Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2008, 12:50   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ze zag er wel lekker uit. Soms lijkt het wel of Vlaamse politica's worden geselecteerd op uiterlijk.
Maya Detiege heeft een parlementair mandaat gekregen in ruil voor het aftreden van haar moeder in Antwerpen ten voordele van Patrick Janssens.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 12:54   #22
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maya - de dochter van de vorige burgemeester van Antwerpen, Leona Detiège - is in de politiek gecatapulteerd zoals de meeste sossen hun kinderen catapulteren. Volgens mij is ze zelfs geen sos. Een sos verdedigt de PS en ze heeft geen enkel weerwoord gegeven aan de zeer discrete tips die Vermeersch opwierp.
Ik vond haar optreden zwak. Op quasi geen enkel moment gaf ze weerwerk hoewel ze dacht ik daarom wel was uitgenodigd. Ze had kunnen beginnen met de stelling dat er geen BB's zijn te doorprikken wat makkelijk was door gewoon te zeggen dat het niet is omdat hij geen BB is dat er daarom geen zijn. Is iemand als Sterchele (Limburgse moeder, Waalse vader van Italiaanse origine uit Luik) die in Brugge massaal werd herdacht en in Luik werd begraven een BV. Ik dacht het niet. Heck toen ze begonnen met haar naam had ze ook kunnen zeggen dat Yves Leterme ook niet bepaald een Vlaamse naam is en dat de helft van de man zijn familie in Wallonië woont.

Alleen toen haar post in het Benelux parlemnt onder vuur kwam te liggen bood ze wat weerwerk. Detiege behoort nochtans ook tot de linkerzijde van de SP.a (althans wat daar voor doorgaat) en is helemaal geen fan van Vandenbroucke, laat staan van de grote staatshervorming of het uiteenvallen van België.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 11 mei 2008 om 13:04.
Oud 11 mei 2008, 13:01   #23
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ze zeiden eigenlijk alleen dat Nederland beter moet samenwerken met Vlaanderen/Belgie. Ze noemden wel voorbeelden op welke gebieden, maar ze kwamen niet echt met oplossingen, voorstellen, inhoudelijke kwesties. Tenminste, voor mijn doen niet genoeg. Iedereen op straat kan mij ook wel vertellen dat het beter zou zijn als we beter zouden samenwerken. Daarbij zijn het allemaal grijze koppen. Kranten, televisie etc.. allemaal oude media. Op Internet vervaagt de grens tussen Nederland en Vlaanderen tig keer sneller dan in de andere media. De jongere generaties groeien sneller naar elkaar toe dan de mensen doorhebben. Over vijf jaar komt er vast wel een officieel onderzoek waarin ze tot diezelfde conclusie komen, maar dan zijn we alweer vijf jaar verder, en lopen ze weer eens achter de feiten aan.
Eppink had het vooral over economische samenwerking, zoals de IJzeren Rijn en de uitdieping van de Schelde. Maar voor de Vlamingen is dat natuurlijk makkelijk praten. Antwerpen plukt de economische vruchten, maar Nederland zit met de vervuiling en overlast. Men beklaagt zich dat de HSL al zou rijden, maar dat de verdieping van de Schelde nog moet beginnen. Maar hebben de Fransen ooit een tegenprestatie gevraagd voor de verbinding tussen Brussel en Parijs? Nee, want van zo'n HSL hebben beide landen voordeel. Nederlandse vrachtwagens moeten geloof ik een vergoeding betalen voor het gebruik van de Vlaamse/Belgische wegen. Nederland moet zelfs nog geld toegeven voor de verdieping van de Schelde, en het heropenen van de IJzeren Rijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:03   #24
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik ga in feite akkoord met je. Zelf kan ik moeilijk een neutrale positie innemen omdat Nederland bij mij steeds achter de achterdeur stond en ik me kan inbeelden dat mensen uit verdere provincies daar veel minder betrekking mee hadden;

Maar ik geef je overschot van gelijk dat internet onze beide landen ontzettend meer bij elkaar heeft gebracht dan enig ander medium. Zelfs ik heb na mijn huwelijk nog amper naar de Ned TV gekeken en ben dat terug beginnen doen nadat ik ook de nederlandse forums vond en vice versa.

