Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Afschaffen Gay Pride?
Ja 26 38,24%
Nee 42 61,76%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2008, 10:28   #21
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Tolerantie gaat net om het tolereren van mensen die totaal verschillend zijn. Het is een makkie om een homosexueel te tolereren die in geen enkel opzicht verschilt van een hetero , behalve dan hetgeen plaats vindt in de slaapkamer natuurlijk (alhoewel sommigen zelfs daarin al niet slagen). Het zijn net die mensen die zo verschillend zijn dat ze opvallen in de samenleving , die beschermd moeten worden.

Een minderheid moet exact dezelfde rechten hebben als de rest van de samenleving. Er vinden jaarlijks tal van diverse manifestaties of opkomsten plaats (de één al kleurrijker dan de andere) die toegestaan zijn. Ik zie dus totaal niet in waarom holebi's geen manifestatie zouden mogen organiseren. Meer nog , deze heeft verdorie een positief karakter : ze wil niemand iets verbieden , er gaat geen haat naar anderen toe van uit , er gaat geen agressie van uit enzov.

Het is voor mij heel makkelijk om de grenzen van tolerantie af te tekenen : anderen fysiek of psychisch nodeloos schaden of de wil daartoe kan niet. En neen , andere mensen op straat tegenkomen die zoals men dat hier omschrijft "verwijfd" doen , klasseer ik niet onder psychisch schaden. Net zoals het ook geen psychische schade is bvb om een extreem zwaarlijvige mens op straat tegen te komen.

Als iets echt te gortig wordt , dan is er de wet op de opebare zedenschennis nog. Als iemand een handeling of gedrag van iemand zo ver vindt gaan dat ie er last van heeft kan ie klacht indienen en dan is het aan de rechter om zich over die zaak uit te laten. En verder is er nog een middel natuurlijk. Als je om voor mij een mysterieuze reden simpelweg extraverte medemensen niet goed kunt verdragen , kijk dan gewoon niet hé.
U vergeet de belangrijkste reden : ik vind dat opzichtige stoeten zoals de Gay Pride eerder mensen opzetten tegen homo's en een verkeerd beeld geven.
Oud 26 juli 2008, 10:29   #22
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Plezant om naar te kijken.
Oud 26 juli 2008, 10:49   #23
FDM
Banneling

Standaard

ik zei wel huivert maar wedden dat een deel vd clerus naar alle herhalingen kijkt
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 10:59   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
"Roze Zaterdag is de Vlaamse / Belgische en Nederlandse versie van de Amerikaanse Gay Pride en wordt in de lage landen respectievelijk sinds 1977/1978/1979 gehouden."

http://img293.imageshack.us/img293/8...ayprideou5.jpg

Vooraleerst : ik heb niets tegen homo's. Hoewel ik geloof dat je niet zo geboren wordt en neutraal ten opzichte van homohuwelijk sta, toleer ik homo's absoluut.

Waar ik echter niet tegen kan, is het extreem uiten hiervan, vaak op het obscene af. Wanneer ik een typisch "verwijfde" nicht zie die echt uitgesproken en ostentatief in het openbaar gaat zoenen bekijk ik dit toch met heel gemengde gevoelens.

Om nu eens tot de kern van de zaak te komen : evenementen zoals "Gay Pride" doen naar mijn bescheiden mening meer kwaad dan goed. Een hele stad die in het teken van een minderheid staat? Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid, hoe homo-lievend ook, echt gebaat is bij een eerder vulgaire show met hopen zich uitlevende homoseksuelen. Verder werkt het eerder clichés in de hand en geeft het een vrij foute weergave naar het publiek toe.

