![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat denken jullie ervan? | |||
VOOR! |
![]() ![]() ![]() |
12 | 38,71% |
ja, ik ben voorstander |
![]() ![]() ![]() |
5 | 16,13% |
neutraal/ geen mening |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
nee, ik ben tegenstander |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
TEGEN! |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,90% |
anders, namelijk... |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Dat is inderdaad een grove inschatting. Maar dat de katholieke clerus (in die tijd) niet tegen de scheiding was, kan ik me indenken.
Laatst gewijzigd door system : 31 mei 2008 om 07:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als Franse bevolkingsgroep hadden ze geen enkel belang om bij Nedeland aan te sluiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlamingen hebben recht op hun eigen staat, we hebben Europa of het idee vh Europa der volkeren niet nodig als verrechtvaardiging ervoor.
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Kan je uren over discussiëren. Trouwens , een welgemeende proficiat. Het mooiste dorp van Vlaanderen ligt in Limburg! ![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Nuance. De hoge clerus was franstalig. De lage clerus niet. Maar ook deze was tegen de 'ketterse' protestanten. Want zo werd dat toen ervaren op door en door katholieke Vlaamse platteland.
Laatst gewijzigd door system : 31 mei 2008 om 07:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp enigszins het standpunt van de Waalse bevolkingsgroep om zich van Nederland af te scheiden en aansluiting te zoeken bij Frankrijk. Maar ze hadden er de Vlamingen niet moeten bijsleuren. Hun initiële doel werd niet bereikt, maar hun Klein-Frankrijk, met een eigen Vlaamse kolonie hebben ze tot ver in de 20e eeuw kunnen handhaven. Gek dat er dan nog Vlamingen zijn die beweren dat Wallonië net als Vlaanderen 'slachtoffer' zou zijn vd Belgische Staat, een staat gesticht voor en door Frankofonia : http://www.baarlewerkgroep.org/wallonie.htm
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 31 mei 2008 om 07:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Een lezer van De Telegraaf drukt het kernachtig uit. Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 31 mei 2008 om 08:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Europa der staten >> Europa der regio's >> Europa der volkeren? Hmm...
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vind dat het zelfbeschikkingsrecht moet kunnen gelden voor mensen die een identiteit delen (stel maar onder de noemer 'volk').
Wat als Borgerhout dan de onafhankelijkheid uitroept?
![]() |
![]() |
#32 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De Nederlanders tussen Schiermonikoog en Duinkerken wel te verstaan. Daarvan vormen Vlamingen een onderdeel, net zoals Brabanders, Gelderlanders, Hollanders en Limburgers allen Nederlander zijn. de Vlamingen vormen overigens wel een bijzonder deel van de Nederlanders door de gedwongen scheiding van ons volk. Dat maakt het wat lastig om Vlamingen en (noord)-Nederlanders op 1 grote hoop te gooien. Maar 1 volk is het. Laatst gewijzigd door eric v68 : 31 mei 2008 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Ik woon kortbij Maastricht. 'Mestreech woar altied al enn Belgisje Sjtad'. Ik heb nooit iets anders gehoord. Maar nu hoort u het eens van een Maastrichtenaar. Dat dit u natuurlijk niet aanstaat, daar heb ik wel begrip voor.
Laatst gewijzigd door system : 31 mei 2008 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke regio in Nederland zet zich op zijn manier af tegen de dominante regio, daar is niets raars aan. Vraag trouwens maar aan een Maastrichtenaar of hij Nederlander is of Belg. Hij zal zich even snel Duitser noemen als Belg. De naam ''reserve-Belg'' is een term die de Hollanders bedacht hebben om zich op hun beurt af te zetten tegen het economisch zwakkere zuiden. Nu is het dus zover dat Limburgers zichzelf ook zo noemen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De volkeren kunnen we dus stellen als: Vlamingen, Antwerpenaars, Kempenaars, Limburgers, Brabanders...
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat is Vlaanderen kleineren. En wie de Vlamingen kleineert, moet niet stom staan dat zijn ideeën geen ingang vinden bij hen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: zonder ldd ja, met ldd nee. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() voorstander, als de mensen in die gebieden dat zelf willen, natuurlijk.
voor een verdere democratisering van het zelfbeschikkingsrecht: naar een sociaal en solidair europa! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik mijn eigen volk mag spelen, is da tvoor mij goed.
![]() |
![]() |