![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat de terugtrekking van de troepen betreft uit Irak : dat zou inderdaad de toestand niet meteen verbeteren, maar eerder verslechteren, zoals in Afghanistan.. Anderzijds, méér aanwezigheid in Irak zou ook waarschijnlijk tot een verkeerd beeld leiden..
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Spanje heeft trouwens maar 1400 soldaten in iraq. 1400 op de zoveel honderd duizenden die er daar zijn.
Tegen dit tempo is iraq in 2104 nog bezet. Ik denk dat de terugtrekking gewoon een extra bonus is voor al qaida niet iets waar ze op gehoopt hadden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Het terrorisme kan jij niet bestrijden , alleen het kweken ervan stoppen !
Eenmaal je dit onder de hand hebt sterft het van zijn eigen wel uit. Europa moet wakker worden en de onderdrukking in Palestina en Tchetjenië stopzetten , Irakezen over eigen bestuur enz.. daarmee los je al een grotendeels al op.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
het gaat om de symboolfunctie, niet om het aantal. Het gaat erom dat Al Qaeda een bres kan slaan in de coalition of the willing.. er zijn maar twee opties : you're with or against us. .Dat is wat Bush altijd zegt.. Dus het feit dat ze niet langer 'in' zijn (door het terugtrekken van hun troepen) maakt dat ze niet langer een bondgenoot van de VS zijn (zoals onder Aznar) .. dat maakt een duidelijk verschil.. Niet zozeer militair natuurlijk, daar gaat het niet om, maar wel diplomatiek.. Geloof je dan niet dat Al Qaeda deze aanslag specifiek heeft uitgevoerd met het oog op een regime change in Spanje ?
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
![]() Citaat:
[quote] Het gaat erom dat Al Qaeda een bres kan slaan in de coalition of the willing..[/quote Dat hebben ze altijd al gekunnen kijk het er maar op na. In het begin waren er meer dan 30 landen die hun steun toezegde . Na de moeilijke weken na het einde van de oorlog was dat geslonken tot maar een 15 . landen zoals indie en japan bedachten zich opeens en stuurden geen soldaten meer. Citaat:
De wereld is niet zwart wit alhoewel dat bush dat wel verkeerdelijk schijnt te denken. Citaat:
Moest aznar alom geliefd zijn en het schitterend had gedaan en dan stemden ze op de andere OK dan had ik je gelijk kunnen geven. Feit is en blijft nu zelfs voor de aanslag was aznar al fel bekritiseerd hij was ingegaan tegen de wens van zowat heel het land en dat heeft zich gewroken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze profiteren in elk geval maximaal van Bush attitude (voor of tegen).. Zie je niet dat ze dit tot op het draadje uitspelen door aanslagen als deze? Net doordat Bush zo koppig is en niet multilateraal wil werken bieden er zich van die kansen om de coalitie nog meer te versplinteren. Ik ga natuurlijk akkoord dat dit een zware fout is van Bush, want als binnekort ook Rome wordt aangevallen, en de Italianen afhaken, dan kan je beginnen denken dat die Al Qaeda mannen nog gelijk hadden met hun dominotheorie.. Feit is dat alle peilingen uitwezen dat Aznar ging winnen. En uiteindelijk verliest hij nog behoorlijk afgetekend. Dus er is een verschuiving in kiesgedrag geweest..
![]() |
![]() |
#27 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al qaida weet dat heus ook wel hoor . Citaat:
Citaat:
Citaat:
en nogmaals peilingen tonen niks aan |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou mij verwonderen dat ze hier een geloofwaardig antwoord op hebben. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De VS mag nog tien keer zeggen dat ze het desnoods alleen zullen doen, je weet net zo goed als ik dat de strijd tegen terrorisme onmogelijk alleen gevoerd kan worden. Daar zit net de paradox in heel het verhaal van Bush. Als iedereen de VS in de steek laat, dan wil ik nog wel eens zien wat de VS zullen doen in Iraq en in de bredere oorlog om terreur. Het verhaal van de VS in Irak is vooralsnog géén successtory en de oorlog is er allesbehalve gedaan. Heel veel is er niet nodig om de positie van de VS onhoudbaar te maken. Natuurlijk is de VS militair zéér sterk, maar politiek is een delicaat spel. De VS is bovendien niet in Irak omwille van Saddam, maar in de eerste plaats om vandaaruit de rest van het Midden Oosten tot toegevingen te dwingen in de bredere oorlog om terreur..Op dat vlak zijn er al successen geboekt (Libië, Syrië) Maar Al Qaeda is nog lang niet bedwongen, en ik weet één ding : het is véél gemakkelijker om landen van het Midden Oosten te dwingen om hun tactiek aan te passen als de rest van de wereld achter je staat, veeleer dan wanneer je dat alleen moet doen.. Citaat:
De oorlog is trouwens nog lang niet gedaan, behalve voor de meeste media die zich niet in diepere achtergronden interesseren.. Iraq was slechts een interludium in een bredere oorlog.. Ineens je derde belangrijkste medestander verliezen is een belangrijke klap . De rest van de wereld kijkt mee en een groot aantal landen wrijft in zijn handen omdat de positie van de VS daardoor verzwakt.. hoe je 't ook draait of keert.. Dit wordt geinterpreteerd als een overwinning voor Al Qaeda, en sommigen zullen zich daarin verkneukelen omdat de VS daardoor minder sterk komen te staan.. [/quote] Citaat:
akkoord dat ze de VS niet volledig kunnen isoleren zoals ze willen.. En akkoord dat Spanje niet de kant van Al Qaeda kiest, natuurlijk.. België is een bondgenoot, maar slechts tot op zekere hoogte.. met name de VN hoogte....Spanje idem dito.. Tot nu toe volgde Spanje de VS, of dat nu uni- of multilaterale beleidsacties waren.. Dat is gedaan.. Of lijkt alvast gedaan.. Dat is een overwinning voor Al Qaeda... Citaat:
Citaat:
Citaat:
[/quote] Citaat:
Ik geloof in de kracht van een goed uitgevoerde, wetenschappelijk verantwoorde peiling bij een representatieve steekproef..
