![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Pff ... beetje een inhoudloze en achterhaalde discussie. Goed om de marxistische frustraties bot te vieren. Aandeelhouders hebben vaak zelf gewerkt om deze aandelen te kunnen kopen en ze houden sowieso de economie en het bedrijfsleven draaiende. Zonder aandelen zou onze economie gewoon niet werken, zou niemand nog een baan hebben en zouden we nog veel armer zijn. Nodeloos gevit en misplaatste jaloezie op de mensen die iets meer hebben dan jezelf. Geniet van het leven en ben niet te afgunstig. Aandelen hebben bezorgd ook vaak heel wat kopbrekens (zoals met beurscrisissen). Gratuiit beweren dat aandeelhouders per definitie profiteurs zijn, getuigt van een plat links populisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ben dat soort radicalisme beu. Er is niks mis met een vangnet, maar dan mag iemand die er twintig jaar aan heeft bijgedragen, er ook heel soms eens gebruik van maken. En ja, het boeltje kan een stuk efficienter. Vlaktaks e.d., d'accord... als we een hoop ambentanteraren naar de prive kunnen versluizen. Dat AdrianHealey, is een ander verhaal. Eentje dat mensen nog wel in hun waarde kan laten. Een verhaal waarin iemand die gehandicapt geraakt net na het afstuderen niet meteen een sukkelaar maakt omdat hij/zij geen goeie rolstoel kan betalen of omdat er geen overheid is die zorgt dat bij de meeste bedrijven er een regel is die zorgt dat rolstoelen er binnen kunnen en of er een lift is. Ik denk dat je te gelukkig bent opgevoed. Te voorspoedig hebt geleefd. Het meeste van je ouders hebt gehad om momenteel in je leven al te kunnen oordelen wat het zou zijn als je eens een serieuze tegenslag had. Ik vind dat jij daar een handicap hebt. Ga je nog zo libertarisch denken als je morgen serieus ziek wordt en waarschijnlijk geen kapitaaltje opzij hebt staan om de behandeling te betalen? Laat staan om je dagdagelijkse huur te betalen? Word eens even wakker. Ik ben ook geen voorstander van hoe het hier in belgique draait met meer overheid dan prive en ik weet ook wel dat de boel efficienter moet draaien... veel efficienter trouwens en niet enkele percentjes. Maar wat jij uitkraamt is gewoon je reinste theoretische bullshit die amper de realiteit kan raken. En als men er je naar vraagt, dan ga je in full arrogantie-modus om toch maar je droomwereldje in stand te houden.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 30 juni 2008 om 22:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() had er beter een enquete van gemaakt joh
Aandeelhouders POLITIEKERS of uitkeringtrekkers |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Want je hebt gelijk, als je vertrekt van de huidige situatie. Maar als we eens verder kijken, naar het begin; de oorzaken van waarom is de ene kapitalist, de andere steuntrekker, dan werpt dit -voor mij- een totaal ander licht. Laten we het over die 2 categorieën hebben, over de meest sterken en de meest zwakken. De ene mens is in staat voor zichzelf op te komen, de andere totaal niet. De kapitalist heeft geluk in het leven, maw, hij is goed bedeeld met alle mogelijke 'zintuigen' om geld te scheppen, tegenover de zwakke, de steuntrekker niet. Je moet ervan uit gaan dat die mensen gigantisch véél verschillen van elkaar. Een sterke kan moeilijk vergeleken worden met een zwakke, en zijzelf kunnen zich ook héél moeilijk in elkaars leefwereld plaatsen, met alle gevolg van onbegrip vandien. Want met sterke bedoel ik niet alleen de intelligentie, uiteraard het belangrijkste, maar ook de alertheid, tegenover de algemene indolentie van de zwakke. Net zoals we intelligentie en achterlijkheid niet kunnen bijschaven, is het ook zo met de wilskracht. Een gebrek aan wilskracht is een héél grote zwakte. Mening erg intelligent