Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Zijn "vlaamse" eremoorden beter dan "islamietische"?
"vlaamse" zijn het gevolg van onweerstaanbare drang 2 13,33%
"islamietische" eremoorden zijn monsonwaardig 5 33,33%
Die juri zat duidelijk vol moslims 8 53,33%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2004, 23:46   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Van Steen was gekrenkt en kon niet meer weerstaan aan de drang zijn vrouw te vermoorden: wat is het verschil met een moslim die hetzelfde doet? IMO is het verschil tussen Van steen en de atypische moslim die zoiets doet werkelijk héél klein...
De volksjuri achtte dat het normaal was dat hij dan een onweerstaanbare drang kreeg, zijn vrouw te vermoorden: waar is het verschil? Dat een mosim in dergelijk geval zich achter meer dan 1200-jaar oude koranverzen verstopt om zijn daad te verontschuldigen en Van Steen achter de rethoriek van een goede assisenpleiter...?

Ik veroordeel beiden
Ik neem aan dat jij ook in die jury zat en de pleidooien gevolgd hebt ?
Anders ben je wel heel vlug met uw bewering dat hij alleen gekrenkt was.
Ik denk dat al een pak meer vrouwen vrijgesproken zijn voor moord op hun man om vergelijkbare redenen dan omgekeerd.
Ga je beweren dat het ook eremoorden waren ?
Ik meen me te herinneren dat deze specfieke advocaat ooit zei dat hij enkel vrijspraken voor mannen had bekomen, niet voor vrouwen...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2004, 23:52   #22
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Zijn er hier een paar hun zinnen compleet aan het verliezen? Dit heeft absoluut niks met eremoorden te maken zoals die in de Koran duidelijk omschreven en op voorhand vergoelijkt worden.

Waar zijn we mee bezig?
In de bijbel staan even goed eremoorden..
en het draait altijd om hetzelfde: het aangetaste eergevoel van de horendrager -(draagster)....
Oud 29 maart 2004, 00:09   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik neem aan dat jij ook in die jury zat en de pleidooien gevolgd hebt ?
Anders ben je wel heel vlug met uw bewering dat hij alleen gekrenkt was.
Ik denk dat al een pak meer vrouwen vrijgesproken zijn voor moord op hun man om vergelijkbare redenen dan omgekeerd.
Ga je beweren dat het ook eremoorden waren ?
Ik meen me te herinneren dat deze specfieke advocaat ooit zei dat hij enkel vrijspraken voor mannen had bekomen, niet voor vrouwen...
Vrijspraken ?
U doet alsof het in België de gewoonte is om mannen die hun vrouw vermoorden vrij te spreken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2004, 00:12   #24
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vrijspraken ?
U doet alsof het in België de gewoonte is om mannen die hun vrouw vermoorden vrij te spreken.
De gewoonte niet, maar het gebeurt toch regelmatig...
Ook een man die zijn kinderen verdronk als kleine katjes werd vrijgesproken
Gendarmes die een vrouw verstikten met een kussentje kregen zelfs een lichtere misdaadomschrijving en dus lichtere straf dan de procureur had geëist
Oud 29 maart 2004, 00:25   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vrijspraken ?
De gewoonte niet, maar het gebeurt toch regelmatig...
Ook een man die zijn kinderen verdronk als kleine katjes werd vrijgesproken
Gendarmes die een vrouw verstikten met een kussentje kregen zelfs een lichtere misdaadomschrijving en dus lichtere straf dan de procureur had geëist
En dat catalogeer je allemaal onder eremoorden
Dat er betwistbare vrijspraken gebeuren zal ik niet betwijfelen.
Gebrek aan bewijs is een veel voorkomende reden.
Raar voor iemand die er graag op wijst dat men onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2004, 06:47   #26
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan veel kanten uit met dat art 71 SWB...
... als je het niet wil begrijpen.
Oud 29 maart 2004, 09:16   #27
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als die "onweerstaanbare drang" nu eens gewoon het gevolg van gekwetst eergevoel zou zijn? (IMO het geval bij de meeste horendragers)
Zou religieus gevoel ook onaanvaardbaar zijn als aanleiding tot "onweerstaanbare drang" En waarom dan?Of wél aanvaardbaar voor de ene religie en niet voor de andere
Je kan veel kanten uit met dat art 71 SWB...
Er is geen enkel geval in de belgische rechtspraak bekend dat "een gekrenkt eergevoel" in aanmerking neemt voor de toepassing van art. 71 SW; d�*t kan ik je verzekeren!

