkende Hollanders.
Ik snap niet waar die theorië vandaan komt, aangezien in 1830 de Vlamingen gewoon het slachtoffer werden van een groot Franstalig complot plus het feit dat de eerste flaminganten Orangisten waren. Laatste is iets wat Belgicisten graag ontkennen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 08:10   #25
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik snap niet waar die theorië vandaan komt, aangezien in 1830 de Vlamingen gewoon het slachtoffer werden van een groot Franstalig complot plus het feit dat de eerste flaminganten Orangisten waren. Laatste is iets wat Belgicisten graag ontkennen ...
Het gaat niet om mijn opvatting ,maar over de geschiedenis lessen waarmee wij zijn opgevoed.
Inmiddels leren studenten op universiteiten in Nederland nu wel andere opvattingen. Op middelbare scholen blijft het beperkt tot de canon en ik kan me niet voorstellen dat scholieren de andere opvattingen over Vlaanderen leren. De doorsnee Nederlander ziet Belgen nog steeds als een pot nat met de ideeen van vroeger.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 maart 2008 om 08:17.
Oud 16 maart 2008, 08:22   #26
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om mijn opvatting ,maar over de geschiedenis lessen waarmee wij zijn opgevoed.
Inmiddels leren studenten op universiteiten in Nederland nu wel andere opvattingen. Op middelbare scholen blijft het beperkt tot de canon en ik kan me niet voorstellen dat scholieren de andere opvattingen over Vlaanderen leren. De doorsnee Nederlander ziet Belgen nog steeds als een pot nat met de ideeen van vroeger.
Dus indien de middelbare scholieren in Nederland nu eens de waarheid te horen krijgen omtrent de "Belgische Revolutie" zouden ze allemaal veel positiever staan tegenover Vlaanderen. Misschien is het tijd voor een nieuwe werkgroep

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 08:28   #27
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Dus indien de middelbare scholieren in Nederland nu eens de waarheid te horen krijgen omtrent de "Belgische Revolutie" zouden ze allemaal veel positiever staan tegenover Vlaanderen. Misschien is het tijd voor een nieuwe werkgroep
Goed idee.
Nederland heeft sinds kort een nieuwe canon voor de geschiedenis lessen.
Voorzover ik weet staat er weinig in over Vlaanderen.
Het geschiedenis onderwijs is hier jaren verwaarloosd geweest en nu komt er ineens veel belangstelling ,vooral voor de 17e eeuw

Zo te zien onder het hoofdstuk Willem I ,komt Vlaanderen er niet in voor.

http://entoen.nu/lijst.aspx

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 maart 2008 om 08:37.
Oud 16 maart 2008, 12:23   #28
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geschiedenis onderwijs is hier jaren verwaarloosd geweest en nu komt er ineens veel belangstelling ,vooral voor de 17e eeuw
niet toevallig de gouden eeuw.

Citaat:
Het valt niet mee om vanuit deze tegengestelde overtuigingen, tot een ander en nieuw verhaal van de geschiedenis te komen.De beste manier lijkt mij om verschillende geschiedschrijvers te lezen, om zo vooroordelen te overwinnen.
Hallo, we zijn al lang genoeg uit elkaar gegroeid, dat toonde ik juist aan met dat filmpje.
Kan hier niemand on topic praten ipv melancholische argumenten uit de zeebodem naar boven te sleuren.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be