Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2008, 13:33   #21
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Dat is idd het principe van halal lenen. Je betaalt niet echt intrest maar het bedrag dat je terugbetaalt aan de bank is wel hoger dan de werkelijke waarde van het pand. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer in vergelijking met een klassieke lening. Ze moeten ook afbetalen aan de bank.
En zo is dat.

Speciaal voor circe:

Citaat:
Halal bankieren

Halal bankieren is populair. Gisteren konden we nog het bericht lezen in de krant dat Fortis zich ook op die markt gegooid heeft met halal beleggingsfondsen. Aandelen die niet in strijd zijn met de islam, met andere woorden. Dat vraagt om een woordje uitleg, en dat krijgen we van Farid El Magoud van de Halalfederatie en woordvoerder van de Liga voor Moslims
17 januari 08 17:56
http://www.radio1.be/programmas/vand/647708/
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:36   #22
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

wat wel klopt - en dat weet ik van mijn marokaanse vrienden zelf - dat is dat marokanen gemakkelijker geld aan mekaar lenen en ook grote bedragen zoals bvb om een huis te kopen of een zaak te starten ofzo

aan familie maar ook aan verre familie en zelfs gewoon vrienden en kennissen - op dat vlak kunnen we best iets van hun leren - mijn ouders die zouden gerust borg kunnen staan voor mij zodat ik ook een huis kan kopen - maar dat wordt hier veel minder gedaan dan bij hen

het voordeel dat de marokanen hierin ook hebben tov ons is dat ze nog een homogenere cultuur hebben - zo kan je bvb vragen voor je geld aan iemand leent ofzo om te zweren op allah en een dergelijke eed is meer waard dan bij ons een contract ( om een lening terug te betalen bvb ) waard is

een eed van een echt moslim die op allah gezworen heeft is meer waard dan een contract en geeft meer zekerheid dat de afspraken zullen worden nageleefd

ook bij de joden is het bvb zo dat ze door deze homogenere culltuur doorgaans economisch sterk en ook autonoom staan - waar in de wereld ze zich ook bevinden
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 april 2008 om 13:39.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:38   #23
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De waarheid staat in deze draad : Marokkanen (en andere bevolkingsgroepen) zijn nogal familie-minded ipv zich in financiële avonturen te storten wordt er veel "onder famile"
geleend en geregeld. Tussen traditionele vlamingen is dit heel wat minder gebruikelijk.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:39   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Dat is idd het principe van halal lenen. Je betaalt niet echt intrest maar het bedrag dat je terugbetaalt aan de bank is wel hoger dan de werkelijke waarde van het pand. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer in vergelijking met een klassieke lening. Ze moeten ook afbetalen aan de bank.
Ik zie het probleem niet forumspook.
Bij onze banken worden ook veel leningen toegestaan die eigenlijk onleefbaar zijn, waarom zitten er zoveel mensen aan de 'schuldbemiddeling' denk je?
Het principe is idd juist en er is geen probleem zolang mensen niet meer lenen dan ze kunnen afbetalen (dus een veiligheidsmarge voorzien)

Zoals bij alle hypotheken komt er een probleem als de prijs vd immobiliëen zakt en de bank een bijkomende hypotheek (en bijkomende afbetalingen!)moet eisen om gedekt te blijven: dat gebeurde in de USA en heeft dus nul de b*llen te maken met hallal of niet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 april 2008 om 13:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:44   #25
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De waarheid staat in deze draad : Marokkanen (en andere bevolkingsgroepen) zijn nogal familie-minded ipv zich in financiële avonturen te storten wordt er veel "onder famile"
geleend en geregeld. Tussen traditionele vlamingen is dit heel wat minder gebruikelijk.
En Marokkanen noch Vlamingen mogen dan "notionele intrest" aftrekken: dat kunnen enkel vennootschappen. (zouden immobiliënvennootschappen het mogen?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 april 2008 om 13:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 13:45   #26
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
En zo is dat.

