Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2008, 21:14   #21
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Geachte medeforummers,

ik heb onlangs een boete in de bus gekregen met als reden onaangepaste rijstijl.
Ik reed in de bebouwde kom, mocht 50 maar reed 70.
Ik moet 100 euro betalen.

Nu, ik erken dat ik een fout heb begaan: ik reed te snel. En ik ben best bereid daarvoor een boete te betalen, het is de logica zelve.

Maar wat helemaal NIET logisch is, is die gigantisch hoge boete: ik ben daar helemaal niet mee akkoord!!
Tot 10 km/h teveel is 50 euro, daarna komt er 5 euro bij per km/h teveel, dus 50+(5x10)= 100 euro, dus jammer genoeg klopt dit

Citaat:
Dat heeft niets educatiefs, integendeel, het heeft eerder een averechts effect. 25 �* 50 euro vind ik meer dan genoeg. Men is dan verwondert dat de politie gehaat wordt; wel ze werken het in de hand.
Inderdaad, dat ze maar oprotten met hun flitsbakkies, voor niks goed

Citaat:
Nu, ik heb enkele vragen.

Ik wil dit niet betalen, dus ik veronder stel dat dit voor de verkeersrechtbank gaat gaan?
Yup

Citaat:
Ik zou mezelf verdedigen, heb serieuze argumenten voor verzachtende omstandigheden. (-Onder andere dat 5 �* 10 meter verder de bebouwde kom ten einde was met het vooruitzicht één rechte baan ZONDER huizen en zijstraten. -Ik was juist aan het optrekken, wat te vroeg, maar geen reden om me zo zwaar te straffen. -Het is twee km van mn woonplaats: ik doe die route elke dag meerdere malen, het is gewoon routine: ik weet wat ik doe.)
Jammer genoeg is dit geen argument voor die mannen, "ge moogt maar pas optrekken NA het bord blablabla want in belgie moet ge overal 50 km/h rijden, tenzij anders aangeduid, dan geven we u de vrijheid om sneller te rijden blablabla..."
Citaat:
Mn vraag is vooral: indien ik het pleit verlies, zal ik wrsch moeten opdraaien voor de gerechtskosten? En hoeveel zal dat dan zijn?
Kan ik meer verliezen door mn boete te gaan betwisten, dan dat ik gewoon braafjes betaal?

De exploot alleen al is 10 euro (ongeveer), dus reken maar uit... tenzij je wint, maar dat zullen ze niet rap laten gebeuren

Citaat:
Waar kan ik nuttige info vinden?

Héél hartelijk dank voor de informatie!!

Gegroet,

Graziëlla.
Op www.wegcode.be vind je wel 't een en 't ander. Niettemin, veel succes! Met wat geluk krijg je zelfs geen herhaling als ge niks van u laat horen

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 16 juni 2008 om 21:14.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2008, 21:28   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Voor alle duidelijk het zijn Vlaamse verkozen politici die hiervoor verantwoordelijk zijn, de politie voert alleen maar uit.
De meeste partijen vinden zelfs dat u nog meer kans op boetes verdient.
De meest rabiate flits-gemeenten zijn dan ook dikwijls die met een cd&v burgemeester.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 09:36   #23
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe verkeersboete te omzeilen?
Alleen bospaadjes gebruiken met je 4x4
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 09:41   #24
Karpax
Burger

Standaard

Citaat:
Mn vraag is vooral: indien ik het pleit verlies, zal ik wrsch moeten opdraaien voor de gerechtskosten? En hoeveel zal dat dan zijn?
Kan ik meer verliezen door mn boete te gaan betwisten, dan dat ik gewoon braafjes betaal?
100€ valt nog dik mee, ik ben een paar jaar terug geflitst aan 95 op de Slachthuislaan in A'pen en ik mocht meer dan 500€ ophoesten + 2 weken rijverbod.
(Voor de mensen die het niet weten, het is daar dus een zone 50. Ondanks de halve autostrade allures...)

Gewoon betalen. Zeker niet laten voorkomen, gelijk ga je toch niet krijgen...
De gemiddelde politierechter kan er meestal niet met lachen dat ze hem lastig vallen met dit soort pietluttigheden, reken dus niet op "verzachtende omstandigheden"...

Think for yourself!!

Laatst gewijzigd door Karpax : 17 juni 2008 om 09:42.
Karpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 09:52   #25
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe verkeersboete te omzeilen?
Met de auto kan je niet zeilen, dus ook niet omzeilen.

Laatst gewijzigd door maf : 17 juni 2008 om 09:52.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 18:54   #26
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard Geflitst ....

Het was mij nog nooit overkomen, maar voor alles een eerste keer.
Een paar weken geleden werd ik geflitst... in mijn eigen straat dan nog wel.
Sinds een week was het ipv 50, zone 30 geworden (200m lang, 1 straat).
Het was 6u50 's ochtends... geen speelstraat, geen school in de buurt...

