Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2008, 09:16   #21
Raccoon
Burger

Standaard

Terwijl op een aantal vlakken de levensstandaard er op vooruit zou gaan denk ik toch dat heel wat Vlamingen gedegouteerd zouden geraken van dat asociale afbraakbeleid. Ik vraag me dan ook af wat er zal worden gedaan met de Franstalige minderheid. De Europese Unie biedt die minderheid heel wat kansen tot zelfontplooiing (en dat houdt meer in dan de huidige faciliteiten in enkele randgemeenten).

Eigenlijk is de vraag te hypothetisch om te beantwoorden. Om met Nederland samen te gaan moet het land eerst splitsen en alleen al in het geval van die kwestie wordt hier vaak heel wat over het hoofd gezien.
Raccoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 12:31   #22
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nochtans ziet 30% van de Vlamingen en 60% van de Nederlanders (gemiddelde cijfers) het zitten en is een 'Belgie barst scenario' nog nooit zo dichtbij geweest. Volgens mij was jij toch aanvankelijk ook Groot-Nederlander?
Inderdaad wie had dat 10 jaar terug ooit durven denken! De Hereniging komt er ooit en sneller dan we denken. Het is gewoon een natuurlijke gang van zaken. Net zoals Duitsland herenigd is, moeten Belgisch Limburg en Brabant, West en Oost-Vlaanderen, gewoon terug bij Nederlands Limburg en Brabant en Zeeuws-Vlaanderen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 13:21   #23
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De meeste mensen onder de Moerduik voelenzich namelijke helemaal geen Nederlander, maar verloren gelopen Vlamingen.
En hoe kom jij aan deze wijsheid? Ik kom zelf van onder de grote rivieren, net zoals de meeste van mijn kennissen en vrienden. En wij voelen ons allemaal Nederlanders, en geen "verloren gelopen Vlamingen". Nergens kleuren de straten zo oranje tijdens het voetbal als hier in Brabant. Juist jullie Vlamingen zijn afgedreven van jullie wortels.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 14:36   #24
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En hoe kom jij aan deze wijsheid? Ik kom zelf van onder de grote rivieren, net zoals de meeste van mijn kennissen en vrienden. En wij voelen ons allemaal Nederlanders, en geen "verloren gelopen Vlamingen". Nergens kleuren de straten zo oranje tijdens het voetbal als hier in Brabant. Juist jullie Vlamingen zijn afgedreven van jullie wortels.
Je hebt gelijk
Vlamingen begrijpen niets van Nederlanders.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 17:11   #25
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Je hebt gelijk
de vraag is alleen of dat aan de Vlamingen dan wel de Nederlanders ligt
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:01   #26
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Ik zie geen voordelen in het aanpappen met die luidruchtige arrogante gierigaards van het Noordzee-overstromingsgebied.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:01   #27
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Je hebt gelijk

Tja, we zijn nu eenmaal een ander volk.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:11   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Ik zie geen voordelen in het aanpappen met die luidruchtige arrogante gierigaards van het Noordzee-overstromingsgebied.
Volgens mij hoorde Vlaanderen ook nog altijd bij dat overstromingsgebied.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:43   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiterlijke schijn bedriegt.

Hoewel vele Zuid Nederlanders beweren dat ze zich gelijken voelen met de Noord Nederlanders, is het verschil tussen beide volkeren enorm.

Een Zuid Nederlander heeft zelfs meer voeling met Vlaanderen dan met de Noord Nederlandse provincies.

En vraag nu niet naar bewijzen hiervoor.
Want de meeste onder jullie zijn zelf het bewijs.
Jullie kennen wel de gouverneur van Belgisch Limburg en Antwerpen, maar wie is dat in Friesland of Groningen.
Jullie kennen de burgervaders uit de Vlaamse steden, maar die van de Noord Nederlandse steden zijn onbekende namen voor jullie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:46   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, we zijn nu eenmaal een ander volk.
Nee, wij zijn juist één volk samen met de Zuid Nederlanders.
Zelfs denamen van hun provincies verwijzen naar de eenheid tussen Vlaanderen en Zuid Nederland.
Voeg deze provincies van de lage landen terug samen en je krijgt een blok tegen Zuid België en Noord Nederland.
Oud 13 september 2008, 18:47   #31
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe is die vermeende Nederlandse gierigheid te rijmen met het feit dat Nederland ontzettend veel geld uitgeeft aan ontwikkelingshulp? Gierigheid is een absoluut begrip. Men kan niet een beetje gierig zijn, zoals men ook niet een beetje zwanger kan zijn. Dus als men niet gierig is met ontwikkelingshulp, is men ook niet gierig in het algemeen. Nederlanders zijn zuinig. Maar zuinigheid is gelukkig een deugd. Vlamingen daarentegen, zijn wel gierig. Vlaamse uitbaters weten maar al te goed dat Nederlanders meer fooi geven dan Vlamingen.
Oud 13 september 2008, 18:54   #32
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jullie kennen wel de gouverneur van Belgisch Limburg en Antwerpen, maar wie is dat in Friesland of Groningen.
Jullie kennen de burgervaders uit de Vlaamse steden, maar die van de Noord Nederlandse steden zijn onbekende namen voor jullie.
Echt, ik ken alleen enkele landelijke Vlaamse/Belgische politici zoals Leterme, De Gucht, De Wever, etc. Ik kan me geen Vlaamse/Belgische burgervaders of gouverneurs voor de geest halen. En ik volg de actualiteiten bij jullie beter dan de meeste anderen.

alhoewel, is die idioot van een Stevaert geen gouverneur?

