Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2008, 12:14   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Franstaligen willen gewoon geen Nederlands leren. Er zijn uitzonderingen, maar de meesten zijn zo overtuigd van hun 'grote' taal dat ze neerzien op het Nederlands.

De partner van mijn moeder is het beste voorbeeld. Die kerel (Fransman) verblijft al bijna 40 jaar in Vlaanderen maar spreekt nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands. Mijn vrouw is ondertussen een 5-tal hier en spreekt behoorlijk Nederlands. Ze heeft Nederlands gevolgd aan een CVO en heeft het hoogste niveau bereikt (niveau 4). Die Fransman heeft nog nooit maar één les Nederlands gevolgd, hoewel de mogelijkheden ook voor hem aanwezig zijn.

Natuurlijk is die idioot woedend wanneer ik tegen hem geen Frans wil praten. Toen zijn zuster op bezoek was sprak ik keurig Frans met zijn zuster (Parisienne), maar ook dan weigerde ik tegen hem Frans te spreken. Hij klaagt dan natuurlijk dat ik koppig ben, maar wat is dan de onwil om Nederlands te leren gedurende 40 jaar.
Ach, het bekrompen imperialistische verstand.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 12:19   #22
Anna List
Banneling

Standaard

geen enkel probleem met toeristen of immigranten die met mij Frans spreken, maar aan een gemeenteloket, moet het Nederlands zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 12:51   #23
Stijne
Vreemdeling

Standaard

Wat ik mij dan afvraag, werkt een harde houding dan door de gemeentepolitiek? Ik merk dat bv. op dat in Dilbeek de verfransing niet zo erg lijkt toe te nemen, in tegenstelling tot in de gemeenten errond (Asse, Ternat). Is dit dan nog een dividend van de Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn-acties?

En kan iemand mij vertellen waarom de verfransing sinds 2003 zo exponentieel lijkt te zijn toegenomen, zowel in omvang als geografisch (van aalst tot aan mechelen tot voor leuven)? Hoge immoprijzen in Brussel? De idee van francophonie als nationale identiteit (FDF, PS...)? Of is het profiel van de franstalige inwijkeling anders dan vroeger: eerder midden- of lagere klasse - een soort economische settler-vluchteling?
Stijne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:00   #24
Lepel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijne Bekijk bericht
Wat ik mij dan afvraag, werkt een harde houding dan door de gemeentepolitiek? Ik merk dat bv. op dat in Dilbeek de verfransing niet zo erg lijkt toe te nemen, in tegenstelling tot in de gemeenten errond (Asse, Ternat). Is dit dan nog een dividend van de Dilbeek, waar vlamingen thuis zijn-acties?

En kan iemand mij vertellen waarom de verfransing sinds 2003 zo exponentieel lijkt te zijn toegenomen, zowel in omvang als geografisch (van aalst tot aan mechelen tot voor leuven)? Hoge immoprijzen in Brussel? De idee van francophonie als nationale identiteit (FDF, PS...)? Of is het profiel van de franstalige inwijkeling anders dan vroeger: eerder midden- of lagere klasse - een soort economische settler-vluchteling?
Geen probleem ik geef je even een link naar een officiele studie uitgevoerd voor de Vlaamse Overheid:
http://aps.vlaanderen.be/statistiek/...ntatie-def.ppt
Lepel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:23   #25
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Ons Mary wenst zelfs in een Gents restaurant Frans te spreken...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:24   #26
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijne Bekijk bericht

Dat is een interessante kwestie. Ik werk en woon in Brussel en zie dat de hogere klasse tegenwoordig net wel moeite doet om Nederlands te leren en te spreken, terwijl de midden- en lagere klasse daar niet aan toe is.
Als je kind niet naar een goede, Vlaamse school gaat, dan tel je als Brusselaar bijna niet meer mee bij de elite.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 13:35   #27
araneus
Gouverneur

Standaard

Ik merk de laatste 6 �* 7 jaren en felle toename in de verfransing van Mechelen. In de rij aan de kassa op de supermarkt hoor ik alsmaar meer Frans.
Ik heb al een paar keer een franse boodschap in mijn bus gevonden van koerierbedrijven die een pakketje kwamen leveren maar mij niet thuis vonden. Dit leverde telkens een telefoon naar de firma op met een zeer felle klacht. Ik wens van de groete koeriers (DHL, DPD, ...) Nederlandstalige boodschappen te ontvangen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 09:42   #28
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ge kunt misschien doen alsof ge zelf ne toerist zijt .... "I know nothing ..."
Aha, hebt ge mijn tactiek afgekeken ?
Oud 13 september 2008, 11:34   #29
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik ken enkele franstaligen die de moeite hebben gedaan om Nederlands te leren. Zij kwamen wel terecht in een volledig nederlandstalige omgeving en werksfeer. Wanneer dit niet zo is passen ze zich niet aan. Er is dus nu inderdaad weer een verfransingsgolf bezig. Meerdere redenen : stadsvlucht, gewestelijk expressnet, werkgelegenheid, ... .
Mensen die maatregelen die daar proberen iets aan te doen tegenwerken doen eigenlijk aan culturele genocide. Denken we maar aan de tegenwerking die Keulen kreeg vanuit Europa, ....
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be