Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2008, 10:43   #21
Hussar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Zoals het soms word gezegd, BHV is een symbooldossier.
Democratisch gezien ga ik er natuurlijk mee akkoord dat de kieskring zou worden gesplitst. Zuivere logische democratie. Tot zover ook de enige motivatie tot een splitsing.

Maar, de concrete gevolgen hebben totaal geen voordeel voor ons;
Studie van KUL(of KUB) heeft uitgewezen dat in totaal het aantal vlaamse zetels zou dalen.
De vlaamse aanwezigheid in Brussel zou dalen, alsook de (politieke) gebondenheid. Brussel wordt meer en meer een eiland dat haar eigen frans-waalse politiek kan voeren.
Als BHV zal gesplitst worden zal het een dure prijs krijgen, wat enkel in ons nadeel is.
Als de regering valt en er is opnieuw een crisis is dit ook niet in het voordeel van de vlamingen. De gewone mens zal hier van afzien want het andere werk komt niet meer op de politieke agenda én na veel moeite hangt de regering toch weer samen.
Als het land dan toch zou splitsen in deze crisis (wat nog altijd redelijk absurd is, ondanks de separatistische droomideaal op dit forum waar iedereen elkaar naar de mond praat) zou dit in een vijandige sfeer zijn, en dan zijn we brussel en misschien zelfs haar hele rand helemaal kwijt. En ik vind dan toch dat brussel hetgene is waarvoor we het been stijf moeten houden. Dat is dan ook het enige wat we te verliezen hebben.

BHV is niet meer en ook niet minder dan een SYMBOOL. Mijn voorstel is; laat ons BHV vallen in ruil voor een aantal tegemoedkomingen bij de franstaligen waar we in RELITEIT iets aan hebben. De echte tweetaligheid van brussel bijvoorbeeld?
Dan zou je ECHT iets voor de Vlaming kunnen doen. Toch vrees ik dat de meeste onder jullie het symbool zullen verkiezen boven de inhoud.
Met ooglappen de vlaamse leeuw achterna lopen terwijl je met je voeten de vlamingen dieper de grond in stampt.
Een put graven voor de franstaligen terwijl Maingain al een kwartier achter u staat te wachten tot je klaar bent om je er in te duwen.
Dus vlamingen moeten de splitsing van BHV vermijden gewoon uit lust voor meer macht!? Is dat niet wat de franstaligen aan het doen zijn: de splitsing vermijden zodat ze meer macht hebben in de brusselse rand? En dan word er in vlaanderen zo veel tamtam gemaakt dat de franstaligen de onderhandelingen zitten te boycotten uit machtsgeilheid. Een simpele ziel zou durven beweren dat er hier een beetje hypocrisie aan de gang is.

Bij mijn weten is het vlaamse standpunt voor de splitsing van BHV dat B en HV 2 verschillende demografische, economische en politieke organen zijn binnen de Belgische staat. Of metaforisch gezegd: 1 kind is ziek van een virus, een ander van een bacterie; als je ze beide hetzelfde geneesmiddel geeft word daar minstens 1 van de 2 alleen maar slechter van. Dus BHV als 1 kieskring beschouwen is niet doenbaar.

