Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2008, 11:11   #21
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Meynen heeft het weer goed gezien in HLN

De Geit zegt tegen BDW:
De helft van de regering is al met vakantie vertrokken! Nog enkele dagen en het politiek leven valt stil!

BDW: Toch niet! De N-VA neemt zijn verantwoordelijkheid en blijft op post! Wij zorgen voor de continuïteit van de crisis!
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 11:24   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

N-VA doet goed werk op communautair vlak. Door het halve "verraad" dat ze plegen hebben ze het voorbije jaar het Belgische regime in een quasi permanente crisis doen belanden en dat is meer dan het veebee in zijn hele geschiedenis heeft kunnen bereiken.
Los van het feit dat De Wever een rechtse zak is, krijgt hij voor mij voorlopig het voordeel van de twijfel.

Van mij mag de N-VA zelfs na 1 augustus verder blijven verraad plegen, en elke deadline zelf verder schuiven. Wat er gebeurt is immers dit: het belgische regime zakt na elke deadline verder in de crisis weg, maar N-VA kan wel altijd blijven zeggen dat ze "in alle redelijkheid de onderhandelingen alle kansen hebben gegeven" terwijl de Franstalige partijen elk debat onmogelijk hebben gemaakt.

Het is een schitterende strategie op langere termijn. De n-va'ers kunnen zich op de borst kloppen dat ze alles geprobeerd hebben tot een rationele oplossing te komen maar dat "het niet heeft mogen baten". De schuld voor de mislukking zal dan bij de Franstalige partijen gelegd worden
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 11:25   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit is geen open brief maar een scheldtirade, met de bedoeling te provoceren.

Een voorbeeldje van jouw terminologie :

loze visserke
dikke visser
geitenboer
pitbull

En zo ga je maar door, het volledige epistel lang. Een openbare brief moet beantwoorden aan een paar criteria, een minimum aan respect voor de aangeschrevene is er één van. Het ergste van de zaak is dat er een paar pertinente waarheden instaan, maar deze worden vakkundig de nek omgedraaid door de bijzonder denigrerende toon van je betoog. Je hebt m.a.w. je open brief naar de kloten geholpen (om even in je terminolgie te blijven). Proficiat!

Ik onderschrijf ten volle dat geen open brief is, maar een (soort van) scheldtirrade.

Wat betreft de gebruikte terminologie: die sjokkeert me nog het minste; zelfs al heb je gelijk: zo'n terminologie "reserveer" je voor je maten-drinkebroers in een volks kaffee, de kantine van de voetbal ... enz. als iedereen al wat teveel gedronken heeft ..... zelfs tegenover diezelfde vrienden en diezelfde hoeveelheid alkohol in je kraag, hanteer je die terminologie niet op de reseptie van de dochter van diezelfde vriend ... Je moet een beetje weten waar wat en wanneer iets past of niet.

De zogezegde open brief lijkt een uitnodiging tot een gedachtenwisseling of een uitnodiging om je gedachten bij te stellen, (iemand "overtuigen" ...), maar dat doet hij helemaal niet. Het is eigenlijk een (poging tot humoristische) opsomming van sinoniemen van "kijk eens hoe dom, hoe kloterig, hoe enz. jullie zijn" ... en ondertussen maar bleiren van "en we mogen niet meespelen door dat kordon sanitair dat jullie mee ondersteunen".

De zogezegde open brief bulkt van de uitgestraalde wetenschap dat de schrijver perfekt weet en aanvoelt wat leeft in de politieke ziel van de NVA-stemmer. Maar die schrijver doolt !!

Ik voel me dus allerminst geroepen om punt per punt te reageren en te weerleggen, zelfs in diskussie te treden met de draadopstarter. Die laatste kan daarover leuteren, dat is dan ook maar tiepisch voor een blokker, die vergeet dat ikzelf nog altijd recht heb om goesting te hebben om hier en nu iets te doen of iets niet te doen.