Speciaal voor circe:

http://www.radio1.be/programmas/vand/647708/
circe had het over roerende en onroerende goederen.

Over het halal bankieren heeft Circe al 10 jaar geleden hopen gediscussieerd. Bedankt voor de info jongen, maar ik weet al lang wat halal bankieren inhoudt.

jij weet echter nog steeds het verschil niet tussen roerende en onroerende goederen zie ik.

Waar het in dit voorbeeld echter over gaat (of het nu hoax is of niet) is de terugbetaaltijd. Blijkbaar is er via de bank van Marokko een speciaal systeem ontwikkeld waarbij er slechts héél weinig en héél lang kan worden terugbetaald omdat de leningen mogen worden doorgegeven aan erfgenamen, terwijl de opbrengst van de extra appartementen gewoon wèl de standaard huurprijzen volgen terwijl deze aan de "ontleners" worden uitbetaald .

En dit is iets wat een gewone aboriginal sterveling dus niet kan of mag. Wij moeten bv. ook successierechten betalen op zowel roerende als onroerende goederen. Niet dus voor onze "nieuwe belgen" die exclusief het recht hebben dat deze woningen eigendom van de bank van marokko zijn en waarop dus geen hopen% successie wordt gehoffen.

Ik vraag me trouwens ook af of de nieuwe belgen tevens successie betalen op hun met in Belgie verdiend geld gekochte immobilien in hun thuisland. Of is dat ook toevallig niet van toepassing.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 april 2008 om 13:49.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:00   #27
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Over het halal bankieren heeft Circe al 10 jaar geleden hopen gediscussieerd. Bedankt voor de info jongen, maar ik weet al lang wat halal bankieren inhoudt.

jij weet echter nog steeds het verschil niet tussen roerende en onroerende goederen zie ik.

Waar het in dit voorbeeld echter over gaat (of het nu hoax is of niet) is de terugbetaaltijd. Blijkbaar is er via de bank van Marokko een speciaal systeem ontwikkeld waarbij er slechts héél weinig en héél lang kan worden terugbetaald omdat de leningen mogen worden doorgegeven aan erfgenamen, terwijl de opbrengst van de extra appartementen gewoon wèl de standaard huurprijzen volgen terwijl deze aan de "ontleners" worden uitbetaald .

En dit is iets wat een gewone aboriginal sterveling dus niet kan of mag. Wij moeten bv. ook successierechten betalen op zowel roerende als onroerende goederen. Niet dus voor onze "nieuwe belgen" die exclusief het recht hebben dat deze woningen eigendom van de bank van marokko zijn en waarop dus geen hopen% successie wordt gehoffen.

Ik vraag me trouwens ook af of de nieuwe belgen tevens successie betalen op hun met in Belgie verdiend geld gekochte immobilien in hun thuisland. Of is dat ook toevallig niet van toepassing.
Je weet er precies veel van circe.

Ik denk niet dat je het zo zwart/wit moet zien.
Btw Marokkaanse banken passen geen islamitisch bankieren toe en zijn gebaseerd op hetzelfde systeem als hier van toepassing.
goodwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:13   #28
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door undiscovered Bekijk bericht
wat KAN JIJ ONZIN KRAMEN ZEG.

Wij hebben zelf 2 Appertementen in Marokko beide bevatte 3 etages. we lenen geen geld van de bank.

