![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik bezocht Auschwitz enkele jaren geleden --- en naast de impressies van de plaatsen zelf, heeft inderdaad ook het gebrek aan empathie bij medebezoekers mij redelijk van mijn stuk gebracht.
In Auschwitz I stond ik in de brandoverkamer daar, vlak buiten het barakkenkorps, toen ik enkele Duitse (?) toeristen lachend foto's hoorde trekken. Dat doen ze beter niet dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stalin en Mao waren ongetwijfeld twee van de grootste massamoordenaars van de 20ste eeuw, maar hun massamoorden waren geen echte genocides. De bijna-uitroeiing van de Herero in Zuid-West-Afrika door de Duitsers in 1904 was wel een echt genocide, ook al vielen daarbij "slechts" enkele tienduizenden doden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat de jodenvervolging echt betekende, op menselijk vlak, begrijp je pas als je met zeer concrete feiten geconfronteerd wordt, zoals in een documentaire op TV of een film. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Die gebeurtenissen zelf staan daarentegen in de meeste gevallen vast en zijn onomstreden. Dat is zeker het geval voor de Endlösung: daar bestaan zoveel bronnen over dat die gewoon niet ontkend kan worden. Iemand die dat toch doet, kan daar alleen maar vreemde bedoelingen mee hebben. Waar er wél discussie over kan en zelfs moet bestaan, is het waarom van die gebeurtenis, en hoe die in te passen is in een groter verhaal. Laatst gewijzigd door Rogge : 11 april 2008 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een film steunt op een scenario en blijft een manipuleerbaar gegeven. Is dus vatbaar voor discussies. Het feitenmateriaal ter plaatse is misschien niet zo spectaculair, maar niet voor onkenning of afzwakking (negationisme) vatbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Ten eerste zullen negationisten even goed de realiteit van de vernietigingskampen ontkennen, ongeacht het bewijsmateriaal dat men aanvoert. Ten tweede zijn veel van de zaken in Auschwitz na-oorlogse reconstructies, omdat de Nazi's bewust de meeste installaties vernietigden op het einde van de oorlog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu, ik ben in beide kampen geweest en Birkenau was eigenlijk veel indrukwekkender (en eigenlijk ook onwezenlijker) dan Auschwitz door de omvang van het terrein. De beelden van Auschwitz zijn dermate vaak uitgezonden dat het tot gewenning moet leiden maar het idee van zoveel barakken in 'Auschwitz 2' met zoveel gedetineerden maakt dat de tragedie van daar pas echt duidelijk wordt.
Maar dan moet je ook tot de vaststelling komen dat er op de meeste continten gelijkaardige dingen hebben gestaan of nog staan en dat gans de Duitse 'capaciteit' verbleekt bij de 30.000 doden pér dag in Ruanda waar de wereld ook weer op staan kijken heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ook ik heb reeds jarenlang Auschwitz willen bezoeken maar voor mij moet het niet meer. Mijn grote angst is bv. dat kamp te bezoeken in het gezelschap van een aantal toeristen gekleed in bermuda en sandalen, constant foto's makend van iets dat ze een atractie vinden zonder er bij stil te staan wat er ook echt gebeurd is. Holocaust toerisme : niet aan mij besteed. In plaats van geld uit te geven aan die verplaatsing koop ik liever boeken en DVD's over deze schande in de geschiedenis van de mensheid. Gisteren nog het boek Sonderkommando Auschwitz van Shlomo Venezia gekocht, maar nog niet gelezen. En negationisten ? Heel erg zielig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met alle respect, de nazi's hebben inderdaad een paar zaken gedynamiteerd, en dat is zichtbaar. Enkel de rot geworden houten barakken werden in Birkenau in de loop der jaren opgeruimd, de stenen schouwen en de fundamenten bleven staan als illustratie. Er werd niets gerecontrueerd. D�*t is precies mijn stelling, alles is origineel en daarom voor geen discussie vatbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
En zo kan iedereen ook van de eerste keer toegeven dat ook in het VB nuttige elementen zitten.
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 april 2008 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik zou dus Auschwitz wel willen bezoeken als ik er zeker van kon zijn dat ik dit in alle sereniteit kan doen. |
|
![]() |
![]() |