![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Burgemeester
|
![]() Bovendien ben ik er van overtuigd dat we meer gemeen hebben als taal: willen we niet allebei rijker worden? Het Nederlands behouden in Brussel? België uit elkaar hebben? Hebben we tot de Tachtigjarige Oorlog geen gemeenschappelijke geschiedenis: toen waren het Vlaanderen en Brabant die de hoofdadders waren van de eerste opstand. Pas toen de kerkelijke twisten de Staten-Generaal van de Nederlanden uiteen trokken werden noord en zuid verdeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben vragende partij.
Misschien kan men hier dan binnen 20 jaar ook eens fietsen zonder gevaar te moeten lopen. Alleen jammer van dat gedoogbeleid inzake drugs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Moeten we het heilig roomse rijk gaan herstellen ofzo? Verder, waar haalt ge dat "Nederland België uit elkaar wil"? helemaal niet waar. Bovendien, waarom zou economie een rol moeten spelen? Nederlanders beseffen vaak niet hoe complex ons land wel niet is. Het zou een enorme vooruitgang betekenen voor democratie als we het Vlaams gewest met een éengmaakte kieskring, met éen parlement, éen regering, etc zouden hebben. Meer transparantie in politieke structureren zou écht geen kwaad kunnen; En dan wilt gij dat effe veranderen door daar heel Nederland aan te hangen, of beter: door ons achter Nederland te haken. In een "confederatie" dan? want ik denk niet dat wij ons gaan thuisvoelen met een koningshuis. Dat lukt nu al niet, laat staan dat de Vlaming opgezet gaat zijn met de Oranje's. Waarom toch voorlopen op de feiten? laten we eerst afwachten wat er met de Belgische constructie gaat gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En niet alleen omdat men vreest voor hun leven hoor ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burgemeester
|
![]() Het verleden is een argument voor de toekomst: eens samenwerken kan ook in de toekomst samenwerken betekenen. En ik weet dat veel mensen hier in ieder geval Vlaanderen willen "redden van Wallonië". Ik vind echter die woordkeuze, ook in kranten, niet goed: het geeft Vlaanderen een gevoel van minderwaardigheid als ze aan Nederland denken. Wij zouden onzelf volgens die tekst beter voelen, wat niet zo is. Inderdaad, een confederatie is een goed idee. Vlaanderen een eigen beleid, Nederland een eigne beleid, maar samen in een staat met een overkoepelende regering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister
|
![]() Ge zult voor uw idee in Vlaanderen weinig aanhangers vinden. I.t.t. hier op dit forum zijn de meeste mensen daar nog gehecht aan België, alle "opiniepeilingen" van Het Laatste Nieuws ten spijt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Neen, niets.
En zelfs de taal niet meer. Want de Nederlanders verlaten de standaardtaal. Laatst gewijzigd door system : 9 juni 2008 om 15:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris