Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2008, 08:14   #21
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik weet niet wat je met co-decisie bedoelt, maar ik volg wel een beetje wat er op EU gebied gebeurt, en het Europees parlement stelt niks voor. Het zijn de ambtenaren die het voor het zeggen hebben. Stem het parlement niet zoals de ambtenaren het willen, dan wordt hetzelfde voorstel gewoon een paar maand later weer op de agenda gezet. Totdat men wel "juist" stemt. Waar kennen we dat nog van?
De medebeslissingsprocedure of co-decisie is de centrale wetgevingsprocedure van het communautaire besluitvormingsstelsel. Medebeslissing geldt voor een groot aantal terreinen, bijvoorbeeld leefmilieu, de interne markt, het vrije verkeer van werknemers, onderwijs en cultuur.
Bij de medebeslissingsprocedure trachten het Europees Parlement en de Raad samen tot overeenstemming te komen over een voorstel van wetgeving. De Raad beslist uiteindelijk met gekwalificeerde meerderheid van stemmen. De medebeslissingsprocedure (art. 251 EG-Verdrag) werd ingevoerd met het Verdrag betreffende de Europese Unie (Maastricht, 1992) en uitgebreid met het Verdrag van Amsterdam.
De Verdrag van Lissabon voorziet in een uitbreiding van de medebeslissingsprocedure tot terreinen zoals het landbouwbeleid, het onderzoekbeleid en het beleid op het gebied van regionale en sociale ontwikkeling van de Unie ("Structuurfondsen").

Citaat:
In de meeste kantons is onderwijs zelfs op gemeentelijk niveau geregeld. Een en ander heeft inderdaad tot gevolg dat er nogal wat verschillen bestaan, oa wat vakanties betreft, maar zelfs wat de duur van de verschillende fases betreft. Zo duurt op sommige plaatsen de lagers school zes jaar en de middelbare school drie jaar, en op andere plaatsen de lagere school vijf jaar en de middelbare dan weer vier jaar. Het schoolsysteem in Zwitserland is fundamenteel anders dan in België. De meeste Zwitsers gaan maar tot hun 15de voltijds naar school, en gaan dan werken. Meestal wordt dan werken met leren gecombineerd. Aan de meeste hogescholen kan je je zelfs niet inschrijven als je niet ook een job hebt. Wat de waarde van diploma's betreft zijn er eigenlijk weinig problemen. In Zwitserland zijn referenties van vorige werkgevers veel belangrijker dan diploma's.
Zo leer je nog eens wat. Wat een achterlijk land. Terwijl bij ons jonge hoogopgeleiden tot in hun twintigste full-time bezig zijn met studeren om aan te haken in de moderne kenniseconomie, blijken Zwitsers daar nog niet aan toe te zijn. Geen wonder dat ze niet zo happig zijn om toe te treden tot de EU. Zwitsers zullen snel worden weggeconcurreerd door kennisachterstand.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 09:47   #22
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Zo leer je nog eens wat. Wat een achterlijk land. Terwijl bij ons jonge hoogopgeleiden tot in hun twintigste full-time bezig zijn met studeren om aan te haken in de moderne kenniseconomie, blijken Zwitsers daar nog niet aan toe te zijn. Geen wonder dat ze niet zo happig zijn om toe te treden tot de EU. Zwitsers zullen snel worden weggeconcurreerd door kennisachterstand.
Kom hier eens naar toe, zo achterlijk zijn m'n lieve Zwitsers niet hoor. En als je één van de grootste stuwdammen in Europa ziet dan spreek je niet meer van een gebrek aan kenniseconomie.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 10:22   #23
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Yep, de "staatshervorming" moeten we hier ook op zijn "zwitsers" regelen : een BROV
over een voorbereide tekst in elke gemeente of arrondissement & als het ergens afgekeurd wordt opnieuw beginnen ! Zo deden de zwitsers er een 60tal jaar over om lid te worden van de Verenigde Naties.

De organisatie van het land weerspiegelt perfect de geografie : allerhande "onafhankelijke" valleien met hun banken, hotels, en fijne industrie. Een 48urige werkdag
e aan de drugs verslaafde jongeren, absolute vreemdelingenhaat (tegen de personen, niet hun geld dat ze er moeten achterlaten). Bankschandalen, allerhande gesjoemel is er een staatssport (Swissair/Sabena)..