persoon is daardoor in de goot beland. Nog een belangrijk aspect is de intresse, verwondering naar alle dingen in de wereld. De zwakken zijn vaak in niets geïnteresseerd, en kunnen daardoor zich niet in bepaalde erg belangrijke domeinen ontwikkelen en bewapenen. (Ik heb het vandaag weer meegemaakt ivm belastingsaangifte die ik voor sommigen doe. Hun argeloosheid, slordigheid, nalatigheid, nonchalance die voortkomen uit totale desintresse met alles wat te maken heeft met fiscaliteit bv. kan hen serieus in de problemen brengen, dat maar als dom voorbeeld om op te noemen. Die mensen kunnen zo gemakkelijk bedrogen worden op zoveel vlakken, en zijn ook de eersten de bedrogen worden. Dus de sterksten zijn diegenen met zowel de intelligentie, de wilskracht, de intresse op alle gebied, en dit in schril contrast tegenover de zwakke, die niet alleen niet intelligent is, maar ook loom, lui, ongeïnteresseerd. Dit zijn nu de twee meest tegenovergestelde groepen, zó zitten mensen in elkaar. Ze kunnen er missch een beetje aan werken, maar van een idioot maak je nu éénmaal geen bolleboos. Dus daarmee wil ik aantonen dat je laatste zin helemaal onmogelijk is: we zullen ALTIJD steuntrekkers hebben. Het is maar in de beste, de rijkste landen dat men steuntrekkers heeft. ![]() Dus kapitalist zijn is helemaal niet fout, net zoals bv steuntrekkende zijn. Want eigenlijk heeft het vooral te maken met de aanleg van de desbetreffende persoon. De enige fout dat de kapitalist kan maken is dat hij ervanuit gaat dat er steuntrekkenden zijn omdat zij niet, zoals hem, veel en hard werken. Want niet iedereen is zo'n supermens zoals hij: hij moet weten dat er nu eenmaal sukkelaars zijn, die echt niks kunnen.
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Is niet waar he. Het is zij die werk creëeren. Indien zij vertrekken, is het enkel die arbeider die een mogelijkheid tot werk bij die fabriek misloopt.
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Verder vind ik het wat gratuit om dat soort populisme aan te snijden. Het is niet omdat je tegen een geweer in de hand bent om problemen op te lossen, dat je daarom niet minder sociaal bent. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten eerste: in elke samenleving - zij het democratisch, totalitair of vrij - zijn mensen die zichzelf niet kunnen behelpen, afhankelijk van anderen. Dat is een feit (volgt uit de definitie). In onze huidige 'rule of ideas' is er een consensus over bijvoorbeeld (1) zwakkeren behoren geholpen te worden en (2) de overheid is een goede, rechtmatige instleling omdat te bereiken. Je hebt echter (1) nodig voor (2). Indien maar 1 iemand in een samenleving dat dacht, dan zou het nog steeds niet gebeuren. Uit het feit dat de overheid gehandicapten steun geeft, volgt a fortiori uit dat in een vrije samenleving gehandicapten ook geholpen zouden worden. Misschien niet op dezelfde manier of op dezelfde wijze of op dezelfde kwantiteit. Maar het lijkt me aartsdubieus dat ze op straat zouden liggen sterven, bijvoorbeeld. En eerlijk is eerlijk: de gemiddelde gehandicapte leeft vandaag de dag ook niet echt welvarend - ondanks de goede zorg voor de overheid. Ik denk dat er zelfs een case te maken valt dat de overheid - door het feit dat ze 'gehandicapten-zorg' (en al de rest) op zich neemt, ze a fortiori gehandicapten in een lagere welvaartspositie duwt. Dat is misschien een beetje moeilijk te begrijpen, maar het is niet omdat een overheid het niet meer doet, dat daarom mensen dat niet vrijwillig zouden doen. Natuurlijk: als je uitgaat van egoïstische mensen die niet geven om mensen die het minder goed hebben, dan kan je dat niet aanvaarden. Maar dan is het ook niet te verklaren dat er op dit moment gehandicapten zorg is. Immers: wat geven mensen nu om anderen? Citaat:
Citaat:
Overigens moet je bij mij niet komen zeiken over tegenslag. Ik heb het bijzonder getroffen met mijn liefhebbende ouder. (Pappie is hem gesmeerd.) Weet je wat trouwens leuk is? Ontslagen worden omdat de cao de minimumverdienste heeft verhoogd. Dan weet je wel wie je moet gaan bedanken, hoor. Weet je wat nog leuker is? In't zwart moeten werken en alle risico's van dien lopen omdat je anders nauwelijks werk vindt. Weet je wat nóg leuker is? Geen betaalbare huizen vinden omdat de overheid de prijzen zodanig de lucht heeft ingejaagd dat eht niet meer te doen is. Of niet meer terecht kunnen bij de politie met misdaden, omdat het niet loont. Ja, dan begin je al eens aan alternatieven te denken. Daarom ben ik overigens filosofie gaan studeren. Om een framework te hebben om na te denken. Als ik morgen een zware tegenslag heb - en tandpijn is verdomme pijnlijk - dan word ik niet meer, niet minder libertarisch. Misschien heb je het niet gemerkt, maar ik heb verdomme genuanceerd geantwoord op de vraag. In een systeem waarbij de overheid moedwillig werkloosheid creëert, kan je moeilijk steuntrekkers iets moreel verwijten. Dat betekent niet dat ze - zuiver formeel - niet nog steeds teren op de productie van anderen (en als ze zo'n situatie 'oke' vinden en zodanig stemmen/lobbyen om in zo'n situatie te blijven, dan zijn ze ook on-ethisch bezig). Dat betekent niet dat werklozen persé onethisch zijn. Het betekent simpelweg dat iedereen die steun trekt, teert p de productieve arbeid van anderen. Dat noemt men ook al eens 'profiteren'. Dus ja, ook als ik een tegenslag heb, zal ik nog steeds 'libertarisch' denken. Dat betekent niet dat ik niet blij ga zijn met de steun die ik krijg. Als de keuze is tussen leven met de hulp van een dief of sterven, dan kies ik nog steeds leven. Betekent echter niet dat die keuze rechtmatig is, in mijn ogen. Ik weet wanneer ik een recht- of onrechtmatige daad beleef. Ik heb geen zin om ineens apologeet te spelen ten opzichte van de overheid, simpelweg omdat zij al het geld heeft afgenomen van de bevolking (en de prijzen verhoogt) waardoor zij de enige instelling is die mij nog echt goed kan helpen. Zoals iemand het hier al eens zei: met een sociale zekerheid als de onze, mag je blij zijn als je op de subsidielijst komt. Anders: DIKKE PECH. Citaat:
Citaat:
Als het theoretische bullshit is, is het toch eenvoudig om het te doorprikken? Waarom mag geweld tegen een onschuldig persoon? Kan jij dat rechtvaardigen? Ik niet - en daarom ben ik libertariër. Als theorieën enkel relevant mogen zijn in het hic et nunc, stonden we nu nog steeds onder het AR. Ik hoef overigens geen droomwereld in stand te houden. Ik heb niet echt een droom. Ik geloof namelijk niet in de wijsheid van een heersende klasse die het leven voor iedereen ten gronde zal verbeteren. Ik wil gewoon dat jij jou eigen leven kan bepalen. Toch niet zo moeilijk?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 1 juli 2008 om 00:03. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Mja, over een degelijk geargumenteerd antwoord gesproken. Je maakt je er gemakkelijk vanaf Adrian. Ik achtte je toch wat verstandiger, Adrian.
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Euhhm, wie zit hier in een ivoren toren? ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
" Ik zal eens even uitleggen dat mensen niet allemaal dezelfde capaciteiten hebben. Daar heeft 'ie vast nog nooit over gedacht! " Jezus, wat denkte nu te bereiken met zo'n uitleggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie probeert er hier te beweren dat (1) geweld rechtvaardig is en (2) dat het oké is als anderen uw leven controleren door dt geweld?
Gij.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |||
Secretaris-Generaal VN