Kortom, de Gay Pride zou voor mij wel afgeschaft mogen worden en ik ben benieuwd of ik alleen met deze mening sta.
In die openingspost vind ik net dezelfde, maar dan ook eksakt dezelfde argumenten als:

- madammeke Dekroo, ektenoot van Herman, die niks tegen boeren en beenhouwers heeft, maar hen toch niet gunt om het beroep van advokaat aan de balie uit te oefenen;
- de tegenstanders van de dolle mina's, de oorsprong van de vrouwenbeweging destijds (ik beschouw mijn vrouw als mijn gelijke, zolang ze maar niet gaat werken als er kinderen thuis zijn, ze mag naar andere venten kijken maar niet aanraken, zolang ik maar in 't geheim naar de hoeren mag .... maar waarom moeten die vrouwenbeweging daar zo'n spel van maken en zo opzichtig doen .... de katolieken aanbidden toch ons lieve vrouwke ....)

Mijn gedacht nu: iemand die goesting heeft om te feesten, moet in de gelegenheid gesteld worden om te feesten.
Of het feest mij bevalt of niet, heeft er geen teelbal mee te maken.

In de grondwet heet zoiets: vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:08   #25
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, uw argumenten slaan op niets.
Zolang dergelijk verwijt komt van iemand die nog steeds denkt dat homosexualiteit kan worden aangeleerd, ben ik vrij gerust in.
Citaat:
Hoewel ik geloof dat je niet zo geboren wordt

Dit gaat écht een hilarische draad worden! Cliché na cliché...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 26 juli 2008 om 11:08.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:10   #26
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, dat zou ik ook liever afschaffen.
Zou het niet interessanter zijn om een lijstje te publiceren van zaken die je niet wenst te verbieden?

Zo'n kort lijstje zou ons namelijk veel tijd besparen...
Oud 26 juli 2008, 11:15   #27
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Ach, laat ze toch, wat doen ze er kwaad mee? En dan nog, waar wil je dan juist de grens trekken tussen wat mag en niet mag?
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:18   #28
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergeet de belangrijkste reden : ik vind dat opzichtige stoeten zoals de Gay Pride eerder mensen opzetten tegen homo's en een verkeerd beeld geven.
Ik weet dat niet , dat zou kunnen. Maar dan is dat het probleem van die mensen die zich daar aan ergeren. Het is niet omdat iemand zich stoort aan iemand anders zijn fysiek voorkomen dat die persoon in kwestie daar rekening mee moet houden. Sommigen hun avatars werken ook op mijn zenuwen , maar het zijn hun avatars en ze doen niemand geen pijn er mee ... wie ben ik dan om dan te zeggen :"gij moogt dat niet gebruiken als avatar!". Ik kijk er gewoon naar en ik denk er het mijne over. Dat kunnen mensen ook doen met die Gay Pride.

Persoonlijk denk ik zelfs dat het net dat soort mensen zijn die ervoor gezorgd hebben dat de minder extraverte homo's beter geaccepteerd worden. Als je geconfronteerd wordt met dansende mannen in lederen ondergoed , is het niet echt moeilijk meer om om te gaan met een collega op het werk die je vertelt dat ie bvb homosexueel is en eerder introvert is van aard. Dan kun je daar wel mee overweg net omdat je al iets veel confronterender gezien hebt. Het is op die manier dat een samenleving gewoon wordt aan veranderingen. Neem als vb de zwarten in de VS. Het is niet dankzij de ja-knikkers en de mensen die braafjes gehoorzaamden dat de zwarten hun gelijke rechten behaald hebben , neen het is dankzij de "ambetanterikken" die hun plaats weigerden af te staan in de bus en veel tamtam maakten.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:48   #29
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Zou het niet interessanter zijn om een lijstje te publiceren van zaken die je niet wenst te verbieden?

Zo'n kort lijstje zou ons namelijk veel tijd besparen...
Nee.
Oud 26 juli 2008, 11:50   #30
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zolang dergelijk verwijt komt van iemand die nog steeds denkt dat homosexualiteit kan worden aangeleerd, ben ik vrij gerust in.

Dit gaat écht een hilarische draad worden! Cliché na cliché...
Hij verweet me dingen die ik nooit beweerd heb, en dus zei ik dat.

