Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2008, 14:19   #21
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Je kan gerust voor zo'n maatregel zijn, maar houd an op met het een indexering te noemen. De index dient om koopkrachtbehoud te bewerkstelligen, niet om aan herverdeling te doen.

I.e. wees dan tenminste zo eerlijk om te zeggen dat u de index wil afschaffen en (gedeeltelijk) vervangen door een herverdeling naar de laagste salarissen.
Neen dat is de index niet afschaffen wel aanpassen.
Iemand met een hoge salaris zou net hetzelfde krijgen als iemand met een lager salaris want voor beiden stijgt de prijs van levensnoodzakelijke produkten.

Ik zou ook luxe uit de index weren want het is luxe en dus niet levensnoodzakelijk.

Nu is de index zo samengesteld

SAMENSTELLING BELGISCHE GEZONDHEIDSINDEX

Horeca: 8%
Onderwijs: 1%
Communicatie: 4%
Gezondheidsuitgaven: 5%
Kleding en schoenen: 7%
Meubels en huisonderhoud: 8%
Voeding en niet-alcoholische dranken: 17%
Wonen, water, elektriciteit en verwarming: 16%
Transport: 13%
Recreatie en cultuur: 13%
Andere: 8%

Wat doen horeca, recreatie, cultuur en andere in deze index ? Ook lijkt transport mij fel overdreven.

U moet bijvoorbeeld eens aan een alleenstaande moeder vragen of ze 8 % aan horeca kan besteden en slechts 1 % aan onderwijs uitgeeft. Deze index beantwoordt dus totaal niet aan de dagelijkse realiteit van mensen met een laag inkomen en hoge lasten.
Voor tweeverdieners met een hoog inkomen is de index zeker niet zo belangrijk en met de aanpassing daar lachen ze mee.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 18 juni 2008 om 14:25.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 14:40   #22
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Neen dat is de index niet afschaffen wel aanpassen.
Dat is BS. Niet dat de huidige index het koopkrachtverlies dekt, maar wat u wil doen is niks anders dan het afschaffen van de index voor hogere inkomens.

De vraag is dan nog waar u de grens gaat trekken qua inkomen.

Als iemand 10000 euro uitgeeft per maand en er is 10% inflatie dan heeft die persoon 1000 eur/maand extra nodig om zijn/haar koopkrachtverlies te dekken. Als u die persoon nog maar 100 eur erbij geeft dan verliest hij 900 eur koopkracht. Het effect voor hem/haar zal ontegensprekelijk minder erg zijn dan voor iemand die maar 1000 euro per maand uitgeeft maar dat verandert er niks aan.

Koopkracht kan je onmogelijk enkel definiëren als aanschaffen van levensnoodzakelijke zaken, dat is niet de betekenis van het begrip.

Heb dan tenminste de eerlijkheid om het zo niet meer te noemen ipv te proberen een andere definitie aan het woord te geven.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 14:44   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Er zijn genoeg landen op de planeet waar er geen index is en ze doen het juist prima ?

Kijk maar naar Nederland ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 14:45   #24
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dan wordt er om de 2 jaar betoogd voor loonsverhoging door al de rest, is dat de oplossing?

Solidariteit?

Eerst de profiteurs hun onterechte uitkeringen aanpakken, en dan pas zijn er voldoende midelen om diegene die het nodig hebben een aanzienlijke verhoging te geven.

Dat is pas solidariteit.
dat eerste is een druppel op ene hete plaat !

Het tweede is geen solidariteit en is "diefstal" of zich onrechtmatig gelden toeëigenen !

Solidariteit is vrijwillig iets afstaan voor hen die in nood zitten !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 15:22   #25
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Dat is BS. Niet dat de huidige index het koopkrachtverlies dekt, maar wat u wil doen is niks anders dan het afschaffen van de index voor hogere inkomens.

De vraag is dan nog waar u de grens gaat trekken qua inkomen.

Als iemand 10000 euro uitgeeft per maand en er is 10% inflatie dan heeft die persoon 1000 eur/maand extra nodig om zijn/haar koopkrachtverlies te dekken. Als u die persoon nog maar 100 eur erbij geeft dan verliest hij 900 eur koopkracht. Het effect voor hem/haar zal ontegensprekelijk minder erg zijn dan voor iemand die maar 1000 euro per maand uitgeeft maar dat verandert er niks aan.

Koopkracht kan je onmogelijk enkel definiëren als aanschaffen van levensnoodzakelijke zaken, dat is niet de betekenis van het begrip.

