![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat jouw man zo hard en veel werkt laat idd weinig ruimte om dan nog eens verder taallessen te volgen maar op de werkvloer kan je ook al veel leren! Mijn vrouw is van universitair niveau maar we moeten haar diploma's nog laten erkennen door de Belgische Staat. Maar we hebben afgesproken dat zij ,nu ze de kans nog heeft omdat ze ten laste van mij valt,zo lang mogelijk Nederlands gaat leren zodat zij ook kan doorvloeien naar een job hier. Al die mooie diploma's hebben geen waarde als je de taal van hier niet spreekt. Wat jij daar schreef over die OCMW klopt ook ergens want ik buig het even om naar stempelgeld! Mijn vrouw heeft al 20 jaar gewerkt in Polen en zij zou maar 1 dag(!) moeten werken om stempelgeld te ontvangen.Ik heb met laten vertellen dat Turkije en Marokko als niet EU-landen ook zulke billaterale akkoorden hebben gesloten met Belgie.Zij is nu ten laste van mij en zolang de RVA geen stempelgeld uitkeert laat de RVA haar rustig verder taallessen volgen tot module 3! Waarmee ik wil zeggen dat het hier in Belgie echt wel te gemakkelijk is om sociale uitkeringen te krijgen en je krijgt idd soms ook de pap in de mond. Wat mij in die hele discussie over gezinshereniging irriteert is dat veel nieuwkomers denken dat het geld hier als manna uit de hemel valt en dat je MAAR 1 dag moet werken om dop te krijgen. Ze zien alleen maar rechten maar vergeten daar soms gemakshalve bij dat daaraan ook plichten verbonden zijn. De mannen van de andere vrouwen in de klas van mijn vrouw verklaren mij voor gek dat ik prioritair stel dat mijn vrouw eerst de taal goed machtig is en dat ik dan zal zien wat voor werk er uit de lucht komt vallen! Die hebben hun vrouwen al 1 dag laten werken in een Turkse bakkerij of slager (sorry het waren toevallig Turken waar ik mee in gesprek was)zodat hun vrouw nu stempelgeld heeft. Maar ze zijn nu wel zeer boos dat de RVA en de VDAB achter hun vrouwen jaagt om zo snel mogelijk door te vloeien naar werk! Begrijp je wat ik wil zeggen beste Laya ? Sommige nieuwkomers horen in hun land van afkomst vaak al voor dat ze naar hier komen hoe ze uitkeringen kunnen krijgen en dat vind ik een verkeerd signaal! Zonder te veralgemenen natuurlijk ![]() Mvg Patrick
![]() |
![]() |
#22 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat jouw man zo hard en veel werkt laat idd weinig ruimte om dan nog eens verder taallessen te volgen maar op de werkvloer kan je ook al veel leren! Mijn vrouw is van universitair niveau maar we moeten haar diploma's nog laten erkennen door de Belgische Staat. Maar we hebben afgesproken dat zij ,nu ze de kans nog heeft omdat ze ten laste van mij valt,zo lang mogelijk Nederlands gaat leren zodat zij ook kan doorvloeien naar een job hier. Al die mooie diploma's hebben geen waarde als je de taal van hier niet spreekt. Wat jij daar schreef over die OCMW klopt ook ergens want ik buig het even om naar stempelgeld! Mijn vrouw heeft al 20 jaar gewerkt in Polen en zij zou maar 1 dag(!) moeten werken om stempelgeld te ontvangen.Ik heb met laten vertellen dat Turkije en Marokko als niet EU-landen ook zulke billaterale akkoorden hebben gesloten met Belgie.Zij is nu ten laste van mij en zolang de RVA geen stempelgeld uitkeert laat de RVA haar rustig verder taallessen volgen tot module 3! Waarmee ik wil zeggen dat het hier in Belgie echt wel te gemakkelijk is om sociale uitkeringen te krijgen en je krijgt idd soms ook de pap in de mond. Wat mij in die hele discussie over gezinshereniging irriteert is dat veel nieuwkomers denken dat het geld hier als manna uit de hemel valt en dat je MAAR 1 dag moet werken om dop te krijgen. Ze zien alleen maar rechten maar vergeten daar soms gemakshalve bij dat daaraan ook plichten verbonden zijn. De mannen van de andere vrouwen in de klas van mijn vrouw verklaren mij voor gek dat ik prioritair stel dat mijn vrouw eerst de taal goed machtig is en dat ik dan zal zien wat voor werk er uit de lucht komt vallen! Die hebben hun vrouwen al 1 dag laten werken in een Turkse bakkerij of slager (sorry het waren toevallig Turken waar ik mee in gesprek was)zodat hun vrouw nu stempelgeld heeft. Maar ze zijn nu wel zeer boos dat de RVA en de VDAB achter hun vrouwen jaagt om zo snel mogelijk door te vloeien naar werk! Begrijp je wat ik wil zeggen beste Laya ? Sommige nieuwkomers horen in hun land van afkomst vaak al voor dat ze naar hier komen hoe ze uitkeringen kunnen krijgen en dat vind ik een verkeerd signaal! Zonder te veralgemenen natuurlijk ![]() Mvg Patrick
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In ons geval kan mijn man bij de inburgering niets gaan doen, hij kan daar niets gaan leren dat hij nog niet weet of moet weten. Hopelijk beseffen ze dat ook en steken ze hun energie in mensen die het echt nodig hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Juridisch klopt dit niet (rechtsmisbruik, wetsontduiking, simulatie, afwending, noem maar op). Maatschappelijk is het een ramp, als je eigen samenleving vooral dit soort mensen aantrekt. En vroeg of lmaat komt de economische realiteit altijd om de hoek kijken, en betaalt iedereen het gelag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() Mijn vrouw kreeg enkele weken ook een vraag om contact op te nemen met het inburgeringsbureau (Prisma). Deze brief was aangetekend verstuurd.
