![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vrouwen bouwen hun eigen glazen plafond | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 38,71% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 22,58% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
5 | 16,13% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoewel. Een vriendin van mij, ondertussen 27 jaar getrouwd, die zwanger werd op haar zestiende, wist mij te vertellen dat een tweede kind niet tot de mogelijkheden behoorde omdat manlief het niet wenste. Stel je voor. Heel wat huisvrouwen hebben destijds de kans niet gekregen onderwijs te volgen die ze wensten. Mijn moeder (70 jaar) wilde verpleegster worden, heeft niet gekunnen, en is nu onthaalmoeder en zorgt tevens voor geplaatste kinderen. Gemiste kansen die nu worden verzilverd. Wat het ideaalbeeld van ouders over hun kinderen betreft, dit fenomeen is nog steeds bekend. Liever hoog beginnen, liefst in de latijnse, en laag eindigen, in plaats van het kind het onderwijs te laten volgen dat het wenst. Dit verhaal is zo oud als de straat, en daar heb ik ook alle begrip voor. Begrip voor de onwetendheid van wie ? Maar beste Bo, met alle begrip voor je niet uitzonderlijke situatie, vind ik dat vrouwen zich ook niet gegeneerd moeten voelen om huisvrouw te zijn. En inderdaad, huisvrouw zijn en toch ondertussen vriendinnen over de vloer krijgen die een zelfstandig financieel leven leiden kan frustrerend zijn. Hoe dan ook, niets belet je, op welke leeftijd ook, je eigen leven te leiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ja daar ben ik het ook volledig mee eens. ik vind dat je als huismoeder van een of meerdere kinderen geen arbeidsloon voor moet krijgen want uit eindelijk heb je er zelf voor gekozen. ik denk niet dat het ook zal gebeuren iedereen moet werken voor zijn of haar centjes. maar ik denk dat huis moeders dit regelen met hun partner, en natuurlijk ontbreekt er geen kinderbijslag enof moeder kan partime werken als ze wilt. althans dit is mijn mening en dit is wat ik ervan vind.
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Ik had liever iets anders gedaan, wat me meer aansprak, maar dat mocht niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Lol, dat van die koffiezet is zo herkenbaar ! Bij ons op den unief, waar ik werk, zijn er ook veel proffen die niet weten hoe zo'n apparaat werkt of weleens vergeten de pot in de machine te zetten (met alle ongelukjes van dien).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Ik kreeg een beetje hetzelfde gevoel. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en ten andere, of iets 'haalbaar' is, dat heb ik een libertariër zich nog nooit weten afvragen mbt tot zijn droomwereld. maar soit, daar haal ik nu ook weer een voorbeeld aan hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() on topic:
glazen plafonds ja... dat moesten ze overal hebben... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch even resumeren. Zou het rollenpatronen binnen het gezin dat toch biologisch worden gedetermineerd ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Zoals ik hier al ooit stelde: als ik ooit als arbeidster in een fabriek zal moeten werken met mannelijke collega's terwijl ik drie maanden zwanger ben zal ik maar wat blij zijn als mijn werkgever mij 'discrimineert' door mij te ontzien van fysiek zware klussen. Je kan niet enkel van discriminatie spreken wanneer die zogenaamde discriminatie niet goed voor je uitkomt. Dat is het hekele en enorm inconsequentue punt aan heel die anti-discriminatieheisa.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 mei 2008 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was een beetje blufpoker, ik had helemaal geen idee van wat de anderen verdienden. Maar de volgende maand kreeg ik meteen een loonsverhoging van 5000 BF. Ik was erg blij natuurlijk tot ... een jaar of twee later, toen ik wel positief zeker achter het loon kwam van een mannelijke collega in dezelfde functie en van ongeveer dezelfde leeftijd. De tevredenheid over mijn 5000 frank ebde toen wel heel snel weg.
![]() |
![]() |
#34 |
Gouverneur
|
![]() maar Rudy heeft gelijk, het kan nooit betaalbaar zijn.
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ge had honderd jaar geleden eens moeten zeggen dat bijna gratis onderwijs, gezondheidszorg, pensioenen, betaald verlof etc. betaalbaar zouden zijn, ze hadden u voor gek verklaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Gouverneur
|
![]() Nou dat denk ik niet, dat word voor ons werkende heel erg moeilijk. we betalen al genoeg belastingen,premies en noem maar op.
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Boa, geen idee hoe oud je bent, maar ik heb toch één of twee vrouwen gekend die op 35 met twee kinderen aan hun universiteit begonnen en het diploma haalden. Kom me niet vertellen dat je dan een "doggysit" zou moeten betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen wij onze kinderen kregen, bleven we thuis, stempelen deden we niet, er was dus geen enkel vervangingsinkomen, we werden gewoon van de éne dag op de andere moeder aan de haard (vrouwen zoals wij hebben de staat miljoenen bespaard, daar wordt ook nooit over gerept). Na een aantal jaren zochten we dan toch terug werk. En een groot aantal vrouwen van mijn generatie zijn gescheiden ... Gevolg : op het inkomen van je man moet je niet meer rekenen en je eigen loopbaan duurde te kort om een fatsoenlijk pensioen te krijgen. Mijn vriendin is toch met pensioen gegaan, haar pensioentje was lager dan het leefloon! En dat na een leven van hard werken, eerst in een gewone job, dan als huismoeder, dan nog een 20 jaren als gezinshulp. De bevoegde diensten hebben het op één of andere manier toch gedaan gekregen dat haar pensioen opgetrokken werd zodat het nu gelijk is aan het leefloon. Een leefloontje na een leven hard werken ... Ik heb een lesje getrokken uit wat haar overkomen is en zal dus blijven werken (of stempelen) tot mijn 65, maar dan heb ik nog maar een loopbaan van een 36 jaar. Overigens is het gewoon niet prettig, blijven werk zoeken terwijl al je vrienden en kennissen met pensioen gaan ... Het is natuurlijk zo dat tegenwoordig de vrouwen direct gaan stempelen of een vervangingsinkomen aanvragen als zij thuisblijven voor hun gezin, voorlopig lijkt de kans dat dit verloren jaren zijn (zoals in mijn tijd) veel kleiner. Maar gezien de slechte economische tijd zou ik daar toch niet te veel vertrouwen in hebben.
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 3 mei 2008 om 21:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |