Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Pensioensparen duveltje
Nee,niet doen .. 5 22,73%
Ja,denk aan Uw belastingsvoordeel 16 72,73%
Ik weet het niet duveltje 1 4,55%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2008, 17:09   #21
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of u overal een nummertje bent, ik heb mijn verzekeringen bij een onafhankelijk courtier. Die is niet aan 1 maatschappij gebonden en daar heb je wel een groter kans dat hij u gaat verdedigen indien nodig.

@Percalion, dat is niet pensioensparen zoals hier gevraagd werd.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:14   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Soit, ik doe zelf aan pensioensparen. 1 maal via het werk en dan ook nog 1 maal particulier bij argenta voor het maximum van het fiscaal aftrekbare bedrag. Je zal al serieus risicovol moeten beleggen als je dezelfde return wenst te bekomen. Het is trouwens ook niet direct een groot bedrag dat er per maand van de rekening gaat. Ik voel het niet en het blijft toch een mooi appeltje voor de dorst als ik in pensioen ga.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:19   #23
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

@fox dat is allemaal persoonlijke keuze hé. Denk niet dat er 1 oplossing is die als het beste kan worden omschreven. Als u zich daar gelukkig mee voelt en u bent tevreden met de belegging en de return is alles prima.
En zo te zien bent u toch ook bij een kantoor gegaan waar u toch een persoon blijft en geen nummer wordt.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:30   #24
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Soit, ik doe zelf aan pensioensparen. 1 maal via het werk en dan ook nog 1 maal particulier bij argenta voor het maximum van het fiscaal aftrekbare bedrag. Je zal al serieus risicovol moeten beleggen als je dezelfde return wenst te bekomen. Het is trouwens ook niet direct een groot bedrag dat er per maand van de rekening gaat. Ik voel het niet en het blijft toch een mooi appeltje voor de dorst als ik in pensioen ga.
Welke return verwacht je dan ongeveer te realiseren met pensioensparen?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:37   #25
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
http://www.actuapedia.be/page?&orl=3...lng=1&pge=1075

Meer dan die 3% hé
Oud 27 maart 2008, 17:49   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Maakt me niet zoveel uit. Ik schat een 7 tot 8 procent. Het is vooral het belastingsvoordeel dat er voor zorgt dat dit een zeer winstgevende belegging is.

Ik weet niet exact wat het max bedrag is maar het zal nu ongeveer rond de 850 euro draaien zeker? 850*1.08 = 918. Ik weet niet precies hoeveel ik terugtrek van de belastingen maar het zal rond de 350 draaien. Ik investeer dus 500 euro en krijg 918 euro terug op jaarbasis. Ok, als je jong bent wordt dit belastingsvoordeel voor een groot deel tenietgedaan omdat je de volgende 40 jaar maar een return meer hebt van 8%, maar hoe ouder je wordt hoe groter het aandeel van je belastingsvoordeel in je bijkomende spaarbedrag.

Het is een risicoloze "belegging" waar je je geen zorgen over moet maken, ik voel het ook niet in mijn zakken en het levert een aardig centje op voor later. Het is beter dan het 40 jaar op een spaarboekje te laten staan en als je het zelf in fondsen steekt heb je er meer werk mee en betwijfel ik of je return veel hoger zal liggen

Ik ken trouwens mezelf. Ik heb nogal een groot gat in mijn hand en als ik het niet wegstop in lange termijn beleggingen dan doe ik het toch maar op. Vandaar dat ik ook belegd heb in een huisje met een vrij zware afbetaling. Dan wordt ik wat meer verplicht. In het begin van mijn professionele carriere kon ik dat uiteraard nog niet en leek pensioensparen me een veilig plan

Laatst gewijzigd door fox : 27 maart 2008 om 17:50.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:59   #27
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pensioensparen is een vorm van beleggen.