Ook een religieus "eergevoel" komt hier absoluut niet voor in aanmerking en is ook nog nooit in de belgische rechtspraak met succes gepleit. Ook d�*t kan ik je verzekeren.

Eremoord is onaanvaardbaar binnen het christendom. En ga nu maar weer eens op zoek naar middeleeuwse voorbeelden om jouw benepen visie op religie kracht bij te zetten... Het verandert NIKS aan de zaak dat eremoord in de krachtigst mogelijke termen wordt afgewezen binnen de christelijke geloofsovertuiging; er wordt zelfs niet het minste "begrip" voor opgebracht. Neen, Filosoof, dit zijn valse insinuaties en regelrechte leugens...

Dus neen, je kan met dat artikel 71 SW zeker niet alle kanten uit... Recht is meer dan een artikeltje in één of ander wetboek; het is iets wat je binnen context moet bekijken. Dat maakt ook het verschil tussen een jurist en iemand die ergens een wettekstje "prikt"...

Dat laatste geldt overigens ook voor basisteksten zoals de Bijbel, hoewel velen zich geroepen voelen om amateur-theoloog te spelen...
Oud 29 maart 2004, 16:27   #28
filosoof
Banneling

Standaard

Oud 29 maart 2004, 16:51   #29
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/Archief/stat...x_G174OO39.asp

VERMASSEN VRAAGT VRIJSPRAAK
OOSTAKKER - Twaalf uur lang hebben de advocaten - vooral dan Jef Vermassen - en de procureur Luc Decreus gisteren ongenadig de degens gekruist over de vraag of Eddy Van Steen, de Oostakkerse jurist die op 12 oktober 2001 zijn vrouw doodstak omdat ze hem wilde verlaten, naar zijn kinderen of naar de gevangenis moest.
Met succes dus: onweerstaanbare drang...
De vraag is natuurlijk : is de moord gebeurd met opzet, met voorbedachten rade, of in een plotse opwelling?

Gebeurde de moord vanuit een bepaalde sociale context waarbij druk vanuit de gemeenschap tot moorden meespeelt of niet?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2004, 17:05   #30
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
http://www.standaard.be/Archief/stat...x_G174OO39.asp

VERMASSEN VRAAGT VRIJSPRAAK
OOSTAKKER - Twaalf uur lang hebben de advocaten - vooral dan Jef Vermassen - en de procureur Luc Decreus gisteren ongenadig de degens gekruist over de vraag of Eddy Van Steen, de Oostakkerse jurist die op 12 oktober 2001 zijn vrouw doodstak omdat ze hem wilde verlaten, naar zijn kinderen of naar de gevangenis moest.
Met succes dus: onweerstaanbare drang...
De vraag is natuurlijk : is de moord gebeurd met opzet, met voorbedachten rade, of in een plotse opwelling?

Gebeurde de moord vanuit een bepaalde sociale context waarbij druk vanuit de gemeenschap tot moorden meespeelt of niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Standaard
de Oostakkerse jurist
een plotse opwelling bij een jurist?
Oud 29 maart 2004, 17:56   #31
straddle
Europees Commissaris

