Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2004, 17:34   #21
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Wel, ik elk geval, ik rook nog

Dat maakt dat ik 18% kans heb om aan de gevolgen daarvan dood te gaan, tegen 82% kans om dood te gaan aan andere dingen moest ik niet roken!
Rekening klopt niet echt hé. Start al maar met het die 18% te delen door het percentage rokers. Je krijgt direkt een veel groter getal.
Stel 20% rookt -> 18*5 = 90% van de rokers sterft aan kanker.
Oud 21 maart 2004, 17:57   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Fijntjes, maar dan ga je er van uit dat ofwel iedereen rookt, ofwel dat iedere roker sterft aan tabak.
nee hoor! ik ga er gewoon van uit dat 100% van de mensen ooit de pijp aan maarten geeft!
"Ach, je moet toch van iets sterven..."

Verdorie, zo herkenbaar. Dit zou van mij kunnen komen, een dik jaar geleden.

Als het u gelijk blijft, sterf ik liever op een andere manier dan hoestend en proestend, reutelend in mijn eigen longen op 40-jarige leeftijd. Maar als dat uw keuze is: doe zo verder.

Allen Carr (u weet wel, ik heb hem al vernoemd) biedt u, overtuigde roker, trouwens een offer aan you can't refuse. Voor een belachelijk laag bedrag (iets van een 2000 euro meende ik), voorziet hij u levenslang van sigaretten. Tot nu toe heeft niemand zijn aanbod aangenomen.
Oud 21 maart 2004, 17:58   #23
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Tja, mocht u dat ook nog eens kunnen staven met een wetenschappelijke studie...
Welk van de twee stellingen?
Beide
Oud 21 maart 2004, 18:02   #24
Tantist

Standaard

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5235a4.htm

Gewoon ter illustratie...
Oud 21 maart 2004, 18:36   #25
Tantist

Standaard

Over passief roken:
het relatief risico op het hebben van longkanker is bij passief roken 1,1 tot 1,3. Voor hart en vaatziekten is dat 1,25-1,35 (volgens een Duits onderzoek van Radon K en Nowak D (jan 2004))

Het relatief risico op kanker voor rokende vrouwen: 2,49
zelfde voor mannen: 1,87
(Colangelo LA, Gapstur SM, Gann PH, Dyer AR, jan 2004)

Longkanker bij de mannen:

Longkanker bij de vrouwen:

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/328/7431/72
Oud 21 maart 2004, 18:46   #26
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Maar nee mensen, ik ben er echt van overtuigd dat roken slecht is en dat je er ofwel beter niet aan begint ofwel zo snel mogelijk mee stopt hoor!

Het "grapje" over die (vroeger 12%) en nu 18% gaat hier al jaren mee. Ik ben eerder geneigd om het over de levensduur te hebben ipv over sterftecijfers vermits iedereen er ooit eens aangaat natuurlijk. De vraag is alleen: wanneer.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 18:56   #27
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Beide
Citaat:
Citaat:
Beide
Enkel over het feit dat overgewicht meer doden veroorzaakt dan tabak (dat ander weet ik niet meer waar ik het gelezen heb):
"Recent analyses from the Institute of Public Health in Sweden, estimated in terms of disability adjusted life years (DALYs), suggest that dietary factors and a sedentary lifestyle impose costs which exceed
that of tobacco use within the EU."
http://europa.eu.int/comm/health/ph_...eport01_en.pdf
pagina 5

Gelijkaardig:
Citaat:
The study, published in the March 10 issue of the Journal of the American Medical Association, cites the leading causes of preventable death in 2000 as tobacco use (18 percent of preventable deaths) and poor diet and physical inactivity (16.6 percent). Other causes of preventable deaths noted in the study were alcohol consumption, microbial agents, toxic agents, motor crashes, incidents involving firearms, sexual behaviors, and illicit use of drugs. "Smoking remains the leading cause of mortality," researchers noted. "However, diet and physical inactivity may soon overtake tobacco as the leading cause of death.
http://www.healthinschools.org/2004/mar10_alert.asp
Oud 21 maart 2004, 19:19   #28
Tantist

Standaard

Wel boerke bavo, je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. In het artikel van JAMA lezen we bij de abstract immers dit:

The leading causes of death in 2000 were tobacco (435 000 deaths; 18.1% of total US deaths), poor diet and physical inactivity (400 000 deaths; 16.6%), and alcohol consumption (85 000 deaths; 3.5%). Other actual causes of death were microbial agents (75 000), toxic agents (55 000), motor vehicle crashes (43 000), incidents involving firearms (29 000), sexual behaviors (20 000), and illicit use of drugs (17 000). CONCLUSIONS: These analyses show that smoking remains the leading cause of mortality. However, poor diet and physical inactivity may soon overtake tobacco as the leading cause of death.

Ik denk dat het serieus van onderzoek tot onderzoek afhangt. Uw onderzoeken gaan btw over de EU, de mijne over de USA. Al lijkt het me vreemd dat ze in Europa nu al ongezonder zouden eten dan in Amerika.

Oud 21 maart 2004, 19:23   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

en dan te weten dat men er ondertussen bijna van overtuigd is dat obesitas best wel door een virus zou kunnen veroorzaakt worden!

Indien men de obesitasgevallen op een kaart zet, en de spreiding + uitbreiding daarop aanduidt, dan lijkt het net de vorm van een epidemie.

Het zou dus een virus kunnen zijn dat door (magere - hihi) mensen met een soort stomme verkoudheid wordt overgezet naar anderen, die wèl anti-stoffen aanmaken, maar die antistoffen zorgen dan weer voor obesitas.
De onderzoeken die plaatsvonden gaan terug naar een kippenvirus uit Indië, dat eerst in de VS (staat New York geloof ik) tot uiting kwam, dan verder uitbreidde en nu ook in bepaalde regios van Groot Brittanie duidelijk merkbaar wordt.

(een tijdje geleden gezien in een reportage van NGC)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 21 maart 2004, 23:31   #30
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Op het sterftecijfer heeft wel of niet roken geen invloed al steld men wel dat roken doodt. Ik heb nog niet de tijd gehad om jou wetenschappelijk argument te checken maar ik waag me er toch aan om zonder wetenschappelijk bewijs te stellen dat iedereen doodgaat, met of zonder tabak.
De aangehaalde leeftijd van 120 jaar eerder komt van een of andere professor in een uitzending van jongens en wetenschap en dus niet van op cafe.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 23:47   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

En dan heb ik het VOORDEEL dat ik als roker biedt aan deze belgische maatschappij nog niet uit de doeken gedaan!

Reken eens even hoeveel MINDER pensioen men me zal moeten betalen? Dat zijn vast minstens vier analfabete allochtonen minder aan den dop die men denkt te moeten importeren om mijn vergrijzing tegen te gaan!

En nog moet ik zoveel extra taks betalen op mijn sigaretten! Ze zouden ze me gratis moeten geven begot!

Oud 22 maart 2004, 00:15   #32
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
De hoeveelheden of percentages van mensen die sterven ten gevolge van tabaksgebruik kennen we ondertussen maar al te goed! Laten we aannemen dat het 18% is!

Wat mij meer aanbelangt is de vraag waar al die anderen dan van gestorven zijn! (ik heb het hier over die 82% die OOK doodgaan!)
Alcohol?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 00:18   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

SHIT! ga ik nu twee keer dood of zo?

Of heb ik gewoon méér kans om dood te gaan dan een gemiddelde braaf levende sterveling?

Oud 22 maart 2004, 00:22   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Citaat:
Helaas vertellen uw statistieken niets concreets over tabak. Op de pagina komt het woordje tabak zelfs niet voor. Stellen dat uw bewering gestaafd is door het NIS is dus eigenlijk niet waar, ma bon...
Natuurlijk niet. Maar wel over aandoeningen die veroorzaakt worden door het nuttigen van tabak. Hoe bepaal je of iemand die ziektes krijgt door te roken of "vanzelf" aangezien iedereen op z'n minst passief roker is?
Natuurlijk is iedereen passief roker.
Als eens goed naar al die schoorstenen en uitlaten van auto’s gekeken ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 00:26   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Die 82% gaan niet dood aan 1 enkele oorzaak. Blijft er dus het feit dat we minder doden zouden hebben als we tabak verbieden.
dat moet je me nu toch eens heel duidelijk uitleggen!

die 82% gaan dood aan een amalgaam van oorzaken....

als we tabak verbieden, dan gaan die 18% NIET dood????
Waarschijnlijk van iets anders en mogelijks wat later.
Iemand die sterft aan longkanker kan natuurlijk geen ongeval meer krijgen of van de trap vallen.
Hij zal ook niet rap nog aids oplopen noch een hersenbloeding meer krijgen.
Oud 2 april 2004, 20:29   #36
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Over passief roken:
het relatief risico op het hebben van longkanker is bij passief roken 1,1 tot 1,3. Voor hart en vaatziekten is dat 1,25-1,35 (volgens een Duits onderzoek van Radon K en Nowak D (jan 2004))

Het relatief risico op kanker voor rokende vrouwen: 2,49
zelfde voor mannen: 1,87
(Colangelo LA, Gapstur SM, Gann PH, Dyer AR, jan 2004)

Longkanker bij de mannen:

Longkanker bij de vrouwen:

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/328/7431/72
OK cijfer over passief roken, maar iedereen is passief roker, hoe maakt men het verschil met totaal "niet" rokers? Die bestaan immers bijna niet op onze bol.
Neem me alsjeblieft mijn late reactie niet kwalijk, ik had helaas andere verplichtingen.

Lamzakl
Oud 2 april 2004, 20:43   #37
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En dan heb ik het VOORDEEL dat ik als roker biedt aan deze belgische maatschappij nog niet uit de doeken gedaan!

Reken eens even hoeveel MINDER pensioen men me zal moeten betalen? Dat zijn vast minstens vier analfabete allochtonen minder aan den dop die men denkt te moeten importeren om mijn vergrijzing tegen te gaan!

En nog moet ik zoveel extra taks betalen op mijn sigaretten! Ze zouden ze me gratis moeten geven begot!
Je kan nog beter doen hoor, zelfstandig zijn en roken. Btalen van accijnzen mag, als je ziek bent betaal je de volle pot zelf. Pensioen als je al kunt stoppen op een "gerechtigde" leeftijd is ook gene vetten. Verzekering trekt zich terug als altijd indien ze moeten betalen.

Lamzakl
Oud 2 april 2004, 20:48   #38
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

dat moet je me nu toch eens heel duidelijk uitleggen!

die 82% gaan dood aan een amalgaam van oorzaken....

als we tabak verbieden, dan gaan die 18% NIET dood????
Iemand die sterft aan longkanker kan natuurlijk geen ongeval meer krijgen of van de trap vallen.
Zijn er eigenlijk nog mensen die gewoon sterven van ouderdom ?
Dat lijkt uit de mode te zijn !

Roken doe ik al lang niet meer en nu heb ik ook iets gedaan aan mijn risico op vaatziekten : Ik doe de vaat niet meer, ik heb een vaatwasmachine gekocht.
Oud 2 april 2004, 21:51   #39
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Wist je trouwens dat op het ogenblik dat we alle ziektes zouden kunnen bestrijden en genezen 'de mens' gemiddeld 400jaar oud zou worden. Dat is namelijk de leeftijd waarop men statistisch gemiddeld tot overlijden zou komen als gevolg van een (dodelijk) ongeval.

[size=1]verdorie toch, dit had een goede vraag geweest voor de forumquiz eigenlijk[/size]
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 23:30   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Zijn er eigenlijk nog mensen die gewoon sterven van ouderdom ?
Dat lijkt uit de mode te zijn !

Roken doe ik al lang niet meer en nu heb ik ook iets gedaan aan mijn risico op vaatziekten : Ik doe de vaat niet meer, ik heb een vaatwasmachine gekocht.
Sinds ik in de krant las dat roken dodelijk is ben ik ook gestopt……….met de krant lezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be