![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het in 1942 aandurven 'Nieder mit Hitler' op de muren te kalken, is het tegenovergestelde van 'infantiel'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ???
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Normen en waarden van atheïsten/agnosten... zijn minstens zoveel, zo niet meer, waard dan de normen en waarden van gelovigen. De waarden waar onze samenleving op berust democratie, vrijheid en rechten van de mens, dat vindt je niet op enkele stenen tabletten. Onze normen en waarden hebben we te danken aan de verlichting. Gelijke rechten voor de vrouwen, afschaffing van de slavernij, van de doodstraf, daarover staat er niets in dat macaber boekje van je, niet in het OT noch NT, zomin als over de ontoelaatbaarheid van rassendiscriminatie. Het recht op onderwijs, het recht op informatie, vaccinatieplicht, het streven naar waardenvrije wetenschap, het beschermen van kinderen en het beschermen van dieren, niets van dit alles is te danken aan het geloof.
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze passage slaagt op niets zonder dat men iets of wat van de context hieromtrent kent.
Op wat slaat die Hij op god of de mens??? Citaat:
Wat ik hier voornamelijk zie is een tekst die 5 keer achter elkaar vertaald is geweest en waar niet veel meer van overschiet. Probeer eens google language vijf keer na elkaar en u zult zien wat ik bedoel. ![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
14 Vervloekt is de dag waarop ik ben geboren, de dag waarop mijn moeder mij baarde. Die dag mag niet gezegend zijn. 14 Vervloekt zij de dag, waarop ik geboren ben; de dag, waarop mijn moeder mij gebaard heeft, zij niet gezegend! 14 Vervloekt is de dag waarop ik werd geboren, de dag waarop mijn moeder mij ter wereld bracht. 15 Vervloekt is de man die mijn vader het goede nieuws bracht, en riep: “U hebt een kind, een jongen!” 15 Vervloekt zij de man, die mijn vader geboodschapt heeft, zeggende: U is een jonge zoon geboren, verblijdende hem grotelijks! 15 Vervloekt is de man die mijn vader het blijde nieuws bracht: ‘Je hebt een zoon!’ 16 Het zal die man vergaan als de steden die de HEER meedogenloos verwoestte. Hij hoort kreten om hulp in de morgen, krijgsgeschreeuw op het middaguur. 16 Ja, die man zij, als de steden, die de HEERE heeft omgekeerd, en het heeft Hem niet berouwd; en hij hore in de morgenstond een geroep, en op de middagtijd een geschrei. 16 Het zal die man vergaan als de steden die de Heer heeft verwoest zonder enig medelijden: ’s morgens alleen onrust en ’s middags al oorlog. 17 Had hij me maar in de schoot gedood, dan was mijn moeder mijn graf geworden, dan was haar schoot voor altijd zwanger gebleven. 17 Dat Hij mij niet gedood heeft van de baarmoeder af! Of mijn moeder mijn graf geweest is, of haar baarmoeder als van een, die eeuwig zwanger is! 17 Hij had me in de schoot moeten doden, dan was mijn moeder mijn graf geworden en was zij altijd zwanger gebleven. 18 Waarom moest ik de moederschoot verlaten? Ik heb alleen maar verdriet en pijn, ik slijt mijn dagen in schande.’ Laatst gewijzigd door drosophila : 30 augustus 2008 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() Ga ik voor een groot deel mee akkoord, toch lijkt mij een volledig individueel geloof ook niet helemaal ideaal. Persoonlijk ervaar ik het gebrek aan mogelijkheden dat ik heb om geloof collectief te beleven meer en meer als een gemis.
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar in ieder geval heeft het niets te maken met abortus. Het gaat hier dus over iemand die niet meer wil leven en daarbij god vervloekt omdat die hem liet geboren worden.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 augustus 2008 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() Atheïsme is niet een godsgeloof. Dat het een mening, opvatting of overtuiging is, moet niet verward worden met een godsgeloof. De opmerking dat Atheïsme een geloof zou zijn, doet suggereren dat het een theïsme of godsgeloof is. Ik geloof dat maandag mijn werk nog steeds gevestigd is op de plek waar het vrijdag gevestigd was. Dat geloof heeft niets te maken met een geloof in god.
