Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2008, 14:34   #21
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
In Brussel zou u in principe moeten bediend worden door de stadsdiensten, hospitaals en dergelijke in het Nederlands; Brussel heeft een tweetalig statuut. Ik als Oost-Vlaming zijnde heb er geen behoefte aan om dat te veranderen, als er daar verandering moet komen dan moet de Brusselaar daar zelf maar voor opkomen, net zoals wij in Vlaanderen hebben gedaan. Als er een meerderheid is om Brussel eentalig te maken, zal dat dan wel blijken uit de verkiezingen.
Nu, ik geef grif toe dat de praktische uitvoering van het tweetalige Brussel een stuk beter kan.

Het ontstaan van België is een historisch feit, tot spijt van wie het benijdt. Een beetje leuteren over wat er in het verleden al dan niet had moeten gebeuren, brengt geen zoden aan de dijk.
Dat dat feit vandaag nog altijd gevolgen heeft, lijkt me duidelijk, maar de oplossing ligt er niet in om terug naar het verleden terug te grijpen, tenslotte ging er het hier voor de 1830 ook niet altijd rooskleurig aan toe.

"A witty saying proves nothing."
- Voltaire

En het VB wordt wel eens een nazistische partij genoemd. Allez ja, ge kunt zo overal extremen bij gaan sleuren.

Ja ik wist dat en ja ik vind dat onrechtvaardig. Ik zou het liefst een 'echt' tweekamerstelsel zien, zoals de VS en Nederland dat kennen, één kamer waarin men op bevolkingsaantal zitjes krijgt (one man, one vote) en één waarin elk gewest evenveel zitjes krijgt (paritair met andere woorden).

met bovenstaande regeling van het parlement kan men dan direct al die zever weggooien.

werd Sabena niet samengevoegd met swissair, het zwiters bedrijf (waar men weliswaar wat frans spreekt, maar dat toch in geen geval een Frans bedrijf is)?
allez ja, ik vind dat spijkers zoeken op laag water. Alsof Sarkozy en Chirac geen betere dingen te doen hebben dat wat Belgen pesten.

de economische macht in België (en in heel de Westerse wereld, eigenlijk) ligt in de handen van de grote bankiers en de grote privé bedrijven. Daar zitten natuurlijk mensen tussen van de Franse nationaliteit, maar even goed Indiërs, Engelsen, Nederlanders, Duitsers...ja zelfs Belgen. Op dat niveau (of dat niveau hoog of laag is, moet u zelf maar bepalen) spelen geen nationalistische gevoelens, enkel geldzucht.

ik ben volledig voor het gemeentelijk stemrecht voor migranten, no taxation without representation!
En als de walen hun wil aan ons arme Vlamingen kunnen opleggen, waarom gaat dat omgekeerd dan niet? Volgens mij omdat de vlamingen geen blok vormen in het parlement (de splitsing van BHV uitgezonderd), er is altijd wel deze of gene partij die zich verschuilt achter 'de maatregelen gaan niet ver genoeg'.
Nu ik ben ook voor een herfederalisatie van de buitenlandse handel in het algemeen en de wapenhandel in het bijzonder.

Ik moet zeggen dat ik de eerste waal die mij bespot en vernedert nog moet tegenkomen, ik steek nochtans regelmatig de taalgrens over. Ik heb er overigens geen probleem mee dat ik onze minderbedeelde landgenoten financieel help. Ik heb er wel een probleem mee dat dat geld niet goed besteed wordt, net zoals ik er een probleem meeheb als mijn gemeente geld verkwist.

twaalf landen kleiner dan Vlaanderen? Volgens mij bedoelt u twaalf landen die minder inwoners hebben dan Vlaanderen. Hoe het ook zij, onze macht in Europa is gering, en stijgt eigenlijk enkel uit boven bv. die van Nederland omdat Brussel in België ligt.

