Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2008, 20:51   #21
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, daar moet ik u gelijk in geven.

Maar ik herhaal: indien mijn kinderen Engels spreken onder mekaar, dan mogen ze dus niet in een Vlaamse speeltuin spelen. Dat is wel de consekwentie van zulke regel. En dat komt in het buitenland alles behalve goed over. Vooral hier voor het imago van Vlaanderen.
je kan je kinderen ook nederlands leren voor ze naar de vlaamse speeltuin gaan.
Oud 24 mei 2008, 20:57   #22
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Is het niet de bedoeling dat ze België besmeuren? Lijkt me toch logisch.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:04   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer men tegen kinderen zegt: in deze speeltuin moogt ge niet komen spelen, tenzij dat ge Nederlands praat, ja dan komt dit toch niet goed over in het buitenland. Is dit besmeuren van België? Ik laat het over aan de lezer.
Burgerlijke ongehoorzaamheid, zo simpel is het : Dat die anderstaligen nog naar die Vlaamse speeltuinen gaan en er de talen spreken die ze willen. En als ze "Vlaanderen! Nederlands!" horen, gaan ze verder in hun eigen taal. Et si les Flamands ne sont pas contents, ce n'est pas notre problème!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:19   #24
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet zozeer over.Het gaat om het volgende. Ik begrijp het opzet wel. Men wil de niet-Nederlands sprekende kinderen in de betrokken gemeente zo spontaan mogelijk laten integreren door ze te doen samenspelen met de Nederlandssprekende kinderen. Alle kinderen moeten -al spelende- dus de taal spreken van het Gewest: het Nederlands. Dat bevordert de integratie. En vermoedelijk is dat nog uiteindelijk het beste.

Maar dat is moeilijk uit te leggen in het buitenand, zo lijkt het.
Je hebt hier wel gelijk vind ik,geef ze de tijd om te integreren tenslotte kunnen kinderen er niet aan doen in welke taal ze opgevoed worden.
Maar het is waarschijnlijk door de onwil om nederlands te spreken bij hun ouders dat je tot zulke beslissingen komt.
Waal zegt zo... vlaming zegt het zo... ambras,tegenstellingen,oproeikraaiers,
extreme taalracisten enz...
In zovere dat bijna iedereen achter zijn taal en cultuur gaat staan,het begint met verwijten over en weer,en stilaan krijgt men een hekel aan mekaar en springt de pers op de kar om de tegenstellingen nog groter te maken.
Forumke hier en forumke daar,salle flamend,domme waal enz...
Ondertussen heeft onze regering(weet je wel walen-brusselaars-vlamingen)een pak kiezers die willen dat uitgevoerd word wat er belooft is,resultaat men kan niet voor of achteruit en er komt nog meer commotie want ze zitten in onze zakken en er worden geen maatregelen genomen enz...
EN DAN DE GROTE VRAAG? WAT NU!
Oud 24 mei 2008, 21:27   #25
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Burgerlijke ongehoorzaamheid, zo simpel is het : Dat die anderstaligen nog naar die Vlaamse speeltuinen gaan en er de talen spreken die ze willen. En als ze "Vlaanderen! Nederlands!" horen, gaan ze verder in hun eigen taal. Et si les Flamands ne sont pas contents, ce n'est pas notre problème!
bien sur que c'est votre problème,als het uw probleem niet was zou er doodgewoon geen probleem zijn.
Oud 24 mei 2008, 22:23   #26
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Belgie moet veel meer besmeurt worden op dit forum!

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:19   #27
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier over een eenvoudige speeltuin. Niet over een pretpark.

Een 'speel'tuin is in principe voor alle kinderen.
Akkoord, een speeltuin is voor alle kinderen. Nu het probleem dat zich stelt is dat een bepaalde speeltuin overspoelt wordt door kinderen die het Nederlands onmachtig zijn... Het gaat dus niet om 1 of 2 kindjes, maar om een hele groep. Hierbij doen er zich toch wat problemen voor:

- Van speelpleinwerkers in Liedekerke wordt er niet verwacht dat ze ook Frans kennen. Liedekerke ligt in Vlaams-Brabant, en in principe is Nederlands de voertaal. Uitzonderingen kunnen natuurlijk altijd, en ik denk wel dat dit in het verleden geen probleem was. Het probleem is nu dat er meer en meer anderstalige ouders hun kinderen binnen brengen.

- Daar knelt dus het schoentje. Op den duur ben je niet meer aan speelpleinwerking aan het doen, maar eerder aan lessen Nederlands. Stel je ook eens in de plaats van zo een speelpleinwerker, die probeert iets duidelijk te maken in het Nederlands maar het kind verstaat hem niet. Stel dat er een ongeval gebeurt, dan heb je natuurlijk een groot probleem want de speelpleinwerker heeft de verantwoordelijkheid over zo een kind.

