![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En er zijn zo veel mensen obsessioneel bezig op een forum het zionisme te bestrijden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Zonderling, de ramp in Birma roept de meest vreemdsoortige reacties op. Eén denkt dat het zionisme in Birma bestreden gaat worden.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Ge weet hoe het gaat, hé. Voor een gek is iedereen geschift behalve hijzelf...
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik zou er niet van verschieten als deze cycloon zullen ze zien als goddelijke vergelding tegen de opstand van vorig jaar en de cynicus in mij zegt dat de vertragingsmaneuvers expres dienen om de bevolking uit te dunnen: een kleinere bevolking is makkelijker te onderdrukken Citaat:
http://news.yahoo.com/s/ap/20080510/...yanmar_cyclone Citaat:
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 15 mei 2008 om 08:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Met alle sympathie voor de noodlijdende bevolking, maar ik zie niet hoe dit kan werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Vooraleer men een volledig oordeel kan uitspreken, zou het misschien eens goed zijn de volledige versie van de kant van de Myanmarese regering te horen. Ge hoort hier niks anders dan dat ze slecht, dictatoriaal, corrupt en inhalig zijn, dat ze 1.5 miljoen mensen laten creperen, enz, enz. Deze informatie is echter slechts van Westerse media afkomstig. Waarom laten we de officiële Myanmarese media niet eens aan het woord?
Dit gezegd zijnde, wil ik geenszins de ramp minimaliseren of kanten kiezen. Maar de officiële Myanmarese versie zou ook aan bod mogen komen, en dat ongefilterd door Westerse media.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Kan me voorstellen dat die als volgt gaat: "De Amerikanen gebruiken de humanitaire actie om wapens & CIA-agenten het land binnen te krijgen; om zo heel Birma te destabiliseren." ...en het zou me niet verbazen mocht dat effectief ook zo zijn. ![]()
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar een wil is, is een weg. Er zijn al voorstellen gelanceerd om hulppaketten te droppen, zoals in WO-II boven bezet gebied gebeurde. Zal de Birmese junta deze hulpvluchten proberen neer te halen? Ik denk het niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Het lukraak gaan droppen van hulppaketten boven een overstroomd gebied lijkt mij weing zinvol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Burgemeester
|
![]() Hopelijk worden de slachtoffers snel geholpen. Het is hoog tijd.
Tot nu toe zijn er 5 vrachtvliegtuigen met hulpgoederen van Artsen Zonder Grenzen geland. AZG heeft al meer dan 275 ton voedsel verdeeld. De hulpmedewerkers worden echter gehinderd door de beperkingen, opgelegd door de regering. De VS hebben o.a. proper drinkwater, hygiëne-kits, muggennetten, voedsel, en poedermelk land binnengebracht. Daarbovenop wacht de USS Essex voor de kust met 14000 containers volgeladen met drinkwater en hulpgoederen.
![]() |
#33 |
Burgemeester
|
![]() Niet echt 100 on-topic:
Sylvester Stallone is Rambo IV gaan opnemen in Myanmar en heeft sindsdien openlik kritiek op de regering van het land. http://www.starsforburma.com/sylvest...lone_burma.htm
![]() |
#34 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als bv Frankrijk dat zou doen, denk ik dat Total kan fluiten naar nieuwe contracten. Het is niet dat verboden is niet gestraft wordt, dat het achteraf geen gevolgen heeft |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenslotte, volgens het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen speelt de media teveel in op het politieke aspect, waardoor er minder donaties zijn. Ze zeggen dat hun organisaties ter plaatste aanwezig zijn en geen hinder ondervinden van de autoriteiten. in zulke gevallen is het ook niet altijd mogelijk te voorspellen hoe groot of destructief de orkaan gaat worden. "Gewone" orkanen zijn er elk jaar wel. Tenslotte is het heel moeilijk de bevolking in afgelegen plattelandsdorpen op korte tijd te sensibiliseren en evacueren in derde wereldlanden. Waar moeten er naartoe, en zullen ze zomaar vrijwillig hun dieren en eigendommen achterlaten? De wegen naar die dorpen zijn ook meestal erg slecht tot onbestaande, ze hebben geen electriciteit, tv of enig communicatiemiddel, etc. Zo'n orkaan zou exact dezelfde ramp veroorzaken in Afrika of Haiti bvb. Laatst gewijzigd door tomm : 17 mei 2008 om 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Burgemeester
|
![]() Wat is de rol van Total en Chevron in Myanmar?
