Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2008, 12:45   #21
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
*zucht*

En ik ben dan eigenlijk meer een folkliefhebber. Ga me nu niet zeggen dat dit ook passé is.
Folk is zeker niet passé, maar wordt net als veel andere genres opgevist en vaak verweven met andere invloeden (rock, jazz, pop, blues, zelfs electro). Er is zeker nog een publiek voor, kijk maar naar het Dranouterfestival of de massale bealngstelling voor de optredens van iemand als Roland. Je kan echter niet van dergelijk muziek verwachten dat ze mainstream wordt, maar dat is ze volgens mij ook nooit niet geweest.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 12:50   #22
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Rock kent een krampachtige revival. Oudere dingen worden net iets populairded als voordien. Maar nieuwe degelijke rockmuziek is zeldzaam. Er zijn er teveel die denken dat ze "het" hebben omdat ze tweedehandskleren dragen, zo van die rockrally types. BEU dat ik dat ben! (Op zich niks tegen tweedehandskleren ofzo...)
Rock is niet noodzakelijk slechter dan vroeger. Het is nu eenmaal een feit dat je de kleppers van vroeger beter onthoudt dan de overvloed aan matige muziek die kortstondig commercieel succes beleefde, maar na vijf jaar vergeten was. Dit is ook nu nog zo, er komen nog steeds zeer degelijke, nieuwe dingen, maar het merendeel blijft slecht, eentonig of dertien in een dozijn. Om een voorbeeld te noemen: de 'broekies' van Steak Number Eight, de recente jeugdige winnaars van Humo's Rock Rally, bewijzen dat oerdegelijke rock nog wel degelijk met een ongeloofelijke passie en met veel kwaliteit kan worden 'geproduceerd'. Vele andere rock is inderdaad 'copy' of gewoon banaal, maar dat was in de jaren zestig en zeventig ook al het geval. Alleen zijn we die miskleunen uit het oog verloren.
Oud 30 april 2008, 12:51   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Als de samenleving de jaren '80 muzikaal heeft overleeft, zal ze dit decennium ook wel overleven.
aaah, jaren '80, dan is er toch schitterende muziek gemaakt zeker??
Oud 30 april 2008, 13:03   #24
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
aaah, jaren '80, dan is er toch schitterende muziek gemaakt zeker??
Ieder zijn smaak uiteraard. Persoonlijk vind ik dat er dan iets te veel van die 'bubblegum' achtige synthesizerdeuntjes zijn gemaakt en grote hits geworden. Nogal zielloos dus, witte raven niet te na gesproken. Het was goed dat we in 1991 waren beland en onze ogen opnieuw open gingen met groepen als Nirvana, Soundgarden en Pearl Jam. Maar nogmaals, muziekkeuze (en welke tijdsperiode je prefereert) is iets zeer persoonlijk ...
Oud 30 april 2008, 15:53   #25
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Folk is zeker niet passé, maar wordt net als veel andere genres opgevist en vaak verweven met andere invloeden (rock, jazz, pop, blues, zelfs electro). Er is zeker nog een publiek voor, kijk maar naar het Dranouterfestival of de massale bealngstelling voor de optredens van iemand als Roland. Je kan echter niet van dergelijk muziek verwachten dat ze mainstream wordt, maar dat is ze volgens mij ook nooit niet geweest.
Ho, dat weet ik al langer. Eigenlijk heb je er zoveel variatie in, gaande van traditionele folk tot folkrock en zelfs metal.
Oud 30 april 2008, 17:05   #26
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Tja, wat wil je, de kids tegenwoordig hebben alleen maar toegang tot de troep die door de platenmaatschappijen worden voorgekauwd. Artiesten die het moeten hebben van een goede melodie en musicale uitwerking bestaan nog wel (ga maar eens in je lokaal jeugdhuis kijken en luisteren) maar ze krijgen geen enkele kans.
Groepen zoals Queen, U2, REM, Pink Floyd, Dire Straits en zelfs klassieke hardrock zoals AC-DC, Van Halen, Led Zeppelin, enz. zijn inderdaad verdwenen of 'oude zakken' geworden simpelweg omdat nieuwe groepen in dat genre geen kans krijgen.

Er zijn natuurlijk nog redenen: de ineenstorting van de singelverkoop, het steeds jonger worden van het platenkopend publiek met een steeds verdere verkleutering tot gevolg.
Maar dit leidt tot het onstaan van een hele generatie jongeren die nooit in contact is gekomen met kwalitatieve popmuziek. En met klassieke muziek komen ze ook al niet in contact.
Dus... niets dan totale muzikale armoede is het gevolg.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 21:29   #27
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Tja, wat wil je, de kids tegenwoordig hebben alleen maar toegang tot de troep die door de platenmaatschappijen worden voorgekauwd. Artiesten die het moeten hebben van een goede melodie en musicale uitwerking bestaan nog wel (ga maar eens in je lokaal jeugdhuis kijken en luisteren) maar ze krijgen geen enkele kans.
Groepen zoals Queen, U2, REM, Pink Floyd, Dire Straits en zelfs klassieke hardrock zoals AC-DC, Van Halen, Led Zeppelin, enz. zijn inderdaad verdwenen of 'oude zakken' geworden simpelweg omdat nieuwe groepen in dat genre geen kans krijgen.

