Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2008, 08:33   #21
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Niet veel begrip voor een XTC pilleke?
Jawatte, de jeugd dat ik ken is toch anders dan die da gij kent.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 08:35   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Niet veel begrip voor een XTC pilleke?
Jawatte, de jeugd dat ik ken is toch anders dan die da gij kent.
Exact mijn punt.

De draadopener's post houdt niet veel steek op dat vlak.
Oud 2 september 2008, 08:40   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik ben op dit moment boeken van Sjöwall & Wahlöö aan het lezen. de jeugd wordt er als decadent, verwend, anti-autoriteit beschreven. meisjes van 13 nemen er drugs, meisjes van 16 zijn er de hoeren. de wereld gaat veel te snel voor de hoofdpersonages, mensen die 40-50 jaar zijn. harddrugs zijn in, scheidingen en relatiegeweld zijn doodnormaal. De politie wordt er nauwelijks gerespecteerd, ouders hebben nog nauwelijks gezag.

oja, die boeken zijn geschreven in de jaren '60, in Zweden.....
Oud 2 september 2008, 08:41   #24
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Exact mijn punt.

De draadopener's post houdt niet veel steek op dat vlak.
Bwa, geen steek...
Hij heeft het over een algemene trend dat mensen individualistischer en zelfbewuster worden en hoe dat botst met de oudere "waarden" etc...
Maar dat is al langer aan de gang dan nu. Dus de mensen denken niet verder dan hun eigen perceptie.
Oud 2 september 2008, 08:42   #25
DarkSoul
Partijlid

DarkSoul's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat veel van die 'individualisten' van nu nog met afgunst gaan terugdenken over de tijd waarvan hun (groot)ouders praatten eens ze zelf een gezegende leeftijd bereikt hebben en door hun 'individualistisch' kroost gedumpt zijn in een 'tehuis voor ouderen' en daar eenzaam hun laatste jaren slijten...

ps: lees individualistisch eens als egoïstisch... verhelderend...
DarkSoul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 08:42   #26
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik ben op dit moment boeken van Sjöwall & Wahlöö aan het lezen. de jeugd wordt er als decadent, verwend, anti-autoriteit beschreven. meisjes van 13 nemen er drugs, meisjes van 16 zijn er de hoeren. de wereld gaat veel te snel voor de hoofdpersonages, mensen die 40-50 jaar zijn. harddrugs zijn in, scheidingen en relatiegeweld zijn doodnormaal. De politie wordt er nauwelijks gerespecteerd, ouders hebben nog nauwelijks gezag.

oja, die boeken zijn geschreven in de jaren '60, in Zweden.....
Die meisjes lijken mij nog vrij braaf...
Oud 2 september 2008, 08:44   #27
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkSoul Bekijk bericht
Ik denk dat veel van die 'individualisten' van nu nog met afgunst gaan terugdenken over de tijd waarvan hun (groot)ouders praatten eens ze zelf een gezegende leeftijd bereikt hebben en door hun 'individualistisch' kroost gedumpt zijn in een 'tehuis voor ouderen' en daar eenzaam hun laatste jaren slijten...

ps: lees individualistisch eens als egoïstisch... verhelderend...
Die neveneffecten hoefen niet te blijven. Is misschien gewoon iets waar we moeten leren me omgaan, dat individualisme.
We hebben al religie van ons afgeschud, nu de rest nog...
Oud 2 september 2008, 08:46   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Bwa, geen steek...
Hij heeft het over een algemene trend dat mensen individualistischer en zelfbewuster worden en hoe dat botst met de oudere "waarden" etc...
Maar dat is al langer aan de gang dan nu. Dus de mensen denken niet verder dan hun eigen perceptie.
ik denk dat dit van alle eeuwen is. dat golft hé, de ene generatie is individualist, de volgende reageert erop door socialer te zijn, die daarop gaat weer de individualistische toer op, enz enz.

van bij de Grieken en Romeinen zijn er geschriften bekend dat ze klagen over de "jeugd" die normenloos is, die drugs neemt, die zonder zeden is, die losgeslagen is, enz enz enz...
Oud 2 september 2008, 09:00   #29
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
Je bedoelt dus dat agressie en rebellie de huidige normen en waarden zijn?
Bedoel je dat de "kerktorenmentaliteit" te vreedzaam is, niet spannend genoeg?

Misschien heb ik een gevoelige snaar geraakt. Misschien ontaardt deze draad met informatie die voer voor psychologen wordt. Het vreemde is dat ik ongeveer dezelfde antwoorden krijg van mijn kinderen. Is dit de huidige mentaliteit onder de jeugd? Probeer zoveel mogelijk hetzelfde te denken/zeggen/doen? Dan is men geen individu meer, maar een kuddedier.

PS : @Bhairav, ik hoop dat je geen ban krijgt met je ..... postings. Lees de forumregels.
Ik denk dat hij wil zeggen dat de jeugd hun vrijheid nog niet lang genoeg gewoon zijn, en dat er daarom nog slecht word mee omgegaan van tijd. Vrijheid om zelf te denken en te handelen wil ook zeggen niemand of niets hebben om op terug te vallen, als je in een slechte periode zit, al dan niet financiël, mentaal of andere...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:52   #30
kaptenkirk
Partijlid

kaptenkirk's schermafbeelding

Standaard

Oké, dus laten we alles op een rijtje zetten. Wij "ouderen" zijn dus de huidige "vrijheden" van de jongeren niet gewoon en begrijpen ze dus niet...