Geloof jij dan dat homoseksualiteit aangeboren wordt? Ik heb tegenstrijdige dingen gelezen maar ik geloof nog steeds dat je omgeving en opvoeding een rol spelen.
Oud 26 juli 2008, 11:53   #31
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In die openingspost vind ik net dezelfde, maar dan ook eksakt dezelfde argumenten als:

- madammeke Dekroo, ektenoot van Herman, die niks tegen boeren en beenhouwers heeft, maar hen toch niet gunt om het beroep van advokaat aan de balie uit te oefenen;
- de tegenstanders van de dolle mina's, de oorsprong van de vrouwenbeweging destijds (ik beschouw mijn vrouw als mijn gelijke, zolang ze maar niet gaat werken als er kinderen thuis zijn, ze mag naar andere venten kijken maar niet aanraken, zolang ik maar in 't geheim naar de hoeren mag .... maar waarom moeten die vrouwenbeweging daar zo'n spel van maken en zo opzichtig doen .... de katolieken aanbidden toch ons lieve vrouwke ....)

Mijn gedacht nu: iemand die goesting heeft om te feesten, moet in de gelegenheid gesteld worden om te feesten.
Of het feest mij bevalt of niet, heeft er geen teelbal mee te maken.

In de grondwet heet zoiets: vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging ...
Ik verbied homoseksualiteit niet he. Ik vind het perfect kunnen, en ook homo huwelijken mogen voor mij, maar feesten zoals de Gay Pride geven een compleet verkeerd beeld en werken clichés in de hand.

Tja, je mag feesten, maar moet dat een hele stad bezighouden en dingen tonen die mensen niet willen zien? Er zijn toch ook geen openbare hetero feesten met halfnaakte mensen?
Oud 26 juli 2008, 11:56   #32
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Ik weet dat niet , dat zou kunnen. Maar dan is dat het probleem van die mensen die zich daar aan ergeren. Het is niet omdat iemand zich stoort aan iemand anders zijn fysiek voorkomen dat die persoon in kwestie daar rekening mee moet houden. Sommigen hun avatars werken ook op mijn zenuwen , maar het zijn hun avatars en ze doen niemand geen pijn er mee ... wie ben ik dan om dan te zeggen :"gij moogt dat niet gebruiken als avatar!". Ik kijk er gewoon naar en ik denk er het mijne over. Dat kunnen mensen ook doen met die Gay Pride.

Persoonlijk denk ik zelfs dat het net dat soort mensen zijn die ervoor gezorgd hebben dat de minder extraverte homo's beter geaccepteerd worden. Als je geconfronteerd wordt met dansende mannen in lederen ondergoed , is het niet echt moeilijk meer om om te gaan met een collega op het werk die je vertelt dat ie bvb homosexueel is en eerder introvert is van aard. Dan kun je daar wel mee overweg net omdat je al iets veel confronterender gezien hebt. Het is op die manier dat een samenleving gewoon wordt aan veranderingen. Neem als vb de zwarten in de VS. Het is niet dankzij de ja-knikkers en de mensen die braafjes gehoorzaamden dat de zwarten hun gelijke rechten behaald hebben , neen het is dankzij de "ambetanterikken" die hun plaats weigerden af te staan in de bus en veel tamtam maakten.
Ondertussen zijn homo's toch al meer en meer geaccepteerd, en dat komt door een grote beweging homo's en steun in de politiek. Of zie ik dit mis? Ook het voorbeeld van rechten voor zwarten : komt dit niet eerder door een paar grote voorvechters met invloed en een grote vreedzame beweging vanuit het zwarte volk?

En dansende mannen in leren ondergoed voor iemand die verder geen homo's kent? Hoe komt dit dan over?
Oud 26 juli 2008, 12:05   #33
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geloof jij dan dat homoseksualiteit aangeboren wordt? Ik heb tegenstrijdige dingen gelezen maar ik geloof nog steeds dat je omgeving en opvoeding een rol spelen.
ROFL!