- De huidige situatie is dat veel ouders uit het Brusselse hun kinderen in Liedekerke afzetten (Liedekerke is de eerste halte vanuit Brussel-zuid en amper een kwartiertje treinen). Ze spreken uiteraard geen Nederlands, maar ze verwachten wel dat hun kinderen daar terecht kunnen. In principe ligt de fout ook een stuk bij de ouders. Indien ik mijn kinderen bij iemand zou achterlaten, wil ik toch zeker zijn dat mijn kind de persoon in kwestie verstaat zodat er zich geen problemen kunnen voordoen. Er is dus een zekere laksheid vanuit de ouders zelf. Ik ga mijn baby/peuter/kleuter niet bij een eentalige Franstalige onthaalmoeder brengen, juist omdat mijn kind deze persoon niet verstaat.
Ik heb ergens de indruk dat het de ouders weinig kan schelen waar ze hun kinderen brengen, zolang ze er maar vanaf zijn.
Oud 25 mei 2008, 11:24   #28
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

De primaire vraag luidt: wie besteelt, en wie wordt bestolen?
België steelt , en Vlaanderen wordt bestolen.
Wanneer van Vlaamse zijde gezegd wordt, dat België steelt, dan is dat niet 'besmeuren' doch het objectief identificeren van de dief.
Oud 25 mei 2008, 11:25   #29
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Voila, mijn gedacht.
Dat meneer Peeters dat er maar aan toevoegt als hij intellectueel eerlijk is.
Wat hij niet is, zoveel is duidelijk.
Gek dat je met dit soort geijl toch nog een discussie op gang kan trekken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 17:10   #30
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer men tegen kinderen zegt: in deze speeltuin moogt ge niet komen spelen, tenzij dat ge Nederlands praat, ja dan komt dit toch niet goed over in het buitenland. Is dit besmeuren van België? Ik laat het over aan de lezer.
Dat is inderdaad de manier waarop je het niet moet vertellen in het buitenland, omdat je daarmee de waarheid geweld aan doet door niet het hele verhaal te vertellen en enkel de bedoeling hebt om Vlaanderen te besmeuren!
Dat geval met die franstaligen "die niet mochten komen spelen" heeft iets te maken met het feit dat men ganse bussen kon beginnen aanvoeren uit het franstalig landsgedeelte, en dat diegenen die verantwoordelijk zijn voor de Vlaamse kinderen op dat speelplein zich niet met hopen franstaligen die geen jota Nederlands verstaan hun tijd moeten verspillen en verantwoordelijk zijn als er iets met één van hen gebeurt omdat hij/zij niets verstaat van wat men vraagt, eist, wil verbieden maar dat men nadien wel een grote franstalige bek zal opzetten als er iets met die kinderen gebeurt enz
Een beetje een situatie zoals in het Mechelse Nekker en andere openluchtdomeinen die nu platgelopen worden door Brussels en Antwerps vooral allochtoon gespuis, terwijl de plaatselijke verantwoordelijken nu toch al eens durven zeggen dat dit domein eigenlijk voor de Mechelaars is bedoeld en niet om er de Brusselse miserie op los te laten!
Men denkt na over verschillende ingangsprijzen invoeren voor plaatselijke bewoners tov lieden die van heel wat verder komen... wat weer een gehuil van jewelste zal opleveren van de multiculbende. Dagelijks tientallen politiemannen, zelfs in zwembroek straks enz, allemaal op de kosten van de belastingbetaler, om er lieden buiten te houden die we liever kwijt zijn dan rijk... Racisme, gelijk of dat ze zeggen....
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 17:18   #31
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

'Flaminganten moet stoppen België te besmeuren'

Moet dat niet zijn Flaminganten moetEN stoppen MET België te besmeuren ?
U besmeurt uzelf en ik bescheur het
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 17:32   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, mijn gedacht.

Sinds wanneer is Peeters een flamingant?
Oud 25 mei 2008, 17:35   #33
luc broes

Standaard

Citaat:
Voila, mijn gedacht.
"'Flaminganten moet stoppen België te besmeuren'"
België besmeurt zichzelf door met grendels en alarmbellen de democratische meerderheid buiten spel te zetten, en daarbij die meerderheid nog te demoniseren
Oud 25 mei 2008, 17:37   #34
luc broes

Standaard

Citaat:
Dus, als mijn kinderen onder mekaar Engels praten, mogen ze niet in een Vlaamse speeltuin spelen. Is wat kortzichtig. Niet? Sommige noemen dit 'zachte discriminatie'. Zover wil ik niet gaan natuurlijk, maar het is toch op het randje.
Hopelijk ben je zo verstandig om ze ook Nederlands te leren als je in Vlaanderen woont.
Oud 25 mei 2008, 17:42   #35
luc broes

Standaard

Citaat:
Ja, daar moet ik u gelijk in geven.