BHV moet gesplitst worden om de belgische staat nog fatsoenlijk te laten functioneren en niet uit zulke machtsgeile redenen. Als de splitsing van BHV gepaard gaat met machtsverlies, dan weze het zo.
Hussar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 11:46   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ze het zelf moeten betalen en dat wij mogen komen controleren. Zo'n school is geen 'eiland' franstalige grond hé. Het is toch niet omdat een nederlander zijn caravan op een waals stuk grond zet, dat hij er alles te zeggen heeft.
Dus franstaligen betalen, wij controleren. OF geen franstalig onderwijs.
We gaan toch niet onze eigen verfransing betalen WTF en ondertussen een wet maken die 'het vlaams karakter' in de rand moet bewaken.
Of die school nu les geeft in het Frans of in het Nederlands, maakt mij niet uit. Zij bevindt zich in Vlaanderen en is dus een Vlaamse school. Zij valt onder Vlaamse overheid en dient geen inmenging (ook geen financiële inmenging) van buitenlandse overheden te dulden.
Als het van mij afhangt, zou de Vlaamse overheid zelfs mogen onderzoeken of ze Franstalige scholen kan oprichten in Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 13:22   #23
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan begeef je je volgens mij op het terrein van de ongrondwettelijkheid. Scholen die door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd worden kunnen niet door Vlaanderen geïnspecteerd worden, dacht ik. Bovendien zal de kost, doordat de Franstaligen toch altijd maar meer geld eisen voor hun deficitaire onderwijs, uiteindelijk toch onrechtstreeks op Vlaanderen verhaald worden. Dubbel verlies voor Vlaanderen, met andere woorden, want het betaalt onrechtstreeks mee aan die scholen en kan er geen enkele controle meer op uitoefenen.
Hoezo vlaanderen betaalt daar onrechtstreeks aan mee? Gaat er dan geld van rijkere naar armere scholen in ons land? Dan nog betalen wij onrechtstreeks niet 'alles' hé. Kvind het nogal een dubieuze stelling.
Maar als het klopt wat je zegt en we zouden toch voor de volledige financiering van die scholen opdraaien heb ik liever dat ze sluiten.
Wie heeft in godsnaam mee goedgekeurd dat die scholen er kwamen? was er geen protest?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 13:30   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo vlaanderen betaalt daar onrechtstreeks aan mee? Gaat er dan geld van rijkere naar armere scholen in ons land? Dan nog betalen wij onrechtstreeks niet 'alles' hé. Kvind het nogal een dubieuze stelling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambermontakkoord

Citaat:
Maar als het klopt wat je zegt en we zouden toch voor de volledige financiering van die scholen opdraaien heb ik liever dat ze sluiten.
Wie heeft in godsnaam mee goedgekeurd dat die scholen er kwamen? was er geen protest?
Dit maakt deel uit van de faciliteitenwetgeving. Vanaf het moment dat er 16 ouders in een faciliteitengemeente aanvraag voor anderstalig onderwijs indienen, dient daaraan voldaan te worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 13:33   #25
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hussar Bekijk bericht
Dus vlamingen moeten de splitsing van BHV vermijden gewoon uit lust voor meer macht!? Is dat niet wat de franstaligen aan het doen zijn: de splitsing vermijden zodat ze meer macht hebben in de brusselse rand? En dan word er in vlaanderen zo veel tamtam gemaakt dat de franstaligen de onderhandelingen zitten te boycotten uit machtsgeilheid. Een simpele ziel zou durven beweren dat er hier een beetje hypocrisie aan de gang is.
Choja, meer macht in de rand.. Het UF zal ook blijven groeien hoor. Ik ben gewoon voor een nederlandstalige samenleving in de praktijk. Franstaligen moeten sneller taallessen volgen, en het moet gedaan zijn dat vlamingen worden weggepest. Veel vlamingen hebben een degou van Brussel, hoe zou het komen..
En ze moeten het niet ontwijken voor meer macht maar voor meer invloed dus.
Voor de franstaligen is het evenals voor de vlamingen meer een symbool dan een deftige redenering er achter. Voor de franstaligen is deze splitsing weer een stapje dichter bij de vlaamse onafhankelijkheid en de splitsing van de gezondheidszorg(naast ook de effectieve gevolgen voor het splitsen van de kieskring natuurlijk).