Heb dan tenminste de eerlijkheid om het zo niet meer te noemen ipv te proberen een andere definitie aan het woord te geven.
Niet afschaffen wel plafonneren.
Zoals de index nu werkt, is het meer een middel om de economie aan te zwengelen dan een sociale maatregel vermits de hogere inkomens meer krijgen dan de lagere. En wie heeft het het meeste nodig..... juist, de lagere.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 18:39   #26
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

1300 € ? Ik neem aan dat je geen gezin hebt.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 00:41   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er moet niets gefoefeld worden aan de indeks.
Ik vind het wel heel zinvol om er serieus over na te denken om de indexering alleen nog op de netto lonen toe te passen. De werknemer heeft geen voordeel aan de indexering van de lasten op loon en de werkgever ook niet.
Het zou een mooi mechanisme zijn om geleidelijk aan de lasten op arbeid een heel stuk terug te dringen.

Het punt van de werkgevers dat zij door de index vaak dubbel 'gestraft' worden is namelijk wel waar. De meeste firma's hebben geen voordeel aan bvb stijgende energieprijzen, enkel de Electrabels van de wereld halen daar voordeel uit. Het indexeren van de netto lonen zou dat alleszins draaglijker maken.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 06:46   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De index is een idioot iets en moet afgeschaft worden. Ze moet vervangen worden door afspraken bedrijf per bedrijf tussen ondernemingsraad en directie.

Dit is slimmer, bedrijven die het goed doen kunnen meer geven, bedrijven die het slecht doen kunnen dan tijdelijk de knip op de beurs houden. En als werknemer ben je vrij om te verhuizen naar een bedrijf dat meer biedt.
ik vind de index anders ferm gemakkelijk, ipv dat je om de 3 maand moet zitten discuteren met uw baas/personeel over index hier en daar, kunnen ze zich concentreren op het werken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 07:01   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hallo ik ben océane ik ben 8jaar.
in de groote vakantie gaan we naar zuid frankrijk.
op 6 augustus is mijn papa jaareg.
en op 29juni gaan we naar plopsaland de panne.
en 12 juli is mijn mama jaareg.
en 7 september is valentin jaareg
en 3 november is florian jaarig

en ik ben al jaareg geweest op 30 maart
nog veel lieve groetjes van océane

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 juni 2008 om 07:02.
Oud 19 juni 2008, 07:04   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet afschaffen wel plafonneren.
Zoals de index nu werkt, is het meer een middel om de economie aan te zwengelen dan een sociale maatregel vermits de hogere inkomens meer krijgen dan de lagere. En wie heeft het het meeste nodig..... juist, de lagere.
je kunt beginnen met al die een bedrijfswagen heeft een kleinere correctie te geven, want precies die groep heeft het duurste sop al gratis, en elke stijging van dat sop komt niet uit zijn portemonnee, terwijl precies die stijging weldegelijk uit de index gelicht is
Oud 19 juni 2008, 07:23   #31
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je kunt beginnen met al die een bedrijfswagen heeft een kleinere correctie te geven, want precies die groep heeft het duurste sop al gratis, en elke stijging van dat sop komt niet uit zijn portemonnee, terwijl precies die stijging weldegelijk uit de index gelicht is
Ik neem aan dat meneer geen firmawagen heeft.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 13:30   #32
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
IDD, meneer vergeet dat voor velen die firmawagen een element is om zijn beroep uit te oefenen. Ik heb een firmawagen en doe ca 75000 km/jaar puur beroepsmatig. Vertel mij eens wanneer ik nog tijd heb om privé te rijden, als ik daar nog goesting voor heb.
Oud 19 juni 2008, 13:44   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
o jawel hoor, ik heb daar echt geen moeite mee om te redeneren tegen mijn eigen eigenbelang in
Oud 19 juni 2008, 13:47   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
IDD, meneer vergeet dat voor velen die firmawagen een element is om zijn beroep uit te oefenen. Ik heb een firmawagen en doe ca 75000 km/jaar puur beroepsmatig. Vertel mij eens wanneer ik nog tijd heb om privé te rijden, als ik daar nog goesting voor heb.
Halo, het gaat mij wel over de privékilometers die eigenlijk momenteel dubbeldik als voordeel in natura stijgen.

Je zou ook een ander aspect kunnen bekijken: stel dat je rijdt onder het NORMverbruik van een wagen. En normaal kan dat niet moeilijk zijn om bvb met een auto met normverbruik 6l/100km om minder te verbruiken... Waar is de incentive voor de leasewagengebruiker om minder te verbruiken en trager te rijden ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 juni 2008 om 13:47.
Oud 19 juni 2008, 15:15   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik vind de index anders ferm gemakkelijk, ipv dat je om de 3 maand moet zitten discuteren met uw baas/personeel over index hier en daar, kunnen ze zich concentreren op het werken.
Op een vaste datum 1 keer per jaar ? En werken met bvb terugwerkende kracht als er in een jaar na een onderhandeling veel inflatie is geweest ?