Daar zegt u het al, -samen met Brussel-. Het is een heel onrealistisch scenario dat Vlaanderen Wallonië afstoot maar Brussel behoudt.
Anderzijds is er weinig garantie dat een onafhankelijk Vlaanderen dezelfde productiviteit behoudt. We verliezen een belangrijk hinterland (talent van Wallonië komt naar nu Vlaanderen, wij hebben daar toch een niet onbelangrijke afzetmarkt), de kredietwaardigheid van Vlaanderen zal dalen (omdat we een deel van de Belgische schuld zullen moeten overnemen),...
Ik zeg niet dat het hier slechter zal gaan, of beter. Maar imo kan je dat niet weten op voorhand en is het een beetje een stap in het duister zetten. De vraag is of we dat risico willen nemen.

Wij zitten wel met het geval Brussel, iets wat noch Tjechoslowakije noch Scandinavië hadden. Ik heb vorig jaar stage gelopen in slowakije en daar is toch nog wat wreven tegenover de tjechen die hen 'in de steek hebben gelaten'.
En ik ben niet akkoord met uw eerste premisse: "Alleen in een onafhankelijke Vlaamse staat kan het Vlaamse volk zich optimaal ontplooien". Volgens mij komt het het Vlaamse volk alleen maar ten goede dat men af en toe eens moet samenwerken met naburige volken om tot een gezamelijk standpunt te komen.

Dus u wil opnieuw een tweetalig monster op de been brengen om het oude te vervangen? En als Vlaanderen de taalwetten dan wel kan laten toepassen, waarom dan nu niet? De walen kunnen ons wel francorchamps door het strot rammen.
Los daarvan vergeet u dat mensen met het hart stemmen, eerder dan met het hoofd. Ik zie niet in hoe u in Brussel een meerderheid op de been gaat brengen die voor Vlaanderen kiest, dat zo duidelijk de franstalige afstoot.

Dus als de Vlaming zelf kiest voor een constitutionele monarchie mag het wel?
Ik denk niet dat men de huidige koning veel kan verwijten, buiten misschien dat hij in zijn jonge tijd wat te veel achter de vrouwtjes zat. De koning vervult de rol die de wet hem geeft, als u dat niet bevalt kan u proberen de wet te veranderen. Als u voldoende mensen daarvan kan overtuigen dan gebeurt dat, zo werkt een democratie.
Dat Filip af en toe eens een scheve politieke schaats rijdt, zal ik niet ontkennen. Ik zou dan ook liever zijn broer op de troon zien, een echte Belg (beetje sjoemelen hier, wat verduisteren daar). Maar ik sta wellicht toch wel alleen met die mening, dus Filip it is.

U bent niet tegen de solidariteit maar Wallonie moet zijn eigen boontjes doppen?
Ik ben niet tegen de solidariteit en ik vind dat het geld dat van Vlaanderen naar Wallonië vloeit onder de bevoegdheid moet vallen van een federaal minister die dus verantwoording moet afleggen aan het federale parlement zodat de vlaming controle heeft over wat er met zijn geld gebeurt.

Los daarvan is Slowakije eerder uit het moeras gekomen door het vallen van het ijzeren gordijn dan door de onafhankelijkheid, heel het voormalige oostblok (polen, tjechië, de baltische staten, hongarije...) zit in een economische boost.

Ik zie wel iets in een europa der regio's. Maar daartoe moet europa ook zelf willen, en dat gebeurt voorlopig niet. Dus blijf ik liever bij België tot Europa taken als defensie en buitenlandse zaken kan overnemen. Maar euhm, wij vlamingen hebben in europa toch weinig te zeggen hoor, met of zonder België dat maakt weinig verschil. Met of zonder Brussel maakt al meer verschil.
Overigens zie ik niet welk Vlaams voorstel er door Belgische inmenging niet is gekomen?

Wat voor kromme redenering is dit nu? het is niet omdat 'de grootmachten' onze onafhankelijkheid niet erkennen dat ze wordt teruggeschroefd.
Tuurlijk kunnen de grootmachten dat niet negeren, en sommigen zullen dat erkennen, anderen wellicht niet met als resultaat dat je met een halve boycot zit, leuk voor onze economie natuurlijk.
In het beste geval wordt de onafhankelijkheid uitgeroepen met wederzijdse toestemming, zonder extreme partijen in de regering en met een solide oplossing voor Brussel. Dan voorzie ik weinig internationale problemen. Maar anders? Je kan zo al voorspellen dat de Frankrijk niet echt gelukkig zal zijn, om nog maar te zwijgen van de NAVO die haar kernbommen hier stockeert.

als dat zo is, dan zal zij uiteindelijk door democratische middelen te gebruiken haar doel bereiken.

