Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2008, 19:20   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Traditioneel naar anloop van 11 juli worden de klassieke toespraken en teksten voorbereid. De laatste jaren is het erg in de mode dat iedereen op deze dag even stilstaat bij de slag der Vlamingen tegen de Fransen. In principe kunnen we dit enkel toejuichen al is 11 juli nog steeds geen wettelijk betaalde Vlaamse feestdag voor de arbeiders! Er is een tijd geweest dat alleen al het bezit van een leeuwenvlag jarenlange gevangenisstraf kon opleveren en dit is zelfs nog geen eeuwigheid geleden , mijn ouders en grootouders weten er alles van. Zelf ben ik enkele jaren geleden 24 uur van mijn vrijheid beroofd omdat we met enkele kameraden van het Zuidstation in Brussel met twee leeuwenvlaggen naar de grote markt in Brussel stapten om er de 11 juli viering bij te wonen. Het was 11 juli 2001 ! !

Graag zou ik toch wel even blijven stilstaan bij de werkelijke betekenis van de strijd in 1302 die door velen bewust uit het oog wordt verloren. Wij herdenken inderdaad op deze dag niet genoeg dat het de Vlaamse arbeidersgilden waren die de feodale heren, de collaborateurs van de franse adel, bevochten! Wij denken er inderdaad niet genoeg aan dat de vazallen en de leenheren van toen, vandaag de banken, holdings en grondspeculanten zijn van de belgisch- Vlaamse burgerij. De politici en het grootkapitaal misbruiken ONZE Vlaamse geschiedenis van 1302. Ze willen de Vlaamse beweging in dienst stellen van deze belgisch- Vlaamse burgerij die in inderdaad in dienst staat en opgeslorpt wordt door Europese en internationale belangen.

Onze overtuigde geestdrift mag zeker niet de kerk en het kapitaal in de bloemetjes zetten omdat ONZE Vlaamse cultuur een masker is voor deze heren die een politieke en economische macht in handen houdt, die aan de grote massa arbeiders toekomt die aan handen en voeten is gebonden!

Terwijl wij Nationalisten onze helden van 1302 herdenken neemt Europa en vooral het Amerikaans grootkapitaal onze industrieën in. Deze volksvreemde wereldheersers nemen onze koopkracht af, maken onze landbouw kapot en vergiftigen onze kinderen, onze toekomst. Alle Vlaamse politici spelen dit spel mee, steunen de NAVO als marionetten van amerika voor zogezegd de vrijheid van Europa.

Vlaming gedenk de Slag der Gulden Sporen, laat ons streven naar een onafhankelijk maar sociaal Vlaanderen in een Europa der volkeren, los van amerika dat Europa sinds september 1944 bezet houdt. Laat dit ook eindelijk een klaar en duidelijk antwoord zijn aan wijlen Hugo Claus en de zijnen. Hou zee !

Jan De Beule ,

Gemeenteraadslid Vlaams Belang.
bron: Nieuw-Solidaristisch Alternatief

Een Open Brief waar ik me volledig kan in vinden. De vrijerijen met de Angelsaksische wereld en een deel van de belgisch-"Vlaamse" kapitalistenkliek binnen de Vlaamse Beweging zijn ongewenst, schadelijk en gericht tegen de gewone Vlaamse kleine man.
Toch iets euhm, "memorabels" in herinnering brengen:
Citaat:
11 juli
De beschamende feiten die zich op 11 juli 1992 afspeelden op de Brusselse Grote Markt zijn inmiddels genoegzaam gekend.*

Minder geweten is dat reeds vóór Willem Vermandere het podium besteeg heel wat medewerkers van Vlaanderen tegen racisme bedreigd, geschopt en aangevallen werden door leden van de Nationalistische Studenten Vereniging (NSV) van Antwerpen, samen met franstalige skinheads, naar verluidt militanten van het Blok van Vilvoorde. Het ging hooguit om enkele tientallen vertegenwoordigers van de fine fleur van extreem-rechts. Zij scheurden affiches en een vlag stuk en slaagden erin iemands vingers te breken. Daarnaast deden ze nog wat stoer door naar anderskleurige toeristen "makak" of "bougnoul" te schreeuwen.

Een paar toevallig rondwandelende Koerden dachten aanvankelijk zelfs dat het om tegenbetogers ging en stonden achteraf perplex...
BRON
* en alweer vergeten door sommigen... (zou Jan De Beule het nog willen weten?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 juli 2008 om 19:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 19:30   #22
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bridgeton Bekijk bericht
Maar je theorie dat we de eersten waren is de lucht in...
(het is zoals godsdienst: het doet pijn als datgene waarin je gelooft weerlegd wordt, en het duurt eventjes voor men het aanvaardt...)
We waren de eersten die een zwaar gepantserd ridderleger versloegen dan hè.

