Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2008, 01:52   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ja, de koolmijnen zijn gesloten en bijgevolg mogen de gastarbeiders weer naar huis.
Wiens gast? Wonen zij in jouw huis dan? Want voor zo ver ik weet hebben die allemaal een eigen woonst.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 02:20   #22
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Bovendien dreigen veel Vlaamse Boeren te emigreren naar Polen, waar nog vele gronden braak liggen en de ecologische Mestaktieplannen nog lang niet zo stringent zijn.
Ook vlijtige "nieuwe belgen" zouden wel eens in de verleiding kunnen komen om de Oosteuropese economie wat te gaan versterken.

Overigens voorziet men dat de Roemeense economie de Italiaanse tegen 2020
zal bijgebeend hebben. De Sloveense schijnt deze horde inmiddels reeds genomen te hebben.

Persoonlijk zie ik een brain drain op gang komen in onze richting - Slovenen, Slovaken, Hongaren die onze researchcentra bevolken..

Studeren, Jongens en Meisjes !
Slovenie is inderdaad een welvarend landje geworden. Daar is België (zeker Wallonië) een ontwikkelingsland tegen. Fantastisch om eens naar toe te gaan !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 07:28   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wiens gast? Wonen zij in jouw huis dan? Want voor zo ver ik weet hebben die allemaal een eigen woonst.
Een sociale woning dan
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 11:09   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Polen zijn door de band harde werkers en ze hebben ook weinig integratieproblemen. Ze waren zeer welkom voor onze economie, maar met de stijgende levensstandaard in Polen en een beter ondernemersschap zullen inderdaad velen teruggaan en dat is perfect begrijpelijk.

Oplossing voor vrijgekomen arbeidersplaatsen: langdurig werklozen van bij ons hier inschakelen of eventueel zelfs illegalen, desnoods met een extra vergoeding bovenop hun steun. Ik hoor vele illegalen zeggen dat ze hier wel willen werken, maar het niet mogen, kunnen ze nu zich eens bewijzen !
Dat "inschakelen" van ons eigen volk lijkt toch een gigantisch probleem.
Precies omdat ze bij ons de neus ophalen voor alle arbeid waar enig fysieke inspanning mee samen gaat.

We hebben dan ook weinig geschoold en nog minder goed geoefend eigen volk om die gaten op te vullen, vandaar dat de Polen hier zo snel aan werk weten te geraken.

Hier denkt men iets te makkelijk dat een spoedcursus volstaat.

Voor de talrijke bouwfirma's staat er een golf van faillissementen voor de deur als ze de contractuele verbintenissen niet zullen kunnen nakomen wegens een te kort aan uitvoerend personeel.
Bovendien door Polen te vervangen die nu meestal in schimmige "zelfstandige vennootschappen" werken door eigen dure "werknemers" in loondienst zal nog een zware financiële inspanning vragen van zowel bouwers als bouwbedrijven zelf.
Met andere woorden, een financiële zelfmoordactie dus. Allee voor de meesten dan toch.

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 mei 2008 om 11:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 11:34   #25

Karma's schermafbeelding

Standaard

Vorige week mijn schouw laten kuisen en een vogelnest laten uithalen. Tevens een rooster laten zetten op de schouw zodat de vogels er niet meer in kunnen. Kostplaatje: zes euro minder dan 300 euro. Alles samen heeft die schouwveger hier een uurtje gewerkt (in zijn eentje). Moet er nog zand zijn. Ik zal het in het vervolg wel zelf doen of een Pool vragen om te komen.
Ik vroeg tevens wat het ging kosten om een flexibel in mijn schouw te plaatsen. Plus minus 2000 euro. Een half dagje werk. Zal het gaan ja!!!!! Uitbuiters.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 11:46   #26
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vorige week mijn schouw laten kuisen en een vogelnest laten uithalen. Tevens een rooster laten zetten op de schouw zodat de vogels er niet meer in kunnen. Kostplaatje: zes euro minder dan 300 euro. Alles samen heeft die schouwveger hier een uurtje gewerkt (in zijn eentje). Moet er nog zand zijn. Ik zal het in het vervolg wel zelf doen of een Pool vragen om te komen.
Ik vroeg tevens wat het ging kosten om een flexibel in mijn schouw te plaatsen. Plus minus 2000 euro. Een half dagje werk. Zal het gaan ja!!!!! Uitbuiters.
Dat zou ik ook zeggen: kruip zelf op je dak en zorg er voor dat je niet sneller beneden bent dan je gereedschap. Laatst heb ik ook 2x op m'n dak gezeten en ze mogen het gerust hebben van mij. Had je op dat moment je vinger in m'n anus gestoken was em garantie afgenepen.

