Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2008, 08:34   #21
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Goeiemorgen Heinz!

Ook een goeiemorgen...euh Barbie?
Oud 30 mei 2008, 08:35   #22
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de eerste vergassingen ... vanaf juni 1942

de rest moet je zelf uitzoeken
Kan je ons geen tipje van de sluier lichten?

Laatst gewijzigd door Gun : 30 mei 2008 om 08:53.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 08:36   #23
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Sorry voor de title, maar dit vind ik nu een seen fantastisch stukje van de belgische politiek.

Dewael zegt niks over het feit dat hij niet akkoord is met de ingreep van De Crem, hij zegt gewoon, als hij het niet doet, dan doe ik het.

Zelf ben ik 1 keer in auswitz- birkenau geweest en kon voor de rest van de dag geen discussie meer voeren. Iedereen moet in zijn leven ooit zo'n kamp bezocht hebbem. Dank u Patrick
En zeggen dat mijn nonkel daar 4 jaar heeft gezeten en één van de weinigen die het overleeft heeft.

Laatst gewijzigd door Andro : 30 mei 2008 om 08:41.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 08:39   #24
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Waarom niet naar Breendonk?
Waarschijnlijk niet schokkend genoeg en zo'n lange trip kan meteen ook al een deportatie-gevoel scheppen.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:04   #25
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de eerste vergassingen ... vanaf juni 1942

de rest moet je zelf uitzoeken
Ik dacht dat over de endlosung maar beslist werd in juni 42?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:07   #26
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel goed idee! Veel goedkoper dan naar die verre kampen te reizen en het is tenslotte Belgische geschiedenis.

En sommige van de Belgische naoorlogse kampbeulen leven nog, kunnen gelijk aan de kinderen uitleggen welke martelingen en verkrachtingen ze toepasten op de gevangenen.

Verschaeve
Oud 30 mei 2008, 10:11   #27
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik dacht dat over de endlosung maar beslist werd in juni 42?
Ge moet niet denken, het leger denkt voor u

Laatst gewijzigd door Gun : 30 mei 2008 om 10:21.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:21   #28
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me eigenlijk ook af wat er mis is met Breendonck.
Oké, het sensatiegehalte zal mss minder hoog liggen dan bij andere concentratiekampen, maar het is niet alsof dat breendonck mensen onberoerd laat.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:29   #29
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nooit in een vernietigingskamp geweest maar wel in Breendonk (met school trouwens) en van dat laatste zijt ge wel efkes stil maar tis niet dat ge weet dat daar mensen en masse, systematisch vergast zijn, alé, ge krijgt wel de folterkamer te zien, en nen uitleg over hoe mensen er werden opgesloten, behandeld, ... e.d. maar het zal waarschijnlijk toch nog een andere ervaring zijn.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 11:26   #30
Gargamel
Banneling

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on

Heel goed idee! Veel goedkoper dan naar die verre kampen te reizen en het is tenslotte Belgische geschiedenis.
...........

En sommige van de Belgische naoorlogse kampbeulen leven nog, kunnen gelijk aan de kinderen uitleggen welke martelingen en verkrachtingen ze toepasten op de gevangenen.
.......................................
In het schoolprog van Wallonië staat een educatief bezoek aan Breendonk op het prog.
Naar Auschwitz mogen ze niet,om reden dat de ovens van ginder een discriminatie zouden betekenen tegen een welbekend culinair Petit Four.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 12:41   #31
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

En ja, ik heb zelf de concentratiekampen gezien, maar ik zie totaal geen vergelijking met gesloten vluchtelingeninstellingen nu en moordkampen toen.
Waarom zou je uberhaupt ook die vergelijking maken tussen gesloten centra en concentratiekampen??
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 12:51   #32
Grinderman
Vreemdeling

Grinderman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Ik vraag me eigenlijk ook af wat er mis is met Breendonck.
Oké, het sensatiegehalte zal mss minder hoog liggen dan bij andere concentratiekampen, maar het is niet alsof dat breendonck mensen onberoerd laat.
Dat is zeker zo maar de schaal waar het in sommige kampen aan toe ging is toch niet te vergelijken met Breendonk.

Ik wil zeker niet de gebeurtenissen in Breendonk minimaliseren laat dat duidelijk zijn.
Grinderman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 13:16   #33
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grinderman Bekijk bericht
Dat is zeker zo maar de schaal waar het in sommige kampen aan toe ging is toch niet te vergelijken met Breendonk.