Kortom: Boerenslimheid en Ijver.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:37   #24
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
Kom hier eens naar toe, zo achterlijk zijn m'n lieve Zwitsers niet hoor. En als je één van de grootste stuwdammen in Europa ziet dan spreek je niet meer van een gebrek aan kenniseconomie.
Ik denk niet dat ze achterlijk zijn, wel dat ze zoiets als het Singapore van Europa zijn, en dat het heel moeilijk wordt in een globaliserende wereld als je bevolking teveel afgeschermd wordt van de echte wereld erbuiten.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 12:39   #25
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat er van kennisachterstand geen sprake is. Leren doe je immers je hele leven, maar daar hoef je niet fulltime voor naar school. Mijn vriendin is tot haar 15de naar school geweest, maar spreekt nietemin toch vier talen.
Het is ook niet dat er niet gestudeert wordt. Maar het gaat gewoon anders. Waar ik werk (in de It) zijn er veel jongeren met een leercontract actief. Gewoon 15 jarigen die bij ons beginnen, en tot programmeur opgeleid worden. Na drie jaar voeren die dan een proef uit en krijgen een getuigschrift. Gedurende die drie jaar gaan ze overigens een dag in de week gewoon naar school. Een van die jongens is net klaar, en kwam vandaag van iedereen afscheid nemen. Hij neemt nu eerst wat vakantie, en gaat dan vanaf Augustus een jaar lang weer voltijds studeren om zijn maturiteitsexamen te doen, waarna hij, als hij dat wil, naar een hogeschool kan. Tegen dat hij 21 is zal hij een betere programmeur zijn dan iemand die in belgië naar een hogeschool geweest is, want hij heeft tegen dan al een jaar of zes werkervaring en heeft met actuele producten gewerkt.

In Zwitserland is vrijwel iedereen tussen de 15 en de 25 met een of ander opleiding bezig. Maar dus meestal in combinatie met een baan. Lijkt me toch wel beter dan de manier waarop men in België schoolmoeie jongeren toch verplicht hun tijd op de schoolbanken te voldoen. En de hogere activiteitsgraad is een van de redenen waarom de Zwitsers zoveel rijker zijn.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 12:42   #26
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Yep, de "staatshervorming" moeten we hier ook op zijn "zwitsers" regelen : een BROV
over een voorbereide tekst in elke gemeente of arrondissement & als het ergens afgekeurd wordt opnieuw beginnen ! Zo deden de zwitsers er een 60tal jaar over om lid te worden van de Verenigde Naties.
En dan? Het gaat wat langzamer, maar eigenlijk is dat wel zo goed.

Citaat:
De organisatie van het land weerspiegelt perfect de geografie : allerhande "onafhankelijke" valleien met hun banken, hotels, en fijne industrie. Een 48urige werkdag
48 urige werkdag? Ben je dat wel zeker? Of bedoel je 48 urige werkweek? Waar ik werk is de werkweek gewoon 40 uur hoor.

Citaat:
e aan de drugs verslaafde jongeren, absolute vreemdelingenhaat (tegen de personen, niet hun geld dat ze er moeten achterlaten). Bankschandalen, allerhande gesjoemel is er een staatssport (Swissair/Sabena)..
Kortom: Je bent er eigenlijk nog nooit geweest... (Of hebt, toen je er was, niet goed opgelet).
Oud 18 juli 2008, 12:45   #27
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik denk niet dat ze achterlijk zijn, wel dat ze zoiets als het Singapore van Europa zijn, en dat het heel moeilijk wordt in een globaliserende wereld als je bevolking teveel afgeschermd wordt van de echte wereld erbuiten.
De land wordt ook niet afgeschermd, integendeel. Er wonen in Zwitserland meer dan een miljoen buitenlanders (en er wonen bijna een miljoen Zwitsers in het buitenland). Op een derde van de kantoren in Zürich is Engels de voertaal. Zwitsers zijn wat talen leren betreft net Vlamingen...
Oud 18 juli 2008, 15:21   #28
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ervaring is dat er van kennisachterstand geen sprake is. Leren doe je immers je hele leven, maar daar hoef je niet fulltime voor naar school. Mijn vriendin is tot haar 15de naar school geweest, maar spreekt nietemin toch vier talen.
Het is ook niet dat er niet gestudeert wordt. Maar het gaat gewoon anders. Waar ik werk (in de It) zijn er veel jongeren met een leercontract actief. Gewoon 15 jarigen die bij ons beginnen, en tot programmeur opgeleid worden. Na drie jaar voeren die dan een proef uit en krijgen een getuigschrift. Gedurende die drie jaar gaan ze overigens een dag in de week gewoon naar school. Een van die jongens is net klaar, en kwam vandaag van iedereen afscheid nemen. Hij neemt nu eerst wat vakantie, en gaat dan vanaf Augustus een jaar lang weer voltijds studeren om zijn maturiteitsexamen te doen, waarna hij, als hij dat wil, naar een hogeschool kan. Tegen dat hij 21 is zal hij een betere programmeur zijn dan iemand die in belgië naar een hogeschool geweest is, want hij heeft tegen dan al een jaar of zes werkervaring en heeft met actuele producten gewerkt.

In Zwitserland is vrijwel iedereen tussen de 15 en de 25 met een of ander opleiding bezig. Maar dus meestal in combinatie met een baan. Lijkt me toch wel beter dan de manier waarop men in België schoolmoeie jongeren toch verplicht hun tijd op de schoolbanken te voldoen. En de hogere activiteitsgraad is een van de redenen waarom de Zwitsers zoveel rijker zijn.
Misschien gaan we wat te diep in op pedagogie en leerpsychologie. Maar mensen leren het gemakkelijkst in hun jeugd. Daar moet je imo van profiteren. Werk betekent toch vaak routinematige handelingen. Wellicht dat de it-sector een uitzondering is, dat daar vrijwel continu nieuwe vaardigheden moeten worden geleerd, maar in het algemeen geldt dat niet.
Dat veel jongeren schoolmoe worden, zal ik niet ontkennen. Misschien is een combinatie van werken en leren voor jongeren optimaler, maar dan lijkt me dat toch de nadruk op leren hoort te liggen en niet op werken. Dus één dag werken en vier dagen studeren in plaats van andersom.