Maya - de dochter van de vorige burgemeester van Antwerpen, Leona Detiège - is in de politiek gecatapulteerd zoals de meeste sossen hun kinderen catapulteren. Volgens mij is ze zelfs geen sos. Een sos verdedigt de PS en ze heeft geen enkel weerwoord gegeven aan de zeer discrete tips die Vermeersch opwierp.
BE is gewoon kapot, de enigen die dit nog niet weten zijn de groenen.

-
Ik heb het gemist maar ik begrijp dat het de moeite waard is om naar de herhaling te kijken?

Voor wat betreft onze wederzijdse tv-programma's: Als onze landen één worden gaat het eerste lintje naar de vrt voor het 's nachts herhalen van het nieuws en Terzake. Serieus, er zijn steeds meer Nederlanders die het de moeite waard vinden om de Vlaamse actualiteiten nog even ''mee te pikken'' voor ze gaan slapen.

En die Vlaams-Nederlandse soap: Bij de kinderen gebeurt het al. Niemand de hype ''huis Anubis'' meegekregen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:04   #25
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vond haar optreden zwak. Op quasi geen enkel moment gaf ze weerwerk hoewel ze dacht ik daarom wel was uitgenodigd. Alleen toen haar post in het Benelux parlemnt onder vuur kwam te liggen bood ze wat weerwerk. Detiege behoort nochtans ook tot de linkerzijde van de SP.a (althans wat daar voor doorgaat) en is helemaal geen fan van Vandenbroucke, laat staan van de grote staatshervorming of het uiteenvallen van België.
Eigenlijk kwam ze op mij over als zou ze een toenadering tussen Nederland en Vlaanderen wel zien zitten.
Oud 11 mei 2008, 13:08   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eppink had het vooral over economische samenwerking, zoals de IJzeren Rijn en de uitdieping van de Schelde. Maar voor de Vlamingen is dat natuurlijk makkelijk praten. Antwerpen plukt de economische vruchten, maar Nederland zit met de vervuiling en overlast. Men beklaagt zich dat de HSL al zou rijden, maar dat de verdieping van de Schelde nog moet beginnen. Maar hebben de Fransen ooit een tegenprestatie gevraagd voor de verbinding tussen Brussel en Parijs? Nee, want van zo'n HSL hebben beide landen voordeel. Nederlandse vrachtwagens moeten geloof ik een vergoeding betalen voor het gebruik van de Vlaamse/Belgische wegen. Nederland moet zelfs nog geld toegeven voor de verdieping van de Schelde, en het heropenen van de IJzeren Rijn.
Wat is het groot probleem van het ingebruik nemen van een bestaande spoorweg (waar we volgens internationale verdragen recht op hebben die te gebruiken) en het uitdiepen van een bestaande vaarweg? Nederlandse vrachtwagens moeten vooralsnog helemaal geen vergoeding betalen voor gebruik van onze wegen en het bedrag dat de Nederlanders zullen betalen voor de uitdieping van de Schelde is zeer beperkt en vergeet niet dat ze er ook baat bij hebben met de havens van Terneuzen en Vlissingen.
Oud 11 mei 2008, 13:13   #27
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk kwam ze op mij over als zou ze een toenadering tussen Nederland en Vlaanderen wel zien zitten.
Tja de Vlaamse politieke klasse ziet de toenadering tot alles en iedereen zitten van Kaapstad tot de Noordkaap behalve met de Belgische Franstaligen.
Oud 11 mei 2008, 13:15   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
En die Vlaams-Nederlandse soap: Bij de kinderen gebeurt het al. Niemand de hype ''huis Anubis'' meegekregen?
Ik snap niet waar Vermeersch over zat te neuten. Er zijn verschillende Vlaams-Nederlandse co-producties met name op VT4 (om kosten te besparen) en er zijn wellicht nooit zoveel verschillende Nederlandse en Vlaamse series te zien op de Vlaamse en Nederlandse TV's als vandaag. En bon het probleem van de ondertitteling. West-Vlamingen worden ook ondertitteld hoewel we ook perfect verstaanbaar zijn. Ik snap het probleem niet. Een ondertitteling is er om het comfort voor de kijkers te verhogen, meer niet. Nu eventueel kunnen we het via teletext oplossen zoals dat voor veel programma's vandaag reeds en mensen de keuze laten maar om daar nu zo druk over te doen al la Gerrit Callewaert uit Bavikhove.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 11 mei 2008 om 13:18.
Oud 11 mei 2008, 13:21   #29
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is het groot probleem van het ingebruik nemen van een bestaande spoorweg (waar we volgens internationale verdragen recht op hebben die te gebruiken) en het uitdiepen van een bestaande vaarweg?
Citaat:
Met het verzoek tot reactivering beroept België zich op het Scheidingsverdrag uit 1839 en het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873. In het verdrag van 1873 staat dat België een concessie heeft voor 99 jaar voor het rijden op de spoorlijn. In 1972 is dat recht dus verlopen. Daar komt bij dat België de spoorlijn heeft verkocht aan Nederland.
Volgens mij heeft Wim kok ooit in een vlaag van vriendschappelijke naiviteit gezegd dat de Belgen gebruik mochten maken van de IJzeren Rijn. Als dank sleepte men Nederland voor het hof in Den Haag. Hopelijk laat men het voortaan wel uit het hoofd om nog eens een vriendschappelijk gebaar te maken. Men moet zich in Vlaanderen realiseren dat het gebruik van de IJzeren Rijn een gunst is, en geen recht.