Goed dan ga ik een brutaal voorbeeld geven. Wat gaan de huidige jongeren zeggen als later hun kinderen nog meer vrijheden zullen hebben.

bv. Je zit gezellig met je partner tv te kijken. Je zoon/dochter komt thuis met zijn lief, zegt je om op te hoepellen om dat ie goesting heeft om zijn lief een goeie beurt te geven op de sofa waar jij zit.

Gewoon om te zeggen, waar gaat die "vrijheid" eindigen? Want volgens mijn voorbeeld zullen jullie later "ouderwets" zijn en jullie kinderen "modern".

Maar het waarom dat zo is weet ik nog steeds niet. Er is al gesteld dat niet ALLE jongeren zo zijn. Wie heeft er tips om met de jongeren om te gaan?

Laten we ook de maatschappij/politiek bij betrekken.
kaptenkirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:54   #31
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, dus laten we alles op een rijtje zetten. Wij "ouderen" zijn dus de huidige "vrijheden" van de jongeren niet gewoon en begrijpen ze dus niet...

Goed dan ga ik een brutaal voorbeeld geven. Wat gaan de huidige jongeren zeggen als later hun kinderen nog meer vrijheden zullen hebben.

bv. Je zit gezellig met je partner tv te kijken. Je zoon/dochter komt thuis met zijn lief, zegt je om op te hoepellen om dat ie goesting heeft om zijn lief een goeie beurt te geven op de sofa waar jij zit.

Gewoon om te zeggen, waar gaat die "vrijheid" eindigen? Want volgens mijn voorbeeld zullen jullie later "ouderwets" zijn en jullie kinderen "modern".

Maar het waarom dat zo is weet ik nog steeds niet. Er is al gesteld dat niet ALLE jongeren zo zijn. Wie heeft er tips om met de jongeren om te gaan?

ik vind dat kinderen weer het recht moeten krijgen om te gaan werken vanaf de leeftijd van 10 jaar.
tegen de voorwaarden die de werkgevers onderling overeenkomen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:54   #32
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

zoals ik al zei, dat golft. latere generaties zullen wsl weer terugkeren naar minder vrijheid, meer normen en waarden, en die hun kinderen zullen daartegen dan weer rebelleren, enz enz enz.....
Oud 2 september 2008, 11:07   #33
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zoals ik al zei, dat golft. latere generaties zullen wsl weer terugkeren naar minder vrijheid, meer normen en waarden, en die hun kinderen zullen daartegen dan weer rebelleren, enz enz enz.....
Een van de redenen is net dat mensen zo redeneren hierover.
Ze vergeten dat het een lange tijd stil was bij de jeugd voor halfweg vorige eeuw...
Oud 2 september 2008, 11:43   #34
kaptenkirk
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik vind dat kinderen weer het recht moeten krijgen om te gaan werken vanaf de leeftijd van 10 jaar.
tegen de voorwaarden die de werkgevers onderling overeenkomen.
Dus het syndicalisme is de oorzaak dat de huidige jeugd zo geworden is? Behalve de religies, moeten we dan ook de syndicaten bannen om nog meer vrijheden te hebben?
Oud 2 september 2008, 11:46   #35
giserke
Banneling

Standaard

chaos
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 12:06   #36
Don Quichote
Banneling

Standaard

Te lui om te werken.

Dat is 't.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 12:48   #37
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Te lui om te werken.

Dat is 't.
liever lui dan moe
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 13:28   #38
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard

Ik ben 18 en ik kan zegge dat heel de jeugd wiet smoort en het normaal vind ook , Engels neemt nederlands beetje over op computer / zelfs op school
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 15:12   #39
kaptenkirk
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvas Bekijk bericht
Ik ben 18 en ik kan zegge dat heel de jeugd wiet smoort en het normaal vind ook , Engels neemt nederlands beetje over op computer / zelfs op school
Dat bedoel ik. Is deze evolutie wel betaalbaar voor de jeugd? Is dit een cliché of klopt het wat je zegt? Is de jeugd dus a priori op weg om crimineel te worden? Wat heeft ne doorsnee wietroker per dag nodig, financieel bedoel ik.

Ooit zal wiet toch niet meer hetzelfde effect blijven geven? Wat dan? Harddrugs? Zijn dus onze toekomstige politiekers, artsen, advokaten, ... junkies? Onder welk excuus keur je deze levensstijl goed? Waarom rookt de jeugd wiet?
Oud 2 september 2008, 15:20   #40
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik. Is deze evolutie wel betaalbaar voor de jeugd? Is dit een cliché of klopt het wat je zegt? Is de jeugd dus a priori op weg om crimineel te worden? Wat heeft ne doorsnee wietroker per dag nodig, financieel bedoel ik.

Ooit zal wiet toch niet meer hetzelfde effect blijven geven? Wat dan? Harddrugs? Zijn dus onze toekomstige politiekers, artsen, advokaten, ... junkies? Onder welk excuus keur je deze levensstijl goed? Waarom rookt de jeugd wiet?
Waarom heeft de jeugd ontspanning nodig ? Waarom moet men even kunnen ontstressen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be