En in een benedenmaatse poging van mijnentwege om humoristisch af te sluiten, besluit ik dat de draadopsteller, samen met al zijn kollega's, eigenlijk het bewijs is dat er een god bestaat (quod non, zeg ik er maar bij voor tante Kolen van het Blok), want door natuurlijke selektie zou men onmogelijk tot zoveel domme praat kunnen komen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 11:39   #24
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit is geen open brief maar een scheldtirade, met de bedoeling te provoceren.

Een voorbeeldje van jouw terminologie :

loze visserke
dikke visser
geitenboer
pitbull

En zo ga je maar door, het volledige epistel lang. Een openbare brief moet beantwoorden aan een paar criteria, een minimum aan respect voor de aangeschrevene is er één van. Het ergste van de zaak is dat er een paar pertinente waarheden instaan, maar deze worden vakkundig de nek omgedraaid door de bijzonder denigrerende toon van je betoog. Je hebt m.a.w. je open brief naar de kloten geholpen (om even in je terminolgie te blijven). Proficiat!
Ik wou juist hetzelfde zeggen. Robert, je haalt me de woorden uit de mond.
Oud 29 juli 2008, 11:47   #25
armando
Schepen

Standaard

Ik ga niet ontkennen dat BDW zijn rol tot hier toe goed gespeeld heeft. De vraag is : Hoeveel deadlines mogen er nog komen volgens jullie? Enig idee? Het gaat hier over geloofwaardigheid.
armando is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 11:51   #26
FDM
Banneling

Standaard

een regering valt niet als iedereen in Frankrijk zit hé ... ook dat wist BdW op t moment dat ie zijn 1/8 lanceerde hoor

je kan ze met ni meer kloten : ze allemaal uit hun met-staatsgeld-betaalde-vakantie terughalen , Albert de laatste op kop

wie gaat er om malen ? de gepensionneerde die al jaren niet meer op vakantie geweest is ??
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 11:55   #27
armando
Schepen

Standaard

Kijk maar eens naar de tussenkomst van Gerolf Annemans 230708 , misschien zal er dan een belletje beginnen te rinkelen.

http://www.vlaamsbelang.be/0/4802/
Oud 29 juli 2008, 11:57   #28
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wat er gebeurt is immers dit: het belgische regime zakt na elke deadline verder in de crisis weg, maar N-VA kan wel altijd blijven zeggen dat ze "in alle redelijkheid de onderhandelingen alle kansen hebben gegeven" terwijl de Franstalige partijen elk debat onmogelijk hebben gemaakt.

Het is een schitterende strategie op langere termijn. De n-va'ers kunnen zich op de borst kloppen dat ze alles geprobeerd hebben tot een rationele oplossing te komen maar dat "het niet heeft mogen baten". De schuld voor de mislukking zal dan bij de Franstalige partijen gelegd worden
Tot nu toe is dat zo gebleken, maar het is een spel dat zijn limieten kent: je kan deadlines niet blijven uitstellen, op een bepaald moment moet de knoop worden doorgehakt, en dat betekent dat n-va klaar en duidelijk het kartel op de kapblok moet leggen, zoals hierboven iemand schreef.
Mss kan bdw die troef nog uitspelen, dan wel echt ten laatste in september.
Oud 29 juli 2008, 11:59   #29
luc broes

Standaard

Citaat:
N-VA doet goed werk op communautair vlak. Door het halve "verraad" dat ze plegen hebben ze het voorbije jaar het Belgische regime in een quasi permanente crisis doen belanden en dat is meer dan het veebee in zijn hele geschiedenis heeft kunnen bereiken.
Los van het feit dat De Wever een rechtse zak is, krijgt hij voor mij voorlopig het voordeel van de twijfel.

Van mij mag de N-VA zelfs na 1 augustus verder blijven verraad plegen, en elke deadline zelf verder schuiven. Wat er gebeurt is immers dit: het belgische regime zakt na elke deadline verder in de crisis weg, maar N-VA kan wel altijd blijven zeggen dat ze "in alle redelijkheid de onderhandelingen alle kansen hebben gegeven" terwijl de Franstalige partijen elk debat onmogelijk hebben gemaakt.

grotendeels correct, maar...