En wat is het probleem van het uitdiepen van een bestaande vaarweg? Hoe zou je het vinden als Nederland van de Belgen zou eisen dat ze een extra rijbaan moeten aanleggen, zodat Nederlandse vrachtwagens een betere doorgang hebben naar het zuiden? Alleen al het open houden van de Westerschelde is een enorme gunst. Om Zeeland optimaal te beschermen, is eigenlijk een afsluiting zoals in de Oosterschelde noodzakelijk. Nederlandse mensenlevens zijn mij nog altijd dierbaarder dan de Vlaamse economie.

Citaat:
Nederlandse vrachtwagens moeten vooralsnog helemaal geen vergoeding betalen voor gebruik van onze wegen en het bedrag dat de Nederlanders zullen betalen voor de uitdieping van de Schelde is zeer beperkt en vergeet niet dat ze er ook baat bij hebben met de havens van Terneuzen en Vlissingen.
Citaat:
Het eurovignet is een certificaat dat verplicht is in Nederland, België, Luxemburg, Denemarken en Zweden voor vrachtwagens met een gewicht van 12.000 kilogram of meer die gebruikmaken van autosnelwegen. Met dit certificaat kan worden aangetoond dat er een speciale belasting (in Nederland is dat de belasting zware motorrijtuigen, BZM) betaald is. Het eurovignet kan gezien worden als een vorm van tolheffing.
De bedragen die Nederland moet betalen om de Schelde bevaarbaar te houden zijn toch best wel aanzienlijk hoor. Om de IJzeren Rijn te heropenen, zijn ook weer miljoenen nodig. Tenzij men niets geeft om de mensen die daar nog geen 10 meter van het spoor wonen. Dan kan de geluidswering wel achterwege blijven.
Oud 11 mei 2008, 13:24   #30
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het groot probleem van het ingebruik nemen van een bestaande spoorweg (waar we volgens internationale verdragen recht op hebben die te gebruiken) en het uitdiepen van een bestaande vaarweg?
Die bestaande spoorweg bestond niet meer. Belgie heeft de regeling bewust laten verlopen, de lijn laten verloederen en het materiaal aan Nederland verkocht. Er was geen enkel ''recht'' meer op volgens geen enkel ''internationaal verdrag''. Pas toen Belgie vond dat ze zich had vergist en Wim Kok als premier uitsprak dat een bevriend buurland vanzelfsprekend recht op overpad had, ontstond door die uitspraak opnieuw een ''recht'' waar Belgie meteen misbruik van maakte door te eisen dat Nederland voor de kosten van de heropening moest opdraaien. Arbitrage heeft Belgie in het ongelijk gesteld. Belgie moet voor de kosten van de heropening opdraaien en Nederland is verantwoordelijk voor de kosten van eventuele omleidingen, tunnels en andere kunstwerken als de lijn afwijkt van de oorspronkelijke route. Die lijn zal wel moeten afwijken als gevolg van moderne milieumaatregelen en actiegroepen. Maar ineens komt Belgie niet meer over de brug, dit tot groot ongenoegen van Vlaanderen.