Maar ik herhaal: indien mijn kinderen Engels spreken onder mekaar, dan mogen ze dus niet in een Vlaamse speeltuin spelen. Dat is wel de consekwentie van zulke regel. En dat komt in het buitenland alles behalve goed over. Vooral hier voor het imago van Vlaanderen.
Heel die hetze tegen het 'imago van vlaanderen' is zuiver voor intern binnenlands gebruik om de Vlamingen te demoniseren.

Als jij denkt dat het buitenland ook maar iets belangstelt in belgische taaltwisten ben je wel erg naïef!
Toch bedankt voor je bekommernis.
Oud 25 mei 2008, 17:50   #36
luc broes

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet zozeer over.Het gaat om het volgende. Ik begrijp het opzet wel. Men wil de niet-Nederlands sprekende kinderen in de betrokken gemeente zo spontaan mogelijk laten integreren door ze te doen samenspelen met de Nederlandssprekende kinderen. Alle kinderen moeten -al spelende- dus de taal spreken van het Gewest: het Nederlands. Dat bevordert de integratie. En vermoedelijk is dat nog uiteindelijk het beste.

Maar dat is moeilijk uit te leggen in het buitenand, zo lijkt het.
Het buitenland heeft daar geen zaken mee en heeft daar ook geen interesse voor.

Men kan zich beter bezig houden met bv

Het kastesysteem in Indië
De oorlog in Iran en Afghanistan
De honger in de wereld
De verdelging van Tibet
De uitzichtloze situatie in Tchechenië
Het conflikt Israël / Palestina
De opwarming van de aarde enz

Dat lijkt me zinvoller en dringender dan de taal van kinderen op een speelplein in de Rand.
Oud 25 mei 2008, 18:08   #37
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

België besmeurt zichzelf door met grendels en alarmbellen de democratische meerderheid buiten spel te zetten, en daarbij die meerderheid nog te demoniseren.
D�*�*r knelt het schoentje wel degelijk, maar of daaromtrent ook zo'n groot misbaar zal worden gemaakt, durf ik sterk te betwijfelen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 18:50   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
D�*�*r knelt het schoentje wel degelijk, maar of daaromtrent ook zo'n groot misbaar zal worden gemaakt, durf ik sterk te betwijfelen.
Ja, maar dit is een gevaarlijke redenering. Het hoofdstedelijk gebied is juridisch gezien tweetalig maar voor meer dan 80% franstalig in de praktijk. Moesten we geen garanties inbouwen dan hadden de Vlamingen geen verkozen gewaarborgd gekregen in Brussel. Dan was het de wet der democratisch meerderheid die zou spelen en de Vlamingen zouden voor eeuwig misschien uit de stedelijke Brusselse uitvoerende macht gestoten worden.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 18:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 18:57   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar dit is een gevaarlijke redenering. Het hoofdstedelijk gebied is juridisch gezien tweetalig maar voor meer dan 80% franstalig in de praktijk. Moesten we geen garanties inbouwen dan hadden de Vlamingen geen schepenambten gewaarborgd gekregen in Brussel. Dan was het de wet der democratisch meerderheid die zou spelen en de Vlamingen zouden voor eeuwig uit de stedelijke Brusseltse uitvoerende macht gestoten worden.
Als Vlaamse Brusselaar kan ik me best bij een democratische meerderheid van Franstaligen neerleggen, zonder gewaarborgde schepenambten voor mijzelf of mijn 'taalgenoten'.

Dat er niet méér zelfbewuste en trotse Vlamingen in Brussel komen wonen, vind ik wel spijtig, maar ik ben best bereid mij tevreden te stellen met een tweetalige hoofdstad zonder gewaarborgde vertegenwoordiging voor een minderheid.

Al zou het in dergelijk geval voor de lieve vrede natuurlijk wel handig zijn dat er zoiets bestond als een 'ombudsman'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 18:59   #40
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als Vlaamse Brusselaar kan ik me best bij een democratische meerderheid van Franstaligen neerleggen, zonder gewaarborgde schepenambten voor mijzelf of mijn 'taalgenoten'.

Dat er niet méér zelfbewuste en trotse Vlamingen in Brussel komen wonen, vind ik wel spijtig, maar ik ben best bereid mij tevreden te stellen met een tweetalige hoofdstad zonder gewaarborgde vertegenwoordiging voor een minderheid.

Al zou het in dergelijk geval voor de lieve vrede natuurlijk wel handig zijn dat er zoiets bestond als een 'ombudsman'.
Vraag is natuurlijk te weten of alle Brusselaars er zo over denken. Schepenen hebben is macht hebben. Hoe men het ook draait en keert. En een minimum aan politieke macht is broodnodig voor de Vlamingen in Brussel.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 19:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be