'meer dan het veebee' is niet juist. Het VB heeft wel al eerste VL onafhankelijkheid naar voor geschoven als oplossing voor de eeuwigdurende problemen, omdat ze al jaren geleden ingezien hebben dat 'een rationele oplossing ...niet heeft mogen baten'.
Zonder een ferme stok achter de deur, zonder VB en nu ook zonder LDD zou NVA op CD&V en alle anderen geen druk kunnen uitoefenen.

Men kan zich nu ook afvragen: hoeveel druk kan NVA nu nog uitoefenen vermits nu iedereen weet dat die laatste, ultieme, uiteindelijk finale deadline tot in den treure steeds maar uitgesteld wordt.

Het grote gevaar bestaat er nu in dat alles op de lange baan geschoven wordt tot na de volgende verkiezingen met een plechtige belofte van CD&V-NVA dat ze deze keer zeker nooit ofte never in een regering zullen stappen zonder splitsing BHV en grondige staatshervorming.
En na die verkiezing zijn ze voor jaren verlost van nakende verkiezingen. Dan heeft de oude CVP de handen vrij, gooit NVA buiten, en sluit een traditioneel belgisch compromis.

Dat is wat de belgicisten in 't schild voeren.

Laatst gewijzigd door luc broes : 29 juli 2008 om 12:00.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:04   #30
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Tot nu toe is dat zo gebleken, maar het is een spel dat zijn limieten kent: je kan deadlines niet blijven uitstellen, op een bepaald moment moet de knoop worden doorgehakt, en dat betekent dat n-va klaar en duidelijk het kartel op de kapblok moet leggen, zoals hierboven iemand schreef.
Mss kan bdw die troef nog uitspelen, dan wel echt ten laatste in september.
Volledig akkoord. Geduld is een mooie zaak, maar je kan de zaken niet ongestraft blijven uitstellen. Genoeg is genoeg.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:17   #31
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
grotendeels correct, maar...

'meer dan het veebee' is niet juist. Het VB heeft wel al eerste VL onafhankelijkheid naar voor geschoven als oplossing voor de eeuwigdurende problemen, omdat ze al jaren geleden ingezien hebben dat 'een rationele oplossing ...niet heeft mogen baten'.
Zonder een ferme stok achter de deur, zonder VB en nu ook zonder LDD zou NVA op CD&V en alle anderen geen druk kunnen uitoefenen.

Men kan zich nu ook afvragen: hoeveel druk kan NVA nu nog uitoefenen vermits nu iedereen weet dat die laatste, ultieme, uiteindelijk finale deadline tot in den treure steeds maar uitgesteld wordt.

Het grote gevaar bestaat er nu in dat alles op de lange baan geschoven wordt tot na de volgende verkiezingen met een plechtige belofte van CD&V-NVA dat ze deze keer zeker nooit ofte never in een regering zullen stappen zonder splitsing BHV en grondige staatshervorming.
En na die verkiezing zijn ze voor jaren verlost van nakende verkiezingen. Dan heeft de oude CVP de handen vrij, gooit NVA buiten, en sluit een traditioneel belgisch compromis.

Inderdaad. Zonder VB zou zo'n frats relatief ongestraft blijven. Maar haar status als grootste partij in Vlaanderen staat op het spel, daarom kán de CD&V niet toegeven of het kartel laten barsten voor de verkiezingen.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:22   #32
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Ik denk dat Ward De Bever al eens gezegd heeft België te willen ontmantelen op een wettelijke manier, niet met een soort revolutie. Hij wil de Vaclav Klaus van België/Vlaanderen worden.

Het verschil tussen N-VA enerzijds en VB en LDD anderzijds lijkt me dat die andere 2 "negatieve" partijen zijn die luid staan te brallen, maar geen alternatief kunnen bieden.