Ja natuurlijk, en als je blanke kinderen een afrikaans boek laat lezen dan worden die ook zwart.
Oud 26 juli 2008, 12:09   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, de Gay Pride zou voor mij wel afgeschaft mogen worden en ik ben benieuwd of ik alleen met deze mening sta.
Zolang er niets onwettigs aan is, valt er niks af te schaffen. Tenzij Gay Pride natuurlijk een staatsbedrijf is, dan kan je het wel afschaffen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 12:16   #35
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen zijn homo's toch al meer en meer geaccepteerd, en dat komt door een grote beweging homo's en steun in de politiek. Of zie ik dit mis? Ook het voorbeeld van rechten voor zwarten : komt dit niet eerder door een paar grote voorvechters met invloed en een grote vreedzame beweging vanuit het zwarte volk?
Idd , maar de dingen die jij aanhaalt zijn niet de eerste stap geweest. De eerste stap waren de mensen die hun homosexualiteit niet langer wilden verstoppen en er ongegeneerd voor uit kwamen en daar was heel veel moed voor nodig in die tijd. Het is pas door die mensen dat er een beweging ontstaat en dat ook anderen gaan inzien van ja die mensen zijn gelijkwaardig. Idem voor de zwarten . Het is door iemand als Rosa Parks die het niet langer pikte dat ze tweede garnituur was dat er een beweging ontstaan is. Het zijn "tegendraadse" mensen die voor de vonk zorgen waardoor er acceptatie onstaat. Als iedereen braafjes conformistisch in de rij loopt kun je niet tot echte gelijkwaardigheid komen. Dat was mijn punt , de mensen die extraverter zijn zorgen eigenlijk voor de acceptatie van degenen die introverter zijn en niet voor de vermindering van die acceptatie zoals sommigen soms suggereren. Althans zo denk ik erover.

Citaat:
En dansende mannen in leren ondergoed voor iemand die verder geen homo's kent? Hoe komt dit dan over?
De allereerste keer zal dat raar zijn, ja. Net zoals een man in djellaba op straat er ook raar uitziet de eerste keer. Maar als ge er honderd gezien hebt , dan let ge er nog nauwelijks op. Dus het is net door dergelijke stoeten toe te laten dat je voor acceptatie zorgt, dat mensen er aan gewoon worden en niet door ze te verbieden hé.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 12:43   #36
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd heel toevallig natuurlijk dat degenen die fulmineren tegen één of ander homo-evenement,

1° steevast n�*ets tegen homo's hebben...

2° altijd héél tolerant zijn...

2° zelfs persóónlijk enkele homo's héél goed kennen...

Het ultieme argument, nietwaar? Ongegronde beschuldigingen. Als je tegen de gay-pride bent, ben je óf homohater óf diep van binnen een homoseksueel. best triest eigenlijk dat mensen zich zo moeten verweren.
Oud 26 juli 2008, 12:52   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Het ultieme argument, nietwaar? Ongegronde beschuldigingen. Als je tegen de gay-pride bent, ben je óf homohater óf diep van binnen een homoseksueel. best triest eigenlijk dat mensen zich zo moeten verweren.
De term klinkt inderdaad nogal extreem. Bedenk jij dan maar eens een kort en leuk eufemisme voor homohater.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 13:08   #38
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
best triest eigenlijk dat mensen zich zo moeten verweren.
Ik hoef me niet te verweren. Ik ben namelijk niet degene die iets wil verbieden omdat het mij niet aanstaat.
Oud 26 juli 2008, 13:11   #39
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoef me niet te verweren. Ik ben namelijk niet degene die iets wil verbieden omdat het mij niet aanstaat.
Wil ik het verbieden dan? Of is dat een afleiding die u er van maakt?
Oud 26 juli 2008, 13:13   #40
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee.
Nee? Jammer.

Eens zien wat je tot nu toe wenst af te schaffen :

- Gay Pride parades
- I love Techno

Verder nog iets wat je niet aanstaat en wat je wenst te verbieden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be