U wou daarnet Brussel een tweetalig statuut geven binnen vlaanderen. Denkt u dat vanaf dan de franstalige brusselaars zomaar alles zullen slikken?
En een onafhankelijkheid zal alleen maar communautaire problemen openen: denk maar aan de spoorwegen, de kanalen en waterwegen, het hele infrastructuur netwerk. We hebben al problemen met Nederland om één spoorlijn te verleggen, ik mag er niet aan denken wat dat met Wallonië zal worden.

ik deel deze analyse van Destexhe. Ik deel ook zijn oplossing tot op zekere hoogte, enkel wil ik meer federale (en dus Vlaamse) controle.

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe men dat beleeft, dat voor de helft waal zijn. Zijn er enige hybride kenmerken tussen deze twee uiterst verschillende soorten van het genus homo sapiens? ben u bv. maar voor de helft van de dagen lui? (in dat geval ben ik wellicht drie kwart waal)
game-set-match
en een extra proficiat om te eindigen met een welgeslaagde climax. Op misschien een paar mierenneukerijen perfect mee eens...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 14:34   #22
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Op papier zal een onafhankelijkheid Vlaanderen rijker en welvarender zijn.
Alleen wie gelooft dat hij (Jan Modaal) daar mee zal van profiteren is in mijn ogen naief...
Ik geloof idd niet dat het geld opeens uit de lucht zal komen vallen. Ik geloof wel in een optrek van de pensioenen, een verbeterde ziekenzorg, kortom, een beter, rechtvaardiger bestuur. Belgie's rendement ligt op 66%, dwz dat van elke euro die je geeft er 34ct gaat naar overlegorganen en andere instellingen gewoon om dit land gaande te houden. In Luxemburg is dit rendement 100%. Het bbp ligt er tweemaal zo hoog als bij ons. De natinale staten draaien gewoonweg beter. Dus ja, volgens mij zal Vlaamse onafhankelijkheid ook tot meer agemene welvaart leiden ipv enkel staatswelvaart. Maar ik ben wel akkoord dat het inderdaad niet zal gaan tot het niveau dat het VB verkondigt.
Oud 26 augustus 2008, 14:37   #23
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
game-set-match
game-set-match? Het s nog steeds geen match:
http://forum.politics.be/showthread....70#post3653070
Oud 26 augustus 2008, 14:40   #24
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
game-set-match? Het s nog steeds geen match:
http://forum.politics.be/showthread....70#post3653070
Volgens mij is de match gestreden... Misschien zal hij ook uw repliek beantwoorden ik weet het niet.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 26 augustus 2008, 14:44   #25
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Volgens mij is de match gestreden... Misschien zal hij ook uw repliek beantwoorden ik weet het niet.
Match gestreden? Min of meer al zijn punten zijn gecounterd. En mss kun jij eens reageren in zijn plaats? Trouwens, dit is geen strijd, jullie zijn niet mijn vijanden.
Oud 26 augustus 2008, 14:51   #26
largo_w