Wat voor een flexibel is dat? Zo'n schouw in de schouw? Als het dat is dan is dat inox en metaal is eenmaal schaars.

Jouw lessons learned: een offerte vragen kan geen zeer doen. Je hebt je lesje dus al geleerd door op voorhand te vragen wat die flexibel zou kosten.

En Polen... tja... ik heb er ook al eens bezig gezien. Scheve muren gemetseld, lang duren, dan komen ze wel, dan weer niet.... de elektriciteit lag ook eerste klasse... dwars over de muur ( van links naar rechts ) terwijl de regel is dat je steeds de leidingen neer boven en onderen moet leggen. Diegenen die daarachter een gaatje in de muur gaan boren zullen aardig opkijken als plots de boormachine stopt....
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 11:56   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Beetje veel betaald hé.

Een schoorsteen reinigen kost doorgaans iets minder dan 50€/stuk.

Het zal dat roostertje geweest zijn.

Ben net ook bezig met een offerte voor een flexibel trouwens, ja die dingen kosten veel geld.

En het is niet hoelang je aan iets bezig bent dat telt, maar wat je doet voor een klant dat telt.

Een paar nike schoenen kost in de fabriek ook maar 12 frank en bij ons 5000 frank.
Oud 2 mei 2008, 12:23   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En een schoorsteen op gas moet niet gekuist worden, tenzij er een vogelnest in zit natuurlijk.
Oud 2 mei 2008, 12:28   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dat zou ik ook zeggen: kruip zelf op je dak en zorg er voor dat je niet sneller beneden bent dan je gereedschap. Laatst heb ik ook 2x op m'n dak gezeten en ze mogen het gerust hebben van mij. Had je op dat moment je vinger in m'n anus gestoken was em garantie afgenepen.

Wat voor een flexibel is dat? Zo'n schouw in de schouw? Als het dat is dan is dat inox en metaal is eenmaal schaars.

Jouw lessons learned: een offerte vragen kan geen zeer doen. Je hebt je lesje dus al geleerd door op voorhand te vragen wat die flexibel zou kosten.

En Polen... tja... ik heb er ook al eens bezig gezien. Scheve muren gemetseld, lang duren, dan komen ze wel, dan weer niet.... de elektriciteit lag ook eerste klasse... dwars over de muur ( van links naar rechts ) terwijl de regel is dat je steeds de leidingen neer boven en onderen moet leggen. Diegenen die daarachter een gaatje in de muur gaan boren zullen aardig opkijken als plots de boormachine stopt....

Oud 2 mei 2008, 12:45   #30

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Beetje veel betaald hé.

Een schoorsteen reinigen kost doorgaans iets minder dan 50€/stuk.

Het zal dat roostertje geweest zijn.

Ben net ook bezig met een offerte voor een flexibel trouwens, ja die dingen kosten veel geld.

En het is niet hoelang je aan iets bezig bent dat telt, maar wat je doet voor een klant dat telt.

Een paar nike schoenen kost in de fabriek ook maar 12 frank en bij ons 5000 frank.
ja, één schoorsteen met twee pijpen, dus tweemaal gerekend en één roostertje was te klein voor de schouw dus twee roosterkes wat wil zeggen twee maal betalen natuurlijk. Ze weten het wel uit te leggen.
Oud 2 mei 2008, 13:07   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Karma,
Metaal voor het rooster €6 per kilo in RVS of geänodiseerd aluminium.(gegalvaniseerd staal is wat goedkoper)+1.5 werkuur a €45 (spotgoedkoop voor een freelance metaalbewerker)
Je zou misschien uit de voeten kunnen met standaard roosters van bij de Gamma, maar daar heb ik twijfels over.

Maar volgens het boekje mag je niet op hoogtes werken zonder geschikt materiaal. Even op een ladder kruipen en een gaatje boren mag niet he. Dat is met hoogtewerker of stellage. Onze arme roosterplaatser moet dat wel in zijn boeken schrijven, zelfs al doet ie dat allemaal niet en kruipt ie op een ladder en met een bus lijm naar boven.
Oud 2 mei 2008, 15:31   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, één schoorsteen met twee pijpen, dus tweemaal gerekend en één roostertje was te klein voor de schouw dus twee roosterkes wat wil zeggen twee maal betalen natuurlijk. Ze weten het wel uit te leggen.
Dat zijn dan twee schoorstenen en twee roosterkes natuurlijk.
Al bij al, nog goedkoop.
Oud 2 mei 2008, 15:33   #33

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Karma,
Metaal voor het rooster €6 per kilo in RVS of geänodiseerd aluminium.(gegalvaniseerd staal is wat goedkoper)+1.5 werkuur a €45 (spotgoedkoop voor een freelance metaalbewerker)
Je zou misschien uit de voeten kunnen met standaard roosters van bij de Gamma, maar daar heb ik twijfels over.