Standaard

En zopas is het bericht uit dat de franse popster Bertrand Cantat 8 jaar effectief achter tralies zal zitten om zijn vriendin Marie Trintignant neer te meppen.... Zulks is de uitspraak van de Rechbank in Litouwen. 8 jaar is niet zo veel zo dunkt me... passionele moord of zoveelste geval van "domestic violence"? ... wat doet het ertoe. Waarschijnlijk was hier ook wel sprake van "onweerstaanbare drang", maar in een Litouws rechtssysteem..... Wachten op verdere persberichten over de grond van de zaak en of er "eremoord" ook ingeroepen werd als motief...
Oud 29 maart 2004, 19:18   #32
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Citaat:
de Oostakkerse jurist
Tuurlijk, waarom niet, zijn juristen per definitie emotieloze mensen?
Hij zou pas als werkelijk krankzinnig beschouwd zijn indien hij zich als jurist tot de islam bekeerd had. Dan had men hem per definitie ontoerekeningsvatbaar verklaard en een paar jaartjes in de psychiatrie gestoken.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2004, 22:27   #33
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Citaat:
de Oostakkerse jurist
Daar kan ik je nochtans verhalen over vertellen....
Oud 29 maart 2004, 23:38   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
En zopas is het bericht uit dat de franse popster Bertrand Cantat 8 jaar effectief achter tralies zal zitten om zijn vriendin Marie Trintignant neer te meppen.... Zulks is de uitspraak van de Rechbank in Litouwen. 8 jaar is niet zo veel zo dunkt me... passionele moord of zoveelste geval van "domestic violence"? ... wat doet het ertoe. Waarschijnlijk was hier ook wel sprake van "onweerstaanbare drang", maar in een Litouws rechtssysteem..... Wachten op verdere persberichten over de grond van de zaak en of er "eremoord" ook ingeroepen werd als motief...
Ik weet niet of dit land wel even ver geëvolueerd is als Litouwen, als ik op sommige commentaren hier moet oordelen...
PS Je moet de geschiedenis van de pogroms in Litouwen eens natrekken: leerrijk!
Oud 29 maart 2004, 23:39   #35
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik merk dat het argumentarium van Filosoof almaar dunner wordt... Nogmaals, ik daag je hier formeel uit om mij ook maar één belgisch vonnis of arrest te citeren waarin een strafrechter in z'n motivatie het concept van de "eremoord" as such aanvaardt om tot een vrijspraak te concluderen op basis van art. 71 SW.
Try me... at least I know what I'm talking about....

getekend,

Een Gents jurist...
Oud 29 maart 2004, 23:44   #36
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:

Daar kan ik je nochtans verhalen over vertellen....
Vertel maar... Maar toch heb ik een gerechtvaardigd vermoeden dat die de wet en haar achterpoortjes en zwakheden beter kent dan wie ook...
Ik insinueer niets trek zelf je conclusies...
Oud 29 maart 2004, 23:49   #37
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Ik merk dat het argumentarium van Filosoof almaar dunner wordt... Nogmaals, ik daag je hier formeel uit om mij ook maar één belgisch vonnis of arrest te citeren waarin een strafrechter in z'n motivatie het concept van de "eremoord" as such aanvaardt om tot een vrijspraak te concluderen op basis van art. 71 SW.
Try me... at least I know what I'm talking about....

getekend,

Een Gents jurist...
Een dgl moord, begaan door een moslim wordt uiteraard een gemene "eremoord", begaan door een horendragende jurist wordt het uiteraard een "onweerstaanbare drang"
Voor de rest is natuurlijk iedereen gelijk voor de wet, enkel zijn sommigen "gelijker" voor de wet dan anderen...
Oud 30 maart 2004, 00:06   #38
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Bompa, volgens mij begin je te lijden aan multiculturele dwaasheid. Jij bent rijp voor het zothuis.
Oud 30 maart 2004, 00:21   #39
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Bompa, volgens mij begin je te lijden aan multiculturele dwaasheid. Jij bent rijp voor het zothuis.
welpje,
Géén kwestie van, ik kom NIET bij jou !!!
Oud 30 maart 2004, 00:28   #40
KAHRAMAN Yücel
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar KAHRAMAN Yücel
Standaard

Ik geloof inderdaad ook dat de moordzaak te vergelijken is met een eermoord.
Als we eisen van vreemdelingen zich aan de wetten te houden moeten we zelf al de voorbeeld geven. Je mag nooit verwachten dat vreemdelingen akkoord zullen gaan met dubbele regels; soepele voor de autochtonen en strenge voor de allochtonen. Dit zou automatisch opstand veroorzaken.
Wat betreft eermoord keur ik het ten strengste af, ik vind het achterlijk en vind dat er strenge straffen op moeten gegeven worden.
Niets kan moord vergoeilijken vind ik. Een mens is gewoon veel te veel waard om brutaal het leven van te nemen.
Daarom zeg ik wat duizenden jaren wordt gezegd: JE ZULT NIET DODEN.
Natuurlijk willen gewone burgers geen oorlog, maar uiteindelijk, het zijn de leiders van een land die de macht bezitten, en de mensen naar je toe trekken is heel gemakkelijk, maakt niet uit of het democratie, fascisme, een parlement en zelfs al communisme is. Het enigste wat je moet doen is ze vertellen dat ze aangevallen worden, hun nationalistische gevoelens aanwakkeren en ze een gevaar aangeven. Het werkt overal.
KAHRAMAN Yücel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be