Dat de franstaligen boycotten uit machtsgeilheid geloof ik niet. Ze staan, zoals altijd, op hun strepen. Wat nu wel anders is, is dat de vlamingen ook op hun strepen staan.
BHV eenzeidig splitsen staat ook niet helemaal los van machtsgeilheid me dunkt.
Oud 6 mei 2008, 13:39   #26
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambermontakkoord

Dit maakt deel uit van de faciliteitenwetgeving. Vanaf het moment dat er 16 ouders in een faciliteitengemeente aanvraag voor anderstalig onderwijs indienen, dient daaraan voldaan te worden.
Geld dit ook voor het arabisch of het pools? Waarschijnlijk niet, want enkel de franstaligen hebben een voorrecht hiervoor.
Ik ben benieuwd of er in waals brabant ook maar één vlaamse school is.
Oud 6 mei 2008, 13:54   #27
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geld dit ook voor het arabisch of het pools? Waarschijnlijk niet, want enkel de franstaligen hebben een voorrecht hiervoor.
In Wallonië is er 1 Nederlandstalige school; in Komen. (die wordt wel gesubsidieerd door de Vlaamse gemeenschap).
http://www.detaalkoffer.be/

Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 mei 2008 om 13:54.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:25   #28
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar, de concrete gevolgen hebben totaal geen voordeel voor ons;
Studie van KUL(of KUB) heeft uitgewezen dat in totaal het aantal vlaamse zetels zou dalen.
De vlaamse aanwezigheid in Brussel zou dalen, alsook de (politieke) gebondenheid.
Ik vraag mij dan af waarom de Franstaligen tegen zijn.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:37   #29
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Omdat Brussel zijn vat op de "périphérie" verliest aan Vlaanderen, en omdat ze zeer goed voelen dat de splitsing de sluitsteen is van de vorming van volwaardige deelstaten.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 15:56   #30
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Omdat Brussel zijn vat op de "périphérie" verliest aan Vlaanderen, en omdat ze zeer goed voelen dat de splitsing de sluitsteen is van de vorming van volwaardige deelstaten.
Nu zijn het de Franstaligen die het slachtoffer zijn van de splitsing? Er wordt hier serieus wat afgezeverd.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 16:01   #31
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geldt dit ook voor het arabisch of het pools? Waarschijnlijk niet, want enkel de franstaligen hebben een voorrecht hiervoor.
Arabisch of Pools zijn geen in de wet vermelde talen. (maar in hoeveel verschillende talen les gegeven wordt in de Europese school weet ik ook niet)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 16:12   #32
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De situatie in BHV is strijdig met de grondwet "Alle belgen.." we kunnen dat probleem bijgevolg niet "laten vallen".. Een oplossing wars van alle partijpolitiek geneuzel zou zijn het verkleinen van alle kiesarrondissementen bv. kieskringen scheppen die maximaal elk 5 kandidaten aanduiden.. niemand houdt nl. tegen dat er ergens een SPa of PS lijst opduikt
in "anderstalige" gewesten er zou best een VB-er kunnen verkozen geraken ergens in Ans of zo waar toevallig nogal veel VB-ers wonen..

Het verkleinen van de kieskringen verhoogt mijns insziens het democratisch gehalte van verkiezingen en verkleint de greep van partijcenakels op de resp. kandidaten.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 16:18   #33
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat is helemaal simpel : ze kunnen "toegeven" om iets anders in de plaats te krijgen nl. de uitbreiding van Brussel & dan winnen ze 2 x.
Het feit dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is is voor hen een hemelsgeschenk.

Met een verkleining van de kieskringen zoals ik in mijn eerder bericht stelde zal geen enkele politieke partij akkoord kunnen gaan : dat verkleint de macht van de echte machthebbers in dit land : de partijbonzen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 17:46   #34
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In Wallonië is er 1 Nederlandstalige school; in Komen. (die wordt wel gesubsidieerd door de Vlaamse gemeenschap).
http://www.detaalkoffer.be/
Ik was zelf een klein kind, maar ik ben nog altijd niet het laffe roepende franstalige krapuul vergeten, waar de Vlaamse kindertjes voorbij moesten om naar het schooltje te gaan. Verleden maar niet vergeten.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 18:09   #35
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is niet nodig. Alle Vlamingen die daar wonen brengen hun kinderen liever naar scholen in Vlaanderen. Niks integratie.