Er zijn natuurlijk nog redenen: de ineenstorting van de singelverkoop, het steeds jonger worden van het platenkopend publiek met een steeds verdere verkleutering tot gevolg.
Maar dit leidt tot het onstaan van een hele generatie jongeren die nooit in contact is gekomen met kwalitatieve popmuziek. En met klassieke muziek komen ze ook al niet in contact.
Dus... niets dan totale muzikale armoede is het gevolg.
Ik vrees dat je met iets te veel naïviteit en nostalgie terugkijkt naar je jeugdjaren. Vroeger was zeker, ook in de popmuziek, niet alles beter ! Dat is een subjectief gegeven, menselijk en normaal (ik ben ook meer ontroerd wanneer ik een nummer hoor waar ik m'n kindertijd heb op geshaket dan de laatste van Mega Mindy !), maar daarom is het niet zo dat er een objectieve verschraling valt vast te stellen. Alternatief en commercieel heeft trouwens altijd al bestaan, kijk maar naar de golden sixties (vb. The Velvet Underground t.o.v. The Beatles) of zelfs naar de achttiende eeuw, waar er in de klassieke muziek ook al een mainstream was en een zogezegd meer alternatief parallel circuit.
Oud 30 april 2008, 22:49   #28
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Als de samenleving de jaren '80 muzikaal heeft overleeft, zal ze dit decennium ook wel overleven.
Wablieft?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 22:53   #29
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ieder zijn smaak uiteraard. Persoonlijk vind ik dat er dan iets te veel van die 'bubblegum' achtige synthesizerdeuntjes zijn gemaakt en grote hits geworden. Nogal zielloos dus, witte raven niet te na gesproken. Het was goed dat we in 1991 waren beland en onze ogen opnieuw open gingen met groepen als Nirvana, Soundgarden en Pearl Jam. Maar nogmaals, muziekkeuze (en welke tijdsperiode je prefereert) is iets zeer persoonlijk ...
Dacht ik niet dat het net andersom was? Nirvana die niks beter konden dan wat heavy metal riffs recycleren en er wat gebrabbel over de 'angry youth' over plakken? De jaren '90 waren een ramp, ik ben blij dat ze gedaan zijn.

Ieder zijn smaak dan maar.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 30 april 2008, 22:58   #30
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Goede oude rock, of punk dat doet het altijd.
Klassiek kunnen we thuis ook wel waarderen.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 23:24   #31
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Dacht ik niet dat het net andersom was? Nirvana die niks beter konden dan wat heavy metal riffs recycleren en er wat gebrabbel over de 'angry youth' over plakken? De jaren '90 waren een ramp, ik ben blij dat ze gedaan zijn.

Ieder zijn smaak dan maar.
Muziek van de jaren tachtig is voor mij door de band te gepolijst, te afgeborsteld, te ingetogen en dus ook op de keper beschouwd saai. De jaren negentig schurkten in dat opzicht opnieuw meer aan bij de late jaren zeventig, de punktijd. Voor de muziekgeschiedenis zijn de jaren 1980 vooral belangrijk voor de opkomst van de new beat en de ontluikende dancescene die in de jaren negentig zijn hoogdagen zal beleven. Voor de zes decennia waarin er rockmuziek ondertussen bestaat, waren de jaren tachtig de meest onbeduidende en weinig vernieuwend. Al dat ge-new wave vind ik maar flauwen truut. Misschien uitzonderingen en lichtpuntjes in de rock van de jaren tachtig zijn Dire Straits, U2 en het ontluikende REM. Er was ook een ontluikende metalscene met Metallica, Judas Priest en Iron Maiden, maar deze was twintig jaar geleden nog zeer underground.

Maar nogmaals: ieder zijn gedacht !
Oud 30 april 2008, 23:34   #32
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Muziek van de jaren tachtig is voor mij door de band te gepolijst, te afgeborsteld, te ingetogen en dus ook op de keper beschouwd saai. De jaren negentig schurkten in dat opzicht opnieuw meer aan bij de late jaren zeventig, de punktijd. Voor de muziekgeschiedenis zijn de jaren 1980 vooral belangrijk voor de opkomst van de new beat en de ontluikende dancescene die in de jaren negentig zijn hoogdagen zal beleven. Voor de zes decennia waarin er rockmuziek ondertussen bestaat, waren de jaren tachtig de meest onbeduidende en weinig vernieuwend. Al dat ge-new wave vind ik maar flauwen truut. Misschien uitzonderingen en lichtpuntjes in de rock van de jaren tachtig zijn Dire Straits, U2 en het ontluikende REM. Er was ook een ontluikende metalscene met Metallica, Judas Priest en Iron Maiden, maar deze was twintig jaar geleden nog zeer underground.