De grote verdienste van BDW vind ik nu al dat dankzij hem 2 dingen overduidelijk zijn aangetoond:
1) België werkt niet als de Vlamingen op hun strepen staan;
2) zonder (een werkend) België gaat het ook

In mijn ogen is het nog altijd CD&V die zich laten vangen heeft (voor zover dat niet de bedoeling was) en niet omgekeerd.

Ik vind hem alleszins een Grote Vlaming.
2

Al moet ik wel toevoegen dat ze die spreidstand niet lang meer kunnen volhouden. Ofwel breken ze het kartel op 31 juli, ofwel moeten ze echt kunnen aantonen dat de Franstaligen voor die grote staatshervorming gaan.

Ik ben echter pessimist, en gok op de onwil van de Franstaligen...
Oud 29 juli 2008, 12:24   #33
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een land laten verrotten is al altijd een uitstekende strategie gebleken; zeker wanneer Vlaanderen deel uitmaakt van het land dat men laat verrotten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:25   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

tenzij ze zo lang schuiven dat federale en regionale verkiezingen weer samenvallen ... dat is Belgische strategie (open vld pleit alvast voor)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:29   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
(...)Het grote gevaar bestaat er nu in dat alles op de lange baan geschoven wordt tot na de volgende verkiezingen met een plechtige belofte van CD&V-NVA dat ze deze keer zeker nooit ofte never in een regering zullen stappen zonder splitsing BHV en grondige staatshervorming.

²
nagel op de kop
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:51   #36
FDM
Banneling

Standaard

tenzij ze zo lang schuiven dat federale en regionale verkiezingen weer samenvallen ... dat is Belgische strategie

waar LDD het minst bang voor is
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:54   #37
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
tenzij ze zo lang schuiven dat federale en regionale verkiezingen weer samenvallen ... dat is Belgische strategie

waar LDD het minst bang voor is
LDD kan veel stemmen winnen op dit moment. Kans bestaat dat dit alweer verkleint naarmate we verder gaan in de tijd.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 12:55   #38
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Ik deel volkomen uw mening. Op 1 augustus wordt veel duidelijk.
Op 1 augustus zal enkel duidelijk worden.....dat het 1 augustus is.

Voor het overige zal alles en iedereen die in België met politiek brood en beleg "verdient" de comedie trachten te rekken tot zowat juni volgend jaar, en zo mogelijk zelfs tot erna.

De ganse tussentijd zal er constant "een oprechte wil om tot een oplossing te komen" vastgesteld worden, en zullen er nog enkele ups en veel downs zijn, maar that's just about it.

Aldus zal het kiesvee in toom gehouden worden. Da's nu eenmaal La Belgique.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 13:00   #39
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Inderdaad. Zonder VB zou zo'n frats relatief ongestraft blijven. Maar haar status als grootste partij in Vlaanderen staat op het spel, daarom kán de CD&V niet toegeven of het kartel laten barsten voor de verkiezingen.
Omgekeerd moet ook worden beseft dat het VB bang is dat ze bij de volgende verkiezingen een zware nederlaag zullen kennen. Hun oppositiewerk momenteel is voortgekomen uit een wanhopige poging om niet uit de markt worden gewerkt.
Oud 29 juli 2008, 13:04   #40
armando
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Omgekeerd moet ook worden beseft dat het VB bang is dat ze bij de volgende verkiezingen een zware nederlaag zullen kennen. Hun oppositiewerk momenteel is voortgekomen uit een wanhopige poging om niet uit de markt worden gewerkt.

Wat voor een onzin is dit nu weer. Men zal stilletjesaan moeten toegeven dat de Vlaamse Onafhankelijkheid wel degelijk een scenario is. Het VB krijgt met andere woorden gelijk. Waarom zouden hun kiezers afhaken? Het VB en NVA en Ldd, in mindere mate, spelen een niet te onderschatten rol in de huidige politieke impassa.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be