Standaard

Citaat:
Match gestreden?
ja punt gemaakt en zo...
Citaat:
Min of meer al zijn punten zijn gecounterd.
Jep jouw punt was eigenlijk al duidelijk bij de eerste post
Citaat:
En mss kun jij eens reageren in zijn plaats?
Nope ik pas deze keer... Plus zijn repliek was duidelijk beter dan wat ik ooit kan repliceren
Citaat:
Trouwens, dit is geen strijd, jullie zijn niet mijn vijanden.
nope zo bedoelde ik het niet... Twas een mooi stukje tekst die in mijn ogen uw punten goed onderuit heeft gehaald.
Citaat:
Oud 26 augustus 2008, 16:18   #27
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
nope zo bedoelde ik het niet... Twas een mooi stukje tekst die in mijn ogen uw punten goed onderuit heeft gehaald.
Neen, maar als je de door mij daarnet al aangehaalde post doorleest zie je dat ik al zijn tegenargumenten (voor het grootste deel) terug onderuit heb weten te halen.
Oud 26 augustus 2008, 16:44   #28
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Jep jouw punt was eigenlijk al duidelijk bij de eerste post
Wat is dan mijn punt? (volgens jou)
Oud 26 augustus 2008, 17:20   #29
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u gelooft nog in de kerstman ook zeker? Indien je in Brussel in Het Nederlands iets vraagt, zelfs aan officiele instanties, is vaak het beste antwoord dat je zult krijgen "ne connais pas le flamand", meestal hoor je zelfs "Vlaamse Belang? Pf". Echte tweetaligheid zou ik dat nu toch ook niet noemen. Daar zit mijn probleem.
dat zei ik toch? dat de tweetaligheid in Brussel een stuk beter kan? wat ik vooral bedoelde met mijn, nochtans nederlandstalig, antwoord is dat ik als Oost-Vlaming er geen behoefte aan heb om in Brussel deze of gene taal op te dringen. Dat is een initiatief dat van de Brusselaars zelf moet komen en gesteund moet worden door een brede achterban aldaar. quod non.

Citaat:
rooskleuriger voor de nederlandstalige dan in de discriminerende eentalig francophone staat België alleszins.
dat zegt u. Ik vermoed dat het toen voor jan modaal maar erg weinig uitmaakte of hij nu tot het Nieuwe Keizerrijk of het koninkrijk der Nederlanden of het koninkrijk België behoorde.
Maar daar gaat het dus niet over eh, waar het over gaat is het heden. Al die romantische achteruitblikken naar "de tijd van toen" helpen het huidige Vlaanderen geen stap dichter.

Citaat:
dus haal je maar zelf 'sayings' aan?
Ik had ook kunnen schrijven: haal eens de argumenten van professor Hannes aan, zijn onderzoek en niet ergens een uit zijn context gerukte zin. Gelukkig had iemand anders dat wel door (waarvoor dank overigens, ik zal me daar na mijn herexamens eens in verdiepen).

Citaat:
In elk cliché zit wel een kern van waarheid zou ik zo zeggen.
Dus het VB is diep van binnen wat nazistisch?

Citaat:
Binnen Belgische context lijkt me een tweekamerstelsel politiek niet onmiddelijk realiseerbaar. In de nabije toekomst ook niet trouwens.
Ik zou natuurlijk iets kunnen zeggen over "grote staatshervorming" en "vijf minuten politieke moed". Maar goed, het is dat elk alternatief wel zo makkelijk realiseerbaar is. Ga dan direct voor iets dat wel deugdelijk ineen zit, zou ik zeggen.

Citaat:
Als dit gebeurt. Ik geef het kans in een democratie. In België niet.
[Elio Di Rupio: In elk democratisch land zou ik republikein zijn. In België niet. Wij zijn geen democratie.]
Elio zei letterlijk denk ik: in elk ander land zou ik republikein zijn. Hiermee wou hij enkel de unieke situatie van België uitleggen; twee bevolkingsgroepen die naast elkaar leven en waar er dus nood is aan een verzoenende figuur die boven deze twee groepen staat.
Tot nader orde is België nog altijd een democratie: elke regering die dit land heef gekend voor zover mijn 23 jaren zich kunnen herinneren had een meerderheid in het parlement en een meerderheid van de Belgen achter zich.

Citaat:
Dankzij de Vlaamse politici. De franstaligen boden het steeds weer aan aan Frankrijk, maar de Vlamingen moesten er dan weer niets van weten. Dit was het compromis.
Awel, wat zit gij dan te klagen dat de Fransen Sabena hebben leeggeplunderd?
Citaat:
Suez enz enz (lees eens 'Het Belgische Ongeluk', rotslecht boek, maar je zal begrijpen wat ik bedoel)
U kan misschien eens samenvatten?
Maar het is niet omdat een Franse firma belangrijke aandelen/ deelbedrijven heeft in België dat de Franse natie politieke macht wil verwerven in België door een soort van economische schaduwoorlog uit te vechten.

