![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
| Bekijk resultaten enquête: Gevolgen van, de staatshervorming op de lang baan schuiven? | |||
| economische crisis |
|
10 | 23,81% |
| bestuurlijke chaos |
|
20 | 47,62% |
| radicalisering van Vlaanderen |
|
28 | 66,67% |
| sterke groei populistische partijen |
|
19 | 45,24% |
| minachting voor democratie |
|
21 | 50,00% |
| geen |
|
6 | 14,29% |
| Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#24 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een van de redenen hiervoor is steevast dat het land moet geregeerd worden, dat de krisis de ekonomie geen deugd doet enz. Hierboven bleek reeds dat dat allemaal nonsens is. Neem maar de werklozensteun: Vlaanderen was natuurlijk eerst met zijn sijfers. Maar nu zijn ook deze van Walenland en van Brussel bekend. Ik roep onze politisji op om zeker niet toe te geven om de staatshervorming uit te stellen. Tienduizend werklozen die niet moeten uitbetaald worden iedere maand: kundegij tellen? link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...5&kanaalid=160 Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Ze zijn al in gesprek over hoe en met wie ze gaan praten. Misschien kunnen een aantal werklozen hun diensten aanbieden, om het harde werken van de politici te verlichten? |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Vreemdeling
|
Die staatshervorming gaat in wezen niet zoveel veranderen. Het is heel erg jammer dat er zo een domme crisis rond moet ontstaan, want uiteindelijk komt men vroeg of laat wel tot een compromis, waarbij er weer enkele bevoegdheden worden gesplitst, een paar postjes worden overgeheveld, wat geld wordt verschoven.... We blijven uiteindelijk met een ongelofelijk complex systeem zitten, waar niemand redelijkerwijs nog aan uitkan en dat zeker niet bijdraagt tot "goed bestuur".
Ik ben voorstander van een grote staatshervorming, maar dan één waarbij men werkelijk durft om het huidige stelsel totaal te veranderen (bv. bevoegdheden herfederaliseren, federale kieskring, gemeenschappen en gewesten afschaffen en vervangen door 4 deelstaten tout court). Een helder federalisme is mijns inziens de beste oplossing omdat ik nog steeds een meerwaarde zie voor België als Staat en het dan ook logisch is dat we die staat zo goed mogelijk laten functioneren. Voorwaarde is wel dat men eens een stap terug kan zetten, weg van die eeuwige dichotomie Vlaanderen-Wallonië! Ja, er zijn verschillen, maar die zijn er ook tussen Antwerpen en Gent en tussen West-Vlaanderen en Limburg en tussen mannen en vrouwen en tussen rijk en arm. "Dé Vlamingen en dé Franstaligen", dat is allemaal zo kortzichtig. Maar in de huidige situatie zie ik er weinigen die die stap zetten. Noch aan Vlaamse, noch aan Franstalige kant. Het zal er bij de komende staatshervorming alvast niet op vooruit gaan... |
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Het is verfrissend om tussen al het 'wat Wa(a)ls is Vals is' iemand te vinden die erkent dat de tot treurens aangehaalde zogenaamde verschillen tussen Vlamingen en Walen, behalve hun moedertaal, dikwijls lang niet zo groot zijn dan de verschillen tussen West-Vlamingen, Antwerpenaars en Limburgers. Men zou inderdaad beter de kadukelijk constructie van Brussels 'hoofdstedelijk gewest' en de in het Waalse gewest ingebedde Duitstalige gemeenschap, hervormen tot vier volwaardige deelstaten met duidelijke eigen bevoegdheden. Maar... voor logica begrip en gemeenschapzin in de ruime betekenis van het woord is er nu, en ik ben bang, het komend jaar, nu geen tijd, zin en mogelijkheid.
|
|
|
|
#28 |
|
Banneling
|
La Belgique zal nooit meer teruggaan naar het verleden.
De mentaliteit tussen de taalgroepen is nooit groter geweest dan nu. En zal nog groter worden. Want Vlaanderen zal verder radicaliseren. Het stijgend geldtekort in Wallonie en de vergrijzing die op ons afkomt, zal Vlaamse politici dwingen om een halt toe te roepen aan die dure riool, die Belgie heet. De multiculturele perikelen (maatschappelijk en economisch) gaan er nog een boost aan geven. |
|
|
|