Maar volgens het boekje mag je niet op hoogtes werken zonder geschikt materiaal. Even op een ladder kruipen en een gaatje boren mag niet he. Dat is met hoogtewerker of stellage. Onze arme roosterplaatser moet dat wel in zijn boeken schrijven, zelfs al doet ie dat allemaal niet en kruipt ie op een ladder en met een bus lijm naar boven.
yep, is precies wat hij gedaan heeft. Een ladder dat veel te kort was ... dan zijn voetje op het venstertablet van de hoogste verdieping (onder de dakgoot), zich aan de dakgoot gehangen en zich opgetrokken. Van beveiliging ... nikske sprake.
Oud 2 mei 2008, 15:34   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Karma,

Mag wel hoor.
Van zodra het werk kleiner is dan de duur van plaatsing van de hoogtewerker of stelling, mag het dus wel degelijk. Rekening houdende met de kostprijs van de opstelling tegenover het werk zelf.

Mannen van de veiligheid niet te rap geloven.
Oud 2 mei 2008, 15:35   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
yep, is precies wat hij gedaan heeft. Een ladder dat veel te kort was ... dan zijn voetje op het venstertablet van de hoogste verdieping (onder de dakgoot), zich aan de dakgoot gehangen en zich opgetrokken. Van beveiliging ... nikske sprake.
Da's een beetje langs de amateurkant.
Oud 2 mei 2008, 18:47   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's een beetje langs de amateurkant.
yep,
geen hoogvlieger in zijn vak ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 19:02   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Mag wel hoor.
Van zodra het werk kleiner is dan de duur van plaatsing van de hoogtewerker of stelling, mag het dus wel degelijk. Rekening houdende met de kostprijs van de opstelling tegenover het werk zelf.

Mannen van de veiligheid niet te rap geloven.

Ik was 1 van die mannen van de veiligheid.
Gelukkig dat die kwispel geen kontrole kreeg, anders was die € 294 niet genoeg om de potentiele boetes op te vangen.
En als ie naar beneden stuikte, noch Karma's familial, noch zijn eigen verzekering zou enige tussenkomst gedaan hebben.
Tuurlijk is het perfect mogelijk , indien de verzekeringagent van Karma menselijk is, een alternatief ongevalverslag te schrijven.

Maar dan nog is €296 goed doorgerekend van die kerel. Mits een goeie ladder (die ik nog niet heb) zou ik het voor een pak minder gedaan kunnen hebben.(mits de km's een beetje menselijk zijn, effe naar de kust en terug rijden is ook al €25). Maar tja, ik mag dat niet, wegens niet "zelfstandig zijn".

(ben met dat veiligheidsgedoe gestopt, de EU regelneverij word echt waanzinnig. En uiteindelijk is het de veiligheidsverantwoordelijke die alle stront op het bord krijgt, de baas omdat al dat veiligheidsgedoe te duur is, de mensen op de werkvloer die die bril/helm/handschoenen etc etc toch maar halfgebakken gebruiken, en als er iets misgaat gaat de verzekering er ook nog eens moeilijk over doen.
Veiligheidshandschoenen altijd dragen is ook geen goeie zet, 2 weken geleden is 1 van mijn kollegas een vinger kwijt geraakt doordat zijn handschoen gegrepen werd door de spanen van een sneldraaiende draaibank, los die handschoen uit, samen met de wijsvinger.Desondanks dat die draaibank voorzien was van een functioneel veiligheidsscherm)
Oud 2 mei 2008, 20:38   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was 1 van die mannen van de veiligheid.
Gelukkig dat die kwispel geen kontrole kreeg, anders was die € 294 niet genoeg om de potentiele boetes op te vangen.
En als ie naar beneden stuikte, noch Karma's familial, noch zijn eigen verzekering zou enige tussenkomst gedaan hebben.
Tuurlijk is het perfect mogelijk , indien de verzekeringagent van Karma menselijk is, een alternatief ongevalverslag te schrijven.