![]() |
![]() |
#30 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat Marokko betreft was de aanslag gericht tegen een Spaans restaurant, een hotel en een gemeenschapscentrum indien ik het nog goed voorheb... Vooral Joodse en Amerikaanse belangen meerbepaald.. hier een stukje omtrent de mogelijke tactische overwegingen vanwege Al Qaeda : The targets selected were two-edged: In addition to the classical al Qaeda aim for Jewish and Israeli locations – the Casablanca Jewish community center, a Jewish-owned restaurant, the old Jewish cemetery and a hotel frequented by Israelis – Osama bin Laden was implicitly striking at the Saudi royal presence in the kingdom of Morocco, where almost every prince of any importance – from Crown Prince Abdullah down - maintains a palace and harem for frequent recreational visits. Members of the two royal houses are also joined by business ties accompanied by the inevitable court intrigue. Four days after striking at the heart of the Saudi capital, Al Qaeda was telling Saudi royals that their Moroccan retreats were safe no longer, notwithstanding the substantial American military and intelligence presence in the North African kingdom. Nayef had no difficulty in grasping that Osama bin Laden and Ayman Zuwahri had issued the Saudi dynasty with public death warrants.
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou mij verwonderen dat ze hier een geloofwaardig antwoord op hebben. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
De oorlog in iraq is eigenlijk niet verbonden aan de oorlog tegen terrorisme want iraq steunde practisch niet de terroristen. Hij zou wel gek zijn als seculiere leider. Dat weerhoud bush er niet van om in zijn propaganda de oorlog in iraq bij de oorlog tegen terrorisme te smijten en jij trapt daar blijkbaar in. Citaat:
Citaat:
De VS zit al in het midden oosten nml in koeweit en saudi arbaie . Iraq zal daar dus weinig aan veranderen . Citaat:
[quote]Iraq was slechts een interludium in een bredere oorlog.. Ineens je derde belangrijkste medestander verliezen is een belangrijke klap . ^/quote] Beide uitspraken zijn onzin, iraq was geen grote steun voor het wereldterrorisme en de verhoudingen waren als volgt : VS : 90%, VK : 8% polen, spanje, australie,... 2% Het verlies van een deeltje van die 2% maakt dus niks uit . Nogmaals spanje was symbolisch om de oorlog in de VS te verantwoorden. Citaat:
IK durf wedden moest de VS geduldiger geweest zijn met iraq en de VN had laten doen gedurende enkele maanden, er waren veel meer landen die akkoord waren gegaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kerry zou wel (volgens zijn standpunten) De VN er meer in betrekken en de strijdmacht internationaliseren. Dat gekoppeld aan een vergroting van het VS leger en meer irakezen gebruiken plus een versnelde overgang naar een democratie moet vrede brengen. Nee ik zie nergens iets over terugtrekken. Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
elk land doet mee aan de oorlog, maar 'the terms on which' elk land meedoet zijn wel degelijk verschillend. De VS heeft de steun van andere landen nodig.. Als minder en minder landen geneigd zijn om de VS te volgen, no matter what (ik verwijs nu expliciet naar het voorbeeld Spanje) dan kan dat - als je het doortrekt- leiden tot zware problemen voor de VS in de verdere aanpak van de war on terror.. (want Irak is inderdaad niet het eindpunt).. Mijn excuses mocht ik je verward hebben en in de waan gelaten dat ik enkel Irak hier voor ogen heb.. Is niet zo.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
[/quote] Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Aznar heeft gehokt en hij heeft verloren. Zijn manipulatie is hem fataal geworden.
![]() |