Mijn vraag was of de politie na een gewijzigde verkeerssituatie niet verplicht
is een bepaalde periode te wachten om te flitsen ... of zoiets...

Enfin... het is en blijft belachelijk!

Tips voor het omzeilen van die boete zijn altijd welkom
Oud 17 april 2009, 00:18   #27
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Geachte medeforummers,

ik heb onlangs een boete in de bus gekregen met als reden onaangepaste rijstijl.
Ik reed in de bebouwde kom, mocht 50 maar reed 70.
Ik moet 100 euro betalen.

Nu, ik erken dat ik een fout heb begaan: ik reed te snel. En ik ben best bereid daarvoor een boete te betalen, het is de logica zelve.

Maar wat helemaal NIET logisch is, is die gigantisch hoge boete: ik ben daar helemaal niet mee akkoord!!

Dat heeft niets educatiefs, integendeel, het heeft eerder een averechts effect. 25 �* 50 euro vind ik meer dan genoeg. Men is dan verwondert dat de politie gehaat wordt; wel ze werken het in de hand.

Nu, ik heb enkele vragen.

Ik wil dit niet betalen, dus ik veronder stel dat dit voor de verkeersrechtbank gaat gaan?

Ik zou mezelf verdedigen, heb serieuze argumenten voor verzachtende omstandigheden. (-Onder andere dat 5 �* 10 meter verder de bebouwde kom ten einde was met het vooruitzicht één rechte baan ZONDER huizen en zijstraten. -Ik was juist aan het optrekken, wat te vroeg, maar geen reden om me zo zwaar te straffen. -Het is twee km van mn woonplaats: ik doe die route elke dag meerdere malen, het is gewoon routine: ik weet wat ik doe.)

Waar kan ik nuttige info vinden?

Héél hartelijk dank voor de informatie!!

Gegroet,

Graziëlla.
Je zou beter jezelf eens afvragen wat er gebeurt als je bvb iemand omver rijd aan 70 per uur ? Ik zou de boete's berekenen naargelang het inkomen van de dader : voor onvoorzichtige warhoofden die in de bebouwde kom 20 kilometer te snel rijden zou ik als boete een vierde van hun maandinkomen aanrekenen. Voor iemand die 1200 euros / maand verdient, dus 300 euros boete. Jij komt er goed vanaf met je 100 euro . Je zou niet moeten zagen vind ik. Whatever : als je een rechtszaak verliest draai je op voor de gerechtskosten, de kosten voor de advocaat zijn natuurlijk ook voor je rekening.
Nu moet je enkel nog een rechter vinden die je gelijk geeft...Mischien kan je proberen hem om te kopen ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 01:10   #28
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ooit vrijgesproken - dit vergt gewoon één goed argument en een degelijke kennis van de feitelijke omstandigheden. De politierechter wordt gewoonlijk door de locale politiekommissaris bijgestaan, maar die man weet ook niet precies hoe zichtbaar de signalisatie was op het ogenblik van de vaststelling. Er zijn vanzelfsprekend nogal wat verschillende mogelijkheden ivm tegenstrijdige signalisatie, moeilijk zichtbare verkeersborden, enz...

Ik zou in ieder geval een lange uitleg waarin je duidelijk uitlegt 100% in fout te zijn wel vermijden - een hele lijst verzachtende omstandigheden is vervelend om te aanhoren.

Zonder korte en krachtige verweerargument(en) - niet naar de rechtbank trekken en betalen (zie alle voorgaande argumenten in deze draad van de andere experten).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 10:00   #29
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Er is eigenlijk maar een truuk die echt werkt: U vraagt vriendelijk aan de politie of ze u uw exacte locatie en exacte snelheid kunnen doorgeven op het moment dat u de overtreding beging. Wees hierbij zo vriendelijk mogelijk!

Wanneer ze u dan de desbetreffende informatie doorspelen, dan sluit de val zich en kunt u hen aanklagen voor het schenden van de Onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
En dan zitten die politierechters met de handen in het haar, waarna ze enkel de vrijspraak kunnen geven
Oud 9 juni 2009, 11:52   #30
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Je zou die agent eens goed moeten pijpen. Probleem opgelost.

(en 't is nog goed voor je huid ook)

Laatst gewijzigd door Djiezes : 9 juni 2009 om 11:56.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 12:05   #31
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
Je zou die agent eens goed moeten pijpen. Probleem opgelost.

(en 't is nog goed voor je huid ook)
Oud 11 juni 2009, 13:36   #32
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en het ijkingsrapport van het flitsapparaat opvragen
werkt niet meer. Er staat tegenwoordig al een ijkingsrapport op uw boete.

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 11 juni 2009 om 13:37.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be