![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten is het vlaamse standpunt voor de splitsing van BHV dat B en HV 2 verschillende demografische, economische en politieke organen zijn binnen de Belgische staat. Of metaforisch gezegd: 1 kind is ziek van een virus, een ander van een bacterie; als je ze beide hetzelfde geneesmiddel geeft word daar minstens 1 van de 2 alleen maar slechter van. Dus BHV als 1 kieskring beschouwen is niet doenbaar. BHV moet gesplitst worden om de belgische staat nog fatsoenlijk te laten functioneren en niet uit zulke machtsgeile redenen. Als de splitsing van BHV gepaard gaat met machtsverlies, dan weze het zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het van mij afhangt, zou de Vlaamse overheid zelfs mogen onderzoeken of ze Franstalige scholen kan oprichten in Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar als het klopt wat je zegt en we zouden toch voor de volledige financiering van die scholen opdraaien heb ik liever dat ze sluiten. Wie heeft in godsnaam mee goedgekeurd dat die scholen er kwamen? was er geen protest? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En ze moeten het niet ontwijken voor meer macht maar voor meer invloed dus. Voor de franstaligen is het evenals voor de vlamingen meer een symbool dan een deftige redenering er achter. Voor de franstaligen is deze splitsing weer een stapje dichter bij de vlaamse onafhankelijkheid en de splitsing van de gezondheidszorg(naast ook de effectieve gevolgen voor het splitsen van de kieskring natuurlijk). Dat de franstaligen boycotten uit machtsgeilheid geloof ik niet. Ze staan, zoals altijd, op hun strepen. Wat nu wel anders is, is dat de vlamingen ook op hun strepen staan. BHV eenzeidig splitsen staat ook niet helemaal los van machtsgeilheid me dunkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik ben benieuwd of er in waals brabant ook maar één vlaamse school is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.detaalkoffer.be/ Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 mei 2008 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementslid
|
![]() Ik vraag mij dan af waarom de Franstaligen tegen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementslid
|
![]() Nu zijn het de Franstaligen die het slachtoffer zijn van de splitsing? Er wordt hier serieus wat afgezeverd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Arabisch of Pools zijn geen in de wet vermelde talen. (maar in hoeveel verschillende talen les gegeven wordt in de Europese school weet ik ook niet)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De situatie in BHV is strijdig met de grondwet "Alle belgen.." we kunnen dat probleem bijgevolg niet "laten vallen".. Een oplossing wars van alle partijpolitiek geneuzel zou zijn het verkleinen van alle kiesarrondissementen bv. kieskringen scheppen die maximaal elk 5 kandidaten aanduiden.. niemand houdt nl. tegen dat er ergens een SPa of PS lijst opduikt
in "anderstalige" gewesten er zou best een VB-er kunnen verkozen geraken ergens in Ans of zo waar toevallig nogal veel VB-ers wonen.. Het verkleinen van de kieskringen verhoogt mijns insziens het democratisch gehalte van verkiezingen en verkleint de greep van partijcenakels op de resp. kandidaten.
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het feit dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is is voor hen een hemelsgeschenk. Met een verkleining van de kieskringen zoals ik in mijn eerder bericht stelde zal geen enkele politieke partij akkoord kunnen gaan : dat verkleint de macht van de echte machthebbers in dit land : de partijbonzen.
