![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En Antwerpen, en zelfs in Brussel en Luik. Ook Leuven had een grote orangistische kern. Verkiezingen werden ongeldig verklaard, huizen van orangisten geplunderd.
In Antwerpen werd tot twee keer toe, na 1830, een orangistische burgemeester gekozen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wij Nederlanders zijn opgegroeid met de interpretatie, dat Vlamingen verraders zijn, die altijd de verkeerde kant (van de Fransen) hebben gekozen. De Belgen zijn opgegroeid met de inerpretatie dat zij helden zijn, die het Belgische volk hebben bevrijd van de onderdrukkende Hollanders. Het valt niet mee om vanuit deze tegengestelde overtuigingen, tot een ander en nieuw verhaal van de geschiedenis te komen.De beste manier lijkt mij om verschillende geschiedschrijvers te lezen, om zo vooroordelen te overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoewel Gent op cultureel gebied een voorhoede rol vervult. Leuven lijkt de laatste jaren af te zakken tot een Belgicistisch bolwerk. Ik hoop dat ik me vergis ![]() Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 maart 2008 om 08:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Inmiddels leren studenten op universiteiten in Nederland nu wel andere opvattingen. Op middelbare scholen blijft het beperkt tot de canon en ik kan me niet voorstellen dat scholieren de andere opvattingen over Vlaanderen leren. De doorsnee Nederlander ziet Belgen nog steeds als een pot nat met de ideeen van vroeger. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 maart 2008 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nederland heeft sinds kort een nieuwe canon voor de geschiedenis lessen. Voorzover ik weet staat er weinig in over Vlaanderen. Het geschiedenis onderwijs is hier jaren verwaarloosd geweest en nu komt er ineens veel belangstelling ,vooral voor de 17e eeuw Zo te zien onder het hoofdstuk Willem I ,komt Vlaanderen er niet in voor. http://entoen.nu/lijst.aspx Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 maart 2008 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kan hier niemand on topic praten ipv melancholische argumenten uit de zeebodem naar boven te sleuren. |
||
![]() |
![]() |