Mierenneuker
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 19:31   #23
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
'Men vergeet er steeds bij te zeggen dat enkele jaren later datzelfde vlaamse leger werd ingemaakt door de Fransen... omdat intussen de tjeven aan de macht waren

die veldslag ophemelen is niet echt nodig maar zij die hun bloed hebben gegeven mogen wel herdacht worden , al moet dat niet elk jaar
Men vergeet er steeds ook bij te zeggen dat Luxemburgers, Namenaars ea de Vlamingen kwamen helpen (volgens H. Conscience toch)
Oud 1 juli 2008, 19:35   #24
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Maar je theorie dat we de eersten waren is de lucht in...
Maar helemaal niet. De Guldensporenslag was voor de Middeleeuwen een verandering in oorlogsvoering zoals ze het toen kenden. Net zoals de Mongolen met hun boogschutters te paard dat waren, de tank uiteindelijk zou worden en de helikopter.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 19:42   #25
Pick Nick
Banneling

Standaard

Laten we hopen dat 15 juli een nieuwe gulden sporenslag wordt !
Pick Nick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 19:43   #26
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Laten we hopen dat 15 juli een nieuwe gulden sporenslag wordt !

Beter: Ik hoop dat...

Niet in naam van iedereen schrijven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 19:45   #27
bridgeton
Burger

bridgeton's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Maar helemaal niet. De Guldensporenslag was voor de Middeleeuwen een verandering in oorlogsvoering zoals ze het toen kenden. Net zoals de Mongolen met hun boogschutters te paard dat waren, de tank uiteindelijk zou worden en de helikopter.
De middeleeuwen staan erom bekend primitief te zijn
ik heb het over de geschiedenis, niet over één tijdsvak dat nog geen duizend jaar beslaat...
Oud 1 juli 2008, 19:46   #28
FDM
Banneling

Standaard

toen was goud het duurste goed , nu is dat benzine
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 19:54   #29
Metternich

Standaard

Citaat:
De middeleeuwen staan erom bekend primitief te zijn
Dringend bijlezen over de geschiedenis. De periode erna is véél gruwelijker.
Citaat:
ik heb het over de geschiedenis, niet over één tijdsvak dat nog geen duizend jaar beslaat...
Geen duizend jaar?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwen

Gewoonlijk laat men de middeleeuwen rond 300 na Christus beginnen. Ten aanzien van het einde van de middeleeuwen bestaat grotere consensus. De meeste historici laten de nieuwe tijd kort voor 1500 beginnen.

Ik denk dat 300-1500 wel iets meer dan duizend jaar is.

Oud 1 juli 2008, 20:03   #30
bridgeton
Burger

Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

De begin -en einddata van tijdsperiodes worden meestal gezet op jaartallen van belangrijke gebeurtenissen. Bij de Middeleeuwen is dat de val van het W-Romeinse rijk tot de val van het O-Romeinse rijk (bron: een persoonlijke kennis die historicus is)

476- 1453

Geen Duizend jaar

(PS: was ik daar op wikipedia gaan invullen dat de middeleeuwen begonnen bij het uitvinden van het zwaard, had je dat ook als bron kunnen gebruiken)

En btw, dringend bijlezen in een woordenboek: primitief hoeft niet meteen gruwelijk te zijn

Laatst gewijzigd door bridgeton : 1 juli 2008 om 20:04.
bridgeton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 20:13   #31
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Vive sa Majesté Catholique, Vive le Roi de France!

Gedenken wij hier ook de Franse Edellieden die het leven lieten:

Comte Robert II d'Artois (een kleinzoon van de Franse monarch)
De gebroers Gui en Robert de Nesle
Jacques de Châtillion (landvoogd van Vlaanderen)
Comte d'Eu
Comte d'Aumale

En talrijke anderen.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 20:25   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De begin -en einddata van tijdsperiodes worden meestal gezet op jaartallen van belangrijke gebeurtenissen. Bij de Middeleeuwen is dat de val van het W-Romeinse rijk tot de val van het O-Romeinse rijk (bron: een persoonlijke kennis die historicus is)

476- 1453

Geen Duizend jaar

(PS: was ik daar op wikipedia gaan invullen dat de middeleeuwen begonnen bij het uitvinden van het zwaard, had je dat ook als bron kunnen gebruiken)

En btw, dringend bijlezen in een woordenboek: primitief hoeft niet meteen gruwelijk te zijn
Dat ge zegt dat de middeleeuwen primitief zijn, is al een onwetenschappelijke joekel van jewelste - dat ge daarbij nog eens "neut neut" doet door het zwieren met standaarddata om uw "nog geen duizend jaar" (argumentswaarde: nul) kracht bij te zetten, doet u de das om.

Getekend, een historicus.
Oud 1 juli 2008, 20:28   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwen

Gewoonlijk laat men de middeleeuwen rond 300 na Christus beginnen. Ten aanzien van het einde van de middeleeuwen bestaat grotere consensus. De meeste historici laten de nieuwe tijd kort voor 1500 beginnen.

