![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat is uiteraard 'n discussie op zich waard, maar geld is niet de voornaamste reden waarom mensen uit een bepaalde sociale laag meestal in die sociale laag blijven.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Dirk Verhofstadt citeren als autoriteit inzake libertarisme, dat is alsof iemand Hans Van de Cauter zou citeren als autoriteit inzake vlaamsnationalisme.
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Libertarisme zou kunnen functioneren. Het functioneert alleen op zo een wijze dat het mij niet zint. Dat is duidelijk denk ik.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Menselijke vrijheid, da's vies, hé?
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Ach, vrijheid van of voor?...
![]() Pas op, Libertarisme is niet nieuw he! De antieke wereld met stadstaten komt dicht in de buurt van uw theoriëen.
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar schaf de studiebeurzen af, en geld wordt direct weer de belangrijkste redenen waarom mensen uit een bepaalde sociale laag meestal in die sociale laag blijven.
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Ik durf dat sterk te betwijfelen.
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Ik zou denken dat iets als studeren misschien juist weer hoger geëvalueerd zou worden indien je er voor moet betalen.
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe komen jullie erbij om hier een intrinsiek waarde-oordeel aan vast te koppelen, en deze waarde dan bijna te gaan sanctifiëren? Dat zal ik nooit begrijpen... Alsof mensen onderwijs niet naar waarde schatten omdat het gratis is. Wat een onzin. Wil dit dan ook zeggen dat sex met een prostituee per definitie waardevoller is dan met je eigen partner? Zou lucht inademen meer geapprecieerd worden door mensen als je hiervoor moest betalen?
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door nun : 26 maart 2008 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat 'meetinstrument' zorgt ervoor dat men inderdaad zaken kan meten. En wat je kan meten kan je, voor jezelf dan toch, ook vergelijken. Als ik 100 euro moet betalen voor x en 50 euro voor y, dan zal ik heel voorzichtig zijn met mijn keuzes. Indien de overheid het gratis aanbiedt; is de verantwoordelijkheid, ceteris paribus, lager. Dat niet alles persé meer waard is - zoals je vergelijking met hoer en mens - is nogal wiedus. 't werkt dan ook ceteris paribus, hé. Een hoer en een vrijwillige vrouw is niet hetzelfde - de perceptie van het individu is niét hetzelfde. Indien de perceptie hetzelfde is - qua goed - is het nogal wiedus dat men voorzichtiger zal zijn indien men 'zelf' moet betalen dan als iemand anders voor u betaalt.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() Niet vergeten dat een vrouw niet gratis is. Ge moet er serieus wa tijd en geld insteken. Tijd heeft ook een grote waarde. Dus zelfs in u absurde houdt de redenering stand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() argumentatie: nihil; ik kan er niet aan doen dat uw richting een bepaald soort volk trekt, ik ken bijvoorbeeld genoeg volk in exacte wetenschappen dat een beurs nodig heeft om op kot te zitten. Maar de mensen die gij en ik kennen doen er gewoon niet toe, wat er toe doet is dat deze mensen gelijke kansen krijgen.
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 maart 2008 om 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat u interesseert = hoe kan ik zo snel mogelijk geld kloppen uit de zak kloppen van het proleteriaat, terwijl ikzelf geen fluit doe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
"born2bewild" op z'n best: forumclown. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus wat jij schrijft is niet in tegenspraak met wat ik schreef, namelkijk dat ook volkomen gratis onderwijs nog steeds zeer waardevol is , omdat onderwijs nu eenmaal altijd waardevol is, los van de prijs die men er voor betaalt.
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik snap de redering wel, ik denk gewoon dat ze verkeerd is. Ik verwerp ze op ethisch, moreel en filosofisch vlak, omdat ik weiger te aanvaarden dat de waarden van dingen enkel als monetaire eenheid kan worden gepercipieerd. Het is niet omdat men de monetaire waarden van dingen het gemakkelijkst kan meten, dat dit het enige is wat telt. Verder denk ik dat ik niet alleen sta met deze gedachte. Ik meen dat slechts een heel klein gedeelte van de mensen pakeg een rationele kosten-baten-analyse van hun realtie zit te maken, en boekhoudkundig verrekent hoeveel werkuren ze hebben besteed en wat de totale kostprijs was van de bloemen en zo die ze hebben gekocht. Gelukkig maar. Als er al eenkleine groep mensen bestaan, dan is dit enkel omdat er al eeuwenlang liberale propaganda wordt gevoerd in een wanhopige poging om deze mensvisie aan iedereen op te leggen. Maar ondanks de hegemonie van het liberaal-kapitalistische denken, beseffen de meeste mensen dat ze geen love kunnen buyen. Verder is een 'verspilling' van onderwijs niet te vergelijken met verspilling van water. Ik was een analogie aan het maken van twee immateriële zaken, water is daarentegen zeer materieel. Wat de ene drinkt of over zijn gazon laat suiten, kan de andere niet meer drinken. Dit gaat niet op voor het doorgeven van kennis. Ok, er zijn natuurlijk maar x aantal plaatsen in een auditorium, dus op dat vlak is er een bepaalde maximum-absorptiecapaciteit. Maar voor de verspreiding van kennis via boeken of via het internet, hindert het gebruik van de ene het gebruik van de andere niet. Dus, jouw vergelijking met water gaat totaal niet op.
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar of dat nu een reden is om alle niet-vermarkte zaken in de maatschappij, zoals onderwijs, opvoeding, leefmilieu, levenskwaliteit, zorg, sociaal contact,... dan maar om te zetten in een monetaire eenheid? Omdat men er dan gemakkelijker rekensommetjes mee kan doen? Soit, en dan wat je zegt over 'zelf' betalen. Je weet toch dat dit quas nooit zal gebeuren (ik veronderstel dat je het daarom zelf tussen aanhalingstekens zet). Wat er zal gebeuren is dat die kleine minderheid van rotverwende kindertjes die heel hun leven al alles hebben gekregen waar ze om vroegen, die zullen als ze 18 zijn ook probleemloos hun ouders zo ver krijgen om een verhoogd inschrijvingsgeld te betalen. Maar voor de gezinnen die het elke maand moeilijk hebben om rond te komen, zou dit een zeer zware klap zijn, en zonder enige twijfel leiden tot het verminderen van het aantal studenten aan de universiteiten en hogescholen uit gezinnen met lage inkomens. Ik denk trouwens dat jullie allemaal het verantwoordleijkheidsgevoel van mensen die zich trachten op te werken in de maatschappij zwaar onderschatten. Ik denk dat iemand die de eerste uit zijn familie is die voor een hoger diploma kan gaan, die die kan krijgt dankzij ons redelijk goede systeem, zich hoedanook verantwoordelijk voelt, ongeacht het inschrijvingsgeld. Daarbij, jullie doen precies alsof studeren momenteel gratis is. Al eens op de stijging van de huurprijzen in de steden gelet de laatste jaren?
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 27 maart 2008 om 01:44. |
|
![]() |
![]() |