Citaat:
Ik kan me moeilijk inbeelden dat niet geregistreerde Belgen veel van de anderstalige politiek kennen. En illegalen worden niet belast
1) illegalen hebben, zelfs met het gemeentestemrecht voor migranten, geen stemrecht. illegalen =/= migranten
2) die mensen die stemrecht kregen wonen hier al een tijdje, voldoende om te weten waar er een aantal problemen zijn. Ook aan hen wordt water geleverd, hun huisvuil wordt ook opgehaald, hun kinderen gaan naar onze scholen, ze worden verzorgd in onze ziekenhuizen...ze betalen ook de overeenkomstige belastingen. In een gemeente zijn zij ook onderhevig aan de opcentiemen en de persoonbelasting. Het lijkt me dus niet meer dan normaal dat zij ook inspraak krijgen.

Citaat:
Ik geef je volledig gelijk. Onze politicizijn te verdeeld om doelen te bereiken. Maar die volgen dan weer een ideologie, Waalse politici het geld. Het maakt niet uit wie verkozen wordt, 't is altijd hetzelfde dat ze doen.
Dus u geeft toe dat sommige Vlaamse partijen, door zich weg te steken achter hun eigen groot gelijk, net het tegenovergestelde bereiken van wat zij beogen?
Citaat:
Zet uw tv eens aan op de rtbf en luister eens naar wat hun politici zeggen. Vooral Di Rupio en zeker Maingain (alhoewel hij praktisch geen zetels heeft), Reynders in mindere mate, maar ook.
En luistert u eens naar het discours van pakweg Dewinter of Dewever over 'de Walen' (of nog beter: lees hier een willekeurige draad). Het is niet zo dat het enkel van de Walen komt he. Die politiekers doen maar, de gewone waal ontvangt mij nog altijd even hartelijk als ik een orvalleke ga drinken op een terrasje in Dinant.

Citaat:
Denkt gij nu echt dat één euro van dat geld wordt besteed aan de bevolking?? We betale per gezin elke 2 jaar een auto, zag jij daar al iemand mee rijden? Dat geld gaat naar een slecht en falend systeem om het in stand te houden (lees: Waalse politiekers)
ja hoor, ik denk dat althans een deel van dat geld wordt besteed aan de bevolking. En dit om de simpele reden dat het OCMW van Wallonië anders al lang failliet zou zijn.
Mijn probleem ligt erin dat dat geld beter zou besteed worden aan structurele verbeteringen, zoals het moderniseren van de industrie op de as luik-charleroi, de infrastructuurwerken op de maas en andere. zaken die een duurzame verbetering voor Wallonië zouden betekenen. (of om het fiscaal uit te drukken: transfers liever voor kapitaaluitgaven dan voor lopende uitgaven)

Citaat:
De EU verdeelt dan ook zetels volgens bevolkingsaantal en niet km² En volgens inwoners zitten we net onder het midden, boven Finland en net onder Oostenrijk. Dat noem ik toch niet zo'n geringe invloed.
Wanneer hebt u voor het laatst iets gehoord over een Fins (of Oostenrijks) EU-voorstel?
Of wij nu splitsen of niet, in Europa betekenen we niets, behalve dat we natuurlijk Brussel kunnen gijzelen.

Citaat:
Even over de staatsschuld: Vandaag betaalt VLA 80% en WA 20% daarvan. Bij een scheiding nemen we 60-70% over. De kredietwaardigheid zal dus stijgen. En denk je nu echt dat als een Waal vandaag in Herentals levert, hij na een scheiding morgen daarmee zal stoppen? Vrij verkeer van goederen en personen zorgt daar wel voor.
Vandaag betaalt de federale overheid de staatsschuld terug (granted, de meeste van de opbrengsten komen uit het Vlaamse gewest, maar eigenlijk doet dat er niet toe). De Vlaamse overheid is schuldenvrij (zoals minister van Mechelen het ons glimmend van trots wist te vertellen). Daardoor is de Vlaamse overheid een erg betrouwbare partner voor bedrijven. Bij een splitsing komt daar dus, laat ons zeggen 60% van de huidige federale schuld bij. Lijkt mij stug dat de kredietpositie van Vlaanderen gaat verbeteren...