Die belegging kan alleen iets worden zolang het huidige kapitalistische systeem blijft werken.
In mijn geval heb ik nog 30 jaar te wachten vooraleer de "beleggingsmaatschappij" me iets uitbetaald.
De vraag blijft dan, wat gebeurd er nog in die 30 jaar?
Heb ik wel een pensioen? Is het bedrag uitgekeerd dan nog wel iets waard? Zelfs met de mismaakte vorm van "indexering" is het perfect mogelijk dat je €1 000 000 ontvangt, en er net een brood mee kan gaan halen.
Gaat de staat zulke "extra inkomens" niet lekker zwaar belasten? 75-80% dank U wel beste spaarder.
Gaat die "beleggingsfirma" niet falliet in die periode?
Die vrees heb ik ook. Momenteel is pensioensparen vrij aantrekkelijk, vooral door het belastingsvoordeel, maar over 40 jaar kan de situatie er heel anders uitzien.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:23   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Levensverzekeringen en pensioensparen zijn fiscaal aftrekbaar.

Toen ondergetekende er zowat 18 jaar geleden mee begon heb ik met mijn bankier het bedrag zo bepaald dat ik "geen gemeentebelastingen" meer moest betalen(ie het bedrag dat ik terugkreeg van mijn belastingen compenseerde ongeveer mijn gemeentebelastingen)

DAT is de voornaamste reden waarom je zoiets doet,jaar na jaar wat terugkrijgen van de belastingen betekent een interessant bedrag dat opnieuw ter beschikking komt....

En als je,na al die jaren op uw pensioenspaarrekening,of bij het uitkopen van uw verzekering, een mooi extraatje hebt,dan is dat maar zo...een extraatje.
In uw jongere jaren heb je het "geniet" er al van gehad....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 maart 2008 om 18:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 19:57   #29
Tavek
Banneling

Standaard

wat is de meest interessante formule als ge niks kunt aftrekken van de belastingen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 14:20   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
wat is de meest interessante formule als ge niks kunt aftrekken van de belastingen ?
Zoals een bepaalde bank stelt in de reclame: "Praten werkt",dat kunnen wij hier,op het forum, niet uitvissen

Laatst gewijzigd door kelt : 30 maart 2008 om 14:21.
Oud 30 maart 2008, 17:43   #31
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het duveltje382 wil zorgen voor zijn oude dag,is het aan te raden om aan pensioensparen te doen of niet?
Of is dit niet meer verstandig in deze tijd?
Doen als je een 'gewone' bediende of loontrekkende bent ! Van dat laag officieel pensioen kan je je heus geen enkele luxe permitteren (hoeveel mensen moeten er zo niet hun oude dag met 700 euro per maand of zelfs nog minder rondkomen ?) Als je natuurlijik een ambtenaar bent, heb je een vet pensioen, dus dan zou ik het je eerder afraden. Anders een beetje onzinnig. Als je een zelfstandige bent of een 'vrij' beroep hebt, het geld scheppen tijdens je 'actieve' periode. Er zijn dan genoeg kanalen om de inkomsten en dus de winst op te drijven, legale maar vooral iets minder legale methodes. Maar als je een gewone werkmens moest zijn, raad ik het je dus ten zeerste aan.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 18:37   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Levensverzekeringen en pensioensparen zijn fiscaal aftrekbaar.

Toen ondergetekende er zowat 18 jaar geleden mee begon heb ik met mijn bankier het bedrag zo bepaald dat ik "geen gemeentebelastingen" meer moest betalen(ie het bedrag dat ik terugkreeg van mijn belastingen compenseerde ongeveer mijn gemeentebelastingen)

DAT is de voornaamste reden waarom je zoiets doet,jaar na jaar wat terugkrijgen van de belastingen betekent een interessant bedrag dat opnieuw ter beschikking komt....

En als je,na al die jaren op uw pensioenspaarrekening,of bij het uitkopen van uw verzekering, een mooi extraatje hebt,dan is dat maar zo...een extraatje.
In uw jongere jaren heb je het "geniet" er al van gehad....
Uiteindelijk moet ge in uw jongere jaren nog altijd een stuk meer betalen dan dat ge kunt aftrekken.
Buiten het feit dat de banken weeral met een flink stuk gaan lopen (en bij het type levensverzekeringen soms zelfs met een groot flink stuk), is het een feit dat degenen die het, het meest nodig hebben, het minst kunnen aftrekken (30%).
Maar zou het uiteindelijk doen, maar in een beleggingsfonds, geen levensverzekering (de kosten zijn hier meestal lager, en de kans op opbrengst is hier groter).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 18:39   #33
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zoals een bepaalde bank stelt in de reclame: "Praten werkt",dat kunnen wij hier,op het forum, niet uitvissen
Alhoewel, een forum is beter geschikt. De banken denken teveel aan hun eigenbelang.
Oud 30 maart 2008, 18:40   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zelf een aandelenportefeuille samenstellen.
Oud 30 maart 2008, 21:42   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t' is een spaarboekjé, maar rekening houdende met de inflatie en devaluatie en zo van die dingen nu niet direct iets waar men wild moet van worden.
En wie het jaarlijks in zijn belastingen brengt, wordt er uiteindelijk op belast bij afhaling.
Dus zoveel voordeel is het toch zo niet meteen.

Maar soit, ieder zijn eigen financiën.

Langs de andere kant als er velen aan pensioensparen doen gaan de beurskoersen er van omhoog. En de winst zit ...daar.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 maart 2008 om 21:53.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:55   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Laat er niet de minste twijfel over bestaan:
de eerste belegging die je moet trachten te realiseren is een eigen woning.

En de tweede is pensioensparen.

Ik doe dat nu sedert het moment dat het ingevoerd is, voor het maksimale bedrag, voor mezelf en voor mijn halve trouwboek. (en voor de oudere ietwat geïnteresseerden: ook voor het pensioensparen deed ik mee aan de voorouder ervan, namelijk "de wet Cooreman-Declercq").

Mijn alzo gespaard bedrag is veel meer gegroeid dan de inflatie en dan andere vormen van gewone beleggingen.

Ik ben abonnee van testaankoop sedert meer dan 30 jaar.
Testaankoop adviseert om aan pensioensparen te doen. Argenta is daarbij één van de best presterende banken (maar sukses in het verleden is geen absolute garantie voor sukses in de toekomst ...)

Samengevat: ik heb er zeker en vast geen spijt van, integendeel.
Gij doet wat gij wilt, maar ik ga ermee door.
En straks ga ik mijn kinderen een beetje sponsoren, voor hun pensioensparen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:06   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Laat er niet de minste twijfel over bestaan:
de eerste belegging die je moet trachten te realiseren is een eigen woning.

En de tweede is pensioensparen.

Ik doe dat nu sedert het moment dat het ingevoerd is, voor het maksimale bedrag, voor mezelf en voor mijn halve trouwboek. (en voor de oudere ietwat geïnteresseerden: ook voor het pensioensparen deed ik mee aan de voorouder ervan, namelijk "de wet Cooreman-Declercq").

Mijn alzo gespaard bedrag is veel meer gegroeid dan de inflatie en dan andere vormen van gewone beleggingen.

Ik ben abonnee van testaankoop sedert meer dan 30 jaar.
Testaankoop adviseert om aan pensioensparen te doen. Argenta is daarbij één van de best presterende banken (maar sukses in het verleden is geen absolute garantie voor sukses in de toekomst ...)

Samengevat: ik heb er zeker en vast geen spijt van, integendeel.
Gij doet wat gij wilt, maar ik ga ermee door.
En straks ga ik mijn kinderen een beetje sponsoren, voor hun pensioensparen.
Uiteindelijk moet men eens bekijken hoeveel geld je gegeven hebt, hoeveel je terug krijgt en wat de waarde van dat geld nog is op dat tijdstip.

Wat is de winst daarvan geweest op dat ogenblik?

Dat is het enige dat telt.
Oud 30 maart 2008, 22:09   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoeveel % belastingen gaan er vanaf bij het innen van de verzekering. t 'is een tijd geleden gewijzigd dus ik weet het niet juist.
Oud 31 maart 2008, 16:49   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Uiteindelijk moet ge in uw jongere jaren nog altijd een stuk meer betalen dan dat ge kunt aftrekken.
Buiten het feit dat de banken weeral met een flink stuk gaan lopen (en bij het type levensverzekeringen soms zelfs met een groot flink stuk), is het een feit dat degenen die het, het meest nodig hebben, het minst kunnen aftrekken (30%).
Maar zou het uiteindelijk doen, maar in een beleggingsfonds, geen levensverzekering (de kosten zijn hier meestal lager, en de kans op opbrengst is hier groter).
Tja....ware het niet dat ondergetekende op dat moment nogal indrukwekkend "belaagd" werd door de fiscus,zou ik het ook niet gedaan hebben hoor.
Oud 2 april 2008, 20:52   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag een voorstel gehad van hamburg manheimer voor pensioenen.
Pff...flauw beestje zulle.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be