80% is door ons zelf betaald, overige is geleent van famillie leden.

zo is het gelukkig ook weer terug betaald

maar wat jij zegt klopt niet met wat ik in werkelijkheid te zien krijg.
In de islam is het verboden interest te heffen. Hun bankwezen ageert dus op een andere manier. Maar enkel moslims mogen bij die bank(en) terecht.
Trouwens, ik ken u niet, en hoe u ook zelf uw eigendommen betaald hebt, maakt van u nog geen representatief voorbeeld van de arabische samenleving, denk ik zo...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:20   #29
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De bron is waarschijnlijk een kettingmail:

En j�*, banken hebben het niet voor spoken: die verdwijnen meestal, een pak schulden achter zich latend.
Filosoof toch...Altijd paraat om de moslim vriendjes te verdedigen.Als u zo iets ontkent, is dat voor mij eerder een bevestiging. Ik zit warm !
Oud 29 april 2008, 14:26   #30
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Bron is een mail die al een tijdje rondgaat

Hmm blijkbaar al gezegd.. anyway banken zijn overal hetzelfde, ze proberen klanten te lokken om dan geld uit hun zakken te slaan
Nee, banken zijn niet allemaal hetzelfde: islamietische banken zijn anders. U moet begrijpen dat de arabische banken , die op deze wijze hun klanten helpen, niets riskeren: de aankoop van een huis is weinig geld voor hun, in feite juist een belegging. Als degene waarvoor ze het kopen, niet meer kan/wil betalen, houden ze dat huis voor zichzelf. Als men zo eens naar de waarde van bouwgrond in Brussel kijkt, die niets anders doet als stijgen, kan u makkelijk begrijpen waarom. Als hij wel betaalt, en op termijn rijk word, is dat een klant die ze levenslang houden. Nee, het zit goed inéén, en is een bewuste strategie om de moslims meer rijkdom (dus macht) te doen verwerven...Ze kopen gewoon alles op.
Oud 29 april 2008, 14:27   #31
undiscovered
Gouverneur

undiscovered's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
In de islam is het verboden interest te heffen. Hun bankwezen ageert dus op een andere manier. Maar enkel moslims mogen bij die bank(en) terecht.
Trouwens, ik ken u niet, en hoe u ook zelf uw eigendommen betaald hebt, maakt van u nog geen representatief voorbeeld van de arabische samenleving, denk ik zo...
maar wie zegt dat iedereen naar de bank gaat, de meeste lenen het via via en bijna nooit van de bank.

btw: we hebben het niet over de arabische samenleving maar over MAROKKO. want waar gaat deze TOPICK over? over MAROKKO neem ik aan.

lees je eigen topick nog eens achteraf.

Laatst gewijzigd door undiscovered : 29 april 2008 om 14:28.
undiscovered is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 14:30   #32
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Nee, banken zijn niet allemaal hetzelfde: islamietische banken zijn anders. U moet begrijpen dat de arabische banken , die op deze wijze hun klanten helpen, niets riskeren: de aankoop van een huis is weinig geld voor hun, in feite juist een belegging. Als degene waarvoor ze het kopen, niet meer kan/wil betalen, houden ze dat huis voor zichzelf. Als men zo eens naar de waarde van bouwgrond in Brussel kijkt, die niets anders doet als stijgen, kan u makkelijk begrijpen waarom. Als hij wel betaalt, en op termijn rijk word, is dat een klant die ze levenslang houden. Nee, het zit goed inéén, en is een bewuste strategie om de moslims meer rijkdom (dus macht) te doen verwerven...Ze kopen gewoon alles op.

Ow dus dat zit je dwars.
Oud 29 april 2008, 14:30   #33
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
spokie toch, overal complotten zien.

De reden dat de waarde van grond stijgt in Brussel heeft meer te maken met de grote vraag in Brussel, en meer specifiek van de (rijkere) expatriats, eu-ambtenaren, en werknemers van andere internationale instellingen.
Jijk ook naar de rand van Brussel, wat daar een woning kost !!!