Steunen zijn de junta? Houden zij onstabiliteit in stand? Of, is politiek politiek, en economie economie? Voor alle duidelijkheid: ik weet het (nog) niet hoe de vork net in de steel zit. Ik wil hier enkel even de mening van enkele ngo neerpennen... (don't shoot the pianist ![]() Human Right Watch en Earthrights International zijn het erover eens dat Chevron de junta financiert en profiteert van het regime. De VS verbiedt het bedrijven te investeren in Myanmar. De investeringen van Chevron zijn echter gedaan voor de uitvaardiging van dit verbod. Dat maakt van Chevron het enige grote Amerikaans bedrijf in het land. (bron) Citaat:
Citaat:
Vooral de omstreden Yanada-pijplijn zou voor onrusten zorgen. Deze (gas)pijplijn werd gerund door consortium waarvan o.a. het Franse Total en het Amerikaanse Chevron deel uit maken. Chevron kocht het aandeel van Unocas over. Volgens een rapport van EarthRights International doet Chevron mee aan misdaden als moord, verkrachting en marteling. Hier het Rapport van EartRights International. (ik heb het zelf nog niet helemaal gelezen ![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige is Myanmar, tenminste de delen die ik bezocht, een veel normaler land dan je zou denken. Je ziet bijna geen politie of militairen op straat, en Yangon is gewoon een chaotische koloniale Aziatische stad zoals je er nog hebt, met een heel grote Indische gemeenschap, een uiterst vriendelijke, eerlijke bevolking en bijzonder mooie tempels. Bijna iedereen spreekt Engels en is goed onderlegd. Het uitgaansleven is beperkt tot "modeshows" in grote hotels. Ik heb er ook een rockconcert bijgewoond. (geloof het of niet er bestaat een Birmese rockscene!). Wat wel opvalt is dat de electriciteitsvoorziening zeer slecht is en iedereen zijn eigen generator heeft. Het platteland is onderontwikkeld maar niet meer dan bvb. Indië. (minder onderontwikkeld dan Cambodia). Het openbaar vervoer en de wegen zijn wel bijzonder slecht en archaïsch. (iedereen rijdt met ossenkarren). Het is een extreem goedkoop land, een currytafel voor 2 personen kost omgerekend 10 cent. De meeste mensen hebben geen goed woord over voor het regime, maar ze trekken er zich ook weinig van aan. Ze zijn tegen het regime omdat het corrupt is en inefficiënt. Er heerst het principe "als zij ons gerust laten laten wij hen gerust". Iedereen is heel open en neemt geen blad voor de mond. Helemaal anders dan landen als Laos of Vietnam waar nooit iemand de regering zal bekritiseren. Bijna niemand betaalt belastingen, wel smeergeld. Dat is zelfs bijna officieel geregeld. Op de weg maken de chauffeurs propjes van enkele briefjes van hun flutjesmunt en gooien het naar elke militaire post die ze tegenkomen. Erg grappig. De militairen en hun families steunen het regime wel. Er is een duidelijk rijke bovenklasse, veel voormalige rebellen hebben nu enorme villa's die ze verdiend hebben met opium. De meeste rebellen zijn niets anders dan drugskartels, maar als de overheid hen amnestie aanbiedt gaan ze daar op in. De verhalen die in de media opduiken over dwangarbeid zijn volgens de meeste Birmezen onjuist, wel liggen de lonen bijzonder laag. Kindsoldaten worden vooral door de rebellen gerecruteerd. De meeste mensen waarmee ik sprak zijn tegen de boycott waartoe opgeroepen werd door de oppositie. Wat ze willen is economische ontwikkeling, onder welk regime dat gebeurt doet er niet toe. Het is het meest gelovige boeddistische land dat ik bezocht heb, en ook bijzonder conservatief, iedereen draagt de traditionele klederdracht (is trouwens verplicht) en er lopen massa's monikken rond. Laatst gewijzigd door tomm : 18 mei 2008 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() De toegenomen toeschietelijkheid heeft meerdere oorzaken. Ik denk dat de aardbeving in China er ook mee te maken heeft. China is vrij open over de ramp en toont beelden van de ergst getroffen gebieden. Birma kan niet achterblijven bij haar grootste steun en toeverlaat. De machthebbers moeten enigzins het Chinese voorbeeld volgen. Hoe de ene ramp een gunstig effect voor de andere kan hebben.
|
![]() |
![]() |