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
btw wat hang je eigelijk aan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U wilt graag het begrip moord doortrekken tot abortus. Anderzijds moet ik vaststellen dat in de VS het ageren tegen het bezit van vuurwapens niet bepaald uit de grote relgieuze stromingen komt. Uiteraard zullen er christenen zijn die hier evengoed tegen zijn maar ik zie niet hetzelfde georganiseerde verzet zoals bv. tegen abortus. Daarnaast wordt in de VS ook de doodstraf toegepast in bepaalde staten en ook daar zie ik weinig georganiseerd verzet vanuit christelijke hoek. Blijkbaar is de ene moord de andere niet. Verder stel ik vast dat u er op staat dat de wreedheden toegepast in naam van bepaalde godsdiensten zoals de Rooms-Katholieke Kerk niet mogen vereenzelvigd worden met alle christenen. Hier ben ik het met u eens. Alleen vind ik het jammer dat u atheisme nogal gemakkelijk verbindt aan personages zoals Hitler en Pol Pot. Dit maakt uw pleidooi voor nuancering van het christendom nogal ongeloofwaardig. Als u stelt dat alle moraliteit zijn oorsprong vindt in de Bijbel, dan gaat u ook voorbij aan het feit dat moraliteit geen statisch maar een dynamisch gegeven is. Er zijn uiteraard waarden die steeds van toepassing zijn geweest zoals "gij zult niet doden". Maar u zal toch ook wel inzien dat er in de loop der tijden een herkwalificatie is gekomen van goed en kwaad. Waar vroeger heiligschennis, vloeken en ketterij halszaken konden zijn gelden deze zaken niet meer als iets dat een rechtszaak waardig zou zijn. Er werden vroeger ook veel gemakkelijker doodsvonnissen voltrokken. En dan sprekn we over tijden waarin geen sprake was van scheiding tss Kerk en Staat. In deze tijden is abortus in bepaalde landen gelegaliseerd en u zou dat kunnen beschouwen als georganiseerde moord. Daar staat wel tegenover dat het aantal doodsvonnissen sterk is afgenomen. En dat zou u ook kunnen beschouwen als respect voor het leven. Het valt trouwens op dat het uitvoeren van doodsvonnissen vooral schijnt voor te komen in hetzij totalitaire regimes of anders landen waar er nog een sterke binding bestaat tss godsdienst en staat (vb. Iran en Saoedi-Arabië). Ik denk ook dat het ontstaan van het humanisme in de westerse wereld op zijn beurt een verrijking is geweest voor het christendom dat bepaalde elementen uit dit humanisme heeft kunnen incorporeren en naar een meer volwassen beschouwing is geëvolueerd zoals bv. de bevrijdingstheologie. Uiteraard zijn er evengoed voorbeelden waar het christendom is blijven steken in een verstard conservatisme. In deze moderne tijden zijn er ook een aantal fenomenen opgedoken die moesten ingekaderd worden in ons concept van goed en kwaad. Hoe zou u bv. pedofilie, schending van de privacy, hacken van websites, namaak-industrie en mensenhandel kwalificeren onder Bijbelse begrippen? Om maar te illusteren dat de moraliteit geen star, onveranderlijk gegeven is maar in een constante wisselwerking met de ons veranderende omgeving. De Bijbel kan een aanzet geven en een bron van inspiratie zijn maar stellen dat wie niet leeft naar de Bijbel per definitie amoreel is bezondigt zich aan verstarring en immobiliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En beste Dirk, als u echt een volwassen, vrije man waart, geloofde u niet in de hel en nam u de bijbel niet letterlijk. Ik heb geen schrik van het hiernamaals, mocht dat er zijn. Ik heb geen bijbel nodig om te weten wat het verschil is tussen goed of fout. Ik ben zelfstandig en intelligent genoeg om dat zelf uit te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Goed en fout zijn dingen die we voor onszelf moeten beslissen. Een moeder die haar leven ziet naar de kloten gaan omwille van een ongewenste zwangerschap is vaak beter af met een abortus. Een meisje dat verkracht wordt ook. Een moeder die een man heeft, en al 2 kinderen heeft, moet abortus niet gebruiken als een manier van birth control. Bekijk het aub van geval tot geval, en beslis met uw eigen verstand over wat goed en fout is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tjonge jonge, hoe clueless kan je zijn ![]()
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 2 september 2008 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom fundies tegen abortus zijn, maar weinig problemen hebben om mensen te doden eens ze geboren zijn? De christian right moet zowat de enige fractie zijn in amerika die de oorlog in Irak nog steeds onvoorwaardelijk goedkeurd bv.
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 2 september 2008 om 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Als je je verstand moedwillig uitzet ten voordele van een geloof, dan krijg je van die toestanden waarin consistentie ver zoek zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementslid
|
![]() Ach misschien heeft Dirk wel gelijk. In de jaren 30, een van de eerste dingen dat de nazi's deden was gebed terug in scholen brengen. En iedereen weet hoe moreel de bevolking daarvan is geworden
![]()
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 2 september 2008 om 10:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
NVA= Niet Veel Avance Laatst gewijzigd door Tommm : 2 september 2008 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |