Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2008, 13:00   #21
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Hoe begon de opstand tegen Oostenrijk aan de vooravond van de Franse Revolutie en hoe verliep die?
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 13:03   #22
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Dit soort quizzes horen in K&K thuis.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 13:14   #23
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Je hebt gelijk ,maar de voortdurende discusie over de staatsvorming ligt dicht tegen de geschiedenis van Belgie aan.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 22:02   #24
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Weet iemand wat eigenlijk de rol van de Vlamingen was bij de onafhankelijkheid van België ? Volgens mij hadden de Vlamingen hier helemaal geen rol in te spelen en waren het uitsluitend Franstaligen die de plak zwaaiden (Brusselaars, Luikenaars, ...). De Vlamingen (toen nog overheersend boerenvolk) werd onder de knoet gehouden door franstalige burgerij en clerus. Volgens mij hadden zij niets in te brengen bij de afscheiding van Nederland.
En waarom moesten de Vlaamse provincies zo nodig afscheiden van Nederland en bvb niet enkel Brussel en Wallonië ?
Oud 26 juni 2008, 06:20   #25
lennert5
Lokaal Raadslid

lennert5's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
Weet iemand wat eigenlijk de rol van de Vlamingen was bij de onafhankelijkheid van België ? Volgens mij hadden de Vlamingen hier helemaal geen rol in te spelen en waren het uitsluitend Franstaligen die de plak zwaaiden (Brusselaars, Luikenaars, ...). De Vlamingen (toen nog overheersend boerenvolk) werd onder de knoet gehouden door franstalige burgerij en clerus. Volgens mij hadden zij niets in te brengen bij de afscheiding van Nederland.
En waarom moesten de Vlaamse provincies zo nodig afscheiden van Nederland en bvb niet enkel Brussel en Wallonië ?

hmm ik denk dat ik mijn medestrijders heb gevonden ! eindelijk , in men klas zit ik maar met 4 separatisten
lennert5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 06:36   #26
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht
hmm ik denk dat ik mijn medestrijders heb gevonden ! eindelijk , in men klas zit ik maar met 4 separatisten
De jeugd heeft inderdaad geen belangstelling meer voor kleinsteeds separatistisch gedoe.
En een beweging die geen jeugd aantrekt, is verloren.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 07:16   #27
lennert5
Lokaal Raadslid

lennert5's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De jeugd heeft inderdaad geen belangstelling meer voor kleinsteeds separatistisch gedoe.

uhu en ik kan er wel redelijk woedend van worden als men dingen zegt als :'wat kan mij dat schelen' , het is gvd je toekomst , het MOET je iets kunnen schelen !
lennert5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 07:52   #28
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht
uhu en ik kan er wel redelijk woedend van worden als men dingen zegt als :'wat kan mij dat schelen' , het is gvd je toekomst , het MOET je iets kunnen schelen !

Intuïtief beseffen de meeste jongeren dat het slecht is voor hun toekomst om de flaminganten en separatisten te volgen.
Oud 26 juni 2008, 08:06   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intuïtief beseffen de meeste jongeren dat het slecht is voor hun toekomst om de flaminganten en separatisten te volgen.
de meeste jongeren interesseren zich daar niet in, terecht. hun interesses liggen in drank, sex en muziek. als daar wat sport en school bijkomt, is het goed.

en zo moet het zijn. laat de echte problemen maar over aan de ouderen, die hebben die periode van onbezonnenheid achter de rug.
Oud 26 juni 2008, 08:09   #30
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de meeste jongeren interesseren zich daar niet in, terecht. hun interesses liggen in drank, sex en muziek. als daar wat sport en school bijkomt, is het goed.

en zo moet het zijn. laat de echte problemen maar over aan de ouderen, die hebben die periode van onbezonnenheid achter de rug.
In mei '68 voelden de jongeren heel duidelijk dat de taalstrijd toen een terechte strijd was.

Als de jongeren nu aan een actie deelnemen is het eerder om België en de tweetaligheid te versterken.

Laatst gewijzigd door azert : 26 juni 2008 om 08:10.
Oud 26 juni 2008, 08:22   #31
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In mei '68 voelden de jongeren heel duidelijk dat de taalstrijd toen een terechte strijd was.