De uitdieping van de Westerschelde was een probleem omdat veel Zeeuwen ineens het land dat ze na de watersnood van 1953 (die veel doden heeft gekost) weer met veel moeite hadden teruggewonnen weer moesten laten onderlopen. Ik heb nogal wat huilende boeren zien langskomen op tv.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:31   #31
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die bestaande spoorweg bestond niet meer. Belgie heeft de regeling bewust laten verlopen, de lijn laten verloederen en het materiaal aan Nederland verkocht. Er was geen enkel ''recht'' meer op volgens geen enkel ''internationaal verdrag''. Pas toen Belgie vond dat ze zich had vergist en Wim Kok als premier uitsprak dat een bevriend buurland vanzelfsprekend recht op overpad had, ontstond door die uitspraak opnieuw een ''recht'' waar Belgie meteen misbruik van maakte door te eisen dat Nederland voor de kosten van de heropening moest opdraaien. Arbitrage heeft Belgie in het ongelijk gesteld. Belgie moet voor de kosten van de heropening opdraaien en Nederland is verantwoordelijk voor de kosten van eventuele omleidingen, tunnels en andere kunstwerken als de lijn afwijkt van de oorspronkelijke route. Die lijn zal wel moeten afwijken als gevolg van moderne milieumaatregelen en actiegroepen. Maar ineens komt Belgie niet meer over de brug, dit tot groot ongenoegen van Vlaanderen.

De uitdieping van de Westerschelde was een probleem omdat veel Zeeuwen ineens het land dat ze na de watersnood van 1953 (die veel doden heeft gekost) weer met veel moeite hadden teruggewonnen weer moesten laten onderlopen. Ik heb nogal wat huilende boeren zien langskomen op tv.
Is die Derk Jan Eppink al lid van de Baarle Werkgroep, weet hij zelfs van het bestaan af ?
Oud 11 mei 2008, 13:33   #32
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Pas toen Belgie vond dat ze zich had vergist en Wim Kok als premier uitsprak dat een bevriend buurland vanzelfsprekend recht op overpad had, ontstond door die uitspraak opnieuw een ''recht'' waar Belgie meteen misbruik van maakte door te eisen dat Nederland voor de kosten van de heropening moest opdraaien.
Weet jij hoe het zit met de houdbaarheidsdatum van een dergelijke uitspraak van een premier? Betekent dit nu dat de Belgen tot in alle eeuwigheid gebruik mogen blijven maken van de IJzeren Rijn? Het zou toch wel raar zijn als een 'verspreking' van de premier, meer geldigheid heeft dan een officieel verdrag. Op die manier worden alle democratische checks and balances omzeild.
Oud 11 mei 2008, 13:36   #33
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet jij hoe het zit met de houdbaarheidsdatum van een dergelijke uitspraak van een premier? Betekent dit nu dat de Belgen tot in alle eeuwigheid gebruik mogen blijven maken van de IJzeren Rijn? Het zou toch wel raar zijn als een 'verspreking' van de premier, meer geldigheid heeft dan een officieel verdrag. Op die manier worden alle democratische checks and balances omzeild.
Ik meen dat er al heel lang een verdrag bestaat omtrent het gebruik van de IJzeren Rijn.
Overgens tot 1991 nog gewoon in gebruik!
Oud 11 mei 2008, 13:40   #34
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik meen dat er al heel lang een verdrag bestaat omtrent het gebruik van de IJzeren Rijn.
Overgens tot 1991 nog gewoon in gebruik!
Volgens Wikipedia is die concessie in 1972 verlopen.
Oud 11 mei 2008, 13:44   #35
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wordt het misschien niet eens tijd de opvoeding van de kinderen aan vader en moeder over te laten, en dus premies te voorzien voor wie tijdelijk werkonderbreking wil nemen? Ongetwijfeld zal dat stukken goedkoper zijn dan de steeds hoger oplopende rekening voor de kinderopvang.
niet iedereen staat in het onderwijs eh
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:51   #36
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens Wikipedia is die concessie in 1972 verlopen.