Citaat:
Een samenwerking die enkel kan gerealiseerd worden op Vlaams niveau. Vandaar 'we kunnen nog beste maatjes worden'.
u vindt dus dat samenwerking enkel op Vlaams niveau kan? Aan de europese unie heeft u dus ook al geen boodschap?
Los daarvan zie ik niet in waarom we binnen de context België niet kunnen samenwerken met de Walen maar binnen de context Vlaanderen plots wel. Met mijn naïeve gedachten zou ik zeggen dat we nu juist veel meer instrumenten hebben om samen te werken met de Walen dan in een onafhankelijkheids scenario.

Citaat:
Omdat de taalwetten dan niet meer geboycot kunnen worden door 3.5 miljoen franstaligen. En denk je nu echt dat er in Brussel Walen wonen?? Er leven 200 nationaliteiten ja. Het is een franstalige stad, dat erken ik, de lingua franca van de vreemdeling is er het Frans, maar het is zeker geen Franse (of Waalse) stad! Naar wat ik heb gehoord willen ze bij geen van beiden en durven ze geen keuze maken, de mensen dan.
En in Vlaanderen is de verfransing gestopt en maken we nog een kas, maar in de politieke staat België is Brussel ZEKER verloren!
walen=/= franstaligen. Brussel zal zeker nog een aanzienlijke hoeveelheid franstaligen bevatten en die zullen zich niet zomaar neerleggen bij om het even welk dictaat van de nederlandstaligen.
En ja ik denk dat er in Brussel Walen wonen, net zoals er Vlamingen wonen.
En hoezo brussel verloren? Vinden we het niet meer?
Steden veranderen nu eenmaal door de tijd heen. Ik zie niet in hoe ge, op beschaafde wijze, Brussel weer een Nederlandstalige stad gaat maken.

Citaat:
Denk jij nu echt dat iemand de politieke ballen zal hebben om een referendum te organiseren over de koning. En als het nu eens faalt is hij z'n carriere kwijt. Bij een onafhankelijkheid kunnen we het vragen via referendum en indien het slaagt een invitatie versturen. Al de rest wat je zegt is niet realistisch.
Ik heb het dan ook niet over een referendum. Een referendum is het instrument van beleidsmensen die er niet in slagen uit te vinden wat er onder de bevolking leeft. Als er in België een meerderheid is die de koning weg wilt, dan zal er zeker een politieke partij daarop inspelen. Als die dan genoeg stemmen krijgt kan het parlement de functies van de koning terugschroeven of de functie zelfs opheffen.

Citaat:
Ik ben niet tegen effectieve solidariteit, wel tegen nutteloze solidariteit zonder esultaat. Trouwens zei ik dat we dat moesten afschaffen? Ik zei gewoon dat als we het afschaffen ze een hele hoop andere bronnen hebben om hun geld te halen. Je kan een Waalse politicus veel verwijten, behalve dat hij domis als het over geld krijgen gaat (spenderen is dan weer wat anders).
ja, u zei dat:
Citaat:
Vlaanderen en Wallonië moeten hun eigen boontjes doppen.
trouwens een onafhankelijkheid met het behoud van de geldstroom naar Wallonië mag dan misschien politiek meer haalbaar zijn dan een onafhankelijkheid pur sang, ik denk niet dat vlaams-nationalistische partijen dat gaan kunnen goedpraten tegenover hun achterban.

Citaat:
Slowakije is heus niet het enige voorbeeld.
Het punt is dat Slowakije geen voorbeeld is. De economische heropleving daar kwam er niet door de onafhankelijkheid maar door de val van het ijzeren gordijn, net als al haar buurlanden.
Dus geeft u maar een ander voorbeeld, u hebt er blijkbaar toch voldoende.

Citaat:
Ik denk dan ook niet dat Groot Duitsland bijvoorbeeld dezelfde beslissingsmacht zal willen leggen bij Niedersachsen als wij bij Vlaanderen. Er is een verschil tussen een volwassen, autonome natie en 'een regio'. Het is een opzettelijk gekozen naam, gegeven aan ons door België, het verandert niet aan de dagelijkse realiteit.
en wat is de realiteit denkt u? dat Vlaanderen een volwassen, autonome natie is?