Ik wil zeker niet de gebeurtenissen in Breendonk minimaliseren laat dat duidelijk zijn.
Dat is juist, maar ik ben bijvoorbeeld in Bergen Belsen geweest (Anne Frank) en alhoewel je daar een serieus beklemmend gevoel hebt bij al die massagraven is er in in Breendonk veel meer "te zien" .
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 08:46   #34
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben in breendonck ook geweest. Het schaalverschil zorgt echt wel voor een andere impact.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 31 mei 2008 om 08:50.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 08:49   #35
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ook jij hebt je laten inpalmen door gebouwen en contructuies die na 1945 zijn gebouwd?
Ik volg je niet hoor, bedoel je dat Aushwitz en Birkenau pas vanaf 1945 actief waren? Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog was het een bruikbare les voor mij. Eigelijk doet de periode toch niet ter zake?
Oud 31 mei 2008, 12:06   #36
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg je niet hoor, bedoel je dat Aushwitz en Birkenau pas vanaf 1945 actief waren? Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog was het een bruikbare les voor mij. Eigelijk doet de periode toch niet ter zake?
Ik denk dat hij bedoelt dat er joden zijn die er gezeten hebben die zeggen dat Auswitch een aantal kilometers verder lag dan het nu ligt.

Verschaeve
Oud 31 mei 2008, 12:41   #37
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik ben nooit in een vernietigingskamp geweest maar wel in Breendonk (met school trouwens) en van dat laatste zijt ge wel efkes stil maar tis niet dat ge weet dat daar mensen en masse, systematisch vergast zijn, alé, ge krijgt wel de folterkamer te zien, en nen uitleg over hoe mensen er werden opgesloten, behandeld, ... e.d. maar het zal waarschijnlijk toch nog een andere ervaring zijn.
Heeft men u ook verteld dat er een Breendonk II was? Het kamp waar men 'zwarten' heeft opgesloten en 'behandeld'?
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 12:44   #38
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry voor de title, maar dit vind ik nu een seen fantastisch stukje van de belgische politiek.

Dewael zegt niks over het feit dat hij niet akkoord is met de ingreep van De Crem, hij zegt gewoon, als hij het niet doet, dan doe ik het.

Zelf ben ik 1 keer in auswitz- birkenau geweest en kon voor de rest van de dag geen discussie meer voeren. Iedereen moet in zijn leven ooit zo'n kamp bezocht hebbem. Dank u Patrick
het is niet de taak van Defensie om zulke reizen te organiseren en te betalen, dat departement heeft zo al veel geld tekort.

De vraag is ook waarom dat naar Auschwitz moet, dichter bij huis hebben we het kamp van Breendonk en dat is ook een zeer interessant monument en museum over deze periode die niet mag worden vergeten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 12:51   #39
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het is een waanzin en ik begrijp niet waarom liberalen daar aan mee willen doen. We worden 70 jaar later nog altijd schuldig gehouden voor een wandaad van een buurland...Je bent idioot als je je weer een schuldcomplex wil laten aanspreken.
Hier heb ik nog een artikel gevonden over dit holocaustmuseum.

ANALYSE. Waarom de bouw van een Holocoaustmuseum zo lang aansleept
Ambitieuze plannen zijn duur, 29/09/2005, Bart Brinckman

Toch is het lang niet zeker dat het museum er komt. Een eerste reden is politiek. Dewael is als Vlaams minister-president al een tijdje vertrokken. Yves Leterme (CD&V) is de idee van een holocaustmuseum een heel stuk minder genegen. Over de wenselijkheid ervan sprak hij zich nooit uit. Maar de bouw en invulling van het museum zullen snel 30 tot 40 miljoen euro kosten. Dat is een flinke investering waarvan de return allerminst is gegarandeerd. En de Vlaamse begroting oogt minder florissant dan enkele jaren geleden. Volgens het kabinet is politiek overleg daarom noodzakelijk. VLD en SP.A zijn de idee genegen, niet moeilijk met een voorzitter en interimvoorzitter uit het Mechelse. Maar tot welke prijs?

Als ik goed begrijp, dan gaat onze regering een waanzinig duur project uitvoeren waarvoor er geen middelen bestaan. Dat voorstel komt van Patrick Dewael, die dit voorstel in 1998 heeft gelanceerd. De reden waarom, volgt hier...

Vlaanderen steunde zo de slotverklaringen van de internationale Holocaustconferentie in Stockholm om als antwoord op het toenemend succes van extreem-rechts in Europa meer aandacht te besteden aan de judeocide. Dewael legde daarbij uitdrukkelijk de link naar het Vlaams Blok/Belang. Het museum moest duidelijk maken waartoe ondemocratische regimes in staat waren.

Het gaat dus niet meer om de herdenking van de joden, maar wel om met alle mogelijke middelen de bevolking te kunnen manipuleren. Desnoods met schuldgevoelens van anderen!
Oud 31 mei 2008, 12:53   #40
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
De vraag is ook waarom dat naar Auschwitz moet, dichter bij huis hebben we het kamp van Breendonk en dat is ook een zeer interessant monument en museum over deze periode die niet mag worden vergeten.
Begin eerst met een museum te bouwen voor de slachtoffers van Leopold II in Congo. Volgens historici zouden daar een 10 miljoen zwarten uitgeroeid geweest zijn om de rendabiliteit van de Congo Vrijstaat te kunnen garanderen.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 31 mei 2008 om 12:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be