Wordt gedaan binnen bedrijven hoor...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 20:38   #36
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Halo, het gaat mij wel over de privékilometers die eigenlijk momenteel dubbeldik als voordeel in natura stijgen.

Je zou ook een ander aspect kunnen bekijken: stel dat je rijdt onder het NORMverbruik van een wagen. En normaal kan dat niet moeilijk zijn om bvb met een auto met normverbruik 6l/100km om minder te verbruiken... Waar is de incentive voor de leasewagengebruiker om minder te verbruiken en trager te rijden ?
De werkgever zal waarschijnlijk noodgedwongen nauwer toezien en 'acties' ondernemen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 20:50   #37
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Eerlijk gezegd rijd ik momenteel minder km's dan waar ik belastingen voor betaal, eenvoudigweg omdat ik er geen tijd meer voor heb. Nog een beetje meer en ze kunnen hun job steken waar het donker is.
Oud 19 juni 2008, 21:01   #38
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De index is een idioot iets en moet afgeschaft worden. Ze moet vervangen worden door afspraken bedrijf per bedrijf tussen ondernemingsraad en directie.

Dit is slimmer, bedrijven die het goed doen kunnen meer geven, bedrijven die het slecht doen kunnen dan tijdelijk de knip op de beurs houden. En als werknemer ben je vrij om te verhuizen naar een bedrijf dat meer biedt.
Dergelijke pleidooien zouden strafbaar moeten gesteld worden.
Oproep tot asociaal gedrag.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 21:17   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Luxe en...

Citaat:
Iedereen gelijk voor de wet, armen en rijken, men zou aan een vast bedrag kunnen denken en geen percentage van het loon, want dan krijgen de toch al goede verdieners meer dan de armeren.
Als de prijs van de reizen stijgt door de hogere brandstofprijzen dan is dat misschien wel belangrijk voor hen die het zich kunnen veroorloven verschillende keren per jaar een korte citytrip te maken maar niet voor de armere bevolking die moet rekening houden met de prijs van de basisprodukten zoals melk, brood en kaas.
Luxe mag gerust uit de index verdwijnen, dan zou er misschien meer ruimte zijn voor hen die het echt nodig hebben.
Voor hen die goed verdienen zullen enkele kleine percentjes niet veel uitmaken maar voor de armen is dat wel zo.
Inderdaad: ook tabak moet uit de "gezondheids" idex. Tabak telt daar mee voor 1,049 % ! Men maakt ons wijs dat tabak daar NIET in zit. Wel, dat is een leugen !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 21:33   #40
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Er wordt reeds gefoefeld !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er moet niets gefoefeld worden aan de indeks.

Want CEO's die zich vorig jaar gemiddeld 15 persent opslag gaven, zijn niet onderworpen aan de indeks ...

De beste manier om werknemers en ambtenaren te laten deelnemen aan de voortschrijdende winsten van de maatschappij in zijn geheel, is een kombinatie van:

- als basis: de indeks (volledig automatisch, en voor iedereen)
- daarbovenop: juist gekozen en op maat gesneden toevoegingen, zoals verhogingen per CAO-sektor, verhogingen van het minimumloon, tijdelijke premies ... enz.
- daarnaast: een fatsoenlijk belastingsregime, met o.a. belastingvrije aanvangssommen.

Deze kombinatie is vooral van belang in Vlaanderen, waar nog steeds de belastingen dermate stijgen voor hogere inkomens, zodat een indeksverhoging spektakulair lijkt voor een groter inkomen, maar uiteindelijk door de afroming van de fiskus, al heel wat minder is in de portemonnee.
Twee prosent indeks voor een minimumloner is dus wel degelijk bijna twee prosent netto ... maar dit geldt niet voor een hoger betaalde.

Wie dus de indeks aanvalt, schiet in zijn eigen sosiale voet. (maar inderdaad, sommige klein-linkse kommunistjes hebben een andere agenda ...!!!)
Iedere 2 jaar is er een "kleine" hervorming. 2008 is nu aan de beurt. Die hervorming bestaat er in "verouderde" produkten te vervangen door meer "representatieve", wat dat ook moge betekenen.
De prijsopnamen gebeuren voor 40 % door de FOD, Federale Overheids Dienst. Dit gebeurt vooral in de grote steden. De omrekeningscoefficiënt tussen oude en nieuwe produkten wordt vastgelegd in de NAR, Nationale Arbeids Raad. Daarbij: "diverse goederen en diensten" tellen voor 7 % ! Tussen 1996 en 2004 verdwenen er 10,1 % voedingswaren uit de lijst.
Er zijn dus heel wat vage elementen en elementen waar de regering een (of méér) vingers in de pap heeft.
ik denk niet dat er een tekeningetje bij moet...

Dienst
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be