Dat de Zwitsers rijker zijn, heeft een specifieke reden waar ik al vaak over heb geschreven (bvb. in http://forum.politics.be/showthread.php?t=102213). Hetzelfde geldt bvb voor de Luxemburgers.
Oud 18 juli 2008, 15:24   #29
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Zo deden de zwitsers er een 60tal jaar over om lid te worden van de Verenigde Naties.
En dan? Het gaat wat langzamer, maar eigenlijk is dat wel zo goed.
Zwitserland had de luxe door zijn geografie zich afzijdig te kunnen houden van het wereldgebeuren. In ons laagland waar de Duitsers met hun tanks zo doorheen denderden, lag dat wat anders.

En dat is dan ook één van de minpunten van het Zwitserse systeem. Het gaat vaak op zijn elfendertigst. Pas in 1971 (!) werd in Zwitserland vrouwenkiesrecht algemeen. Waar ligt dan aan? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan referenda ligt. Vandaar dat ik wat meer inzicht probeer te krijgen in het Zwitserse systeem.
Oud 18 juli 2008, 23:52   #30
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Volgens mij konden vrouwen in meerdere kantons toen al stemmen trouwens...
Oud 27 juli 2008, 14:05   #31
Babylonia
Parlementslid

Standaard

Er staat een samenvatting van een rapport over de EU van Herman Michiel op INdymedia
www.indymedia.be/en/node/28725
leerzaam opiniestuk voor wie meer wil weten.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 16:22   #32
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Indymedia? Oh ja, waar ze een voor stelden alle Joden maar de zee in te drijven...
Oud 27 juli 2008, 16:39   #33
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
Er staat een samenvatting van een rapport over de EU van Herman Michiel op INdymedia
www.indymedia.be/en/node/28725
leerzaam opiniestuk voor wie meer wil weten.
Indymedia over democratie ... toch wel de vos die de passie preekt.
Oud 27 juli 2008, 20:21   #34
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Zwitserland had de luxe door zijn geografie zich afzijdig te kunnen houden van het wereldgebeuren. In ons laagland waar de Duitsers met hun tanks zo doorheen denderden, lag dat wat anders.

En dat is dan ook één van de minpunten van het Zwitserse systeem. Het gaat vaak op zijn elfendertigst. Pas in 1971 (!) werd in Zwitserland vrouwenkiesrecht algemeen. Waar ligt dan aan? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan referenda ligt. Vandaar dat ik wat meer inzicht probeer te krijgen in het Zwitserse systeem.
Inderdaad ligt het laat invoeren van het vrouwenkiesrecht ligt niet aan het referendumsysteem. In andere staten waar het referendum reeds lang bestond was het kiesrecht voor vroiuwen reeds lang ingevoerd (Colorado en Oregon begin 19e eeuw) voor men er in Belgie met zijn partij democratie nog maar aan dacht.
Overigens moet men over het referendumsysteem geen idealistische waanvoorstellingen maken, men moet het vergelijken met onze particratie. Zo kunnen we streven naar verbetering wat naar mijn mening hoogst dringend wordt.

Paul
Oud 1 augustus 2008, 17:18   #35
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Zwitserland wordt hier aangehaald als land dat van onderaf opgebouwd is, maar je moet het niet eens zo ver zoeken. Nederland was bij haar ontstaan ook niet meer dan een statenbond van landen die in principe onafhankelijk waren.
Belangrijk verschil is dan wel dat 6 van de 7 provincies dezelfde taal hadden.
Een grote overeenkomst die ik zie met Zwitserland, is dat het oorlog is dat de staatjes aan elkaar gebonden heeft. Gezamenlijke oorlogsvoering werkt blijkbaar een gemeenschappelijke identiteit in de hand (dat blijkt in zekere zin ook uit de Koude Oorlog, en het ontstaan van een vage Westerse identiteit).

Toegepast op de EU zou het dan ook geen slechte zaak zijn om een gemeenschappelijke defensie uit te bouwen, in functie van identiteitsvorming. En ja, ik besef maar al te goed dat dat momenteel nogal utopisch is.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 20:38   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht

Ik loop niet zo hoog op met Zwitserland als concept.
Loopt u dan niet hoog op met een in zeer hoge mate door de mensen zèlf gekozen samenlevingsvorm?

Verkiest u iemand die u even komt zeggen hoe u moet (samen)leven?

Er zijn weinig aantrekkelijker 'concepten' in werking op deze wereldbol dan net Zwitserland, toch minstens wat de staatsinrichting aangaat.

Daar hebben koekoeksklokken niet veel mee te maken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be