Zij is ondertussen 6 jaar in België (ongeveer 2,5 jaar getrouwd). In deze tijd heeft ze een Belgisch master diploma gehaald, heeft ze Nederlands voor anderstaligen gestudeerd (CVO), tot niveau 4 (het hoogste), heeft ze al meer dan een jaar werk waarbij ze nederlands dient te gebruiken, door veelvuldig telefonisch contact met leveranciers en vervoerders. Dit is dus geen job bij nonkel Abdoel in de bakkerij, of in haar geval bij nonkel Wang in het chinees meeneemrestaurant (zij is Chinese), waar men de moedertaal kan spreken. Gezien wij beiden een voltijdse job hebben en nog een kind trachten op te voeden is onze vrije tijd zeer beperkt. Volgens mij was er geen enkele reden waarom zij nog een inburgeringscursus zou volgen omwille van talenkennis, diploma, werk, ... Gelukkig heb ik dan ook na een lang telefoongesprek met Prisma kunnen verhinderen dat ze haar waardevolle zaterdag voormiddag zou moeten opofferen voor deze cursussen. Verder vind ik het belachelijk dat ze na zoveel tijd hier te verblijven nog gecontacteerd werd. Net na ons huwelijk heeft ze een aantal keer gepoogd om een cursus te volgen bij de VDAB (NT2 voor administratieve beroepen o.a.). Telkens werd moest er een totaal belachelijke administratie doorworsteld worden, meerdere interviews, afspraken, ... Uiteindelijk duurde deze selectieprocedure 3 maanden waardoor ofwel de plaatsen waren opgevuld of de cursus al gestart was. Ze moest voor een bepaalde cursus een test Nederlands afleggen terwijl terwijl zij een diploma van het CVO kon voorleggen van niveau 3.1 (men vroeg slechts niveau 1.2). Nu we dit allemaal niet meer nodig hebben komt men haar verplichten om cursussen te volgen, ridicuul ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Schepen
|
![]() Alleen niet zoveel tijd.
Ik ben zelf ook Belg, en de discussie ging om hoe snel een partner kan overkomen. Dat NL veel strenger is weten de meeste wel: hoog maandelijks bedrag, en examens afgelegd in het land van herkomst. Ik heb bij een Marokkaanse kennis geïnformeerd en zijn nicht kan nu al een identiteitskaar voor 5 jaar krijgen. Zij heeft een contract voor 1 jaar (in een kledingzaak) en het gaat niet om een voltijds contract, en ze mag nu al haar partner binnenhalen (procedure is al opgestart). Wat mij verbaast is dat die nicht zelf nog geen zekerheid heeft. Want stel dat ze morgen ontslagen wordt, wat dan met die lopende procedure? En wat met de werkonzekerheid en de daaraan gelinkte inkomsten? Een winkelbediende in een kledingszaak kan wel om meer uren vragen, maar de winkel bepaald of ze de werkneemster langer willen laten werken. Zoiets kan toch geen 2 personen onderhouden? Volgens haar werd haar verteld dat de visum binnen enkele weken uitgereikt zal worden. Ik vind het allemaal vreemd, en veel te gemakkelijk gaan. Ik ben niet uit om een rel te starten, maar wel om het geheel te begrijpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
niet - EU partners van Belgen zijn verplicht. Niet-EU partners van andere EU-onderdanen zijn niet 'vrijgesteld' maar 'rechthebbend', een subtiel verschil, wie wil, kan en mag die inburgeringscursus volgen. Dit heeft te maken met de EU-wetgeving dat je als EU-land geen dergelijke verplichtingen kan opleggen aan andere EU-onderdanen.
![]() |
![]() |
#30 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat van die boetes: dat is mogelijk maar tot nu toe in de praktijk zijn er nog geen boetes gegeven. Die zijn enkel als "stok achter de deur". 60u Ndl is enkel voor de hoogstgeschoolden (universitairen zeg maar), Nieuwkomers moeten het eerste niveau behalen, voor de meeste wil dat zeggen 120 of 180u, voor de laagstgeschoolden zelfs 240u in t beste geval, een analfabeet doet er makkelijk 600 tot 900 uur over.
![]() |
![]() |
#31 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat: