![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie de zaken alleen maar puur mechanisch, utilitaristisch en functionalistisch bekijkt zal nooit snappen dat iemand een band heeft met een taal of meerdere talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jep. En het beste bewijs dat taal meer is dan louter een communicatiemiddel, is toch dat er overal ter wereld taalstrijden aan de gang zijn. Taal is een politiek en economisch instrument, een geschiedenis, een manier om naar de wereld te kijken.
Met alle respect, maar wie zegt dat taal enkel een communicatiemiddel is, heeft zelf nog geen taalstrijd aan den lijve ondervonden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een vraagje.
![]() Ik heb op Wikipedia een kaartje gevonden met het percentage van mensen die Baskisch spreken in Navarra: ![]() En een kaartje van de taalzones: ![]() Dat er ruimte is voor uitbreiding van de gemengde zone lijkt me duidelijk, maar in welke richting breidt die zich nu uit? ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een enorme uitbreiding is het niet he, maar elke stap in de goeie richting...
Ik heb hier een kaartje met de taalzones: ![]() bron: Miquel Siguan (Unief van Barcelona). Op deze kaart zie je Pamplona staan (Iruñea voor de Basken). Wel, het is een zone net ten zuiden van Iruñea dat van de Spaanse taalzone naar de gemengde verhuist. In zijn terminologie: van de "zona no vasófona" naar de "zona mixta".
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Bedankt voor de informatie.
![]() ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Het Antwerps (of toch iets dat daarvoor moet doorgaan bij mij) leeft, daarmee waarschijnlijk dat ik nog niet heb moeten vechten (al zet ik me wel fel af tegen mensen uit limburg, nederland, boerenvlaanderen, ... die onder de noemer Nederlands onverstaanbaar, moest het niet zo zielig zijn, in zekere zin lachwekkend gebrabbel uitbraken)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Maar moest ik nu ginds geboren zijn en constant in 't Spaans opgevoed worden en dan op 't school plots Baskisch voorgeschoteld krijgen om mijn culturele identiteit aan te scherpen, 'k zou er precies geen boodschap aan hebben... Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 26 april 2008 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat je bemerking over Antwerps betreft: ik herinner me dat mijn eigen moeder in het dialect opgevoed was, dan naar de stad voor secundair onderwijs en er plots algemeen Nederlands kreeg. Ze kon niet volgen want verstond het niet. Kon het ook niet praten. Ik vind algemeen Nederlands wel belangrijk, samen met de dialecten. De tussentaaltjes doen altijd pijn aan mijn oren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Mja ok maar volgens uw cijfers sprak in de jaren '80 de meerderheid Spaans?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hieraan moet ik toch toevoegen dat de Basken onder elkaar, achter gesloten deuren, Baskisch bleven praten en naar clandestiene plaatjes luisterden. In het publiek spraken ze willens nillens Spaans. Ah, nu schiet me te binnen wat ik zeker moest zeggen: je moet de gevoeligheid goed inzien he: gedurende decennia was er maar één sterke politieke Baskische speler, de PNV. Voor de PNV kon enkel een katholieke Bask en goeie Bask zijn. Dat zit bij die generaties erin gestompt. Wel, tijdens de Franco-dictatuur werden Baskischsprekenden denigrerend aangemaand "Christelijk" te spreken. Spaans dus. Toen werd dat "cristiano" genoemd. Je kan je niet voorstellen hoezeer vandaag ouderen daardoor nog gekwetst zijn. Dat was een dolksteek in hun ziel. Het Baskisch is stilaan aan een revival bezig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sorry, maar dat getuigt van een bijzonder arrogante en eigenlijk racistische houding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Nu ja, 'k had zo al kunnen weten dat ik fout dacht want het zou nogal raar zijn moest met alle tegenwerkingen vanuit de overheid er toch nog een positieve evolutie in het aantal Baskischtaligen geweest zijn gedurende de vorige decennia onder 'dwang' (eerder als 'overdreven ijver' aangeduid), zo'n taal heeft natuurlijk slechts een revival door dat velen willen dat die er komt, sorry voor m'n onbegrip ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2001: 80,10% Spaans, 9% Baskisch en 11% er tussen in 1986: 87,6% Spaans, 5,7% Baskisch en 6,7% er tussen in Gebruik op straat: 2001: 93,37% Spaans, 6,63% Baskisch 1986: 97,7% Spaans, 2,3% Baskisch Voor Pamplona moet je rekening houden met een paar zaken extra: PP-gezind stadsbestuur, zeer veel repressie tegen alles wat Baskisch is (vandaag nog). Niet alleen de taal, ook de cultuur wordt er weggedrukt. In Pamplona is het, in het openbaar, afgeraden Baskisch te spreken. Te gevaarlijk. Er zijn al meer dan eens mensen zwaar aangepakt door militairen of politie omwille daarvan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Serieus? En daar wordt niets van gezegd door EU ofzo? Europees hof in Straatsburg? Laatst gewijzigd door toccata : 26 april 2008 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Neen, natuurlijk niet. Daar heeft de EU geen tijd voor; die zijn namelijk druk bezig met de racistische Vlaamse wooncode te onderzoeken, nadat Franstalige politici voor de zoveelste keer klacht hebben ingediend tegen het fascistische Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door stropdrager : 26 april 2008 om 23:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is ook al gebeurd dat de stadspolitie zo brutaal chargeerde dat een meisje over een reling naar beneden is gevallen, met alle gevolgen vandien. Maar je haalt wel iets heel belangrijks aan: internationale organisaties. Die zouden best wel wat meer druk mogen uitoefenen op alle betrokken partijen om tot een dialoog en akkoord te komen om het conflict te stoppen. Maar er is nog een belangrijke speler die niet mee wil: Frankrijk. Nochtans waren er internationale tussenpersonen tijdens de laatste gesprekken tussen de politieke partijen enerzijds, en tussen ETA en de regeringen anderzijds. Zij hebben geprobeerd van op dat moment het onderste uit de kan te halen. Maar Spanje en Frankrijk wilden niet weten van een akkoord. Zelfs niet van een minimaal akkoord. Wat Baskenland nodig heeft, is net die internationale druk en steun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |