Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De machines hebben de wereld overgenomen en ze maken hem kapot
akkoord 3 8,33%
niet akkoord 24 66,67%
akkoord met reserves 6 16,67%
genuanceerd antwoord (leg uit) 3 8,33%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2008, 06:35   #21
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Mijn vader leeft nog steeds als een New Waver... Dat was toen hip he, wie weet hoe zijn wij?
Wat bedoelt u met "New Waver" ? New Wave was een muziek-trend 30 jaar geleden, die succes had terzelfdertijd als Punk-Rock. Soms verwarden we beide een beetje. Nu, Punkers weet ik wat dat is, maar New Waver ? Of hebt u het mischien over New Age ?
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 06:43   #22
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Volgens mij hebben de machines de wereld nog niet overgenomen, de mens heeft nog steeds controle.
Of dit zo blijft zal nog moeten blijken?
Wel is het zo dat de mensheid sterk op allerlei technische hulpmiddelen is gaan leunen/steunen.
Zelfs in die mate, dat als je de mensheid alle hulpmiddelen zou ontnemen ze waarschijnlijk voor het grootste deel zou verdwijnen.
Theoretisch zou de mensheid ervoor kunnen kiezen om aan alle hulpmiddelen te verzaken.
In de praktijk zal dit natuurlijk niet gebeuren, een enkeling niet te na gesproken.

Alle hulpmiddelen (technische verwezenlijkingen) maken dat de mensheid enerzijds zeer succesvol is (als je de aantallen als graadmeter voor succes neemt tenminste).
In contradictie hiermee maken ze anderzijds dat zijn levenskwaliteit (gemiddeld) tevens sterk daalt.
Alle hulpmiddelen zorgen er immers voor dat veel meer mensen dan vroeger kunnen overleven, en in veel gevallen is het niet meer dan dat (overleven dus). Van levenskwaliteit kun je in die gevallen natuurlijk nauwelijks gewagen (dan is onze bananenetende neef chimpansee mss wel beter af?)Alle hulpmiddelen maken ook dat we (gemiddeld genomen) minder sterk staan (degeneratie).
Maar misschien gaat onze verminderde genenkwaliteit in de toekomst wel technisch gefikst kunnen worden, ook dat zal nog moet blijken hoe dit uitdraait.
In ieder geval: als intelligentie gemeten word aan het aanpassingsvermogen van een wezen aan zijn omgeving, zijn primitieve volkeren (pygmees, Amazone-indio's, enz ), en wilde dieren intelligenter dan wij, de "beschaafden". Wij moeten immers onze omgeving aan ons aanpassen om te overleven, hetgeen veel tijd en moeite kost, en onze levenskwaliteit zeker en vast doet dalen. De anderen, "primitieve" mensen en wilde dieren, hebben hun omgeving bestudeerd en leven in symbiose daarmee, zo simpel als mogelijk en met zo weinig mogelijk moeite.
Oud 19 juni 2008, 06:47   #23
sfinx666
Banneling

Standaard

Beschaving is: de Eskimo's overtuigen hun igloo's te laten staan voor een geklimatiseerd huis...en hen daarna frigo's en diepvriezers verkopen...
Oud 19 juni 2008, 06:49   #24
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Op uw werk is het netwerk precies nog nooit uitgevallen .... plots kan niemand nog verder werken .....
Machines hebben vooralsnog geen wil, al lijkt het er misschien soms anders op.
Als machines keuzes maken is dat nog steeds binnen het kader dat de mens voor hun uitgestippeld heeft.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat machines kunnen falen, net zoals de mens trouwens.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 08:20   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zonder machines leven zou geen leven meer zijn.

Doe maar eens uw was terug zonder wasmachine en je zal het wel weten.