Maar dan nog is €296 goed doorgerekend van die kerel. Mits een goeie ladder (die ik nog niet heb) zou ik het voor een pak minder gedaan kunnen hebben.(mits de km's een beetje menselijk zijn, effe naar de kust en terug rijden is ook al €25). Maar tja, ik mag dat niet, wegens niet "zelfstandig zijn".

(ben met dat veiligheidsgedoe gestopt, de EU regelneverij word echt waanzinnig. En uiteindelijk is het de veiligheidsverantwoordelijke die alle stront op het bord krijgt, de baas omdat al dat veiligheidsgedoe te duur is, de mensen op de werkvloer die die bril/helm/handschoenen etc etc toch maar halfgebakken gebruiken, en als er iets misgaat gaat de verzekering er ook nog eens moeilijk over doen.
Veiligheidshandschoenen altijd dragen is ook geen goeie zet, 2 weken geleden is 1 van mijn kollegas een vinger kwijt geraakt doordat zijn handschoen gegrepen werd door de spanen van een sneldraaiende draaibank, los die handschoen uit, samen met de wijsvinger.Desondanks dat die draaibank voorzien was van een functioneel veiligheidsscherm)
Ik heb het al geregeld aan de stok gehad met de mannen van de veiligheid en wat die in hun hoofd hebben gestoken krijg je er toch met geen stokken meer uit, dus dat heb ik al lang opgegeven van er nog tegen te discussiëren.

Maar met de mannen van de arbeidsveiligheid heb ik ook al geregeld datzelfde voorgehad, want ik werk af en toe op hun bureau! Recht in het hol van de leeuw dus.
Dus die dat opzoeken en zoeken om mij te pakken. Pv opgemaakt, ondervraging, van alles nakijken.
Maar...noppes, ze moesten het mij toegeven dat ik gelijk had en dat zij het verkeerd voorhadden.
En nu controleren ze mij al lang niet meer.

Een ladder is geen werkplaats, dus in principe mag je niet op een ladder werken...tot daar.
Maar..wanneer het werk te kort, te klein of te goedkoop is om een stelling te zetten, een hoogtewerker, een schaarlift, what ever toestel....mag het wel. Tot een zekere hoogte en ik meen dat het 11 meter is. (vroeger gingen ze wel 20 meter en nog hoger op ladders)

Bovendien is het zo dat een zelfstandige aan geen enkele beperking onderhevig is. Dus hangt die ondersteboven aan zijn ladder, komt hij uit een helikopter, springt hij naar het dak...alles mag.

Maar als de klant een richtlijn voorschrijft van manier van werken..is de klant verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.
Geeft de klant geen richtlijn, is de aannemer zelf verantwoordelijk.
Oud 3 mei 2008, 11:38   #39
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Polen zijn door de band harde werkers en ze hebben ook weinig integratieproblemen. Ze waren zeer welkom voor onze economie, maar met de stijgende levensstandaard in Polen en een beter ondernemersschap zullen inderdaad velen teruggaan en dat is perfect begrijpelijk.

Oplossing voor vrijgekomen arbeidersplaatsen: langdurig werklozen van bij ons hier inschakelen of eventueel zelfs illegalen, desnoods met een extra vergoeding bovenop hun steun. Ik hoor vele illegalen zeggen dat ze hier wel willen werken, maar het niet mogen, kunnen ze nu zich eens bewijzen !

bijna volledig mee eens.
enkel die illegalen zie ik zo niet zitten.
de werklozen van bij ons aan het werk zetten is de beste oplossing, en geen vergoeding bovenop hun steun maar een loon volgens werk.
daarbij de "dop" halveren en binnen de kortste keren zijn alle jobs ingevuld en het statuut werkloos bijna onbestaand
Oud 3 mei 2008, 11:51   #40
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
bijna volledig mee eens.
enkel die illegalen zie ik zo niet zitten.
de werklozen van bij ons aan het werk zetten is de beste oplossing, en geen vergoeding bovenop hun steun maar een loon volgens werk.
daarbij de "dop" halveren en binnen de kortste keren zijn alle jobs ingevuld en het statuut werkloos bijna onbestaand
Dus jij denkt dat alle ongeschoolde werklozen ( zowel blank als zwart ) een job vinden? Dat kan goed zijn maar gaat de werkgever er blij mee zijn om iemand in dienst te nemen die jaren in een hangmat geslapen heeft? En gaat die werkgever de sollicitatiegesprekken ook met prentjes moeten afnemen?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be