Als de jongeren nu aan een actie deelnemen is het eerder om België en de tweetaligheid te versterken.
Waarschijnlijk omdat het geschiedenis-onderwijs in Belgie vreselijk slecht is.
Oud 26 juni 2008, 08:23   #32
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Waarschijnlijk omdat het geschiedenis-onderwijs in Belgie vreselijk slecht is.

De n-va heeft nochtans altijd veel onderwijzers en leerkrachten aangetrokken.
Oud 26 juni 2008, 08:40   #33
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De huidige jongeren zijn niet ongevoelig voor de communautaire spanningen.
Ook zij lezen kranten en kijken TV. Ook zij vormen een eigen mening. Deze mening wordt niet zozeer gevoed door wat ze 'van huis uit' meekrijgen, daar de meeste gezinnen non-politiek zijn. Hun vorming wordt eerder gevoed door hun omgeving, door het groepje vienden waarin ze zich bevinden, door omstandigheden, door (zeker niet onbelangrijk !) hoe leerkrachten van bepaalde vakken met hen omgaan.
Ik merk dat de meerderheid van de huidige jongeren zich toch profileren als Vlaming, niet als Belg, niet als (groot-)Nederlander of als medenederlander. (Als hebben velen onder hen toch voor Oranje gesupporterd) Zij bewegen zich in een met Anglo beïnvloede Nederlandstalige cultuur, en hebben geen greintje voeling met het Frans, noch voor 'Francofonia Arrogante'.

Laatst gewijzigd door job : 26 juni 2008 om 08:40.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 08:47   #34
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je stelt de zaken verkeerd voor.

De jeugd is niet zozeer ongeinteresseerd in het communautaire debat; ze zijn gewoon weinig geinteresseerd in politiek in het algemeen.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 08:47   #35
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De huidige jongeren zijn niet ongevoelig voor de communautaire spanningen.
Ook zij lezen kranten en kijken TV. Ook zij vormen een eigen mening. Deze mening wordt niet zozeer gevoed door wat ze 'van huis uit' meekrijgen, daar de meeste gezinnen non-politiek zijn. Hun vorming wordt eerder gevoed door hun omgeving, door het groepje vienden waarin ze zich bevinden, door omstandigheden, door (zeker niet onbelangrijk !) hoe leerkrachten van bepaalde vakken met hen omgaan.
Ik merk dat de meerderheid van de huidige jongeren zich toch profileren als Vlaming, niet als Belg, niet als (groot-)Nederlander of als medenederlander. (Als hebben velen onder hen toch voor Oranje gesupporterd) Zij bewegen zich in een met Anglo beïnvloede Nederlandstalige cultuur, en hebben geen greintje voeling met het Frans, noch voor 'Francofonia Arrogante'.
Op de laatste België-betoging waren er vrij veel Vlaamse jongeren. En er zijn ook al verbroederingen geweest tussen studenten van de VUB en ULB en ook KUL en UCL.
Alsmaar meer Vlaamse scholen doen aan uitwisselingen met Franstalige scholen.

Ik weet niet wanneer de jongeren de laatste keer iets pro-Vlaanderen gedaan hebben.
Oud 26 juni 2008, 08:48   #36
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
intuitief? wow ja, als hun intuitie het zegt, dan zal het zo wel zijn
Oud 26 juni 2008, 08:49   #37
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wanneer de jongeren de laatste keer iets pro-Vlaanderen gedaan hebben.
'de jongeren' bestaan niet.
Oud 26 juni 2008, 08:51   #38
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
'de jongeren' bestaan niet.
Toch wel: in mei '68 kregen de flaminganten de meeste jongeren mee; nu is de onderstroom helemaal anders.
Oud 26 juni 2008, 08:56   #39
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Omdat toen voor het eerst de Franstalige burgerij van Artois, Henegouwen en Frans-Vlaanderen (dus in feitte maar een deel van Wallonië) zich tegen Nederland en Vlaanderen verzette en daarmee de Lage Landen verraade door zichzelf uit te leveren aan de franstalige Spaanse bestuurders van Brussel? En natuurlijk omdat België gewoon een verlengstuk is van Atrecht, een Franstalige politieke unie
http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=2390