Citaat:
Brussel is gekend in Europa, maar het is niet omdat er veel hoofdkwartieren staan dat het Brusselse volk ook maar iets van macht heeft. En een schaalverkleining tov België (10 => 7.1 miljoen) is een kleine prijs voor goed bestuur zonder al die geldverkwanselarij in BE (en daarmee bedoel ik niet de transfers)
In Brussel leveren er belangrijke minderheden vanuit praktisch elk europees land, u dacht dat het hen geen moer kan schelen wat er daarmee gebeurt? U dacht dat het voor de EU zomaar gelijk bleef wat er met haar hoofdstad gebeurt?
U denkt dat het beleid plots drastisch zal veranderen omdat we 3 miljoen belgen de vergeetput in gooien?

Citaat:
Sarkozy heeft zich al uitgesproken btw, dat wanneer België uiteenvalt hij wél zal erkennen. Ik zie niet in wie os zou willen boycotten.
Ah ja? Dat heb ik dan gemist. En ik zie overal wel mensen die ons zouden willen boycotten, als je ziet wat de reactie was op Oostenrijk toen Haider daar aan de macht kwam.
Citaat:
Inderdaad, onze politici hebben wel weinig ballen, anders zou het reeds lang gebeurd zijn. Wij zijn erg geduldig, maar het is aan het gebeuren.
geduld is een schone deugd. Los daarvan hebt u wel een heel vreemde fixatie voor de testikels van politici.
Citaat:
Die spoorlijn gaat dan ook door beschermd gebied. En ik zie niet in welke wegen wij nu in Wallonië zouden moeten aanleggen?? Nu zij er toch ook dagelijks Duitsers die via Antwerpen vertrekken met vrachtschepen?
ah ja, maar als wallonië de spoorwegen niet meer onderhoud of bv. vrachtwagens boven de tien ton verbiedt om de schone ardense bossen te beschermen dan sta je daar met de gebakken peren...En dan zwijg ik nog over nieuwe infrastructuurwerken, of dacht u dat de technologische vernieuwing stil stond?

Citaat:
²
U beseft dat de oplossing van Destexhe erin bestaat om een versterkt federalisme te construeren met bv.een strikt federaal werkloosheidsbeleid?
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 17:22   #30
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar als je de door mij daarnet al aangehaalde post doorleest zie je dat ik al zijn tegenargumenten (voor het grootste deel) terug onderuit heb weten te halen.
fictie=/= feit
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 18:25   #31
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Ja, ja en als die studie klaar was zou Somers er met de verkiezingen rekening mee houden. Maar verder dan 1914 zijn ze niet geraakt, of er ontbreekt een hap van een halve eeuw. Hoe zou dat komen?
Da's eerder een vraag voor ons en een weet voor Financien.
En ja, hypocriet Bartje heeft al zoveel beloofd:
Citaat:
Begin dit jaar verklaarde toenmalig minister-president Bart Somers in zijn nieuwjaarstoespraak: "De studie over de transfers die in het voorjaar klaar moet zijn, zal voor mij een belangrijk element vormen in de communautaire onderhandelingen na de verkiezingen van juni". Laten we hopen dat de studie waarvan sprake alsnog gepubliceerd wordt. http://lvb.net/item/442
Tot dusver nog niets vernomen van die studie, als ze al bestaat.

En ach, als 't van hypocriet Bartje afhangt, zullen we dat nog heeel lang mogen hopen, gezien de politieke medeplichtigheid van zijn partij, in de hallucinante transferpolitiek van Vlaanderen naar Wallonie.., heu..Belgique.

Wederom is jou vraag hier van toepassing: Pourquoi ? Alloo Didier ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:36   #32
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gelieve zelf dit gedrocht te onderbouwen, Garry,... al was het maar een beetje.
Heb je het over België?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 23:28   #33
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Jouw België is het mijne niet.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 23:21   #34
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Da's eerder een vraag voor ons en een weet voor Financien.
En ja, hypocriet Bartje heeft al zoveel beloofd:

Tot dusver nog niets vernomen van die studie, als ze al bestaat.

