Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2008, 10:40   #21
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
- In de Verenigde Staten geldt de leuze 'freedom of speech' en staat dan ook als eerste artikel in de grondwet. Iedereen kan onbevreesd over vanalles en nog wat en dus ook alle hete politieke hangijzers zijn mening verkondigen. Je mag daar bijvoorbeeld beweren dat alle zwarte luierikken zijn of dat de concentratiekampen nooit bestaan hebben. Daar geldt absolute vrijheid van meningsuiting, iets waar ze het in Europa toch moelijker mee hebben.
Die grotere vrijheid spreekt me nog het meest aan van de Amerikaanse waarden en normen. Hier in België zitten we met muilkorfwetten
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2008, 11:59   #22
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Blijkaar zijn er toch grenzen aan die zogenaamde grenzeloze vrijheid...

Citaat:
The governor of Illinois has been playing some games with state money, shuffling a million dollars to benefit a Baptist church, and an atheist dared to testify to the legislature against this. The response from one legislator was unsurprising: she shrieked at the atheist to get out.

Rep. Monique Davis (D-Chicago) interrupted atheist activist Rob Sherman during his testimony Wednesday afternoon before the House State Government Administration Committee in Springfield and told him, "What you have to spew and spread is extremely dangerous . . . it's dangerous for our children to even know that your philosophy exists!

"This is the Land of Lincoln where people believe in God," Davis said. "Get out of that seat . . . You have no right to be here! We believe in something. You believe in destroying! You believe in destroying what this state was built upon."

Disbelief in religion means you have "no right" to speak to members of government? Wow. And note the "D" after her name — she's a member of the party most (but definitely not all!) American atheists lean towards.
http://richarddawkins.net/article,24...ers-Pharyngula
Oud 14 april 2008, 14:17   #23
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Over de Verenigde Staten en de Amerikaanse bevolking wordt er bij ons door zogenaamd 'progressieven' veel onzin uitgekraamd. Meestal omdat deze lui totaal niet op de hoogte zijn van de reële toestand in de USA en omdat het gewoon 'bon temps' is om in voornamelijk 'linkse' meer alternatieve kringen van 'wereldverbeteraars' op de Verenigde Staten te spuwen. Het antiamerikanisme is nu eenmaal een modetrent geworden. Ik zeg niet dat de USA een betere samenleving hebben dan de West-Europese of Belgische modellen, maar er doen nogal eens wat clichés de ronde die totaal uit de lucht zijn gegrepen:

- Vooraleerst erger ik mij steeds aan de uitspraak 'den Amerikaan' of het 'Amerikaanse volk', zonder nuanceringen te maken. Weten die Amerikabashers dan niet dat er 50 (!) staten in de Verenigde Staten zijn met elk een eigen identiteit en eigen voorkeuren? Iemand uit Texas is niet te vergelijken met iemand uit New York of iemand uit pakweg Oregon. Elk hebben ze vaak hun eigen politieke cultuur en hun eigen visie t.o.v. de samenleving. Het beeld dat wij hebben van de conservatieve, preutse Amerikaan die zeer godsdienstig is, gaat slechts op voor een deel van de bevolking. In steden als New York of Chicago lopen er minstens evenveel 'liberalen' (in de Angelsaksische zin van het woord) rond als bij ons. Mensen van de 'vrijere' grootsteden aan de Oost- of Westkust haten het dat ze door vele Europeanen worden vergeleken met boerkes uit Texas, Louisiana of Arkansas.

- Zogezegd zou de sociale zekerheid van de staat uit geregeld in de USA zo goed als onbestaande zijn. Dit klopt misschien voor een deel van het land, maar zeker niet voor iedereen. Wist u dat er staten waren die zelfs daklozen (zoals Maryland, Connecticut, New Jersey) bijna 1000 dollar per maand aan uitkering geven, zonder enige tegenprestatie te verwachten ? Ze mogen gewoon hun bedelactiviteiten verderzetten en worden dus in hun zwerversbestaan eigenlijk door de staat onderhouden. Sommige staten betalen ook het grootste gedeelte van de ziekenzorg terug. Staten als Illinois en Michigan schenken werkloze burgers een vrij hoge werkloosheidsuitkering. In de USA mogen we qua voorzieningen zeker het belang van de verschillende staten niet onderschatten !

- In de Verenigde Staten geldt de leuze 'freedom of speech' en staat dan ook als eerste artikel in de grondwet. Iedereen kan onbevreesd over vanalles en nog wat en dus ook alle hete politieke hangijzers zijn mening verkondigen. Je mag daar bijvoorbeeld beweren dat alle zwarte luierikken zijn of dat de concentratiekampen nooit bestaan hebben. Daar geldt absolute vrijheid van meningsuiting, iets waar ze het in Europa toch moelijker mee hebben.