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En de Vlamingen van Komen sturen hun kinderen ook niet naar de Nederlandstalige school aldaar, alhoewel ze bekostigd wordt door Vlaanderen (en giften uit "Antwerpen"). Ze sturen hun kinderen naar naburige scholen in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
ik ben ook akkoord dat franstaligen sneller taallessen moeten volgen en die zever, maar ik snap gewoon niet waarom dat een afname van vlaamse invloed in Brussel zo belangerijk is, aangezien Brussel Vlaanderen niet is. (p.s. Brussel is vlaanderen niet in de zin dat er een verschillend politiek, cultureel en economisch klimaat heerst; Brussel is op bepaalde vlakken nog heel belangerijk voor vlaanderen en vica versa. wallonië is Brussel trouwens ook niet) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Eenmaal aangemeld hoef je geen woord nederlands meer te spreken, je bent volledig vrij van de taal te kiezen waarmee je communiceerd met je vrienden en familie. Enkel de officiele briefwisseling met de overheid is verplicht in het nederlands. Ook is het toegestaan om op woordjes te wijzen uit een woordenboek. Taalfundamentalisten zouden natuurlijk graag iedereen taallessen opdwingen, ik denk echter dat ze alleen succes gaan hebben bij de armer nederlands onkundige mensen die hulpbehoevend zijn. Zo een rijke gestudeerde franstalige die hoogstwaarschijnlijk wel zeer goed nederlands kent maar het niet wil spreken als het niet nodig daar heeft men nooit of nooit geen vat op. In geen enkel scenario, ook niet in een onafhankelijk vl dat doet er niets toe. Laatst gewijzigd door janPieter : 6 mei 2008 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Welke zijn dit dan wel? Je verwijzing naar europa doet denken dat het de belangrijkste europese talen zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Zoals je zegt kunnen we brussel nog gebruiken op heel wat andere niet-culturele vlakken. Ik vind de invloed van Vlamingen in brussel belangrijk omdat vlamingen met massa's zijn buitengepest. M'n ouders (50j) waren daar plusminus de laatste grote generatie weggepesten van(in de noordrand dan). Toen ze jong waren in de jaren '80 was er effectief nog sprake van een vlaamse gemeenschap (laken en jette). De handelaars hadden vlaamse uithangborden, de buren, heel de vriendkring, jeugdhuis, alles was vlaams. Op het bockstal plein zie je trouwens erngens boven een rijschool of pita bar heel hoog een reclamebord van la willam hangen als ik me niet vergis. Er was vroeger een frituur met 2 vlaamse namen op. Dit lijkt een overblijfsel van een lang verleden aboriginal tijdperk maar dat is het niet. Al hun vrienden van toen wonen nu buiten brussel. Het wegpesten van de vlamingen was een soort van koude oorlog. Een sociaal drama,.. Tot op de dag van vandaag is die hele racisme geest nog steeds niet onderkend. Er zou eens een documentaire of film over mogen komen. Als ik de lotto win zal ik er één maken. In de stijl van 'the piano'. lol Om terug bij de zaak te komen. Ik vind dat deze 'oorlog' en superprioritaire houding van vele franstaligen na al wat we hebben meegemaakt eens mag stoppen. Niet zomaar nog een paar generaties wachten, maar elke anti-vlaamse houding moet in het kiem gesmoord worden. Gewoon uit respect voor de vlamingen die nu nog in brussel wonen en niet in hun taal kunnen bediend worden. Voor hun gaat die oorlog nog steeds door. En dat in 2008. Ik vind dat gewoon een teken van elementaire beleefheid voor de Vlaamse aboriginals die na hun imperialistische oorlog nog overblijven in Brussel. Ik wou nog iets zeggen maar ik ben het al vergeten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Frankofonia beseft terdege dat de splitsing BHV alles behalve een triviaal symbooldossier betreft.
BHV est un diamant pur ; qui demande sa scission doit mettre le prix "Que BHV est au contraire le dernier élément juridique qui permettrait, le cas échéant, aux francophones de renégocier un tracé frontalier éventuel dans 10 ou 20 ans." "En cas d’éclatement du pays, la communauté internationale serait sans doute très attentive �* ce précédent belge. Il pourrait �* bon droit être invoqué par l’État flamand pour ne tenir aucun compte du résultat d’une consultation populaire organisée en périphérie ou ailleurs." Te lezen.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 7 mei 2008 om 06:54. |
![]() |
![]() |