Dus begin niet rond te zweven; blijf gewoon op de begane grond.
Oud 29 april 2008, 14:31   #34
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Héhé d'r heeft er iemand gesproken in deze draad.
Oud 29 april 2008, 14:32   #35
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Waar het in dit voorbeeld echter over gaat (of het nu hoax is of niet) is de terugbetaaltijd. Blijkbaar is er via de bank van Marokko een speciaal systeem ontwikkeld waarbij er slechts héél weinig en héél lang kan worden terugbetaald omdat de leningen mogen worden doorgegeven aan erfgenamen, terwijl de opbrengst van de extra appartementen gewoon wèl de standaard huurprijzen volgen terwijl deze aan de "ontleners" worden uitbetaald .En dit is iets wat een gewone aboriginal sterveling dus niet kan of mag. Wij moeten bv. ook successierechten betalen op zowel roerende als onroerende goederen. Niet dus voor onze "nieuwe belgen" die exclusief het recht hebben dat deze woningen eigendom van de bank van marokko zijn en waarop dus geen hopen% successie wordt gehoffen.

Voila, dat noem ik de zaken goed verwoorden. Niks te "hoax-en". Een duidelijke strategie om "eigen volk" finaciëlle macht te doen verwerven.
Oud 29 april 2008, 14:33   #36
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
wat wel klopt - en dat weet ik van mijn marokaanse vrienden zelf - dat is dat marokanen gemakkelijker geld aan mekaar lenen en ook grote bedragen zoals bvb om een huis te kopen of een zaak te starten ofzo

aan familie maar ook aan verre familie en zelfs gewoon vrienden en kennissen - op dat vlak kunnen we best iets van hun leren - mijn ouders die zouden gerust borg kunnen staan voor mij zodat ik ook een huis kan kopen - maar dat wordt hier veel minder gedaan dan bij hen

het voordeel dat de marokanen hierin ook hebben tov ons is dat ze nog een homogenere cultuur hebben - zo kan je bvb vragen voor je geld aan iemand leent ofzo om te zweren op allah en een dergelijke eed is meer waard dan bij ons een contract ( om een lening terug te betalen bvb ) waard is

een eed van een echt moslim die op allah gezworen heeft is meer waard dan een contract en geeft meer zekerheid dat de afspraken zullen worden nageleefd

ook bij de joden is het bvb zo dat ze door deze homogenere culltuur doorgaans economisch sterk en ook autonoom staan - waar in de wereld ze zich ook bevinden

Ja dat klopt helemaal
Oud 29 april 2008, 14:35   #37
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
[/u][/b]
Voila, dat noem ik de zaken goed verwoorden. Niks te "hoax-en". Een duidelijke strategie om "eigen volk" finaciëlle macht te doen verwerven.

je moet alles goed lezen.
Ind etekst van circe stond 'blijkbaar', voldoende om naar ongefundeerde insinuatie te ruiken.
Oud 29 april 2008, 14:37   #38
undiscovered
Gouverneur

Standaard

Circe waarom draai je er continu rondjes om heen.

lees eens wat halal bankieren is, want volgens mij weet je het nog steeds niet.
Oud 29 april 2008, 14:40   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ow dus dat zit je dwars.
Het is nochtans dezelfde truk die de joden gebruikten om meer "palestina" te verwerven. En men weet wat een gezeik dat nu geeft.
Oud 29 april 2008, 14:40   #40
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
maar wie zegt dat iedereen naar de bank gaat, de meeste lenen het via via en bijna nooit van de bank.

btw: we hebben het niet over de arabische samenleving maar over MAROKKO. want waar gaat deze TOPICK over? over MAROKKO neem ik aan.

lees je eigen topick nog eens achteraf.
Het gaat over de Bank van Marocco. Die past een islamietisch systeem toe. Islam is eigen aan de gehele arabische samenleving. Maar u moet zo niet mierenneuken en van het onderwerp afdrijven, sluwe jongen het is uit gekomen en de Bank van Marocco is door de mand gevallen. Maar maak u geen zorgen, de corrupte bende zwijnen die ons regeren zullen daar heus niks tegen doen, hoor, wel integendeel, waarschijnlijk steken ze pootje uit, en ontvangen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be