Laatst gewijzigd door Spinoza : 13 september 2008 om 18:56.
Oud 13 september 2008, 18:56   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, wij zijn juist één volk samen met de Zuid Nederlanders.
Zelfs denamen van hun provincies verwijzen naar de eenheid tussen Vlaanderen en Zuid Nederland.
Voeg deze provincies van de lage landen terug samen en je krijgt een blok tegen Zuid België en Noord Nederland.

In Vlaanderen bestaat echt een extreem-naïeve opvatting over Zuid-Nederland. Het zuiden hoort nu al meer dan anderhalve eeuw bij het noorden, denk je nu echt dat die mensen zich niet Nederlander voelen? Er is in Nederland helemaal geen sprake van blokvorming, dat is iets wat Vlamingen geloven om zich te spiegelen aan Nederland (zelf hebben ze namelijk wel een Vlaams en een Franstalig blok). Net als het idee dat Vlamingen de nieuwe Walen zouden worden als ze deel zouden uitmaken van Nederland. Het getuigt van een wereldvreemde en inzichtarme visie.
Oud 13 september 2008, 19:15   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echt, ik ken alleen enkele landelijke Vlaamse/Belgische politici zoals Leterme, De Gucht, De Wever, etc. Ik kan me geen Vlaamse/Belgische burgervaders of gouverneurs voor de geest halen. En ik volg de actualiteiten bij jullie beter dan de meeste anderen.
Denk dat namen als P. Jansens, G. Stevaert, H. De Croo, l. Tobback je bekent in de oren klinken.

Maar wie is Ferd Crone? En wie is Wallage, dhr. drs. Jacq. ? Job Cohen? Ivo Opstelten

Ja, de antwoorden zal ik direct wel krijgen, ze zijn immers direct op te Googlen, maar de namen doen bij de meeste Zuid Nederlanders dus geen belletje rinkelen.
Oud 13 september 2008, 19:19   #35
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Friezen en Hollanders zijn mijn broeders, niet Vlamingen zoals jij.
Oud 13 september 2008, 19:21   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht

In Vlaanderen bestaat echt een extreem-naïeve opvatting over Zuid-Nederland. Het zuiden hoort nu al meer dan anderhalve eeuw bij het noorden, denk je nu echt dat die mensen zich niet Nederlander voelen? Er is in Nederland helemaal geen sprake van blokvorming, dat is iets wat Vlamingen geloven om zich te spiegelen aan Nederland (zelf hebben ze namelijk wel een Vlaams en een Franstalig blok). Net als het idee dat Vlamingen de nieuwe Walen zouden worden als ze deel zouden uitmaken van Nederland. Het getuigt van een wereldvreemde en inzichtarme visie.
Zelf de geschiedenis van hun eigen land kennen de Zuid Nederlanders duidelijk niet.

De Lage Landen hebben altijd een geheel gevormd met Vlaanderen, Brabant en Limburg als machtscentra.
Het is pas 178jaar geleden dat deze provincies door Orange en Frankrijk gesplitst zijn geworden. En dat zij door hen onder de duim worden gehouden.
De wereld heeft immers angst voor het samen gaan van deze verscheurde machtsblokken, zowel politiek als economisch.
Oud 13 september 2008, 19:25   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Friezen en Hollanders zijn mijn broeders, niet Vlamingen zoals jij.
Eigenaardig, want die mensen spreken zelfs niet dezelfde taal als jij.

Ja, zoals Vlamingen word wijsgemaakt dat walen hun broeders engeschiedenislotgenoten zijn word dit ook aan de Zuid Nederlanders wijsgemaakt, niets is echter minder waar.

Friezen en Hollanders zijn je landgenoten, maar de Vlamingen zijn je volksgenoten.
Oud 13 september 2008, 19:26   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens mij hoorde Vlaanderen ook nog altijd bij dat overstromingsgebied.
idd
Oud 13 september 2008, 19:26   #39
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zelf de geschiedenis van hun eigen land kennen de Zuid Nederlanders duidelijk niet.

De Lage Landen hebben altijd een geheel gevormd met Vlaanderen, Brabant en Limburg als machtscentra.
Het is pas 178jaar geleden dat deze provincies door Orange en Frankrijk gesplitst zijn geworden. En dat zij door hen onder de duim worden gehouden.
De wereld heeft immers angst voor het samen gaan van deze verscheurde machtsblokken, zowel politiek als economisch.
Als alleen Zuid-Nederland zou samengaan met Vlaanderen zijn de Vlamingen numeriek in de meerderheid. Dan kunnen ze lekker de baas spelen. Maar dat feest gaat mooi niet door. In Nederland hoef je alleen maar goed te zijn om iets te bereiken. In Vlaanderen moet je je naar binnen likken. Nou, deze Brabander gaat geen enkele Vlaamse aars likken hoor.
Oud 13 september 2008, 19:27   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Limburg, Vlaanderen en Brabant konden juist uit elkaar gereten worden omdat ze géén sterk blok waren, net zoals de rest van Nederland. Ik vind het overigens wel vreemd dat u noord zo tegenover zuid zet. Een groot deel van mijn familie komt uit zuid-oost Friesland en zij voelen zich helemaal niet zo ''Hollands''. Zij voelen zich veel meer cultureel verwant met het Nedersaksische deel van Duitsland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be