Als goede buren moet het toch mogelijk zijn om die lijn te activeren, mits De Meinweg wordt ontzien.
Dit natuurgebied is echt uniek voor Nederland.

Uit wiki:
De regering van Wallonië maakte op 11 mei van dat jaar bekend dat zij tegen de heropening van de IJzeren Rijn zijn. De Walen vrezen dat de treinverbinding ten koste gaat van de Montzenlijn van Antwerpen naar Aken en werkgelegenheid kost in Luik.
Oud 11 mei 2008, 13:57   #37
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Als goede buren moet het toch mogelijk zijn om die lijn te activeren, mits De Meinweg wordt ontzien.
Dit natuurgebied is echt uniek voor Nederland.
Akkoord, ik ben best bereid om de Vlamingen tegemoet te komen in deze. Maar als men op hoge toon eisen gaat stellen, en Nederland voor het hof in Den Haag sleept, dan vergaat mij de lust om een welwillende houding aan te nemen.
Oud 11 mei 2008, 18:24   #38
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maya Detiege heeft een parlementair mandaat gekregen in ruil voor het aftreden van haar moeder in Antwerpen ten voordele van Patrick Janssens.
Ongelooflijk dat dat soort dingen kunnen.
Oud 11 mei 2008, 18:27   #39
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waar Vermeersch over zat te neuten. Er zijn verschillende Vlaams-Nederlandse co-producties met name op VT4 (om kosten te besparen) en er zijn wellicht nooit zoveel verschillende Nederlandse en Vlaamse series te zien op de Vlaamse en Nederlandse TV's als vandaag. En bon het probleem van de ondertitteling. West-Vlamingen worden ook ondertitteld hoewel we ook perfect verstaanbaar zijn. Ik snap het probleem niet. Een ondertitteling is er om het comfort voor de kijkers te verhogen, meer niet. Nu eventueel kunnen we het via teletext oplossen zoals dat voor veel programma's vandaag reeds en mensen de keuze laten maar om
daar nu zo druk over te doen al la Gerrit Callewaert uit Bavikhove.
We hebben nu toch ook die Vlaamse ziekenhuis-serie op de Nederlandse TV? Ik kijk er zelf niet naar maar volgens mij is die behoorlijk populair. Volgens mij wordt die ook niet ondertiteld en zijn de acteurs prima verstaanbaar...
Oud 11 mei 2008, 18:49   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ongelooflijk dat dat soort dingen kunnen.
Schaf het nepotisme op alle gebieden eens grondig af ?
Hoe zou je dat doen ? Politiek = netwerken maar als we het "vriendjespolitiek" noemen is het verkeerd.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be