99% zou niet eens meer op school geraken zonder machines. Een fiets is trouwens ook een machine.
Oud 19 juni 2008, 10:47   #26

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Machines hebben vooralsnog geen wil, al lijkt het er misschien soms anders op.
Als machines keuzes maken is dat nog steeds binnen het kader dat de mens voor hun uitgestippeld heeft.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat machines kunnen falen, net zoals de mens trouwens.
Als mensen niet meer verder kunnen omdat hun machine het laat afweten dan kan men gerust spreken van een grote afhankelijkheid van die machine. De machine op zich heeft inderdaad geen wil maar de machine bepaalt wel de wil van de mens. Stel je maar eens voor dat je wagen het laat afweten ... En zoals ik al zei ...... als het netwerk op het werk stilvalt dan kan plots niemand nog verder doen.
Men kan dus gerust zeggen dat de machine de keuze van de mens in sterke mate bepaalt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 10:48   #27

Karma's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk ironisch .... we gaan gaan werken om machines te kopen die voor ons werken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 10:50   #28
eno2
Banneling

Standaard

[quote=Mambo;3510398]
Citaat:
Zonder machines leven zou geen leven meer zijn.
There is life after the machine.
Citaat:
Doe maar eens uw was terug zonder wasmachine en je zal het wel weten.
I know.
Valt al vijftien jaar best mee met de handwas.

Citaat:
99% zou niet eens meer op school geraken zonder machines.
Ik raakte de helft van de tijd niet op school tevoet, met de trottinet, of met de fiets, de bus of de trein.

Citaat:
Een fiets is trouwens ook een machine.
En wat produceert die? Spierpijn?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2008, 11:51   #29
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Als mensen niet meer verder kunnen omdat hun machine het laat afweten dan kan men gerust spreken van een grote afhankelijkheid van die machine. De machine op zich heeft inderdaad geen wil maar de machine bepaalt wel de wil van de mens. Stel je maar eens voor dat je wagen het laat afweten ... En zoals ik al zei ...... als het netwerk op het werk stilvalt dan kan plots niemand nog verder doen.
Men kan dus gerust zeggen dat de machine de keuze van de mens in sterke mate bepaalt.
Ik ben volledig akkoord dat de mensheid zich in grote mate afhankelijk gemaakt heeft van machines.
Oud 19 juni 2008, 11:55   #30
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
In ieder geval: als intelligentie gemeten word aan het aanpassingsvermogen van een wezen aan zijn omgeving, zijn primitieve volkeren (pygmees, Amazone-indio's, enz ), en wilde dieren intelligenter dan wij, de "beschaafden". Wij moeten immers onze omgeving aan ons aanpassen om te overleven, hetgeen veel tijd en moeite kost, en onze levenskwaliteit zeker en vast doet dalen. De anderen, "primitieve" mensen en wilde dieren, hebben hun omgeving bestudeerd en leven in symbiose daarmee, zo simpel als mogelijk en met zo weinig mogelijk moeite.
Elke stap in onze ontwikkeling zal op het ogenblik dat we hem namen logisch geleken hebben, anders hadden we hem wss niet genomen.
Als je alle kleine stapjes echter opteld en ziet tot waar ze ons gebracht hebben lijkt het allemaal iets minder logisch natuurlijk.
Oud 19 juni 2008, 13:44   #31
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke stap in onze ontwikkeling zal op het ogenblik dat we hem namen logisch geleken hebben, anders hadden we hem wss niet genomen.
Als je alle kleine stapjes echter opteld en ziet tot waar ze ons gebracht hebben lijkt het allemaal iets minder logisch natuurlijk.
Als je een verkeerd pad opgaat, kom je steeds ergens terecht, maar niet waar je in feite heen moest. Dat is dus blijkbaar met de mensen aan het gebeuren. En ik spreek in het heden, want onze weg is nog niet ten einde...
Oud 19 juni 2008, 15:13   #32
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
Als je een verkeerd pad opgaat, kom je steeds ergens terecht, maar niet waar je in feite heen moest. Dat is dus blijkbaar met de mensen aan het gebeuren. En ik spreek in het heden, want onze weg is nog niet ten einde...
Ik ben zeker niet gehaast om dat einde te bereiken, ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen over de rest van de mensheid.
Oud 19 juni 2008, 15:50   #33
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