Daar zit je totaal fout, de jaren '80 waren de hoogdagen van heavy metal, en nog niet zo'n klein beetje (geen "ontluikende metalscene", dat was begin jaren '70). Er werd toen door bands vernieuwd alsof hun leven er vanaf hing. Duizenden bands, miljoenen fans. Ik kan daar uren over zitten lullen, maar ga dat hier niet doen.

Overigens is het niet meer dan normaal dat je dat niet zou weten, dat muziekgenre wordt/werd nogal eens graag weggemoffeld door media en cultuurpausen. Maar laat je niet misleiden, heavy metal was toen, en is nog steeds, één van de grootste underground genres van de rock muziek.
Oud 1 mei 2008, 00:03   #33
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Tja, dat is nu eenmaal de clash tussen de generaties. Toch ben ik vrij 'gerustgesteld' wanneer ik 16-jarigen Pink Floyd en The Doors op hun gitaar zie/hoor tokkelen
en reken maar dat ook twintigers dat doen!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 00:07   #34
Ambiorix

Standaard

Citaat:

buiten dire straits zijn de jaren '80 idd niet veel soeps geweest;
jaren '90 kenden dan een revival van de sixties-70ies: The Beatles, Rolling Stones, etc. waren namelijk de iconen van The Stone Roses, Oasis, ..
Britpop was geboren, en dat was een goede zaak.

Maar al bij al zijn eind jaren '60 de gouden periode geweest: Jimi Hendrix, the beatles, simon&garfunkel, The Doors, The Animals, janis joplin, .. heerlijk! en oh zo authentiek, hmm.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 00:30   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Tja, wat wil je, de kids tegenwoordig hebben alleen maar toegang tot de troep die door de platenmaatschappijen worden voorgekauwd.

Ik denk dat er tegenwoordig net ontzettend veel toegang is tot muziek die niét door platenmaatschappijen wordt voorgekauwd. Iedereen kan zijn muziek op het net zetten. Geen platenmaatschappij meer nodig om de boel te verspreiden.
Oud 1 mei 2008, 04:46   #36
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

Ik denk dat er tegenwoordig net ontzettend veel toegang is tot muziek die niét door platenmaatschappijen wordt voorgekauwd. Iedereen kan zijn muziek op het net zetten. Geen platenmaatschappij meer nodig om de boel te verspreiden.
Dat is misschien nog net iets te nieuw om massaal goeie smaak te doen krijgen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 11:56   #37
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
buiten dire straits zijn de jaren '80 idd niet veel soeps geweest;
jaren '90 kenden dan een revival van de sixties-70ies: The Beatles, Rolling Stones, etc. waren namelijk de iconen van The Stone Roses, Oasis, ..
Britpop was geboren, en dat was een goede zaak.

Maar al bij al zijn eind jaren '60 de gouden periode geweest: Jimi Hendrix, the beatles, simon&garfunkel, The Doors, The Animals, janis joplin, .. heerlijk! en oh zo authentiek, hmm.
Ik vind de (rock)muziek van de periode 1965-1973 ook 'kwalitatief' de beste, maar zulke gedachten zijn nu eenmaal subjectief ...
Oud 1 mei 2008, 11:57   #38
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Daar zit je totaal fout, de jaren '80 waren de hoogdagen van heavy metal, en nog niet zo'n klein beetje (geen "ontluikende metalscene", dat was begin jaren '70). Er werd toen door bands vernieuwd alsof hun leven er vanaf hing. Duizenden bands, miljoenen fans. Ik kan daar uren over zitten lullen, maar ga dat hier niet doen.

Overigens is het niet meer dan normaal dat je dat niet zou weten, dat muziekgenre wordt/werd nogal eens graag weggemoffeld door media en cultuurpausen. Maar laat je niet misleiden, heavy metal was toen, en is nog steeds, één van de grootste underground genres van de rock muziek.
In de jren '70 was er inderdaad al een metalscene Maar ik kan mij niet herinneren dat in die 'hoogdagen' van de jaren '80 zulke muziek veel op de mainstream radio werd gespeeld ...
Oud 1 mei 2008, 21:16   #39
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Wat in ieder geval verdwenen is de centrale plaats die de muziek innam in de jongerencultuur tegen de samenleving van de volwassenen.
Ik weet het, mijn tienerjaren liggen in de zeventiger jaren, maar het was wel zo.
Het is ook allemaal zo versnipperd geworden.
En de kinderen gaan nu de meest onverwachte richtingen uit met hun muzikale voorkeuren.
Ze grijpen ook vaker terug naar het verleden, omdat ze over een veel grotere muzikale catalogus beschikken dan wij.
Mijn dochter vindt Queen het allerbeste wat ze ooit heeft gehoord.
Waarom ook niet? Er zijn slechtere keuzes mogelijk!
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 21:39   #40
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
In de jren '70 was er inderdaad al een metalscene Maar ik kan mij niet herinneren dat in die 'hoogdagen' van de jaren '80 zulke muziek veel op de mainstream radio werd gespeeld ...
En de radio is de maatstaf?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be