En de Vlamingen van Komen sturen hun kinderen ook niet naar de Nederlandstalige school aldaar, alhoewel ze bekostigd wordt door Vlaanderen (en giften uit "Antwerpen").
Ze sturen hun kinderen naar naburige scholen in Vlaanderen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 18:24   #36
Hussar
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Choja, meer macht in de rand.. Het UF zal ook blijven groeien hoor. Ik ben gewoon voor een nederlandstalige samenleving in de praktijk. Franstaligen moeten sneller taallessen volgen, en het moet gedaan zijn dat vlamingen worden weggepest. Veel vlamingen hebben een degou van Brussel, hoe zou het komen..
En ze moeten het niet ontwijken voor meer macht maar voor meer invloed dus.
Voor de franstaligen is het evenals voor de vlamingen meer een symbool dan een deftige redenering er achter. Voor de franstaligen is deze splitsing weer een stapje dichter bij de vlaamse onafhankelijkheid en de splitsing van de gezondheidszorg(naast ook de effectieve gevolgen voor het splitsen van de kieskring natuurlijk).

Dat de franstaligen boycotten uit machtsgeilheid geloof ik niet. Ze staan, zoals altijd, op hun strepen. Wat nu wel anders is, is dat de vlamingen ook op hun strepen staan.
BHV eenzeidig splitsen staat ook niet helemaal los van machtsgeilheid me dunkt.
Voor franstalige politici is het niet zozeer een noodzaak dat inwoners van de rand op een franstalige partij stemmen, maar eerder een noodzaak dat ze op hun partij stemmen. Splitsing van BHV betekent een hoop minder stemmen voor MR, CDH, FDF, PS, enz. Dat het UF meer stemmen gaat halen is eigenlijk van weinig belang. Trouwens is een Brusselse kieskring zeer rigide, er kunnen niet meer stemmen gehaald worden dan dat er mensen in Brussel wonen (en Brussel is praktisch al verzadigd), in BHV heeft de franstalige olievlek nog ruimte om te groeien. Ontkennen dat dit voor franstalige politici hard aankomt en dat ze het dus proberen te vermijden vind ik maar raar. Er zijn natuurlijk ook nog andere (grotere) redenen maar dit is er toch ook geen verwaarloosbare reden.

ik ben ook akkoord dat franstaligen sneller taallessen moeten volgen en die zever, maar ik snap gewoon niet waarom dat een afname van vlaamse invloed in Brussel zo belangerijk is, aangezien Brussel Vlaanderen niet is.

(p.s. Brussel is vlaanderen niet in de zin dat er een verschillend politiek, cultureel en economisch klimaat heerst; Brussel is op bepaalde vlakken nog heel belangerijk voor vlaanderen en vica versa. wallonië is Brussel trouwens ook niet)
Hussar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 18:42   #37
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
ik ben ook akkoord dat franstaligen sneller taallessen moeten volgen ook niet)
Volgens de wet moet je je enkel in het nederlands kunnen uitdrukken als je met de loketbediende spreekt van de gemeente waar je komt wonen.

Eenmaal aangemeld hoef je geen woord nederlands meer te spreken, je bent volledig vrij van de taal te kiezen waarmee je communiceerd met je vrienden en familie.

Enkel de officiele briefwisseling met de overheid is verplicht in het nederlands.

Ook is het toegestaan om op woordjes te wijzen uit een woordenboek.

Taalfundamentalisten zouden natuurlijk graag iedereen taallessen opdwingen, ik denk echter dat ze alleen succes gaan hebben bij de armer nederlands onkundige mensen die hulpbehoevend zijn.
Zo een rijke gestudeerde franstalige die hoogstwaarschijnlijk wel zeer goed nederlands kent maar het niet wil spreken als het niet nodig daar heeft men nooit of nooit geen vat op.
In geen enkel scenario, ook niet in een onafhankelijk vl dat doet er niets toe.