inderdaad, de mens is in het algemeen verwend door machines...ze besseffen soms zelfs niet meer dat ze benen hebben om ergens te geraken...
Oud 19 juni 2008, 17:46   #34
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
inderdaad, de mens is in het algemeen verwend door machines...ze besseffen soms zelfs niet meer dat ze benen hebben om ergens te geraken...
Ik keek eens naar een reportage over Texas, waar in het bijzonder over dikke mensen gesproken werd, omdat men in die staat het hoogste percentage dikke kwallen van heel de States vind. Daar was zo een bollekke vet van in de 120-130 kilo, dewelke zijn brievenbus op zo een 300 meter afstand had staan, aan de ingang van zijn grote tuin. Om zijn post te gaan halen nam hij zijn enorme 4x4 Toyota...Ook hier in België, hoeveel mensen pakken hun auto om een brood of de krant te gaan halen, als ze zelf geen km ver moeten gaan daarvoor...
Oud 19 juni 2008, 17:47   #35
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik keek eens naar een reportage over Texas, waar in het bijzonder over dikke mensen gesproken werd, omdat men in die staat het hoogste percentage dikke kwallen van heel de States vind. Daar was zo een bollekke vet van in de 120-130 kilo, dewelke zijn brievenbus op zo een 300 meter afstand had staan, aan de ingang van zijn grote tuin. Om zijn post te gaan halen nam hij zijn enorme 4x4 Toyota...Ook hier in België, hoeveel mensen pakken hun auto om een brood of de krant te gaan halen, als ze zelf geen km ver moeten gaan daarvoor...
Oud 19 juni 2008, 23:12   #36
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Machines zijn ook maar het product van het mechanisme, de mecaniek van ons denken. Daardoor kan een machine nooit meer dan dat waarvoor ze bedacht is. Iets nieuws zal er niet uitkomen.
Als de mensheid ten onder zou gaan ligt dat niet aan machines, maar aan het feit dat er niet goed over nagedacht is.

Noot:Geschreven tweehonderd jaar na het afschaffen van de ganzenveer als schrijfgerei.
Oud 20 juni 2008, 10:20   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Machines zijn ook maar het product van het mechanisme, de mecaniek van ons denken. Daardoor kan een machine nooit meer dan dat waarvoor ze bedacht is. Iets nieuws zal er niet uitkomen.
Als de mensheid ten onder zou gaan ligt dat niet aan machines, maar aan het feit dat er niet goed over nagedacht is.

Noot:Geschreven tweehonderd jaar na het afschaffen van de ganzenveer als schrijfgerei.
Het denken is geen mecaniek. Dat is achterhaald (Delamettrie, Descartes).

Alle menselijke handelen bevat onvoorziene schade, werkelijke of potentiële, directe of toekomstige.

DE thermische verbrandingsmotor is indertijd niet bedacht om ons allen te vergassen, maar de proliferatie ervan heeft nu al bewezen op zich alleen al, zonder al de andere gevaarlijke machines mee te rekenen (waaronder de militaire vernietigingsapparatuur), de capaciteit te hebben de wereld te verstikken en vergiftigen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 11:14   #38
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht

Ik ken er weinig van, maar ik vermoed dat men kort bij machines (computers) staat die kort bij autonomie staan; zelflerend, zelf aanpassingen makend in beslissingen naar aanleiding van het net geleerde, … waar mond dit uit? Machines met een eigen wil? Wordt Terminator een mogelijk scenario?
Ik denk dat we momenteel nog niet zover zijn, maar ik zou het zeker niet durven uitsluiten voor een nabije toekomst
We zullen ons misschien moeten beraden of we werkelijk zoveel macht uit handen willen geven?
Ik vraag me ook af of er werkelijk een moment zal komen, waar we voor een drempel gaan komen te staan waar we (eens we hem overschrijden) zelf niet eens weten wat er achter ligt?
Of zal het eerder een onmerkbare evolutie zonder echte drempel zijn, een soort geleidelijke overgang waarbij je door het nemen van een aantal op zich onschuldig lijkende stapjes, toch in een situatie komt waar je alle macht uit handen gegeven hebt?
Oud 20 juni 2008, 11:38   #39
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de clou is net dat het ons al bij al niet verwend - want om die auto te kunnen nemen bvb moeten we gaan werken en allerlei heel oncomfortabele dingen doen - alles bij elkaar gerekend verwen je jezelf dus meer denk ik door gewoon te voet te gaan
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 juni 2008 om 11:39.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2008, 11:40   #40
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik maakte zo eens mee toen wij al drie jaar van electriciteit waren afgesloten en onze plan trokken met camionbatterijen en autolampen als luster enzo - dat de electriciteit in gans de straat uitviel

stressen overal hoor en grote paniek - maar bij ons was er niks aan de hand
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be