En ach, als 't van hypocriet Bartje afhangt, zullen we dat nog heeel lang mogen hopen, gezien de politieke medeplichtigheid van zijn partij, in de hallucinante transferpolitiek van Vlaanderen naar Wallonie.., heu..Belgique.
In de rijke landen stroomt het geld de laatste 30 jaar steeds meer van arm naar rijk. De lonen vormen een steeds kleiner deel van de inkomens, minder dan 50%, namelijk. Als de regering dat met omgekeerde transfers aan het goedmaken is dan gaat bijvoorbeeld het Waalsbrabantse geld iets meer naar het arme Ieper van Leterme, en iets minder naar Limburg.
Oud 28 augustus 2008, 17:50   #35
Diego Raga

Standaard

Citaat:
In de rijke landen stroomt het geld de laatste 30 jaar steeds meer van arm naar rijk. De lonen vormen een steeds kleiner deel van de inkomens, minder dan 50%, namelijk. Als de regering dat met omgekeerde transfers aan het goedmaken is dan gaat bijvoorbeeld het Waalsbrabantse geld iets meer naar het arme Ieper van Leterme, en iets minder naar Limburg.
Ach ja, zoveel miljard eurotjes (8-10-12?) of zoveel duizenden euro's per Vlaamse kop, elk jaar opnieuw van de ene gemeenschap naar de andere 'solidair' afschuiven, zonder enig beleidsinspraak of controle ervan door de gever, dat doen ze zo uiteraard in alle landen, toch ?

Geef me anders eens een voorbeeld, van waar ook ter wereld, waar een rijker landsgedeelte solidair is met een armer gebied aldaar en verhoudingsgewijs en even onvoorwaardelijk, er minstens evenveel aan 'schenkt' als Vlaanderen jaarlijks doet aan (politiek) Wallonie en hiermee zelfs de eigen bestuursuitgaven in het gedrang brengt.

Aldus, een piepklein voorbeeldje is genoeg, van waar ook ter wereld, Danny...
Oud 28 augustus 2008, 20:58   #36
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw België is het mijne niet.
Ik heb geen België.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 15:11   #37
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ach ja, zoveel miljard eurotjes (8-10-12?) of zoveel duizenden euro's per Vlaamse kop, elk jaar opnieuw van de ene gemeenschap naar de andere 'solidair' afschuiven, zonder enig beleidsinspraak of controle ervan door de gever, dat doen ze zo uiteraard in alle landen, toch ?

Geef me anders eens een voorbeeld, van waar ook ter wereld, waar een rijker landsgedeelte solidair is met een armer gebied aldaar en verhoudingsgewijs en even onvoorwaardelijk, er minstens evenveel aan 'schenkt' als Vlaanderen jaarlijks doet aan (politiek) Wallonie en hiermee zelfs de eigen bestuursuitgaven in het gedrang brengt.

Ik denk dat zelfs Elio Di Rupio hier met een vergrootglas zal mogen zoeken denk ik
Oud 30 augustus 2008, 00:20   #38
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Je kan het vinden via Google maar ga mij daar nu niet mee bezighouden
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 00:49   #39
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Ik denk dat zelfs Elio Di Rupio hier met een vergrootglas zal mogen zoeken denk ik
Al mocht ie de Hubble-telescoop onbeperkt gebruiken, dan nog niet.
Oud 3 september 2008, 16:17   #40
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

De schenkingen die jij bedoelt liggen ver onder het Europees gemidelde voor dergelijke gevallen. In Frankrijk bijvoorbeeld ontvangen de departementen Duinkerke en Rijsel 5% van het bruto binnenlands product. Wallonië en Brussel zouden volgens dezelfde bron slechts 3,6% “krijgen”. Logisch, want het bbp per capita in Brussel is bijna dubbel zo hoog als dat van bijvoorbeeld Antwerpen, terwijl ook zes van de acht Vlaamse arrondissementen meer krijgen dan ze betalen.

Laatst gewijzigd door DannyS : 3 september 2008 om 16:20.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be