Laatst gewijzigd door janPieter : 6 mei 2008 om 18:43.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 00:07   #38
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Arabisch of Pools zijn geen in de wet vermelde talen. (maar in hoeveel verschillende talen les gegeven wordt in de Europese school weet ik ook niet)
Geen in de wet vermelde talen, waar slaagt dat nu weer op
Welke zijn dit dan wel? Je verwijzing naar europa doet denken dat het de belangrijkste europese talen zijn?
Oud 7 mei 2008, 00:37   #39
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
ik ben ook akkoord dat franstaligen sneller taallessen moeten volgen en die zever, maar ik snap gewoon niet waarom dat een afname van vlaamse invloed in Brussel zo belangerijk is, aangezien Brussel Vlaanderen niet is.
Brussel is sinds een tiental jaren niet meer hetzelfde als Vlaanderen ok.
Zoals je zegt kunnen we brussel nog gebruiken op heel wat andere niet-culturele vlakken.
Ik vind de invloed van Vlamingen in brussel belangrijk omdat vlamingen met massa's zijn buitengepest. M'n ouders (50j) waren daar plusminus de laatste grote generatie weggepesten van(in de noordrand dan). Toen ze jong waren in de jaren '80 was er effectief nog sprake van een vlaamse gemeenschap (laken en jette). De handelaars hadden vlaamse uithangborden, de buren, heel de vriendkring, jeugdhuis, alles was vlaams. Op het bockstal plein zie je trouwens erngens boven een rijschool of pita bar heel hoog een reclamebord van la willam hangen als ik me niet vergis. Er was vroeger een frituur met 2 vlaamse namen op. Dit lijkt een overblijfsel van een lang verleden aboriginal tijdperk maar dat is het niet. Al hun vrienden van toen wonen nu buiten brussel.
Het wegpesten van de vlamingen was een soort van koude oorlog. Een sociaal drama,..
Tot op de dag van vandaag is die hele racisme geest nog steeds niet onderkend. Er zou eens een documentaire of film over mogen komen. Als ik de lotto win zal ik er één maken. In de stijl van 'the piano'. lol

Om terug bij de zaak te komen. Ik vind dat deze 'oorlog' en superprioritaire houding van vele franstaligen na al wat we hebben meegemaakt eens mag stoppen. Niet zomaar nog een paar generaties wachten, maar elke anti-vlaamse houding moet in het kiem gesmoord worden. Gewoon uit respect voor de vlamingen die nu nog in brussel wonen en niet in hun taal kunnen bediend worden. Voor hun gaat die oorlog nog steeds door. En dat in 2008.
Ik vind dat gewoon een teken van elementaire beleefheid voor de Vlaamse aboriginals die na hun imperialistische oorlog nog overblijven in Brussel.

Ik wou nog iets zeggen maar ik ben het al vergeten. Enyway, ik was toch aan het afdwalen. Ik ga maar eens slapen want ik ben doodmoe.
Oud 7 mei 2008, 06:32   #40
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Frankofonia beseft terdege dat de splitsing BHV alles behalve een triviaal symbooldossier betreft.
BHV est un diamant pur ; qui demande sa scission doit mettre le prix

"Que BHV est au contraire le dernier élément juridique qui permettrait, le cas échéant, aux francophones de renégocier un tracé frontalier éventuel dans 10 ou 20 ans."

"En cas d’éclatement du pays, la communauté internationale serait sans doute très attentive �* ce précédent belge. Il pourrait �* bon droit être invoqué par l’État flamand pour ne tenir aucun compte du résultat d’une consultation populaire organisée en périphérie ou ailleurs."

Te lezen.

Laatst gewijzigd door stab : 7 mei 2008 om 06:54.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be