- Vaak wordt door de antiamerikanisten de regering Bush vaak vereenzelvigd met de gehele Amerikaanse bevolking. Omdat de regering neoconservatief, republikeins, reactionair en militaristisch is, scheert men de gehele samenleving maar over dezelfde kam. Van een veralgemening gesproken ! De afgelopen twee presidentsverkiezingen toonden aan dat althans de heflt van de bevolking een andere mening was toegedaan.

- In de USA kan je 'het maken' of iets verwezenlijken zonder dat er steeds rekening wordt gehouden met je afkomst. Bij ons in de 'Oude Wereld' wordt je vandaag de dag nog steeds bekeken omwille van de positie van je ouders, grootouders, voorouders, terwijl het er in de USA vooral toe doet wat je zelf verwezenlijkt. Een pak eerlijker me dunkt ! Er wordt meer rekening met de man of vrouw zelf en minder met zijn / haar achtergrond, terwijl je er hier nog steeds op wordt beoordeeld.

Dit zijn maar enkele voorbeelden waarom we twee keer zouden moeten nadenken alvorens de USA steeds onwetend te beschimpen. Ik geef toe, er zijn ook 'achterlijken' in de Verenigde Staten en veel verschilt van staat tot staat, maar er is niet zoiets als de modale Amerikaan die beantwoordt aan alle clichés. Ik heb zelf vooral vertoeft aan de 'liberale' Noordoostkust van de USA en heb daar althans weinig ondervonden van de beelden die men hier tracht op te hangen van 'Amerika' (behalve misschien de grotere porties eten ). Niet dat het daar beter is voor de modale 'middenklasser' als bij ons, maar het stemt toch eens tot nadenken bij die 'Amerikabashers' .

Vooraleerst erger ik mij steeds aan de uitspraak 'den Amerikaan' of het 'Amerikaanse volk',

Ik neem aan dat u u dat niet over mijn post heeft aangezien ik het Amerikaanse volk beschouw als slachtoffer van zijn eigen regering.

Zogezegd zou de sociale zekerheid van de staat uit geregeld in de USA zo goed als onbestaande zijn. Dit klopt misschien voor een deel van het land, maar zeker niet voor iedereen.

Wat wil u hiermee aantonen ? Gaat u nu beweren dat er een degelijk sociale zekerheid in de VS bestaat ? In sommige omstandigheden is deze gekoppeld aan het bedrijf waar je werkt, maar geen werk en geen prive' verzekering hebben en dan iets aan de hand hebben...uiteraard zijn de minder bedeelde het slachtoffer. Dat is trouwens wat de grote financiële concerns willen, het behouden van de volledige geprivatiseerde ziekteverzekering. Zijn trouwens flinkse sponsors van de huidige campagne van H. Clinton.

In de Verenigde Staten geldt de leuze 'freedom of speech' en staat dan ook als eerste artikel in de grondwet.

Daar hebt u gelijk in, al moet je wel stellen dat alle grote media concerns in handen zijn van de machthebbers. Zo krijgt de linkse kandidaat Ralph Nader weinig of geen aandacht in de pers. Maar freedom of speech hebben we goed gemerkt ten tijde van inval van Irak, toen werkte de VS media nog mee aan de propagande om de oorlog goed te praten, gelukkig is dat intussen wel anders.
En op freedom of speech werpt de "patriot act" toch een smet op niet ?

Vaak wordt door de antiamerikanisten de regering Bush vaak vereenzelvigd met de gehele Amerikaanse bevolking

Volledig mee eens! Wederom zijn de Amerikanen slachtoffer van hun eigen regering/kiesstelsel. Met de verkiezingen van 2000 had Al Gore meer stemmen maar door het systeem en omdat Bush de favoriet was van het federaal hooggerechtshof is hij het geworden.
Ik ga niet met mooie cijfers afkomen, maar ongeveer de helf van het Amerikaanse volk gaat maar stemmen, dus als een president wint met een nipte meerderheid is dat maar met een kwart van de bevolking. Ik ben het daarom eens dat men de bevolking niet met het beleid van hun president moeten vereenzelvigen.

- In de USA kan je 'het maken' of iets verwezenlijken zonder dat er steeds rekening wordt gehouden met je afkomst.

Zit wat in, maar is dan ook "winner takes all", 1 % procent van de Amerikanen bezit 30 % van de macht op economisch vlak. Een groot deel van de Amerikanen moeten hard werken (veel uren kloppen) voor een karig loon.
Ik ben ook benieuwd of de Amerikanen klaar zijn voor een vrouw of zwarte als president.

Dit zijn maar enkele voorbeelden waarom we twee keer zouden moeten nadenken alvorens de USA steeds onwetend te beschimpen

Ook met je eens, hun binnenlandse politiek is even slecht als hun buitenlandse politiek. In het binnenland blijven de elite aan de macht en worden rijker en het defensie apparaat zorgt er dan voor dat de buitenlandse economische belangen worden verdedigd (meestal met geweld) onder het mom van "verdediging van de natie".

Laatst gewijzigd door Lampedeir : 14 april 2008 om 14:25.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be