Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2008, 21:57   #21
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht

Hebben ze nu niet net de ring in de opera in Antwerpen gespeeld ???
'k Had er ook graag naar gaan kijken
Die perversie van Ivo van Hove is het nog niet waard in een varkensstal opgevoerd te worden.

Stokslagen, dat verdient hij, op Maleisische wijze.

Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2008, 22:00   #22
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Idd. In Gent en Antwerpen.
Maar ik heb enkel Rheingold gezien.

Nu ja... Eigenlijk niet echt "gezien". Deze gierige pinne wou weeral de goedkoopste plaatsen en kon dus niets zien.
Prijs jezelf gelukkig! Echt waar!
Oud 22 juni 2008, 22:17   #23
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Die perversie van Ivo van Hove is het nog niet waard in een varkensstal opgevoerd te worden.

Stokslagen, dat verdient hij, op Maleisische wijze.

²

Ik heb enkel zijn uitvoering van die Walküre gezien, en ik vond het auditief zeer aangenaam, maar heb me toch ook een paar keer zwaar moeten ergeren op visueel gebied: allez, in plaats van Nothung uit den eik te trekken zoals het hoort , haalt die daar met een hilarische expressie op z'n gezicht een zilverkleurig briefcase uit een glazen zuil. Tenenkrullend, was dat.

Het derde deel, de confrontatie tussen Wotan en Brünnhilde met als hoogtepunt furchtlos freiester Held vond ik dat daarentegen wel zeer treffend werd uitgevoerd. De eerder moderne inslag (rook+lasers) kwam daar wel goed tot z'n recht.

En nu ben ik eigenlijk aan het twijfelen, want ik begin precies toch zin te krijgen om naar Götterdämmerung te gaan kijken/luisteren.

Laatst gewijzigd door netslet : 22 juni 2008 om 22:19.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 04:11   #24
Paracelsus
Minister

Standaard

Auditief was het natuurlijk aangenaam, het is Wagner! Maar het auditieve is slechts een aspect van het geheel. U weet best wel wie de term 'gesamtkunstwerk' geïntroduceerd heeft?

Ik heb dan ook door die Walküre met m'n ogen dicht gezeten helemaal boven en achter op de goedkoopste plak die er was. Ik was namelijk nog teleurgesteld in Van Hove's weergaloze verkrachting van Das Rheingold. Siegfried en Götterdämmerung ben ik niet meer gaan bekijken, met alle respect voor acteurs en orkest, ik vond het te degoutant.

Noem me reactionair, maar ik moet absolúút niets hebben van die zgn. (post-)moderne "bewerkingen" van Wagner.

Het valt ook op dat de mensen die over Van Hove doorgaans positief zijn, oftewel helemaal niets van Wagner of opera weten, oftewel niets van Wagner moesten hebben wegens te politiek incorrect, maar nu wel deze afzichtelijke, duidelijk gauchistische circusvertoning de hemel in prijzen.

Wagner mag niet politiek zijn. Wagner heeft zelfs impliciet de mythologie gebruikt om misbruik voor politieke doeleinden te voorkomen!

Ik ben alleszins blij de volledige Ring cyclus in klassieke uitvoering te hebben ervaren in de Opéra de Wallonie te Luik enkele jaren terug. Dat was pas klasse!

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 23 juni 2008 om 04:17.
Oud 23 juni 2008, 04:34   #25
Paracelsus
Minister

Standaard

Ik herinner me nog na IVH's uitvoering van Das Rheingold, welgeteld één onnozelaar stond daar luid te applaudiseren en te juichen, terwijl het publiek zich zo snel mogelijk richting uitgang begaf (degenen die nog niet weggelopen waren tijdens de opvoering).

Wat een wereld van verschil dat was vergeleken met Luik.
Oud 23 juni 2008, 15:23   #26
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
En nu ben ik eigenlijk aan het twijfelen, want ik begin precies toch zin te krijgen om naar Götterdämmerung te gaan kijken/luisteren.
Ik vrees dat het bijna uitverkocht is, en het zal in Gent te doen zijn als je nog iets wil meepikken, dus haast je maar.
Oud 23 juni 2008, 15:26   #27
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de eerste drie delen niet gezien, en ik ben inderdaad noch een opera-kenner in het algemeen noch een Wagner-kenner in het bijzonder, maar ben je niet 'n beetje héél streng?

Ik bedoel, ik heb ook al 'bewerkingen' van toneelstukken e.a. gezien die, nou ja, nergens op sloegen, maar ik vond (met m'n beperkte Wagner-kennis) IVH's versie van Götterdämmerung zeer goed.

Misschien was zijn Götterdämmerung beter dan z'n drie vorige, bij ons blééf dat applaus maar duren.
Oud 23 juni 2008, 18:47   #28
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik heb de eerste drie delen niet gezien, en ik ben inderdaad noch een opera-kenner in het algemeen noch een Wagner-kenner in het bijzonder, maar ben je niet 'n beetje héél streng?
Natuurlijk moet er ruimte zijn voor nieuwe invalshoeken op technisch en op choreografisch gebied, maar deze post-moderne, hyperpolitieke interpretatie isq er toch wel ver over.

Citaat:
Ik bedoel, ik heb ook al 'bewerkingen' van toneelstukken e.a. gezien die, nou ja, nergens op sloegen, maar ik vond (met m'n beperkte Wagner-kennis) IVH's versie van Götterdämmerung zeer goed.
Sinds eind de jaren '60 probeert men regelmatig politieke bewerkingen op te voeren, liefst vanuit marxistische hoek, telkens zonder succes daar het gros van de Wagnerianen hier terecht niets van moeten weten. Zie maar wat bv. vorig jaar in Bayreuth gebeurd is, toen een verkrachte versie van der Meistersinger opgevoerd werd.

Het feit dat IVH's versie van Götterdämmerung zo succesvol onthaald werd, is aan niets meer te wijten dan het feit dat het gros van de Wagnerianen hoogstwaarschijnlijk al afgehaakt had na Das Rheingold en Die Walküre.

Wie blijft er dan nog over op het einde van de cyclus? De hele zelfverklaarde progressieve kliek, aangemoedigd door bewierokende recensies uit de Morgen, de Standaard & de VRT.

Citaat:
Misschien was zijn Götterdämmerung beter dan z'n drie vorige, bij ons blééf dat applaus maar duren.
Normaalgezien is Die Walküre altijd de grootste aandachtstrekker.

Als je de kans hebt, ga eens naar een klassieke opvoering en vergelijk. Wat Van Hove opvoerde past in 't geheel niet in Wagner's concept van opera als gesamtkunstwerk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be