Ik denk dat 300-1500 wel iets meer dan duizend jaar is.
Het is inderdaad niet meer dan logisch om de middeleeuwen te laten aanvangen met het Edict van Milaan en de regering van Constantijn, en te laten afsluiten door de val van Constantinopel, het einde van de Reconquista en de eerste grote ontdekkingsreizen.
Oud 1 juli 2008, 20:37   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ik wel een Europees gebruik en idd, ik gebruik ubuntu, dat inderdaad gebaseerd is op, of zelfs een Amerikaans systeem is (ik weet het niet precies, heb niet de hele geschiedenis van buiten geleerd ) , en weet je wat? Dat kan me geen barst schelen. Wanneer Amerikaans product beter is dan Europees (al ik niet meteen een Europees noemen, op die markt), dan gebruik ik het Amerikaans. Ik haal het enkel aan als voorbeeld van hoe het hier zou zijn moesten we nu eens allemaal uit de greep van Amerika ontsnappen (als dat zou verplicht worden verhuis ik onmiddellijk ^^)
Mijn laatste Ubuntu kreeg ik uit Engeland en de onderliggende Linux is het werk van een Fin, Linus Torvalds:
http://www.linux.org/info/linus.html

Hij inpireerde zich wel op UNIX (dat wel degelijk Amerikaans is)

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 juli 2008 om 20:45.
Oud 1 juli 2008, 20:40   #35
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Soms bedenk ik me wel eens,hoeveel Vlamingen zouden er wel niet geweest zijn in de rangen van Franse soldaten.Het was een tijd dat men vocht voor zijn leenheer en koning,niet voor zijn volk!

Wat zouden we dan kunnen leren van het feit dat amper een generatie later ons land alsnog "Frans gebied" was....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 20:44   #36
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De graaf, Gewijde van Dampierre was wellicht gewoon Guy de Dampierre en zal Frans gesproken hebben.
Hij had ook connecties met Namen en ooit gelezen dat Namen tot 1914 ook feest vierde op 11 juli.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gwijde_van_Dampierre
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gui_de_Dampierre
Oud 1 juli 2008, 20:45   #37
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

raar hé.
voor die middeleeuwers waren het helemaal niet de middeleeuwen.
allez, die mensen dachten niet 's morgens bij het opstaan 'hmmm, lekker geslapen in mijn sponde. gauw mijn wambuis en mijn kaproen aandoen want zijn dit verdorie de middeleeuwen of niet?'
nee, voor die middeleeuwers waren de middeleeuwen gewoon 'nu'.
het nu'ste dat er is.
wisten zij veel dat hun tijd later 'middeleeuwen' zou gaan heten.
ik denk dat die mensen gewoon streefden naar een klein beetje geluk in hun korte leven.
net zoals wij.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 20:46   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel even in het achterhoofd houden dat noch ons Nederlands, noch ons Frans toen bestonden.
Oud 1 juli 2008, 20:59   #39
bridgeton
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat ge zegt dat de middeleeuwen primitief zijn, is al een onwetenschappelijke joekel van jewelste - dat ge daarbij nog eens "neut neut" doet door het zwieren met standaarddata om uw "nog geen duizend jaar" (argumentswaarde: nul) kracht bij te zetten, doet u de das om.

Getekend, een historicus.
Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt... Ik bedoelde de technieken van het oorlogvoeren in de Westerse Middeleeuwen rond 1300... Beter zo?

Ik haal die standaarddata aan omdat bepaalde mensen mijn vrije uitspraak in twijfel trokken. In mijn oorspronkelijke tekst deed ik dat niet, en wat ik zei was een 'bij wijze van spreken'. Maar aangezien sommigen dat niet schijnen te begrijpen, moet ik dan wel met concrete gegevens gaan werken. (ps: een onwetenschappelijke joekel is wetenschappelijk correct: dubbele negatie)

Citaat:
Het is inderdaad niet meer dan logisch om de middeleeuwen te laten aanvangen met het Edict van Milaan en de regering van Constantijn, en te laten afsluiten door de val van Constantinopel, het einde van de Reconquista en de eerste grote ontdekkingsreizen.
Doel? Mij afbluffen... Pech voor u in dat geval, ze behoren allemaal tot mijn parate kennis
  • Edict van Milaan: door Constantijn uitgevaardigd edict dat men vrij is van geloof
  • Regering van Constantijn: Constantijn was een keizer die naar Constantinopel trok en het Christendom ging aanhangen (meer info doe ik geen moeite aan, je zou dat toch verklaren met het gegeven dat ik het allemaal zou kunnen opzoeken, maar ik ben wel zo eerlijk dat niet te doen.
  • einde van de Reconquista: Het einde van de herovering van het Iberisch schiereiland op de Moren
  • de eerste grote ontdekkingsreizen: het is te zien wat je groot noemt ^^ vooral door de Spanjaarden en Portugezen

Laatst gewijzigd door bridgeton : 1 juli 2008 om 21:08.
bridgeton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 21:08   #40
Metternich

Standaard

Citaat:
Ik heb me inderdaad verkeerd uitgedrukt... Ik bedoelde de technieken van het oorlogvoeren in de Westerse Middeleeuwen rond 1300...
Dan kan je alles primitief gaan noemen in vergelijking met vandaag de dag...

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be