Citaat hieruit :

Persoonlijk niveau
Een van de moeilijkste dingen lijkt om te ontdekken wat gewone mensen deden met hun herinneringen aan het verleden. Pollmann: ‘Volgens mij kan je dat wel achterhalen aan de hand van de verhalen die de mensen elkaar vertellen over de oorlog en de manier waarop latere generaties zich beroepen op het verleden van hun voorouders. Als iemand beweert dat hij een bepaalde baan moet krijgen, omdat zijn grootvader nog bij Den Briel heeft gevochten, betekent dat niet alleen dat hij dat verhaal kent, maar ook dat het feit blijkbaar invloed had. Of het beweerde waar of onwaar is, doet er dan eigenlijk niet toe.’

Dynamiek
‘Net als in de Tweede Wereldoorlog hebben veel mensen tijdens de Opstand een dagboekje bijgehouden. Die teksten circuleren in kleine kring en in de loop van de zeventiende eeuw worden ze teruggevonden of gebruikt en komen ze in de publieke herinnering terecht. Het overdragen van de herinneringen op schrift gaat een soort interactie met de publieke herinnering aan. Een voorbeeld daarvan is het hongerverhaal van Leiden. In de familieherinnering heeft niemand het dan meer over pest, maar alleen over de honger. Tegelijkertijd heeft de publieke geschiedschrijving ook invloed op wat er in de families gebeurt. Mensen vinden dat ze zich moeten inspannen om de familieoverleveringen ‘recht te zetten’ aan de hand van verhalen die in druk verschijnen. Er is dus sprake van een dynamiek tussen het publieke en persoonlijke verhaal.’

Religiehistoricus
Pollmann is begonnen als religiehistoricus en gepromoveerd op de dagboeken van de Utrechter Arnoldus Buchelius (1565-1641). Ze is geïnteresseerd in hoe mensen verandering ervaren. ‘Bij de splitsing van de kerk besluiten sommige mensen protestant te worden en anderen katholiek te blijven’, zegt ze. ‘Ik wilde weten waarom ze die keuzes maakten en ook wat er met ze gebeurde. Praatten ze nog wel met hun katholieke moeder? Of trokken ze zich terug in hun eigen groep? Ik probeer zo dicht mogelijk te komen bij wat individuele mensen doen met de gebeurtenissen om hen heen.’

Egodocumenten
Pollmann werkt vaak met egodocumenten – dagboeken en memoires. Ze voltooit nu een boek over de religieuze beleving van katholieken tijdens de Opstand. Daarvoor heeft ze de beschikking over twintig dagboeken uit alle uithoeken van de Nederlanden. ‘Die teksten zijn tot nu toe alleen nog maar in andere contexten bekeken, bijvoorbeeld omdat onderzoekers iets wilden weten over de gebeurtenissen in een bepaalde stad. Zo’n dagboek vertelt iets over een specifieke historische gebeurtenis, maar je kunt die teksten ook als groep bekijken. Zitten er patronen in en welke zijn dat dan? Ik wil deze methode ook loslaten op het Vici-project, en kijken of we in persoonlijke herinneringen zulke patronen kunnen ontdekken’

(24 juni 2008/SH)

Laatst gewijzigd door JP Coen : 26 juni 2008 om 09:06.
Oud 26 juni 2008, 09:15   #40
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de laatste België-betoging waren er vrij veel Vlaamse jongeren. En er zijn ook al verbroederingen geweest tussen studenten van de VUB en ULB en ook KUL en UCL.
Alsmaar meer Vlaamse scholen doen aan uitwisselingen met Franstalige scholen.

De meesten van de jongeren zijn dan ook wereldburgers. Zij beschouwen zich als Vlaming die deel uitmaakt van de (westerse) wereld. Zij beperken zich dus helemaal niet tot hun eigen Vlaanderen. Ze zijn niet zo enggeestig als een Francofoon die buiten zijn Francofonia verloren loopt in een linguistisch moeras.
MAAR, zij zijn op de eerste plaats Vlaming, da's hun identiteit die zij meedragen naar buiten toe...

Laatst gewijzigd door job : 26 juni 2008 om 09:19.
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be